نوشته شده توسط : nahal

مردم اشتباه می کنند. کارفرماها قدر کارهای شما را نمی دانند. پیک بسته های شما را دیر به دستتان می رساند. اینها مواردی هستند که شما دیگران را برای آن سرزنش می کنید. اما شاید شما هم مقصر باشید. شاید کارتان را به خوبی انجام نداده اید. شاید انتظار دارید کارهای زودتر از زمان لازم انجام شوند. 

سعی کنید به جای سرزنش کردن دیگران، مسوولیت مشکلاتی که پیش می آید را به عهده بگیرید. این کار به هیچ عنوان سخت و آزار دهنده نیست و حتی بسیار هم کمک کننده است زیرا شما دفعه بعد بیشتر روی کارهایتان تمرکز  می کنید و آنها را بهتر انجام می دهید. 

در نتیجه، هرچه کارها را درست تر و هوشمندانه تر انجام دهید، خوشحال تر نیز خواهید بود. 

همین الان دست از این کارها بکشید



جلب توجه کردن

هیچ کس شما را بری لباس ها، ماشین، مایملک، عنوان یا معلومات و هنرهایتان دوست ندارد. آنها چیزهایی هستند که شما دارید و مردم شاید آنها را دوست داشته باشند اما به این مفهوم نیست که شما را دوست دارند. 

البته شاید ظاهر قضیه این طور به نظر برسد که آنها برای این موارد شما را دوست دارند اما ظاهر مسایل کاملا بی مفهوم و بی اساس است. رابطه ای که مبتنی بر بر ذات شما نباشد، رابطه ای واقعی نیست. رابطه های واقعی شما را خوشحال تر می کند. و شما فقط زمانی می توانید یک رابطه حقیقی ایجاد کنید که به دنبال تحت تاثیر گذاشتن دیگران و جلب نظر نباشید و بیشتر روی آن چیزی که واقعا هستید، تمرکز کنید. 



چسبیدن


شما وقتی از چیزی می ترسید یا احساس ناامنی می کنید، محکم به چیزهایی می چسبید که می شناسید، حتی اگر آن موارد برایتان خوب نباشند. وجود نداشتن ترس و ناامنی دلیلی برای خوشحال بودن نیست، بلکه فقط این احساسات بد وجود ندارند.

نگهداشتن و چسبیدن به چیزهایی که فکر می کنید لازم دارید به معنای شاد بودن نیست. آنها را رها کنید و مطمئن باشید، می توانید به آنچه که می خواهید برسید. حتی اگر در به دست آوردن چیزهایی که می خواهید موفق هم نبودید، اما تلاش شما برای رسیدن به اهدافتان احساس بهتری به شما در مورد خودتان می دهد. 



حرف دیگری را قطع کردن


قطع کردن حرف دیگران فقط یک کار گستاخانه نیست. وقتی شما حرف کسی را قطع می کنید، در واقع به او می گویید :«من به حرف تو گوش نمی کنم، من می دانم که چه می خواهی بگویی» یا «من به حرف تو گوش می کنم اما تصمیم دارم آنچه می خواهم را بگویم».

آیا دوست دارید دیگران دوستتان داشته باشند؟ با دقت به حرف های آنها گوش کنید. برای اینکه مطمئن شوید حرف های آنها را درست متوجه شده اید، سوال بپرسید. آنها برای این کار از شما قدردان خواهند بود و دوستتان خواهند داشت و این مساله به شما هم احساس خوبی می دهد.



ناله کردن


همین الان دست از این کارها بکشید
 
کلماتی که از دهان شما خارج می شوند، بسیار تاثیرگذار، به خصوص روی خود شما هستند. نالیدن از مشکلات نه تنها به شما کمک نمی کند که اوضاع را بدتر هم می کند. اگر کاری اشتباه پیش می رود، با اعتراض و غر زدن وقت خود را تلف نکنید. انرژی خود را برای بهبود شرایط صرف کنید. حتی اگر در مورد کارها بنالید هم باید بالاخره آن را انجام دهید. پس بهتر نیست وقت و انرژی خود را هدر ندهید؟ 

سعی کنید در مورد مشکلات حتی با خودتان هم صحبت نکنید. بیشتر صحبت های خود را روی یافتن راهکار مناسب برای حل مشکل معطوف کنید.  همین روند را با دوستان و همکاران خود نیز پیش بگیرید. فقط یک شانه برای گریه کردن آنها نباشید. دوستان به دوستان اجازه اعتراض و ناله کردن نمی دهند. دوستان به یکدیگر کمک می کنند تا زندگی خود را بهتر کنند. 



کنترل کردن


حتی اگر مدیر ، غول صنعت یا یک کارمند ساده باشید، تنها چیزی که می توایند واقعا کنترل کنید، خودتان هستید. هنگامی که تلاش می کنید دیگران را کنترل کنید، در واقع اعلام می کنید شما، اهدافتان، رویاهایتان و حتی نظراتتان بسیار مهم تر از مال دیگران است. در ضمن، کنترل کردن فقط یک راهکار کوتاه مدت و موقتی است زیرا کنترل با ترس، فشار، تایید یا اجبار همراه است که هیچ کدام از اینهاحس خوبی به شما نمی دهد. 

سعی کنید افرادی را پیدا کنید که با فاز فکری شما هماهنگ هستند. آنها بیشتر و صادقانه تر  کار می کنند و رابطه بهتری با شما خواهند داشت. به این ترتیب شما و آنها خوشحال خواهید بود.



انتقاد کردن


شاید تحصیلات بالاتر، تجربه، پول و موفقیت های بیشتری داشته باشید اما اینها دلیل نمی شود که باهوش تر، بهتر یا فهمیده تر باشید. اینها شما را «شما» می سازند: خاص، بی همتا، منحصر به فرد اما در انتها فقط شما هستید. همه افراد با هم فرق دارند. هیچ کدام بهتر یا بدتر نیستند، بلکه فقط با هم فرق دارند. به جای انتقاد کردن و دنبال عیب گشتن، به این تفاوت احترام بگذارید. در این حالت همه احساس بهتری خواهند داشت.



موعظه کردن 


همین الان دست از این کارها بکشید
 
انتقاد کردن یک برادر دارد. نام آن نصیحت است. پدر هر دو آنها قضاوت کردن است. وقتی کارهای درستی انجم می دهید و تصمیمات درستی می گیرد، شاید این شبهه به وجود بیاید که شما بیشتر از دیگران می فهمید و بخواهید نظرات خود را به دیگران اعمال کنید. اگر به جای اصولی صحبت کردن، با قطعیت حرف بزنید، مردم صدای شما را می شنوند اما به آن گوش نمی کنند. این مساله می تواند موجب ناراحتی شما بشود و کمتر احساس شادی داشته باشید. 



بی حرکت بودن

گذشته بسیار ارزشمند است. از تجربیات گذشته خود و دیگران درس بگیرید. سپس آن را رها کنید. این مساله گفتنش آسان تر از انجام دادنش است. این مساله به تمرکز شما بستگی دارد. وقتی یک اتفاق بد روی می دهد، سعی کنید به آن به چشم یک شانس برای یادگیری چیزهایی که تاکنون نمی دانسته اید، نگاه کنید. وقتی فرد دیگری اشتباه می کند، سعی کنید آن را همچون موقعیتی برای مهربانی، بخشش و درک بدانید. 

نگاه به گذشته همیشه آموزنده است. با نگاه به تجربیات گذشته خود اگر دوباره در شرایط مشابه قرار گرفتید، می توانید بهترین تصمیم را اتخاذ کنید. 



ترسیدن


همین الان دست از این کارها بکشید

همه ما به واسطه اتفاقتی که روی می دهند و نمی دهند، از چیزهایی که نمی توانیم تغییر دهیم، کارهایی که نمی توانیم انجام دهیم یا اینکه مردم چگونه ما را می بینند، می ترسیم.

بنابراین، تامل کردن، منتظر لحظه مناسب ماندن، بیشتر فکر کردن یا بیشتر تحقیق کردن در مورد مسایل می تواند کمک کننده باشد. در ضمن، گذشت روزها، هفته ها، ماه ها یا حتی سال ها نیز می تواند آن را حل کند. سعی کنید بر اساس رویاهایتان پیش بروید. نگذارید ترس هایتان شما را عقب نگه دارد. هرچه در فکر دارید، تصور می کنید یا می خواهید را از همین امروز شروع کنید. اگر می خواهید کسب و کاری راه بیندازید یا شغلتان را عوض کنید، همین امروز قدم اول را بردارید.



