نوشته شده توسط : nahal

لثه‌‌های نوزادانی که دندان‌‌های‌شان در حال بیرون زدن است، متورم و تحریک‌پذیر می‌شود. برخی علائم رویش دندان‌های شیری در کودکان شامل خارش، بی قراری و گریه، بی‌حوصلگی، غذا نخوردن و ریزش آب از دهان است.


دندان کودک

زمان در آوردن دندان شیری در بچه های مختلف فرق می کند، اما معمولا حدود شش ماهگی شروع می شود. معمولا ابتدا دو دندان در لثه پایین و بعد دو دندان بالایی رشد می کنند.

 

علایم شایع در آوردن دندان شیری

 

- افزایش بزاق و آبریزش از دهان ممکن است دو ماه قبل از پیدایش اولین دندان شروع شود.

- بی قراری و تحریک پذیری

- ورم لثه ها

- خارش لثه ها

- سعی در گاز گرفتن و جویدن اجسام سفت

- برخی مواقع در زمان رویش دندان‌های شیری کودکان دچار تب می‌شوند که یک امر طبیعی است و جای نگرانی نیست. ‌البته خانواده‌ها باید در این مواقع، کودک را نزد پزشک اطفال ببرند تا علت تب کودک مشخص شود، زیرا ممکن است همزمان با رویش دندان‌های شیری، کودک دچار سرماخوردگی نیز بشود و تب، ناشی از سرماخوردگی باشد.

برای کاهش خارش لثه کودک موقع درآوردن دندان شیری، می توانید دندان‌گیر پلاستیکی تمیز و خنک به او بدهید تا به لثه هایش بکشد

5 راه کاهش ناراحتی کودک موقع دندان درآوردن

1 - لثه کودک را به آرامی بمالید.

به آرامی لثه‌های نوزاد را با انگشت تمیز، یا یک پارچه سرد و مرطوب تمیز مالش دهید. کمی فشار ملایم می تواند ناراحتی کودک را کاهش دهد.

 

2- به نوزاد چیزی خنک برای جویدن بدهید.

یک تکه پارچه سرد و مرطوب یا دندان گیر خنک می تواند تسکین دهنده باشد. البته اطمینان حاصل کنید که این شی باعث خفگی او نمی‌شود.

مراقب باشید تا شیء یخ زده نباشد، بلکه کمی خنکی کفایت می کند، چون سرمای زیاد هم می تواند آسیب رسان باشد. اگر کودک شما غذاهای جامد و سفت می خورد از غذاهای سرد استفاده کنید. ماست خنک پیشنهاد خوبی است.

 

دندان گیر کودک

3- یک دندان گیر از داروخانه بخرید.

دندان گیرهایی که از لاستیک نرم ساخته شده اند بهتر هستند. انواعی که با مایع پر شده اند، ممکن است در اثر فشار لثه کودک پاره شوند. می تواندی از پستانک تمیز هم استفاده کنید.

کودک موقع خارش جای دندان، عکس‌العمل‌های خاصی نشان می‌دهد و مشاهده شده است که بچه‌های شیرخوار حتی سینه مادر خود را گاز می‌گیرند. در این مواقع از دادن اجسام و مواد کوچک مانند یک تکه گوشت که برخی خانواده ها به کودک می دهند تا گاز بگیرد، به طور جدی باید پرهیز کرد، زیرا ممکن است این وسایل جانبی به داخل حلق کودک رفته و باعث خفگی او شود.

 

 

4- آب دهان کودک را خشک کنید.

افزایش بزاق و آبریزش دهان جزئی از فرایند دندان در آوردن است. با یک دستمال تمیز، دهان و چانه کودک را پاک کنید تا از تحریک پوست پیشگیری کنید. هنگام خواب نیز پارچه مناسب و جاذبی زیر سر کودک قرار دهید.

 

5- از داروها کمک بگیرید.

اگر کودک شما خیلی بی قرار، تحریک پذیر و بدخو شده است با پزشک مشورت کنید تا در صورت لزوم، استامینوفن یا ایبوپروفن را به میزان لازم تجویز کند. از دادن آسپیرین به کودک خودداری کنید.

همچنین از استعمال داروهای موضعی و بی حس کننده بر روی لثه خودداری کنید، زیرا این داروها به وسیله بزاق شسته شده و قبل از اینکه روی لثه تاثیر کنند، موجب بی حسی گلوی کودک می شوند و در مکانیسم‌های طبیعی بلع غذای کودک تداخل ایجاد می کنند.

دندان در آوردن معمولا با اقدامات خانگی کنترل می شود. اما اگر ناراحتی و بی قراری شدید یا نخوردن شیر و غذا در کودک شما روی داد، یا تب و اسهال ایجاد شد، به پزشک مراجعه کنید

چگونه از دندان های تازه کودک مراقبت کنید؟

هر روز با دستمال تمیز و مرطوب لثه ی کودک را تمیز کنید. این کار موجب پیشگیری از رشد باکتری‌ها در دهان کودک می شود.

بعد از اینکه دندان کودک بیرون آمد، می توانید روزی یک بار از یک مسواک انگشتی کوچک با پرزهای نرم و ظریف استفاده کنید و نیاز به استفاده از خمیر دندان یا مواد دیگر نیست.

تا حوالی دو سالگی و زمانی که مطمئن شدید کودک قادر به بیرون ریختن آب از دهان شده است، می توانید از کمی خمیردندان روی مسواک کودک استفاده کنید.

انجمن دندانپزشکی آمریکا و آکادمی دندانپزشکی اطفال توصیه می کنند که اولین معاینه دندانپزشکی کودک شما قبل از یک سالگی و پس از بیرون آمدن اولین دندان ها باشد.

توجه داشته باشید که حفظ سلامت دندان ها و لثه ها در کودک شما، اساس سلامت دندان ها و لثه های او برای تمام عمر است.



:: بازدید از این مطلب : 1001
|
امتیاز مطلب : 16
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

درباره فریزر نیز مانند بسیاری موارد دیگر تصورات اشتباهی وجود دارد که به برخی نکات برای رفع این اشتباه ها اشاره می کنیم.

1 - همه سبزیجات برای فریز کردن مناسب نیستند

سبزیجات نرم و لطیفی مانند کاهو هنگامی که فریز شوند خراب شده و خواص غذایی خود را از دست می دهند.

2 - سس های کرمی نیز داخل فریزر به اصطلاح بریده شده و غیرقابل استفاده می شوند.