:: بازدید از این مطلب : 604
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : شنبه 30 دی 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

نوشیدنی ورزشی,تغذیه ورزشی,تغدیه قبل از مسابقات ورزشی

خصوصیات یک نوشیدنی ورزشی مناسب
تحقیقات نشان داده است که نوشابه های ورزشی حاوی 8-6%  مواد قندی ( شکر ) به سرعت  جذب بدن می شوند و می توانند انرژی مورد نیاز عضلات را تا حد زیادی تامین کنند و به بازده ورزشی فرد بیافزایند.

انرژی کسب شده از این مایعات ورزشی حاوی قند سبب تاخیر در خستگی عضلات و افزایش توان آن ها  می شوند که این امر زمانی بیشتر مشهود می شود که ورزش بیش از یک ساعت به طول انجامد.

مایعات ورزشی که کمتر از 5% قند دارند نمی توانند انرژی کافی را برای کارکرد عضله تامین کنند لذا ورزش کارانی باید  اقدام به رقیق کردن این نوشیدنی ها  کنند ( در نتیجه قند آنها زیر 5% است ) که  نیاز به انرژی کسب شده از این محل ندارد و خود ذخایر کافی بدنی  دارند.

نوشیدنی های ورزشی حاوی بیش از 10% قند مثل آب میوه ها نباید قبل یا حین ورزش استفاده شوند چرا که دارای اثرات منفی روی عملکرد فرد می باشند و می توانند منجر به ناراحتی گوارشی ،  اسهال ، درد شکم و تهوع در فرد شوند.

لذا بهترین نوع مایعات ورزشی نوعی هستند که حدود 8-6% قند دارند. البته در نوشیدنی ورزشیصورت عدم دسترسی به این نوع مایعات ورزشی آب بهترین نوشیدنی است که باید خیلی سرد نباشد تا منجر به ناراحتی گوارشی ورزشکار نشود.
نقش سدیم در مایعات ورزشی
سدیم یک ماده الکترولیت است که در حفظ تعادل یونی مایعات بدن نقش مهمی دارد. سدیم کمک می کند بدن آب بیشتری را جذب و حفظ کند. تحقیقات نشان داده اند که 250  میلی لیتراز یک نوشیدنی ورزشی که حاوی 6 درصد قند و 110 میلی گرم سدیم سریعتر از آب جذب بدن می شود. اغلب نوشیدنی های مورد استفاده در ورزشکاران سدیم کمی دارند و بسرعت آب و سدیم جذب بدن شده و ازکم آبی بدن محافظت می کنند.

نکات قابل توجه
• نوشیدنی های حاوی 8-6 درصد قند استفاده کنید که سدیم کمی هم داشته باشد.
• سعی کنید از نوشیدنی های استفاده کنید که درصد کمی سدیم و کمی هم پتاسیم و کلر داشته باشند.
• نوشیدنی هایی ورزشی که  طعم دلپذیری دارند مصرف کنید. طعم مایعات نقش مهمی در افزایش اشتیاق شما به مصرف آنها و در نتیجه مصرف بیشتر آنها دارد.
• حدود 450-300 سی سی مایعات 30-15 دقیقه قبل از شروع ورزش نوشید که بهتر است کمی خنک باشد.
• در فواصل 15-10 دقیقه حین ورزش حدود 200-100 سی سی مایع مصرف کنید.
• نگذارید تشنه شوید بعد آب مصرف کنید طبق زمانبندی فوق حتی اگر تشنه  نبودید آب یا سایر مایعات را مصرف کنید.
• از مصرف مایعات حاوی کافئین (نوشابه) یا الکل بخاطر اثر ادرار آور آنها ( و لذا کاهش آب بدن ) پرهیز کنید.
نوشیدن مایعات حین ورزش را تمرین کنید چنانچه قبلاً این کار را تمرین نکرده اید برای اولین بار مسابقات مهم آنرا انجام ندهید چرا که به انجام آن عادت ندارید و می تواند اثر منفی روی عملکرد شما داشته باشد.



:: بازدید از این مطلب : 793
|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : شنبه 30 دی 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

کودک
آلودگی‌های موجود در شرایط جوی ما را در شرایط سختی قرار داده...
دکتر ناصر کلانتری در مورد اینکه بیماری رفلاکس و همچنین زردی در نوزادان که گفته شده به دلیل آلودگی هوا افزایش یافته است افزود: بیماری یرقان به دلیل نارسایی کبد و افزایش تخریب گلبولهای جنین در رحم اتفاق می‌افتد و به دلیل نارسایی کبدی این گلبول‌ها نمی‌توانند جذب شده و از طریق صفرا دفع شوند.
 
کلانتری تصریح کرد: اما اینکه بگوییم افزایش یرقان به دلیل آلودگی ا‌ست دلیل ناکافی بوده چرا که نیاز به بررسی اپیدمیویوژیک دارد.
 
این متخصص کودکان گفت: آلودگی‌های موجود در شرایط جوی ما را در شرایط سختی قرار داده و مشکلات تنفسی، قلبی، عروقی و مغزی را باعث شده است.
 
کلانتری گفت: چنانچه کودکان دچار مشکلات تنفسی باشند در این وضعیت مشکلات آنها عود کرده و گرفتاری‌های شدیدی را برایشان ایجاد می‌کند.
 
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: ذرات آلوده که کمتر از 2.5 میکرون باشد در کودکانی که به آسم مبتلا هستند حملات تنفسی را تشدید کرده و تنگی نفس را افزایش می‌دهند و گاهی کارشان به اورژانس کشیده می‌شود.
 
وی افزود: آلودگی هوا در بیماریهای قلبی و عروقی باعث اختلال در گردش خون و گرفتگی عروق کرونر می‌شود.
 
کلانتری گفت: آلودگی هوا همچنین در کودکان باعث عوارض گوارشی مانند تهوع، دل درد، استفراغ و اسهال می‌شود.
 
این متخصص کودکان افزود: عوارض مغزی ناشی از آلودگی با سردردهای عصبی و خستگی مفرط همراه بوده و باعث کاهش توان جسمی کودکان، پرخاشگری و تغییر خلق و خوی آنها می‌شود.
 
 
 
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ



:: بازدید از این مطلب : 826
|
امتیاز مطلب : 28
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : جمعه 29 دی 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

ورزش
علت مرگ ناگهانی ورزشکاران در میادین ورزشی چیست؟
یک متخصص قلب و عروق با اشاره به اینکه بیش از 80 درصد علل مرگهای ناگهانی در میادین ورزشی ناشی از یک بیماری ژنتیکی یا مادرزادی تشخیص داده نشده است، گفت: کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک، شایعترین علت مرگ ناگهانی در ورزشکاران زیر 35 سال است.
 
دکتر عباس صالحی اظهارداشت: اگر چه ورزشکاران نماد سالم ترین افراد جامعه هستند، اما همین افراد نیز گاهی گرفتار بیماریهای قلبی یا عروقی می شوند که نتایج غم انگیزی به دنبال دارد که نمونه آن مرگ ناگهانی قلبی است.
 
وی در تعریف مرگ ناگهانی قلبی با اشاره به اینکه این قبیل مرگها به صورت غیر قابل انتظار در طی یکساعت از شروع علائم قلبی رخ می دهد، گفت: آمارها نشان می دهد که این حادثه 3 در هر 100 هزار ورزشکار در هر سال اتفاق می افتد و میزان آن در ورزشکاران مرد کمی بیش از ورزشکاران زن است.
 
این متخصص قلب و عروق با بیان این مطلب که مرگ ناگهانی در هر ورزشکاری اعم از مبتدی تا حرفه ای، جوان یا مسن، ممکن است رخ دهد، افزود: وقوع این قبیل مرگها در رشته های ورزشی چون فوتبال، دو میدانی، دوچرخه سواری و بسکتبال بیش از سایر ورزشها رخ می دهد.
 