3 - قهوه هم نباید در فریزر گذاشته شود؛ به ویژه قهوه تیره.

4 - یکی دیگر از مواد غذایی که نباید در فریزر نگهداری شود تخم مرغ است.

5 - غذاها نباید برای مدت نامحدود داخل فریزر نگهداری شوند؛ به ویژه انواع سوپ، غذاهای آب پز، گوشت پخته، غذاهای استیکی و سرانجام برشته شده ها.

6 -فریز کردن، تمام باکتری ها را نمی کشد

غذاهای فریز شده باکتری ها را غیرفعال می کند اما آنها را از بین نمی برد. این سخن به معنی آن است که اگر غذای آلوده داخل فریزر قرار بگیرد، به همان میزان مضر خواهد بود و باکتری های آن فقط غیرفعال می شوند. با گرم کردن دوباره آن، باکتری ها فعال شده و غذای شما سالم نخواهد بود.

7- اگر گوشتی که طبخ نشده بارها بیرون از فریزر قرار بگیرد و یخ آن باز شود خاصیت خود را به کلی از دست می دهد. بهترین راه برای نگهداری گوشت این است که آن را تازه مصرف کنید.

8 - فریزر بهترین جا برای نگهداری طولانی مدت غذا نیست.

9 - دما در فریزر نیز هر زمان که در آن باز و بسته می شود تغییر می کند. ممکن است غذا یخ زده باقی بماند اما روند فریز شدن آن کند پیش برود و کریستال های یخی یا به اصطلاح برفک نیز داخل فریزر ایجاد شود، بنابراین تا می توانید درهای فریزر را فقط در مواقع لزوم باز کنید.



:: بازدید از این مطلب : 636
|
امتیاز مطلب : 22
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

برای از بین بردن بوی بد یخچال می‌توانید مقداری زغال سیاه را بکوبید و در کیسه‌های پارچه‌ای نازکی بریزید   و در طبقه بالای یخچال بگذارید. هرچند هفته یک‌بار این کیسه زغال را در آفتاب بگذارید تا خشک شود تا  دوباره بتوانید از آن به عنوان بوگیر یخچال استفاده کنید.

 

  • یخچال را هرگز در نزدیکی وسایل گرمازا مانند اجاق گاز، فر یا مایکروویو قرار ندهید. حتی سعی کنید آن را در نزدیکی پنجره و تابش نور خورشید هم قرار ندهید.
  • اگر در تابستان قصد سفر دارید، توصیه می‌کنیم یخچال را از برق بكشید و آن را خوب تمیز و خشک کنید، سپس در یخچال را باز بگذارید و به سفر بروید. در صورتی که  یخچال‌تان سیستم یخ‌ساز و آب‌سردکن دارد آن را حتما غیرفعال کنید.
  • هرگز برای آب کردن برفک یخچال از حرارت سشوار و وسایل گرمایشی دیگر استفاده نکنید. گذاشتن یک کاسه آب‌جوش در یخچال بهترین روش است.
  •  اگر یخچال شما بوی موادغذایی را به خودش گرفته، برای از بین بردن این بو کافی است از محلول جوش شیرین استفاده کنید. برای این منظور2 قاشق جوش‌شیرین را در 2 لیوان آب حل کنید و با کمک یک ابر نرم و ضدخش بدنه یخچال‌تان را شست‌وشو دهید.
  • هرگز از پودرهــــــای شست‌وشو برای پاک کردن جداره و سطح قفسه‌ها استفاده نکنید، این پودرها به دلیل زبری‌ای که دارد موجب خش افتادن در سطح داخلی یخچال می‌شود.
  • همه ما نسبت به پشت یخچال بی‌تفاوت هستیم، چون این بخش از یخچال را هرگز نمی‌بینیم اما تمیز کردن این قسمت نیز بسیار مهم است. برای تمیز کردن آن دوشاخه یخچال را از پریز برق جدا کنید و دستگاه را جلو بکشید و با کمک جاروبرقی گرد و غبار پشت آن را پاک کنید. این کار طول عمر موتور یخچال را افزایش می دهد.
  • هر ماه بعد از تمیز کردن یخچـــال لاستیک‌های دور در یخچال و فریزر را بازرسی کنید. این کار از آن نظر اهمیت دارد که مانع وارد شدن هوا به درون یخچال و ایجاد برفک در آن می‌شود. وجود برفک موجب افزایش مصرف برق و افزایش عملکرد موتور دستگاه  می‌شود.
  • هر بار پس از تمیز کردن یخچال یک عدد زغال را درون یک کیســـــه پارچه‌ای کوچک قرار دهید و آن را در گوشه یکی از قفسه‌ها بگذارید. این کار موجب جذب بوی موادغذایی می‌شود.
  •  



:: بازدید از این مطلب : 677
|
امتیاز مطلب : 13
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

افراد زیادی از ترس پیچیدن بوی بد ماهی در خانه سراغ پختن غذاهایی که در آنها از ماهی استفاده شده، نمی‌روند و اعضای خانواده را از مصرف گوشت سفید ماهی محروم می‌کنند. در حالی که راه‌حل‌های ساده‌ای برای از بین بردن بوی بد ماهی وجود دارد.
1. اگر بعد از شستن و قطعه کردن ماهی بوی آن روی چاقو، تخته یا ظرف‌های شما باقی‌ماند، می‌توانید با کمک محلول خردل زرد و آب این بو را از روی ظرف‌ها پاک کنید.

2. برای از بین رفتن بوی ماهی از سینک ظرفشویی کافی است یك استکان سرکه را درون یك لیوان آب بریزید و محلول را روی سینک اسپری کنید. سپس آن را با کمک سیم ظرفشویی خوب بشویید.

3. طعم دار کردن ماهی با کمک سبزی‌های معطر و خوشبو یا استفاده از ادویه و پودرهای سوخاری معطر می‌تواند تاثیر زیادی در از بین رفتن بوی ماهی هنگام طبخ داشته باشد و گوشت آن را ترد و لطیف کند.

4. در صورتی کــه کــف آشپزخانه‌تان سرامیک است و امکان تمیز کردن آن وجود دارد می‌توانید سرکه را درون افشانه ریخته و آن را در طول پوست کندن یا پختن ماهی در هوا اسپری کنید.