وی با اشاره به اینکه بیش از 80 درصد علل مرگ ناگهانی در میادین ورزشی ناشی از یک بیماری ژنتیکی یا مادرزادی تشخیص داده نشده است که از بدو تولد در سیستم قلبی - عروقی آنها وجود داشته است، گفت: شواهد حاکی از آن است که ورزش و فعالیت شدید، خطر مرگ ناگهانی را در اینگونه افراد افزایش می دهد.
 
صالحی به علل مرگ ناگهانی در ورزشکاران جوان اشاره کرد و افزود: از جمله علل مرگ ناگهانی در وزشکاران جوان می توان به کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک اشاره کرد که بعنوان شایعترین علت مرگ ناگهانی در ورزشکاران زیر 35 سال در نظر گرفته می شود و عامل یک سوم مرگهای مرتبط با ورزش است.
 
وی در همین زمینه ادامه داد: کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک یک بیماری ژنتیکی است و از شیوع نسبتا بالایی برخوردار است بطوریکه از هر 500 نفر، یک نفر به صورت مادرزادی مبتلا به این اختلال است.
 
این متخصص قلب و عروق گفت: متأسفانه کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک در بسیاری از موارد علائم خاصی ایجاد نمی کند بطوریکه شایعترین تظاهر آن همان مرگ ناگهانی است که به خصوص در حین ورزش رخ می دهد. سایر علائم این بیماری شامل تنگی نفس حین فعالیت، درد قفسه سینه و تپش قلب است.
 
وی ادامه داد: ناهنجاری مادرزادی عروق کرونری قلب، دومین علت شایع مرگ ناگهانی ورزشکاران است که حدود 20 درصد موارد را شامل می شود و عامل انفارکتوس قلبی هنگام ورزش شدید است . تشخیص این بیماری نیز توسط اکو ، تست ورزش و آنژیوگرافی میسر می گردد.
 
صالحی گفت: تمامی این بیماریها از علل مرگ ناگهانی در ورزشکاران زیر 35 سال است در حالیکه شایعترین علت این حادثه در ورزشکاران بالای 35 سال، تصلب شرایین یا همان تنگی عروق کرونری است.
 
وی تاکید کرد: در صورتی که مرگ ناگهانی در ورزشکارانی که بیماری زمینه ای قلبی ندارند، رخ دهد، شایعترین علت آن اصابت ضربات محکم به قفسه سینه در حین ورزشهایی چون فوتبال، هاکی روی یخ و... است که بلا فاصله منجر به آریتمی و مرگ می شود.

این متخصص قلب و عروق اظهارداشت: این قبیل بیماریها در حالی هر سال قربانیان زیادی را به کام مرگ می کشاند که علائم خاصی در طول زندگی آنها ایجاد نکرده است.
وی به افرادی که قصد حضور در عرصه های ورزشی را دارند، توصیه کرد حتما به متخصصان قلب و عروق مراجعه کرده و تحت معاینه قرار گیرند.
 
 



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ



:: بازدید از این مطلب : 742
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : جمعه 29 دی 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

ورزش
دو دقیقه ورزش روزانه در بهبود و تسکین درد موثر است.
بر اساس پژوهشی که در همایش سالانه دانشگاه پزشکی ورزشی امریکا ارایه شد، ورزش بسیارکم، حتی به میزان 2 دقیقه در روز، درد ناشی از اختلالات گردن و شانه را در بزرگسالان کاهش می دهد.

در این مطالعه که در دانمارک انجام شد، درد گردن و شانه و همچنین توان عضلات در کارمندان 198 اداره، مورد بررسی قرار گرفت. شرکت کنندگان در این تحقیق به سه گروه تقسیم شدند: گروهی که به 2 دقیقه ورزش روزانه، 5 بار در هفته می پرداختند، گروهی که 12 دقیقه ورزش روزانه داشتند و گروهی که اصلا ورزش نمی کردند.

پس از 10 هفته، گروهی که 2 دقیقه ورزش روزانه انجام می دادند، شاهد کاهش درد گردن و شانه بودند و در گروهی که 12 دقیقه ورزش روزانه داشتند، کاهش درد چشمگیرتر بود. قدرت عضلات در هر دو گروه (2 یا 12 دقیقه ورزش روزانه)، 6 درصد بهبود داشت.

فعالیت فیزیکی منظم، اساس و پایه بسیاری از برنامه های توانبخشی است. بنابراین توصیه می شود ورزش و فعالیت بدنی هر چند اندک را فراموش نکنید.

این مطالعه نشان داد که کیفیت ورزش بر کمیت آن ارجح است. در بزرگسالانی که از درد مزمن گردن و شانه رنج می برند، ورزش حتی به مدت بسیار کم (2 دقیقه در روز) در کاهش و تسکین درد، نقش قابل ملاحظه ای ایفا می کند.
 
 



تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ



:: بازدید از این مطلب : 714
|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : جمعه 29 دی 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

ریتالین
استفاده از این دارو عوارض جدی در مغز ایجاد می‌کند...
ریتالین برای کنترل کودکان بیش فعال تجویز می‌شود، این در حالی است که امروزه داروی محبوب دانشجویان شب امتحانی شده است، به طوری که می‌توان گفت به دوپینگ شب امتحان دانشجویان معروف شده است.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا ؛ دانشجویان بدون در نظر گرفتن پیامدها و عوارض این دارو بی‌رویه آن را مصرف می‌کنند که افزایش درجه حرارت بدن، بی‌نظمی در ضربان قلب، سردرد و تهوع، افزایش فشارخون و تشنج از عوارض مصرف بیش از اندازه ریتالین است.
 
حسین ابراهیمی مقدم روانشناس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا با اشاره به این مطلب که مصرف ریتالین به طور مستقیم سرعت یادگیری را افزایش می‌دهد؛ اظهار داشت: ریتالین با تقویت انعطاف پذیری مغز قدرت یادگیری را افزایش می‌دهد، این‌درحالی است مصرف ریتالین سبب وابستگی شدید در فرد می‌شود.
 
ابراهیمی مقدم با اشاره به این مطلب که استفاده از این دارو عوارض جدی در مغز ایجاد می‌کند، ادامه داد: ریتالین از جمله داروهایی است که باید با تجویز پزشک مصرف شود و مصرف خودسرانه این قرص عوارضی را برای فرد به وجود می‌آورد.
 
این روانشناس افزود: مهم‌ترین معضل مصرف ریتالین این است که به هیچ عنوان مشخص نمی‌کند در چه گروهی وابستگی شدید ایجاد می‌کند و دانشجویان متاسفانه تنها دوره خوب مصرف این دارو را می‌بینند.
 
گفتنی است؛ از آنجا که ریتالین دارویی است که توسط پزشکان تجویز می‌شود، مصرف کنندگان تصور می‌کنند این قرص‌ها بی‌خطرند و آن " بد نامی " مواد مخدر را ندارند. در حالی که عوارض مصرف خودسرانه این قرص‌ها می‌تواند در حد مواد دیگر نظیر کوکایین و آمفتامین باشد.
پزشکان و روانپزشکان با صراحت اعلام می‌كنند ترک كردن داروهای محرک آمفتامینی نظیر ریتالین و اكستازی، بسیار سخت‌تر و پیچیده‌تر از كراک، هرویین و سایر مواد مخدر است.
 
استفاده محدود و كنترل شده ریتالین باعث عادت كردن بدن مصرف كننده به دوزهای پایین و در نتیجه ایجاد علاقه فرد به استفاده از دوزهای بالاتر و حتی مصرف داروهای سنگین‌تر و خطرناک‌تر می‌شود.
 
ریتالین در سال 1954 به بازار دارویی جهان عرضه شد که در ابتدا دارویی برای درمان افسردگی، خواب آلودگی در طول روز و سندرم خستگی مزمن بود اما به تدریج و با مطالعات بیشتر از آن در درمان بچه‌های بیش فعال استفاده شد اما در سال 1998، دانشجویان، دانش‌آموزان دبیرستانی و نوجوانانی که قصد داشتند در شب‌های امتحان بیدار بمانند به مصرف کنندگان قهار این قرص پیوستند.
 