5. یکی دیگر از روش‌های از بین بردن بوی ماهی در فضای آشپزخانه و خانه، استفاده از اسانس وانیل یا اکالیپتوس است. می‌توانید اسانس این گیاهان را روی یک دستمال اسپری کنید و آن را روی میز آشپزخانه یا پیشخوان قرار دهید.

6. در صورتی که بوی ماهی در فضای خانه‌تان پیچیده بهتر است یک لیوان سرکه را روی میز آشپزخانه بگذارید تا بوی بد را به خود جذب کند.

  •  



:: بازدید از این مطلب : 808
|
امتیاز مطلب : 19
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal


تقویت حافظه با تغذیه مناسب
تقویت حافظه با تغذیه مناسب


 

نویسنده: وحید عرفانی




 
حافظه هر شخص معرف آن فرد است. هر یک از ما از سنین پایین، حافظه ای منحصر به فرد و غیر قابل جایگزین داریم. حافظه، ما را قادر می سازد تا زندگی روزانه خود را نظم دهیم. حافظه روی نگرش ما به زندگی و در نتیجه پاسخ شما به اتفاقاتی که در اطراف تان روی می دهد تأثیر می گذارد. تجربیات جدید، با حافظه شما شکل می گیرند. هر یک از ما با افزایش سن، بخشی از حافظه کوتاه مدت را از دست می دهیم. حافظه می تواند به دلیل استرس (فشار روحی) یا خستگی به طور موقت از بین برود، هر دوی این موارد روی تمرکز فکر اثر می گذارد. استفاده کردن از حافظه، آن را قوی تر می کند، هنگامی که به حافظه خود اطمینان داشته باشید، از آن بیشتر استفاده می کنید. اطمینان نداشتن به حافظه آن را فلج می کند و اطلاعات داخل آن را قفل می کند. تقویت حافظه بازدهی شما را موقع کار افزایش می دهد.
برای پرورش توانایی های حافظه خود، باید توجه تان را بر کل سلامت جسمانی و نیز بر آن نگرش های ذهنی متمرکز کنید که در موفقیت حافظه نقش دارند. تقویت توانایی های حافظه موجب می شود در زندگی روزمره، کار، درس خواندن و در ورزش اعتماد به نفس تان افزایش یابد، خلاقیت تان بیشتر شود و عملکردتان بهبود یابد. ذهن خود را فعال نگه دارید، تا حتی در دوران پیری نیز بتوانید کارهای ذهنی خارق العاده انجام دهید. تغذیه مناسب بر روی حافظه مؤثر است. تغذیه خوب را نباید در افزایش قدرت عملکرد حافظه بی تأثیر داشت. یکی از شرط های حفظ توانایی عملکرد حافظه، داشتن تغذیه ای مناسب است.
 
چنانچه فرد سوخت ناکافی به مغز برساند، مغز چگونه می تواند کار خود را انجام دهد؟ بنابراین رسیدن مواد غذایی کافی از جمله ویتامین ها و مواد معدنی به مغز، هماند دیگر بخش های بدن، ازاهمیت زیادی برخوردار است. مهم ترین تقویت کننده های طبیعی مغز و حافظه عبارتند از: آنتی اکسیدان ها (ویتامین C، ویتامین E، کراتینویدها، سلنیوم)، اسیدهای چرب امگا 3 (ماهی های روغنی، مانند ساردین، ماهی تن، کیلکا، روغن زیتون)، ویتامین های (B12, B2, B, B1)، مواد معدنی (منیزیم، روی). برای این که دریافت این مواد غذایی توسط مغز به حداکثر برسد، تا حد امکان غذاهای تازه بخورید و تا جایی که می توانید آنها را کمتر بپزید.
"هانس ایسن"، روان شناس، در یکی از پژوهش های خود متوجه شد که اگر جوانان به مقدار کافی ویتامین و مواد معدنی استفاده کنند، توانایی عملکرد حافظه آنها افزایش محسوسی می یابد. با ایجاد توازن در مصرف مواد معدنی، ویتامین ها و مواد غذایی فیبردار (الیاف غذایی) در برنامه غذایی، از تغذیه مناسب برای تقویت حافظه خود مطمئن باشید.

خوردن میوه و سبزی را هرگز فراموش نکنید
 

مصرف مرتب و منظم میوه و سبزیجات در برنامه غذایی نه تنها برای جسم تان مفید است، بلکه برای مغز و حافظه تان نیز لازم است. میوه و سبزی سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین ها و مواد شیمیایی نادری مانند کاروتنویدهاست. آنتی اکسیدان و رنگدانه های گیاهی موجود در سبزیجات حافظه شما را تقویت خواهد کرد. همچنین آنتی اکسیدان ها از پیری زودرس تمام بدن جلوگیری می کنند و وجود آنها در مغز بسیار مورد نیاز است؛ و طبق نظرات پژوهشگران خوردن میوه ها و سبزیجاتی که سرشار از آنتی اکسیدان های فراوانی هستند (مانند انواع توت، مرکبات، اسفناج، کرفس، هویج، کلم بروکلی، قارچ، گوجه فرنگی، کاهو، سیب زمینی شیرین، و مارچوبه) می توانند تا 11 درصد احتمال بروز سکته را پایین بیاورد.
بهترین میوه ها و سبزی هایی که مغز را مصون نگه می دارند عبارتند از: آلو بخارا، انگور قرمز، پرتقال، توت فرنگی، گیلاس، کیوی، موز، گریپ فروت، سیب، زردآلو، هلو، گلابی، خیار، هندوانه، خربزه، طالبی، کاهو، بادمجان، کدو، ذرت، پیاز، فلفل قرمز، کشمش، سیر، زغال اخته، اسفناج خام، جوانه یونجه، و جوانه گندم. تحقیقات نشان داده است که آنتی اکسیدان ها و پلی فنول های موجود در زغال اخته و انگور، می تواند توانایی ارتباط سلول های مغزی را با یکدیگر بالا برده و خطر آسیب رسیدن به آنها را پایین بیاورد. با مصرف اسفناج و توت فرنگی، از زوال مغز جلوگیری کنید. دانشمندان ثابت کرده اند که مصرف اسفناج و توت فرنگی، تأثیر عمیقی بر جلوگیری از زوال اعمال مغزی و حافظه که با کهولت به سراغ ما می آید، می گذراند.