مصرف این دارو برای افراد دارای اضطراب زیاد، فشار عصبی، عصبانیت همراه با بی قراری، حساسیت مفرط نسبت به دارو، فشار خون بالا، گلوکوم، افسردگی‌های قابل درمان با داروهای ضد افسردگی رایج، تیک های حرکتی و کودکان زیر 6 سال منع می‌شود.
 
 



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ



:: بازدید از این مطلب : 743
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : جمعه 29 دی 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

 

سیر
متابولیسم یا سوخت و ساز بدن در بعضی افراد به طور ژنتیکی بالا و در بعضی افراد پایین است و می‌تواند به دلیل عواملی مانند ورزش نکردن و کمبود فعالیت بدنی و وضعیت هورمونی (برای مثال در کم‌کاری تیروئید کاهش مصرف انرژی صورت می‌گیرد و در پرکاری تیروئید افزایش مصرف انرژی صورت می‌گیرد) نیز باشد.
وزن بدن نمایانگر کفایت یا عدم کفایت انرژی است و اضافه وزن نشانه عدم تعادل بین دریافت انرژی و مصرف انرژی در بدن می‌باشد. بدن انسان انرژی را به سه شکل مصرف می‌کند که عبارتند از:
 
1. متابولیسم پایه (60 تا 70 درصد انرژی حاصل از مواد غذایی صرف این متابولیسم می‌شود).
 
2. فعالیت بدنی (15 تا 30 درصد انرژی حاصل از غذا صرف فعالیت بدن می‌شود). یکی از روش‌های مصرف انرژی در بدن گرمازایی ناشی از فعالیت می‌باشد،‌ فعالیت جسمی متغیرترین جزء جهت مصرف انرژی می‌باشد که ممکن است از 100 کیلوکالری در یک روز توسط یک فرد با فعالیت کم تا 3000 کیلوکالری در روز توسط یک فرد خیلی فعال متغیر باشد، بنابراین هفته‌ای 3 تا 4 بار و هر بار به مدت یک ساعت ورزش کنید تا متابولیسم یا سوخت و ساز بدنتان را افزایش دهید.
 
3. انرژی حرارتی حاصل از غذا یا TEF (عبارت است از افزایش مصرف انرژی ناشی از مصرف غذا، به طوری که 10 درصد انرژی حاصله صرف دریافت و هضم غذا می‌شود). انرژی حرارتی حاصل از غذا با ترکیب رژیم غذایی تغییر می‌کند، به طوری که گروهی از مواد غذایی سبب افزایش متابولیسم می‌شوند، با شناختن این مواد غذایی و به‌کارگیری آنها در رژیم غذایی‌تان می‌توانید سوخت و ساز را در بدنتان افزایش دهید و به این ترتیب به کاهش وزن، تناسب اندام و سلامتی‌تان کمک کنید.
 
کافئین
 
استفاده از کافئین سبب تحریک میزان متابولیسم می‌شود. چای سیاه، چای سبز و قهوه از منابع غذایی حاوی کافئین می‌باشند. دریافت کافئین به مقدار 200 تا 350 میلی‌گرم در مردان و حدود 240 میلی‌گرم در زنان به ترتیب سبب 7 تا 11 درصد و 8 تا 15 درصد افزایش در متابولیسم پایه می‌گردد، البته در مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار دقت کنید و از آنجایی که مصرف زیاد آن برای سلامتی‌تان مناسب نمی‌باشد، از نوشیدن بی رویه آنها بپرهیزید .
 
مواد غذایی پروتئینی
 
متابولیسم یا سوخت و ساز بعد از مصرف پروتئین‌ها بیشتر از کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها است، به طوری که به ازای مصرف 1 گرم چربی، 9 کیلوکالری انرژی تولید می‌شود و چربی‌ها تنها با اتلاف 4 درصد انرژی و با کارایی 96 درصد ذخیره می‌شوند، در حالی که این اتلاف انرژی در مورد تبدیل پروتئین به چربی برای ذخیره شدن، 25 درصد است و کربوهیدرات غذایی با کارایی 75 درصد ذخیره می‌شود.
 
سبزیجات
 
سبزیجاتی مانند کلم و سبزیجات برگ‌ سبز از منابع خوب کلسیم هستند و در رژیم کاهش وزن بسیار مفید می‌باشند و به طور کلی سبزیجات به علت کم کالری بودن و دارا بودن فیبر بالا سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهند. علاوه بر این سبزیجات به علت حجیم بودن، سبب پری معده و احساس سیری در فرد می‌شوند. در رژیم غذایی‌تان حتماً از سبزیجات استفاده کنید.
 
مواد غذایی غنی از کلسیم
 
دریافت بالای کلسیم غذایی با کاهش شیوع اضافه وزن و چاقی همراه می‌باشد. مصرف بالای کلسیم غذایی سبب کاهش سطح هورمونی بنام پاراتورمون و ویتامین D فعال می‌شود که از سنتز چربی ممانعت کرده و سبب افزایش تجزیه آن می‌شود و همین‌طور کلسیم در دستگاه گوارش با چربی‌ها باند شده و سبب افزایش دفع چربی از دستگاه گوارش می‌گردد و جذب چربی‌ها را کاهش می‌دهد و موجب کاهش سطح کلسترول می‌شود.
 
سیر
 
سیر حاوی ماده‌ای به نام اسکودینین می‌باشد که موجب کارکرد بهتر متابولیسم بدن می‌شود. سیر یک ماده غذایی بسیار مفید بوده که حاوی فلاوونوئیدها و چندین آنتی‌اکسیدان است.
 
لوبیای سویا
 
لوبیای سویا حاوی مقادیر زیادی کلسیم است که به کاهش سطح کلسترول خون و کاهش جذب چربی و کاهش وزن کمک می‌کند. همچنین این ماده غذایی حاوی مقادیر بالای فیبر می‌باشد که به عملکرد دستگاه گوارش و هضم غذا کمک می‌کند و متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد.
 
فلفل و خردل
 
غذاهای ادویه‌دار سبب افزایش و طولانی شدن اثر گرمایی ناشی از غذا (TEF) می‌شوند. غذاهای حاوی فلفل و خردل سبب 33 درصد افزایش معنی‌دار در میزان متابولیسم در مقایسه با غذاهای بدون ادویه می‌گردند و این اثر ممکن است برای بیش از 3 ساعت ادامه یابد.
 
کلم بروکلی
 
بروکلی سرشار از کلسیم و فیبر است. این سبزی حاوی 91 درصد آب می‌باشد که به عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند و به دلیل محتوای آب و فیبر بالا یک سبزی کم‌کالری محسوب می‌شود و موجب سوخت و ساز بهتر بدن می‌گردد و متابولیسم را در بدن افزایش می‌دهد و به علت اینکه منبع خوبی برای کلسیم نیز می‌باشد، در رژیم‌های کاهش وزن بسیار مناسب است.
 
 
 
 
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ



:: بازدید از این مطلب : 683
|
امتیاز مطلب : 18
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : جمعه 29 دی 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

فست فود
خوردن فست فود احتمال ابتلا به آسم و آلرژی را افزایش می‌دهد.
در یک بررسی جدید معلوم شد کودکان سراسر جهان که بیشتر فست فود می‌خورند بیشتر در معرض ابتلا به آسم شدید و انواع آلرژی‌ها هستند.

این مطالعه بزرگ که روی 400 هزار کودک از 51 کشور مختلف انجام گرفته نشان می دهد که خوردن فست فود در بروز آلرژی و آسم موثر است. در این مطالعه آشکار شد نوجوانانی که بیشترین مقدار فست فود را مصرف می‌کنند، 39 درصد بیشتر به آسم شدید مبتلا می‌شوند.
 
همچنین کودکان کم سن‌تری که بالاترین میزان مصرف فست فود را دارند، 27 درصد بیشتر در معرض ابتلا به آسم شدید هستند.این بررسی در عین حال نشان داد کودکانی که در عوض بیشترین مقدار میوه را در مقایسه با سایر همسالان خود مصرف می کنند، کمتر با خطر ابتلا به آسم و آلرژی مواجهند.
 
متخصصان دانشگاه اوکلند در نیوزلند و کارشناسان سلامت مرکز هیول ویلیامز در دانشگاه ناتینگهام انگلیس در این مطالعه دریافتند: کودکانی که در هفته سه نوبت یا بیشتر میوه می‌خورند، 11 تا 14 درصد کمتر با خطر ابتلا به آسم و آلرژی مواجه می‌شوند.
 
 
 
 

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ



:: بازدید از این مطلب : 834
|
امتیاز مطلب : 16
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : جمعه 29 دی 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

دروغ
دروغگویی انسان را با مشکلات روانی و جسمی بزرگی درگیر می‌کند...
یک گروه از محققان آمریکایی به اطلاعات جدید و قابل توجهی درباره اهمیت پایبندی انسان به صداقت و راستگویی و نقش دروغگویی در آسیب دیدن انسان معاصر و ابتلای وی به مشکلات ذهنی و روانی بزرگ شدند که برای اولین بار منتشر می‌شود.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ محققان تأکید کردند: پایبندی به صداقت و راستگویی و دروغ نگفتن انسان در وضعیتهایی - که اگر دروغ بگوید نجات می یابد و از بازخواست یا مجازات در امان می‌ماند – نقش موثر و قابل توجهی در بهبود سلامت ذهنی و جسمی وی دارد.
 
محققان افزودند: اما دروغگویی انسان را با مشکلات روانی و جسمی بزرگی درگیر می‌کند و وی را بیشتر در معرض ابتلا به بیماریها قرار می‌دهد.
 
این نتایج در کنفرانس علمی جمعیت روانشناسی آمریکا توزیع و درشماره این ماه ماهنامه جمعیت منتشر شده است.
 
این نتایج تأکید کرد: افرادی که بسیار امانتدار و پایبند به صداقت و راستگویی هستند و به طور کامل از دروغگویی و بهانه تراشی‌های واهی دوری می‌کنند، سلامت ذهنی و جسمی آنها به طرز قابل ملاحظه‌ای درمقایسه با افرادی که از دروغ به عنوان یک ابزار موثر به منظور فرار از وضعیتهای دشوار و به طور کلی در زندگی خود استفاده می‌کنند- بهبود می‌یابد.
 
محققان علت اجرای این تحقیقات خود را توضیح داده و گفتند: یکی از مطالعات علمی جدید اشاره کرده است که شهروند آمریکایی در طول یک هفته دست کم 11 دروغ می‌گوید و این امر ما را برآن داشت تا به دنبال این موضوع باشیم که اگر انسان به راستگویی و صداقت پایبند باشد و دروغ را کنار بگذارد، این امر نقشی در بهبود سلامت وی ایفا می‌کند.
 
محققان گفتند: نتایج تحقیقات درستی این باور را اثبات کرد.





گردآوری : گروه سلامت سیمرغ



:: بازدید از این مطلب : 811
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : جمعه 29 دی 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

استرس
روانشناسان می‌گویند: اگر باور داشته باشید که استرس دارید، این اختلال بیشتر در شما تشدید می‌شود.
فکر کردن درباره اینکه تحت استرس هستید خیلی بیشتر از زمانی که واقعا استرس دارید می‌تواند شما را با مشکلات جدی مواجه سازد.

نتایج یک مطالعه جدید که در مجله آمریکایی کاردیولوژی به چاپ رسیده تاکید می‌کند: هر چه بیشتر به استرس فکر کنید، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروق کرونری در شما افزایش می‌یابد.
 
کارشناسان در این مطالعه شش مطالعه را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند تا دریابند که باور کردن استرس چه تاثیری روی قلب دارد. نتایج این بررسی‌ها نشان داد افرادی که اظهار می‌کنند سطح بالاتری از استرس را دارند، 27 درصد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی و عروق کرونری هستند.
 
متخصصان طب رفتاری در مرکز سلامت قلبی و عروقی رفتاری در دانشکده پزشکی دانشگاه کلمبیا در این مطالعه می‌گویند: درواقع هنگام فکر کردن درباره استرس، همان واکنش مشابه با زمان مواجه با یک عامل استرس‌زای خارجی در بدن بروز می‌کند. به بیان دیگر وقتی ذهن ما احساس می‌کند که باید واکنش نشان دهد یعنی زمانی که ما با یک موقعیت تنش‌زا مواجه می‌شویم، جسم ما نیز برای بروز عکس‌العمل به این شرایط، آماده می‌شود. وقتی جسم ما به این مرحله می‌رسد، آدرنالین فشار خون را بالا می‌برد تا انرژی را افزایش دهد و این پروسه فشار بیشتری را به قلب وارد می‌سازد. این واکنش قلبی و عروقی در شرایط استرس‌زا مثلا زمانی که چند کار مهم را همزمان باید مدیریت کنیم، مخرب و آسیب‌رسان است.
 
بنابراین تداوم اندیشیدن درباره استرس موجب تکرار واکنش‌های جسمی در بدن می‌شود و به تدریج سیستم قلبی و عروقی را فرسوده می‌کند.
 
 
 
 
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع :



:: بازدید از این مطلب : 791
|
امتیاز مطلب : 30
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : جمعه 29 دی 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

آموزش پر پشت کردن ابروها ! www.taknaz.ir

ابروها نقش بسزایی در زیبایی صورت و به‌ خصوص چشم‌های ما دارند، یک ابرو زیبا می‌تواند حالت چشمان را کاملا متفاوت نشان دهد، متاسفانه گاهی پیش می‌آید که ابروها حالت طبیعی خود را از دست می‌دهند و بعضی قسمت‌هاییشان خالی می‌شوند و به همین دلیل دیگر نمی‌توان آنگونه که زیباست آن‌ها را حالت داد. اما راه‌هایی وجود دارد که می‌توان رشد موهای ابرو را تحریک کرد تا دوباره ابروهایی همانند گذشته داشت.

 

معمولا بین ۶ تا ۸ هفته طول می‌کشد که ابروها مجدد شروع به رشد کنند اما بسیار پیش می‌آید که دوست داریم ابروها زودتر پر شوند و موهای آن سریع‌تر رشد کنند، در این مواقع استفاده از راه‌ حل‌های طبیعی شاید مطمئن‌ترین کار باشد. البته باید قبل از استفاده از این را‌ه‌ حل‌ها مطمئن باشیم که کم شدن موها به‌دلیل بیماری و مشکل خاصی نیست.

چگونه ابروها را ماساژ دهید؟
به‌طور کلی ماساژ دادن هم برای پوست صورت مفید است و هم برای موها. برای ماساژ دادن ابروها بهترین کار این است که با یک برس کوچک مخصوص، ‌ابروها را در جهت رویش موها شانه کنید، علاوه بر این می‌توانید با نوک انگشت‌ها با حرکاتی دوار به سمت گوشه‌های صورت، قسمت ابروها را با روغن بادام ماساژ دهید، ‌می‌توانید این کار را ۲ بار در روز انجام دهید. بهتر است اجازه دهید روغن بادام حداقل ۱۵ دقیقه روی ابروها باقی بماند و بعد صورت را بشویید. روغن بادام سرشار از ویتامین‌ E، کلسیم، ویتامین D و منیزیم است که همه این مواد می‌توانند به رشد ابروها کمک کنند.

 

ابروها را ضخیم کنید!
شاید جالب باشد بدانید وازلین ماده دیگری است که می‌تواند در رشد ابروها موثر باشد. استفاده از وازلین نیز تقریبا همانند روغن زیتون است با این تفاوت که شاید مجبور باشید ۲بار در روز از آن استفاده کنید. البته روغن زیتون رشد ابروها را سریع‌تر می‌کند ولی وازلین بیشتر روی ضخامت موی ابروها تاثیر دارد و آن‌ها را ضخیم‌تر می‌کند و در نتیجه ابروها پرتر به‌نظر خواهند رسید. وازلین بیشتر برای کسانی مناسب است که ابروهای باریک را ترجیح می‌دهند ولی دوست دارند ابروهای‌شان پر و یکدست به‌نظر برسد.