از مصرف ماهی غافل نشوید
 

طبق یک گفته قدیمی، "ماهی غذای مغز است". روغن ماهی یک ماده غذایی مناسب برای مغز است. ماهی های روغنی، از جمله ماهی آزاد، از غذاهای لازم برای عملکرد مناسب مغز هستند. روغن ماهی، مغز شما را از خطر دور نگه می دارد. تحقیقات نشان داده اند که روغن ماهی به عنوان تقویت کننده مغز شناخته شده است. افرادی که به مقدار زیادی ماهی مصرف می کنند، کمتر در معرض ابتلا به فشارهای عصبی، از دست دادن تمرکز و کم حافظه شدن قرار دارند. چربی امگا 3 موجود در ماهی، التهاب مغز را کاهش می دهد و از آن محافظت می کند. با مصرف مناسب ماهی، و روغن ماهی حافظه، استعداد و موفقیت ذهنی خود را به میزان در خور توجهی افزایش دهید.

سویا محافظ سرخرگ ها
 

سویا میزان کلسترول خون (چربی خون) را کاهش می دهد. موادی در سویا وجود دارد که از اکسیده شدن کلسترول بد خون (LDL) جلوگیری می کنند و مانع از تشکیل پلاک در دیواره داخلی سرخرگ ها می شود. پژوهشگران اعتقاد دارند که هورمون های گیاهی (فیتواستروژن های) سویا،‌ مانند هورمون استروژن، باعث تقویت حاظه می شوند. لسیتینن موجود در سویا در تقویت حافظه و مبارزه با فراموشی مؤثر است.

مواد غذایی حاوی منیزیم مصرف کنید
 

منیزیم یک ماده معدنی ضروری است که در حدود 5 درصد از وزن بدن آدمی را تشکیل می دهد. یک فرد بزرگسال روزانه به 400 میلی گرم منیزیم نیاز دارد. آب معدنی محتوی منیزیم را انتخاب کنید. با این کار، روده های خود را در وضعیت مناسبی قرار خواهید داد. اگر منیزیم در بدن کم شود، می تواند منجر به تشکیل لخته در مغز می شود.

ویتامین B1 مصرف کنید
 

ویتامین B1 به اصطلاح "ویتامین مغز" نامیده می شود. ویتامین B1 از جمله مهم ترین ویتامین ها در کارکرد مطلوب مغز است. این ویتامین به دلیل اثرات سودمندش و نیز ارتباط با دستگاه عصبی، در بهبود یادگیری افراد نقش مؤثری دارد. کمبود ویتامین B1، عصب های مغز را تضعیف می کند و نه تنها وضع روانی انسان بلکه مغز و توانایی های حافظه نیز مستقیماً با مقدار ویتامین B1 در بدن تحت تأثیر قرار می گیرند. تحقیقات نشان می دهد که مصرف تیامین در ترمیم اعصاب آسیب دیده مؤثر بوده و آنها را به کار و وظیفه صحیح خود هدایت می کند.

معجزه روغن زیتون!
 

پژوهشگران ایتالیایی دانشگاه باری می گویند مصرف روغن زیتون و چربی های اشباع نشده دیگر (که در آووکادو و بادام زمینی یافت می شود) از کاهش حافظه و اعمال شناختی و ذهنی انسان که با گذشت زمان حاصل می شود، جلوگیری می کند. نکته جالب این است که مصرف روغن زیتون، به اعمال ذهنی در افراد تحصیل نکرده که بیشتر از افراد تحصیل کرده با گذشت زمان در معرض کاهش شدید حافظه قرار می گیرند، کمک فراوان کردند. پژوهشگران بر این باورند که روغن زیتون، همانند ماهی، به دوام ساختاری غشای سلول های عصبی کمک کرده و حاوی آنتی اکسیدان هایی است که با رادیکال های آزادِ منهدم کننده ی سلول های مغزی به نبرد می پردازد.

از ویتامین B3 غافل نشوید
 

ویتامین B3 ویتامین اصلی برای تنفس سلولی است و مصرف اکسیژن توسط آن انجام می گیرد. بدون وجود ویتامین B3 کافی، سوخت و ساز سلولی (متابولیسم) متوقف می شود. نیاسین بر دستگاه عصبی تأثیر می گذارد و از ناآرامی، ضعف تمرکز، افسردگی و خیالات ترسناک جلوگیری می کند. ویتامین B3 برای گردش صحیح خون لازم است. این ویتامین تقویت کننده حافظه است. کمبود ویتامین B3 با افسردگی عمیق، اختلالات عصبی و بی خوابی همراه است.

حفظ عملکرد حافظه با ویتامین B6
 

ویتامین B6 (پیریدوکسین) در تجزیه آمینواسیدها شرکت فعال دارد. ویتامین B6 هم بر روی سلامت جسمانی و هم بر سلامت روانی تأثیر می گذارد. دستگاه عصبی به ویتامین B6 نیاز دارد و برای عملکرد طبیعی مغز لازم است. ویتامین B6 در بهبود اختلالات عصبی، کنترل سرگیجه و استفراغ زمان بارداری کمک می کند. کمبود ویتامین B6 سوخت و ساز تمام سلول ها را به شدت دچار آسیب می کند. ویتامین B6 به همراه آنزیم ها، مجموعه دستگاه اعصاب مرکزی را ثابت و تنظیم می کند. به همین دلیل برای حفظ عملکرد مطلوب حافظه وجود این ویتامین غیر قابل چشم پوشی است. کمبود ویتامین B6 موجب کم شدن حافظه می شود. تمام مواد غذایی دارای مقداری ویتامین B6 هستند.
منبع: نشریه دانشمند، شماره 581..



:: بازدید از این مطلب : 1005
|
امتیاز مطلب : 14
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal


زندگی های با نمک
زندگی های با نمک


 





 

عادت نمک خوردن را کنار بگذارید
 

اشاره: 
 

ممکن است شما تا حدی به خوردن نمک عادت کرده باشید که مرگ و زندگی تان به نمک بستگی داشته باشد. اگر واقعاً نمک برای شما چنین حکمی دارد، به این سئوال پاسخ بدهید.
به نظر شما، کدام یک از موارد زیر درباره نمک درست است؟
الف) اعتیاد آور است.
ب) باعث چاقی می شود.
ج) منجر به مرگ می شود.
د) همه موارد.
اگر گزینه (د) را انتخاب کرده باشید، حق با شماست. نمک یکی از خطرناک ترین مواد افزودنی غذاهاست.
بر هیچ کس پوشیده نیست که یک رژیم غذایی پر از سدیم، فشار خون را بالا می برد که همین فشار خون بالا می تواند منجر به حملات قلبی و سکته شود.
مطالعات جدید نشان می دهد که نمک، خیلی بیش از آنچه که فکر می کنیم، خطرناک است. خوردن بیش از حد نمک می تواند ارتباطی به بروز بیماری هایی مثل آرتروز، زوال عقل ( دیوانگی و جنون)، سرطان و دیگر مشکلات جدی سلامتی داشته باشد!
همچنین مصرف بیش از حد نمک باعث اضافه وزن هم خواهد شد. طبق تحقیقات و نظریات جدید، نباید بیش از 1500 میلی گرم سدیم در روز مصرف شود(دو سوم قاشق چای خوری).

بیشترین میزان سدیم از کجا دریافت می شود؟
 

نگرانی اصلی وقتی نیست که شما بر سر میز غذا نصف نمکدان را درون بشقاب غذایتان خالی می کنید! بلکه نگرانی اصلی به آن مقداری است که در حال حاضر در غذایتان وجود دارد. بزرگترین مقصران، کسانی هستند که غذاها را با انبوهی از نمک، فرآوری کرده و بسته بندی می کنند و از نمک برای حفظ طعم بافت و جلوگیری از فاسد شدن غذا استفاده می کنند. حدود هشتاد درصد از سدیمی که در رژیم های غذایی ما یافت می شود، از بیسکویت های آماده، غذاهای نشاسته ای، سوپ ها، سس ماکارونی و غذاهای نیمه آماده و منجمدی است که در خانه می خوریم. البته این گروه شامل غذاهای رستوران ها و فست فودها هم می شود.

چرا نمک اعتیاد آور است؟
 

بدن شما به مقداری سدیم نیاز دارد تا بتواند تعادل مایعات را حفظ کند، پیام های عصبی را انتقال دهد و باعث آرامش عضلات و ماهیچه ها شود. وقتی شما بیشتر از این مقدار می خورید، سطح شیمیایی مغزتان تغییر می کند. درست مثل الکل و نیکوتین که سطح شیمیایی مغز را تغییر می دهند و باعث اعتیاد می شود. 
خیلی از غذاهای شور مثل ساندویچ ها و فست فودها علاوه بر داشتن چربی و کالری بالا، به دلیل داشتن نمک تشنگی را هم افزایش می دهند. همچنین در این تحقیقات مشخص شد که ارتباط نزدیکی بین میزان مصرف نمک و مصرف نوشابه های شکردار وجود دارد.
 
نوشابه های رژیمی هم پر از سدیم هستند و جوابگوی خوبی برای کم کردن وزن نیستند. محققان عقیده دارند که رژیم های غذایی پر نمک تولید انسولین در بدن را افزایش می دهند و همچنین باعث تولید هورمونی می شوند که قند تولید شده اضافی را به چربی تبدیل می کند به این ترتیب بدن شما انسولین بیشتری تولید می کند، چربی بیشتری ذخیره شده و وزن تان بالا می رود.

قاتل خاموش:
 

با مصرف بیش از حد نمک، فقط نباید نگران بروز سکته و حملات قلبی باشید؛ بلکه میزان بالای سدیم باعث دیگر مشکلات و خطرات جدی سلامتی برای شما می شود. مهم ترین مخاطرات مصرف بیش از حد نمک، سرطان است. غذاهای شور 15 درصد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند. بر اساس تحقیقات اخیر، مصرف بالای نمک می تواند با مرگ های ناشی از سرطان معده در ارتباط باشد. غذاهای شور دیواره معده را تحریک می کنند که این مسأله می تواند باعث عفونی شدن معده به وسیله باکتری« هلیکوپیلوری» شود و وجود این باکتری باعث بروز سرطان معده است.

آرتروز:
 

رژیم های غذایی پرنمک، افزایش فقدان کلسیم را نشان می دهند. این فقدان کلسیم استخوان ها را ضعیف و شکننده می کند و به مروز زمان باعث بروز آرتروز می شود. یک تحقیق دو ساله روی این موضوع، ارتباط بین میزان مصرف نمک و کاهش توده استخوانی را در بدن، کاملاً ثابت کرد.

دیابت:
 

مصرف بیش از حد نمک ممکن است مقاومت انسولین را ارتقا دهد. وجود دیابت می تواند شما را در معرض خطرات بزرگ تری مثل فشار خون بالا و بیماری های قلبی قرار دهد و این امر به این معنی است که مصرف زیاد نمک، این خطرات را افزایش می دهد.

بی خوابی:
 

در این جا هم فشار خون بالا، علت همه گرفتاری هاست. یعنی باعث ایجاد یک چرخه معیوب خواب و در نهایت محرومیت از خواب می شود.

بیماری های کلیوی:
 

فشار خون بالا به رگ های خونی سرتا سر بدن آسیب می رساند؛ از جمله رگ های کلیه. این آسیب کم کم به صورت تدریجی رخ می دهد و ممکن است علائم بیماری خودش را تا مدت ها نشان ندهد و این ها فقط بخشی از زیان های مصرف بالای نمک است.
منبع: نشریه دیدار آشنا - شماره
  •  



:: بازدید از این مطلب : 782
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal



حاج‌آقامحمدی، فوق‌تخصص گوارش و کبد و عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین پرسیده‌‏ایم.

سلامت: آقای دکتر! لطفا توضیح دهید که گاز معده و روده چگونه به وجود می‏آید؟

بخشی از گازی که در معده وجود دارد، ناشی از هوایی است که ما آن را می‌بلعیم و به‏طور طبیعی وجود دارد، اما در بعضی شرایط مثل غذا خوردن با استرس، حرف زدن هنگام غذاخوردن، آدامس جویدن، مصرف نوشابه‌های گازدار و… میزان بلع هوا بیشتر می‌شود. درنتیجه احساس آروغ‌زدن به فرد دست می‌دهد. بخش دیگری از گاز معده نیز ناشی از فعل و انفعالات اسیدمعده و شیره‌های گوارشی است که وقتی با هم ترکیب می‌شوند، تولید گاز می‌کنند. گازهای قسمت تحتانی دستگاه گوارش یا روده‏ها نیز عمدتا ناشی از تاثیر باکتری‌ها و میکروب‌های روده روی بقایای موادغذایی است. همان‌طور که می‌دانید قسمتی از غذاهایی که ما می‌‌خوریم در دستگاه گوارش هضم نمی‌شوند و داخل روده باقی می‌مانند. باکتری‌هایی که داخل روده‌بزرگ زندگی می‌کنند این مواد را تخمیر می‌کنند و از تخمیر این مواد، گاز تولید می‌شود.