چرا موی ابروها می‌ریزد؟
وقتی موی ابروها شروع به ریختن می‌کند برای خیلی از خانم‌ها می‌تواند نگران‌کننده باشد؟ اما ما به شما می‌گوییم نگران نباشید چون افراد زیادی در دنیا هستند که چنین مشکلی را دارند، البته نباید هم این مشکل را نادیده گرفت و باید به‌دنبال راهی برای درمان آن بود. ممکن است موی ابروها به علل متعددی دچار ریزش شوند، علت مهمی که می‌تواند منجربه ریزش موها شود نوعی خاصی از بیماری آلوپشیاست؛ در این بیماری سیستم ایمنی بدن، فولیکول‌های مو را به‌عنوان باکتری می‌شناسد و در نتیجه رشد موها کند می‌شود و درآمدن دوباره موها می‌تواند بسیار مشکل باشد. علاوه بر این استرس خیلی زیاد هم می‌تواند موجب ریزش موی ابروها شود.

روغنی که در همه خانه‌ها پیدا می‌شود!
احتمالا تا به حال زیاد درباره فواید روغن زیتون شنیده‌اید ولی شاید ندانید این روغن می‌تواند در رشد ابروهای شما نیز تاثیر داشته باشد. کافی است یک شیشه روغن زیتون بخرید. طریقه استفاده از آن نیز خیلی راحت است؛ مقدار بسیار کمی از آن را روی ریشه‌های قسمتی که می‌خواهید رشد کند بمالید، البته حواس‌تان باشد که فقط روی قسمت‌های خالی و جاهایی که می‌خواهید مو رشد کند روغن بگذارید، استفاده از یک گوش پاک‌کن می‌‌تواند بسیار کمک کنند. بعد موهای ابرو را با یک مسواک مخصوص شانه کنید. توصیه می‌شود هر شب این کار را انجام دهید و صبح روغن‌ها را بشویید.

 

آیا مکمل‌ها تاثیری در رشد ابروها دارند؟

اگر دوست دارید ابروهای‌تان سریع‌تر رشد کنند باید ویتامین‌های بیشتری به بدن‌تان برسانید. مولتی ویتامین‌هایی وجود دارند که می‌توانند رشد موهای بدن را افزایش دهند و سطح هورمون‌های بدن را در حد نرمال نگه دارند، مثلا خوردن روزانه کپسول ویتامین‌ E می‌تواند کمک فراوانی بکند. البته ویتامین‌های ۳B، A و C هم می‌توانند بسیار موثر باشند. علاوه بر این‌ها ویتامین ۶B هم می‌تواند در تقویت موها، پوست و ناخن‌ها تاثیر بسزایی داشته باشد، مصرف روزانه ویتامین ب‌کمپلکس که حاوی ۱۰۰ میلی‌گرم ۶B باشد می‌تواند بسیار موثر باشد.

بیماری‌هایی که موجب ریزش ابروها می‌شوند!

اگر ابروهای‌تان به‌شدت می‌ریزد بهتر است به پزشک مراجعه کنید و از او بخواهید با آزمایش خون میزان آهن و کارکرد تیروئید شما را چک کند، چون مثلا کم شدن تیروئید می‌تواند باعث نازک شدن و ریزش موی ابروها شود، همچنین آهن در فرآیند رساندن اکسیژن به سلول‌ها نقش دارد و اکسیژن از مواد مهمی است که به رشد موها کمک می‌کند، خوردن غذاهای حاوی آهن یا قرص‌های آهن می‌تواند بسیار کمک‌‌کننده باشد.

طریقه استفاده صحیح از مداد ابرو!

اگر می‌خواهید برای بهتر مدل دادن ابروهای‌تان از مداد استفاده کنید اول از همه باید مطمئن شوید که رنگ مداد با ابروهای شما هماهنگی کافی دارد و به‌خوبی با رنگ موهای شما ترکیب می‌شود درغیر این‌صورت ابروهای شما را مصنوعی نشان می‌دهد، علاوه بر این‌ها حواس‌تان باشد، مداد نوک مناسبی داشته باشد. اول از همه از ضخیم‌ترین جای ابرو، کنار بینی شروع کنید؛ با زدن ضربه‌های مختصر با مداد روی قسمت‌های خالی؛ ابروی‌تان را پر کنید، بعد با نوک انگشت آرام از ضخیم‌ترین جای ابرو روی ضربه‌های مداد بکشید تا رنگ آن را پخش کرده و حالتی طبیعی به ابروها بدهید.
ابروها نقش بسزایی در زیبایی صورت و به‌خصوص چشم‌های ما دارند، یک ابرو زیبا می‌تواند حالت چشمان را کاملا متفاوت نشان دهد، متاسفانه گاهی پیش می‌آید که ابروها حالت طبیعی خود را از دست می‌دهند و بعضی قسمت‌های‌شان خالی می‌شوند و به همین دلیل دیگر نمی‌توان آنگونه که زیباست آن‌ها را حالت داد. اما راه‌هایی وجود دارد که می‌توان رشد موهای ابرو را تحریک کرد تا دوباره ابروهایی همانند گذشته داشت.

معمولا بین ۶ تا ۸ هفته طول می‌کشد که ابروها مجدد شروع به رشد کنند اما بسیار پیش می‌آید که دوست داریم ابروها زودتر پر شوند و موهای آن سریع‌تر رشد کنند، در این مواقع استفاده از راه‌حل‌های طبیعی شاید مطمئن‌ترین کار باشد. البته باید قبل از استفاده از این را‌ه‌حل‌ها مطمئن باشیم که کم شدن موها به‌دلیل بیماری و مشکل خاصی نیست.

آیا ماینوکسیدیل هم موثر است؟

شما می‌توانید برای رشد موی ابروها، روزانه از محلول ۵ درصد ماینوکسیدیل استفاده کنید؛ به این روش که با احتیاط زیاد روزی یک‌بار مقداری از این ماده را روی خط ابرو بمالید، در داروخانه‌ها ماینوکسیدیل بدون نسخه در اختیار همه قرار می‌گیرد و می‌تواند برای رشد موی سر و ابروها موثر باشد. پیشنهاد می‌شود ماینوکسیدیل را با گوش پاک‌کن به ابروها بزنید که مبادا روی قسمت‌های دیگر پوست سرایت کند. البته حواس‌تان باشد که قطع یک‌باره این ماده می‌تواند موجب ریزش بیشتر ابروها شود. البته این روزها مواد تقویتی بسیاری برای ابرو در داروخانه‌ها موجود است که استفاده از بعضی از آن‌ها تاثیر زیادی دارد.



:: بازدید از این مطلب : 1078
|
امتیاز مطلب : 19
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : جمعه 15 دی 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

عارضه كم خونی زمانی بروز می‌كند كه خون فاقد هموگلوبین كافی است. هموگلوبین به گلبول‌های قرمز خون در حمل اكسیژن از ریه‌ها به تمام اندام‌های بدن كمك می‌كند.

كم خونی انواع مختلفی دارد كه هر كدام به دلایل مختلف بروز می‌كنند و به اختصار در ذیل معرفی شده‌اند:

1 - كم خونی ناشی از فقر آهن (IDA): این نوع كم خونی از شایعترین انواع این بیماری است. فقر آهن زمانی بروز می‌كند كه بدن فاقد آهن كافی است.

بدن برای ساختن هموگلوبین به آهن نیاز دارد. این حالت معمولا در اثر از دست دادن خون به دلیل مشكلاتی همچون عادت ماهانه طولانی و سنگین، زخم‌های داخلی، پولیپ‌های روده یا سرطان روده بروز می‌كند.

همچنین، رژیم غذایی فاقد آهن كافی می‌تواند منجر به بروز این حالت شود. در دوره بارداری نیز عدم وجود آهن كافی برای مادر و جنین موجب كم خونی از نوع فقر آهن می‌شود.

بدن می‌تواند با مصرف مود غذایی مانند گوشت گاو، صدف‌های خوراكی، اسفناج، عدس، سیب زمینی كباب شده با پوست و تخمه گل آفتابگردان، آهن مورد نیاز خود را به دست آورد.

2- كم خونی مگالوبلاستیك یا فقر ویتامین: این نوع كم خونی معمولا در اثر كمبود فولیك اسید یا ویتامین B-12 بروز می‌كند. این ویتامین‌ها به بدن در سالم نگهداشتن خون یا سیستم عصبی كمك می‌كنند. در این نوع كم خونی، بدن گلبول‌های قرمز خونی تولید می‌كند كه نمی‌توانند اكسیژن را به خوبی تحویل دهند.