سلامت: آیا گاز روده و معده از نظر ترکیب تفاوتی هم با هم دارند؟

بله، معمولا از نظر ترکیب با هم متفاوت هستند زیرا همان‌طور که اشاره کردم گاز موجود در معده هوایی است که وارد معده می‌کنیم و عمدتا از اکسیژن و نیتروژن تشکیل شده است. بخشی هم که ناشی از فعل و انفعالات شیمیایی در معده است، بیشتر ترکیبی از دی‌اکسید‌کربن است ولی گازی که در روده‌ها توسط باکتری‌ها تولید می‌شود ترکیب‌های سولفوردارد که به همین دلیل معمولا بدبو است.

سلامت: بدبو شدن گاز روده چه زمانی بیشتر می‌شود؟

معمولا خوردن مواد فیبردار مانند کلم، کاهو و حبوبات که حاوی مواد ساکاریدی هستند و مدت‌زمان بیشتری در روده می‌مانند باعث فعالیت بیشتر میکروب‌ها می‌شود و گاز بیشتر و بدبوتری ایجاد می‌کنند به همین دلیل افرادی که به‌خصوص از این مشکل رنج می‌برند بهتر است چنین موادی را کمتر مصرف کنند. یبوست هم در ایجاد این مشکل سهم بسزایی دارد زیرا هرچه مدفوع زمان کوتاه‌تری در دستگاه گوارش باقی بماند فرصت کمتری در اختیار باکتری‌ها قرار می‌گیرد و گاز سولفوردار کمتری تولید می‌شود. اصلاح شیوه زندگی و بهتر کردن اجابت‌مزاج و بهبود یبوست در کاهش این مشکل موثر است. بهتر است به جای مواد فیبردار از انواع میوه‌ها و سبزی‌های دیگر استفاده شود.

سلامت: معمولا دفع چه مقدار گاز در طول شبانه‌روز طبیعی است؟

یک فرد سالم ممکن است در شبانه‏روز حدود ۱۰ تا ۱۵ بار دفع گاز روده و یک تا دو بار دفع گاز معده را به صورت آروغ داشته باشد. افزایش این میزان دفع گاز، باعث ایجاد ناراحتی‌هایی می‌شود که به صورت آروغ‌زدن‌ و دفع گاز مکرر، احساس باد و سنگینی و پیچش در شکم می‌شود که همه اینها به یک بررسی از نظر سایر علل و بیماری‌ها نیاز دارد.

سلامت: چه علت‌ها و بیماری‌هایی باعث ایجاد افزایش گاز در دستگاه گوارش می‌شوند؟

یکی از مشکل‌هایی که به صورت شایع در افراد دیده می‌شود وجود نداشتن آنزیم هضم شیر یا لاکتاز در بدن است درنتیجه وقتی این افراد شیر می‌خورند، قند شیر یا لاکتوز در بدنشان هضم نمی‌شود. قند شیر هضم‌نشده وارد روده‌ها می‌شود و باکتری‌ها آن را تخمیر می‌کنند و گاز تولید می‌کند بنابراین این افراد به خاطر مصرف شیر و لبنیات دچار نفخ و سروصدای شکم می‌شوند. این حالت به جز ماست و دوغ با همه محصولات شیری اتفاق می‌افتد. 

زیرا قند این دو محصول، طی فرآیند تولید تجزیه می‌شود. به همین دلیل به چنین افرادی توصیه می‌کنیم نیازهای لبنی خود را یا بیشتر با مایعات و دوغ تامین کنند یا از محصولات و فرآورده‌های بدون لاکتوز و آنزیم هضم شیر که به صورت قرص در بازار وجود دارد استفاده کنند. بیماری دیگر بیماری سلیاک یا حساسیت به پروتئین گندم است. افرادی که به سلیاک مبتلا هستند در هضم و جذب گندم و جو دچار مشکل می‌شوند و علایمی چون نفخ و مشکلات گوارشی مانند اسهال و دل‌درد دارند. یک علت بسیار شایع دیگر در ایجاد نفخ، وجود میکروب‌ ژیاردیا در دستگاه گوارش است. 

ژیاردیا یک نوع انگل گوارشی است که توسط آب و سبزی‌های آلوده وارد دستگاه گوارش می‌شود. وجود این میکروب هم عوارضی مانند نفخ، سروصدای شکم، باد و احساس اتساع شکم ایجاد می‌کند، بنابراین افرادی که نفخ مقاوم دارند باید به این مساله نیز توجه کنند. بیماری شایع دیگر افزایش میکروب‌های داخل دستگاه گوارش است. وقتی میکروب‌ها در روده زیاد می‌شوند تولید گاز در روده بزرگ افزایش پیدا می‌کند و عوارضی مانند دفع گاز، اتساع شکم و مشکلاتی در قسمت‌های تحتانی دستگاه گوارش ایجاد می‌شود. افرادی که از این مشکل رنج می‌برند، می‌توانند زیر نظر پزشک از یک دوره آنتی‌بیوتیک استفاده کنند و درمان شوند. علت شایع دیگر در ایجاد نفخ بیماری IBS یا نشانگان روده تحریک‌پذیر است.

افرادی که به IBS مبتلا هستند عمدتا از درد شکم، اسهال و یبوست رنج می‌برند، اما در درصدی از بیماران علاوه بر این مشکلات احساس نفخ و اتساع شکم نیز دیده می‌شود. تاخیر در تخلیه معده نیز عامل مهم دیگری در ایجاد گازهای دستگاه گوارش است. معده بعضی از افراد بدون علت یا با علت زمینه‌ای بیماری‌هایی مثل دیابت و کم‌کاری تیرویید به خوبی تخلیه نمی‌شود و باعث ایجاد نفخ و اتساع شکم می‌شود.

سلامت: آیا نفخ داشتن طولانی مدت نگران‌کننده است؟

نه، نفخ بیماری شایعی است اما جزو کم‌خطرترین و بی‌ضررترین بیماری‌های گوارشی محسوب می‌شود. طبق بررسی‌هایی که در مورد بیماران مبتلا به نفخ در طولانی‌مدت انجام شده است مشخص شده این افراد دچار عوارض یا بیماری‌های گوارشی جدی ناشی از نفخ نشده‌اند، اما برای آنکه مشکل افرادی که طولانی‌مدت از نفخ رنج می‏برند حل شود باید به پزشک مراجعه کنند و پزشک پس از بررسی‏های لازم و کشف علت نفخ، آنها را درمان کند تا کمتر اذیت شوند.

سلامت: اگر گاز روده دفع نشود عارضه‌ای در پی خواهد داشت؟

ممکن است دفع‌نشدن گاز غیرارادی باشد، مثلا ممکن است به دلیل وجود مشکلاتی در روده گاز دفع نشود. در این صورت فرد دچار درد در ناحیه شکم، اتساع و فشار روده‌ها خواهد شد. در این صورت به اقدام درمانی نیاز است ولی زمانی فرد ناچار است به صورت ارادی از دفع گاز روده‏اش جلوگیری کند. در این صورت مشکل خاصی ایجاد نمی‌شود زیرا به محض تغییر شرایط گاز دفع خواهد شد.

سلامت: آیا شب‌ها می‌توان کنترلی روی دفع گاز داشت؟

کنترل اسفنکتر ناحیه مقعد در افراد به دلیل فشاری که در آن ناحیه وجود دارد، متفاوت است مثلا ممکن است این فشار در خانم‌هایی که در سن بالا هستند به دلیل تعداد زایمان‌هایی که داشته‌اند کم شود. در نتیجه وقتی این افراد خواب هستند و کنترل ارادی از دست می‌رود، ممکن است دفع گاز غیرارادی داشته باشند. برای این پدیده لازم نیست کار خاصی انجام داد فقط می‌توان با انجام کارهایی نفخ را درمان کرد. وقتی مشکل نفخ از بین برود، این مشکل هم حل می‌شود.

سلامت: برای جلوگیری از سروصدای شکم ناشی از نفخ چه باید کرد؟

اگر علت ایجاد نفخ پیدا شود با رفع علت این مشکل هم برطرف می‌شود. معمولا ژیاردیا، اختلال در هضم شیر و نشانگان روده تحریک‌پذیر مهم‌ترین علت‌ها در ایجاد سروصدای شکم هستند که معمولا با درمان نفخ هم از بین می‌رود.

سلامت: معمولا چه درمان‏هایی برای کاهش نفخ یا گاز دستگاه گوارش به کار می‏رود؟

اصلاح وضعیت غذا خوردن، مصرف‌نکردن آدامس و نوشابه‌های گازدار، آرام غذاخوردن، توجه به بیماری‌هایی که ذکر شد و درمان آنها مشکل نفخ را تا حدود زیادی برطرف می‌کند. درصورتی که با رعایت مسایل فوق مشکل حل نشد، یعنی زمینه‌های عصبی و استرسی در میان است که باید زیر نظر روان‌شناس یا روان‌پزشک حل شوند. درصد بسیار کمی از بیماران ممکن است به بیماری‌های بسیار نادری مبتلا باشند که به اقدام‌ها و بررسی‌های پیچیده‌تر نیاز دارند ولی بیشتر افراد با نکاتی که ذکر شد درمان می‌شوند. افرادی هم که دائم آروغ می‌زنند بهتر است تا حد امکان جلوی آروغ زدن خود را بگیرند چون این کار می‌تواند مشکل نفخ را بدتر کند ضمن اینکه باید عادت‌های غذایی و نحوه غذا‌خوردن این افراد هم اصلاح شود.

سلامت: می‌توان از داروهای گیاهی با پایه نعناع بدون تجویز پزشک استفاده کرد؟

معمولا داروهای گیاهی که عمدتا با پایه نعناع ساخته می‌شوند برای نفخ دستگاه گوارش فوقانی مفید هستند البته به شرط اینکه بیمار مشکل ریفلاکس و یبوست نداشته باشد زیرا نعناع باعث بدتر شدن این دو مشکل می‌شود اما همین داروها برای افرادی که دارای نفخ روده هستند موثر نیست. برای نفخ روده داروی گیاهی خاصی وجود ندارد و از آنجا که مشکل عمدتا میکروبی است، فرد باید آنتی‌بیوتیک‌درمانی شود.

سلامت: طول دوره درمان با آنتی‌بیوتیک چقدر است؟

معمولا با توجه به شرایط بیمار، دوره درمان بین یک تا ۳ هفته متغیر است، اما دوره درمان کسانی که مشکلات و بیماری‌های دیگری دارند طولانی‌تر است. ضمن اینکه مشکل نفخ مدتی پس از درمان مجددا می‌تواند عود کند و برگشت‌پذیر باشد.



:: بازدید از این مطلب : 936
|
امتیاز مطلب : 14
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

بدون هیچ ماده شیمیایی لک های صورت تان را از بین ببرید


لک های صورت از آن مشکلاتی است که افراد زیادی با آن درگیرند اما همه برای از بین بردن آن ها به پزشک مراجعه نمی کنند. خیلی ها دیگر به لک های صورت شان عادت کرده اند اما از بین رفتن لک ها می تواند تغییر زیادی را در پوست ایجاد کند و جلوه ای تازه به پوست دهد اما چگونه؟ آیا تنها باید سراغ لیزر و کرم های گران قیمت رفت؟ نه خیال تان راحت باشد. می توانید با استفاده از خواص مواد طبیعی این لک ها را تا حد زیادی کم رنگ کنید یا حتی از بین ببرید.

 

● لک های کوچک را از بین ببرید

▪ مواد لازم:

لیمو ترش: یک عدد

شیر: ۲ قاشق غذاخوری

پالپ آلوورا

▪ روش تهیه:

آب لیموترش را بگیرید و با شیر مخلوط کنید و بعد روی مناطق لکه دار پوست بمالید. وقتی این ماده روی پوست خشک شد، روی آن پالپ آلوورا بگذارید و بعد روی آن را با چسب یا پارچه ای ببندید و اجازه دهید تمام شب باقی بماند.

 

 

● ماسکی ضد لک بسازید

▪ مواد لازم:

شیرخشک: ۲ قاشق غذاخوری

آبلیمو: ۲ قاشق غذاخوری

عسل: ۴ قاشق غذاخوری

▪ روش تهیه:

همه این مواد را با هم مخلوط کنید تا ماده حالت خمیری پیدا کند. آن را به صورت بمالید و اجازه دهید حدود ۲۰ دقیقه روی پوست باقی بماند، بعد صورت را بشویید و سپس روی صورت مقداری ماست ساده بمالید. حالا حدود ۱۰ دقیقه صبر کنید و بعد صورت تان را بشویید.