قرص‌های مكمل حاوی فولیك اسید می‌توانند این نوع كم خونی را درمان كنند. فولیك اسید را همچنین می‌توان از مصرف دانه‌ها و بنشن‌ها، مركبات و آب میوه‌ها، سبوس گندم و سایر غلات، سبزیجات برگ پهن و سبز تیره، گوشت طیور، صدف و كبد به دست آورد.

گاهی اوقات ممكن است یك متخصص نتواند تشخیص دهد كه علت این بیماری كمبود ویتامین B-12 است. این حالت معمولا در افراد مبتلا به كم خونی وخیم بروز می‌كند كه در حقیقت نوعی بیماری خود ایمنی است. عدم دریافت ویتامین B-12 كافی می‌تواند موجب كرخی و بی‌حسی دست‌ها و پاها، مشكلات در راه رفتن، از دست دادن حافظه و مشكلات بینایی شود. نوع درمان بستگی به عامل مولد بیماری دارد، اما به هر حال مصرف ویتامین B-12 ضروری است.

3- بیماری‌های نهفته: بیماری‌های خاصی وجود دارند كه می‌توانند به توانایی بدن در تولید گلبول‌های قرمز خونی آسیب برسانند. برای مثال، افراد مبتلا به بیماری‌های كلیوی به ویژه بیمارانی كه دیالیز می‌شوند در معرض ابتلا به كم خونی قرار دارند. كلیه‌های این بیماران قادر به ترشح هورمونهای كافی برای تولید گلبول‌های خونی نبوده و در هنگام دیالیز نیز آهن از دست می‌دهند.

4- بیماری‌های خونی ارثی: اگر در خانواده سابقه بیماری خونی وجود داشته باشد، احتمال ابتلا به آن در افراد دیگر نیز افزایش می‌یابد. یكی از امراض خونی ارثی كم خونی گلبول‌های داسی شكل است. به جای تولید گلبول‌های قرمز خونی طبیعی كه به راحتی درون رگ‌های خونی حركت می‌كنند، گلبول‌های داسی شكل حركت سختی داشته و دارای لبه‌های خمیده هستند. این گلبول‌ها نمی‌توانند در رگ‌های خونی ظریف به آسانی حركت كنند و در نتیجه مسیر رسیدن خون به اعضای بدن را مسدود می‌كنند. بدن گلبول‌های قرمز داسی شكل را نابود می‌كند، اما نمی‌تواند با سرعت كافی انواع طبیعی و سالم جدیدی را تولید كند. این امر موجب بروز كم خونی می‌شود نوع دیگری از كم خونی ارثی تالاسمی است. تالاسمی زمانی بروز می‌كند كه بدن ژن‌های ویژه‌ای را از دست می‌دهد و یا ژن‌های غیر طبیعی مختلف از والدین به كودك ارث می‌رسد كه به نحوه تولید هموگلوبین تاثیر منفی می‌گذارند.

5- كم خونی آپلاستیك: نوع نادری از كم خونی است و زمانی بروز می‌كند كه بدن به اندازه كافی گلبول قرمز تولید نمی‌كند. از آنجا كه این امر بر گلبول‌های سفید نیز تاثیر می‌گذارد، از این خطر بالای بروز عفونت‌ها و خونریزی‌های غیر قابل توقف می‌شود. این حالت دلایل مختلفی دارد كه عبارتند از: الف - روش‌های درمانی سرطان‌ها (پرتودرمانی و شیمی درمانی)

ب- قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی (مانند مواد مورد استفاده در برخی حشره‌كش‌ها، رنگ و پاك كننده‌ها و شوینده‌های خانگی)

پ ـ برخی داروها (مانند داروهای مخصوص درمان روماتیسم مفصلی)

ت- بیماری‌های خود ایمنی (مانند لوپوس)

ث - عفونت‌های ویروسی كه بر تراكم استخوانی تاثیر می‌گذارد.

نوع درمان بستگی به میزان حاد بودن كم خونی دارد. این بیماری را می‌توان با تعویض خون، مصرف دارو و یا پیوند مغز استخوان درمان كرد. كم خونی برای پیشرفت در بدن به گذر زمان احتیاج دارد. در آغاز ممكن است هیچ علایمی بروز نكند و یا علایم بیماری بسیار خفیف باشد، اما با پیشرفت بیماری می‌توان شاهد علایمی چون خستگی، ضعف، عدم توانایی در كار و تحصیل، كاهش دمای بدن، پریدگی رنگ پوست، ضربان قلب سریع، كوتاهی تنفس‌ها، درد سینه، سرگیجه، تحریك پذیری، كرخی و سردی دست‌ها و پاها و سردرد بود. تشخیص این بیماری با انجام یك آزمایش خون امكانپذیر است. در صورت مثبت بودن جواب آزمایش و ابتلا به كم خونی انجام آزمایشات دیگری نیز برای تشخیص نوع آن ضروری است. انتخاب نوع درمان كم خونی بستگی به علت بروز آن دارد. برای مثال، نحوه درمان كم خونی گلبول‌های داسی شكل با نحوه درمان كم خونی ناشی از رژیم غذایی فاقد آهن یا فولیك اسید متفاوت است. از این رو برای كشف بهترین روش معالجه باید به متخصص مربوطه مراجعه كرد.

به روش‌های گوناگون می‌توان مانع از بروز برخی انواع كم خونی شد كه مجموعه‌ای از آنها در زیر آمده است؛

1- مصرف غذاهای حاوی آهن زیاد از جمله گوشت قرمز، ماهی، مرغ، تخم‌مرغ، میوه‌های خشك شده، عدس و لوبیا، سبزیجات سبز برگ پهن مانند اسفناج، كلم و یا غله‌های حاوی آهن غنی شده.

2- مصرف مواد خوراكی كه جذب آهن را در بدن افزایش می‌دهد مانند آب پرتغال، توت فرنگی، كلم و یا سایر میوه‌ها و سبزیجات حاوی ویتامین C.

3- خودداری از نوشیدن قهوه و چای همراه با وعده‌های غذایی چرا كه این نوشیدنی‌ها جذب آهن در بدن را دشوار می‌كند.

4- كلسیم جذب آهن را مشكل می‌كند لذا برای به كار گرفتن بهترین روش برای مصرف كلسیم به میزان مناسب و كافی با پزشك متخصص باید مشورت كرد.

5- اطمینان از مصرف كافی فولیك اسید و ویتامین B-12 در رژیم غذایی

6- مشاوره با پزشك برای خوردن قرص‌های مكمل آهن چرا كه مصرف این قرص بدون مشورت با فرد متخصص صحیح نیست. این قرص‌ها در دو نوع فروس و فریك ارایه می‌شوند. جذب فروس در بدن بهتر صورت می‌گیرد اما اثرات جانبی مانند تهوع، استفراغ و اسهال در پی دارد با این حال این اثرات جانبی را می‌توان با كمك برخی اقدامات كاهش داد، از آن جمله اینكه ابتدا با نیمی از دوز تجویز شده شروع كرد و به تدریج آن را به دوز كامل رساند. قرص را در دوزهای تقسیم شده مصرف كرد. قرص را همراه با غذا مصرف كرد و اگر نوعی از قرص آهن مشكلاتی ایجاد می‌كند با متخصص مربوطه برای مصرف نوع دیگر مشورت كرد.

7- زنانی كه باردار نبوده اما در سن بارداری قرار دارند باید هر 5 تا 10 سال یكبار آزمایش كم خونی بدهند. این امر حتی در شرایط سلامت باید صورت گیرد. انجام این آزمایش‌ها باید از زمان نوجوانی آغاز شود.

8- همچنین زنانی كه باردار نیستند و در سن بارداری قرار دارند در صورت داشتن علایمی چون عادت ماهانه شدید و طولانی، مصرف آهن كم و یا تشخیص قبلی ابتلا به كم خونی باید هر سال آزمایش خون بدهند. اكثر افراد از طریق یك رژیم غذایی سالم و منظم می‌توانند از غذاهای سرشار از آهن استفاده كنند اما برخی افراد نمی‌تواند آهن كافی بدست آورند كه مهمترین این افراد دختران نوجوان و زنان در سن بارداری هستند كه یا در هر عادت ماهانه خون زیادی را از دست می‌دهند یا بیش از یك بچه دارند و یا از IUD استفاده می‌كند.

كودكان نوپا و زنان باردار نیز در این گروه هستند. این افراد باید به طور دوره‌ای آزمایش كم خونی بدهند و در صورت فقر آهن حتما باید با مشورت پزشك از مكمل‌های آهن استفاده كند كه نحوه درمان مشكل آنها بر عهده پزشك است.



:: بازدید از این مطلب : 737
|
امتیاز مطلب : 45
|
تعداد امتیازدهندگان : 13
|
مجموع امتیاز : 13
تاریخ انتشار : چهار شنبه 6 دی 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

فشار خون و گردش خون هر دو با هم كار می‌كنند و به همین دلیل وقتی فشار خون كاهش پیدا كند، گردش خون در سرتاسر بدن افزایش می‌یابد.

به گزارش ایسنا، با توجه به این تعریف هرچند كند شدن گردش خون از علائم فشار خون بالا است درعین حال می‌تواند عامل آن نیز باشد. گردش خون در واقع مقدار خونی است كه در كل دستگاه قلب و عروق در یك زمان مشخص در گردش است. فشار خون نیز فشاری است كه خون به جداره عروق خونی در هنگام پمپاژ قلب وارد می‌كند. به این ترتیب فشار خون تاثیر جدی روی گردش خون دارد.

به گزارش سایت اینترنتی كامن سنس، در واقع حتی با وجودی كه فشار خون و گردش خون دو سیستم متفاوت در بدن هستند اما می‌توانند تاثیر متقابل روی هم داشته باشند. فشار خون بواسطه دو نیروی قوی كنترل می‌شود. یكی نیروی قلب در هنگام پمپاژ كردن گردش خون در عروق خونی و سیستم گردش خون و دیگری عروق سرخرگی هستند كه فشار گردش خون را نگه می‌دارند.

فشار خون بالا می‌تواند نتیجه یك یا تعداد بیشتری از فاكتورهای زیر باشد:

- سیگار كشیدن - داروهای خاص - رژیم غذایی ناسالم - داشتن اضافه وزن - ضعف گردش خون - استرس شدید مداوم - وضعیت بد بدن در حالت نشسته و ایستاده - مصرف بیش از حد نمك - نداشتن فعالیت بدنی كافی - مصرف الكل

بی‌تردید اكثر این فاكتورهای موثر در افزایش فشار خون همان عواملی هستند كه گردش خون را پایین می‌آورند. به همین ترتیب كاهش گردش خون به میزان چشمگیری موجب بروز مشكلات بهداشتی زیر می‌شود:

- بالا رفتن فشار خون - افزایش كلسترول بد(LDL) - آنژین صدری - بیماری قلبی - دیابت

هم چنین بالا رفتن فشار خون عوارض جدی برای سلامت بدن دارد كه عبارتند از: - حملات قلبی - آسیب مغزی - تخریب عروق سرخرگی - آسیب‌های كلیوی - آسیب‌های مغزی - نارسایی مغزی - آسیب‌های چشمی و بینایی - و افت گردش خون

بنابراین یادگیری نحوه بهبود گردش خون و چگونگی پایین نگه داشتن فشار خون برای حفظ سلامت كل بدن ضروری است.



:: بازدید از این مطلب : 805
|
امتیاز مطلب : 51
|
تعداد امتیازدهندگان : 15
|
مجموع امتیاز : 15
تاریخ انتشار : چهار شنبه 6 دی 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal



افراد جامعه معمولا تصورات نادرستی را در رابطه با خواب دارند و عموما فكر می كنند كه تصوراتشان كاملا صحیح است؟! ...


1- خواب؛هر چه بیشتر،بهتر

كاش همین‌طور بود!‌ ولی مطالعات نشان می‌دهد كه احتمال مرگ زودرس در آنهایی كه بیش از 8 ساعت در شبانه‌روز می‌خوابند،بیشتر است.

2- خوش به حال فلانی! هنوز سرش به بالش نرسیده،خوابش می‌برد!

اتفاقا این نشان می‌‌دهد كه فلانی‌،خواب خوبی ندارد.این كه آدم هنوز سرش به بالش نرسیده خوابش ببرد،یكی از نشانه‌های خواب‌آلودگی است كه باید تحت بررسی قرار بگیرد.مدت زمانی كه طول می‌كشد تا خوابمان ببرد،نباید كمتر از 5 دقیقه یا بیشتر از 30 دقیقه باشد.پزشكان،مقادیر كمتر و بیشتر از این محدوده را غیرطبیعی می‌دانند.


3- چقدر كم می‌خوابی! همه آدم‌ها حداقل به 8 ساعت خواب شبانه احتیاج دارند!

هیچ عدد قطعی و واحدی وجود ندارد كه بشود روی آن قسم خورد.میزان نیاز به خواب در افراد مختلف، متفاوت است.به خودتان رجوع كنید.اگر حس می‌كنید كه هر روز بعدازظهر خسته و خواب‌آلود می‌شوید، بدانید كه احتمالا الگوی خواب‌تان غلط است.

4- چقدر زیاد می‌خوابی!‌ نخبه‌ها فقط روزی سه‌ چهار ساعت می‌خوابند!

شاید مارگارت تاچر و بیل كلینتون و چند نفر از مشاهیر هالیوودی جزو نخستین كسانی باشند كه رسانه‌های غربی،درباره كم‌ خوابیدن آنها زیاد حرف زدند.اما واقعیت این است كه از نظر پزشكان،این قبیل افراد معمولا عملكرد بهتری نسبت به سایرین ندارند.كم‌خوابی،سلامت شما را تهدید می‌‌كند و تمركزتان را پایین می‌آورد.كم‌خوابی حتی می‌تواند بیمارتان كند و به سیستم ایمنی‌ شما آسیب بزند.


5- من خوابم خوب است؛فقط شب‌ها چند بار از خواب می‌پرم!

به چنین خوابی نمی‌گویند خواب خوب.خوابی خوب است كه تداوم مناسبی داشته باشد.بیدار شدن مكرر در حین خواب از علائم شایع اختلال خواب است و بیشتر آنهایی كه شب‌ها بیش از یك بار از خواب می‌پرند،به نوعی اختلال خواب دچارند.

6- كم‌‌خوابی فقط یك چاره دارد: قرص خواب!

تاثیر داروهای خواب‌آور،كوتاه‌ مدت است و كم‌كم بدن به دارو عادت می‌كند و دیرتر به آن جواب می‌دهد. از طرفی،اگر بدن به دارو عادت ‌كند؛قطع دارو اوضاع را بدتر می‌كند.پس برای درمان قطعی فقط باید به پزشك مراجعه كرد تا علت اصلی بی‌‌خوابی شناخته و درمان شود.

7- كم‌‌خوابی از آن دردهایی است كه چاره ندارد‌؛‌باید با آن ساخت!

در مورد ششم گفته شد كه برای درمان قطعی كم‌خوابی باید به پزشك مراجعه كنید تا علت اصلی مشكل تان شناخته و درمان شود.

اما توصیه‌های دیگری هم هست كه می‌تواند اوضاع خواب‌تان را رو به ‌راه كند:

* پرهیز از چای،قهوه،نوشابه و شكلات در ساعات نزدیك به خواب.

*خودداری از مصرف غذاهای سنگین و كشیدن سیگار در ساعات نزدیك به خواب.

* رعایت نظم خواب: خوابیدن در یك ساعت ثابت، اختصاص دادن اتاق خواب به خوابیدن و اجتناب از كارهای دیگری مثل تماشای تلویزیون و كار در آن اتاق.

*و بالاخره این كه اگر بیش از نیم ساعت در رختخواب ماندید و خوابتان نبرد و احساس خواب‌آلودگی هم نكردید، باید از اتاق خواب خارج شوید و تا وقتی احساس خواب‌آلودگی نكرده‌اید، به رختخواب برنگردید.



:: بازدید از این مطلب : 668
|
امتیاز مطلب : 48
|
تعداد امتیازدهندگان : 14
|
مجموع امتیاز : 14
تاریخ انتشار : چهار شنبه 6 دی 1391 | نظرات ()