 

 

● ماسک سیب برای از بین بردن لک ها

▪ مواد لازم:

سیب: یک عدد

شیر: به مقدار لازم

لیمو ترش: ۲ عدد

شکر: ۳ قاشق غذاخوری

▪ روش تهیه:

یک سیب کوچک را با مقدار کمی شیر در مخلوط کن بریزید و بعد به آن آب ۲عدد لیموترش را اضافه کنید و در نهایت ۳ قاشق شکر در آن بریزید. حالا مایه را خوب مخلوط کنید بعد کمی آن را بجوشانید.

اجازه دهید تا خنک شود. بعد از آن حدود ۴۵ دقیقه روی پوست بگذارید. این ماسک را هفته ای ۳ بار استفاده کنید، بهتر است شب ها روی صورت بگذارید که دیگر بیرون نروید.

 

 

● لک های ناشی از آفتاب را از بین ببرید

یک مخلوط خمیری شکل از آب لیمو و شکر(یا نمک) درست کنید و بعد این خمیر را حدود ۲۰ دقیقه روی لک ها بگذارید و بعد بشویید. بهتر است این کار را شب ها انجام دهید.

 

 

● ماسک خیار و جعفری بسازید

یک خیار له کنید و ۵ قاشق غذاخوری از آن را با ۵ قاشق غذاخوری جعفری له شده مخلوط کنید و ۵ قاشق روغن کنجد به آن بیفزایید. این مخلوط را در شیشه درداری بریزید و در آن را محکم ببندید و بعد این شیشه را چند روز در محلی تاریک نگهداری کنید و بعد از آن روی جوش ها بمالید و بگذارید ۲۰ دقیقه بماند و بعد بشویید.

 

 

● هم لایه بردار، هم مرطوب کننده و هم تونر

▪ مواد لازم:

گوجه فرنگی: ۲عدد

لیمو ترش: یک عدد

آرد جو دوسر: ۲قاشق غذاخوری

جوش شیرین: ۲ قاشق چای خوری

عسل: یک قاشق غذاخوری

▪ روش تهیه:

آب ۲عدد گوجه فرنگی تازه را بگیرید و آن را صاف کنید، البته پالپ های آن را نگه دارید. بعد آب یک لیمو تازه را نیز با آب گوجه فرنگی مخلوط کنید. مقداری آردجو دوسر با آب مخلوط کنید تا حالت خمیری شکل پیدا کند و به مواد اضافه کنید تا ماده لایه بردار درست شود، حالا صورت تان را با این ماده خمیری بشویید. روی قسمت های لک یا دانه های سرسیاه بیشتر تمرکز کنید، بعد صورت تان را کاملا با آب بشویید و بعد با یک حوله تمیز خشک کنید. یک گوش پاک کن یا یک پنبه گلوله ای را در آبلیمو و گوجه قرار دهید و از آن به عنوان یک تونر استفاده کنید. بعد روی صورت تان پالپ های گوجه بمالید تا همانند ماسک شود. اجازه دهید این ماسک حدود ۱۵ دقیقه روی پوست تان بماند تا اسید اجازه یابد آلودگی ها را بیرون بکشد. پالپ های گوجه فرنگی نیز دانه های سرسیاه را از بین می برند. در نهایت نیز ۲ قاشق غذاخوری جوش شیرین را با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید و به صورت نقطه ای روی جوش ها بگذارید. جوش شیرین جوش ها را خشک می کند و عسل نیز به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی است.



:: بازدید از این مطلب : 862
|
امتیاز مطلب : 13
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : یک شنبه 22 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

stock_7_20091102_1096711601.jpg
مام‌ها برای پوست ضرر دارند؟

تعریق فرآیندی برای تنظیم دمای بدن است. زمانی که این عرق، محیطی برای تکثیر باکتری‌ها شود، ایجاد بوی بد و ناخوشایند می‌کند. بهترین روش برای مبارزه با بوی بدن پیشگیری از وقوع آن است و برای بسیاری از افراد رعایت صحیح بهداشت، یعنی شستشوی مرتب بدن و استفاده از مواد ضد تعریق، کفایت می‌کند.

 

بهترین زمان برای استفاده از مواد خوشبوکننده و ضد تعریق در زیر بغل، بعد از استحمام است، زیرا این مواد مجاری غدد را می‌بندند و موجب کاهش تعریق در طول روز می‌شوند. استفاده از این مواد برای افرادی که بوی عرق آنها زیاد است مشکلی ایجاد نمی‌کند.

اسپری یا مام‌های خوشبوکننده باید روی پوست سالم استفاده شوند و اگر قسمتی از پوست بدن دارای زخم یا خراشیدگی است، نباید این مواد را در آن قسمت ها به کار برد.

استفاده از مواد خوشبوکننده برای بچه‌ها اصلا توصیه نمی‌شود، چرا که در کودکان غدد تعریق بسته است و کودکان اصلا عرق نمی‌کنند. به همین دلیل استفاده از مام و اسپری خوشبو کننده برای کودکان لزومی ندارد.

«حنا» به دلیل ویژگی قابض بودن و به دلیل این‌ که غدد عرق را کم می‌کند و چربی پوست را کاهش می‌دهد، خاصیت ضد تعریق دارد و افراد می‌توانند برای کاهش بوی بد بدن از آن استفاده کنند.

 

دکتر محمدجواد ناظمی، متخصص پوست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره این محصول‌های بهداشتی، توضیح‌های جالبی دارند که خواندنش خالی از لطف نیست.

 

آقای دکتر! دئودورانت‌ها و ضدعرق‌ها و به خصوص مام‌ها در تابستان زیاد استفاده می‌شوند. چگونه این مواد قادرند از ایجاد بوی بد پیشگیری ‌کنند؟

همه انسان‌های سالم به میزان های متفاوتی عرق می‌کنند، چرا که ترشح عرق ضمن تنظیم درجه حرارت بدن، خواص مفید دیگری هم دارد. بنابراین تقریبا همه ما به این محصول‌های بهداشتی نیاز داریم.

البته بعضی‌ها بیشتر عرق می‌کنند. لفظ هیپرهیدروز به مواردی اطلاق می‌شود که مقدار ترشح عرق بیش از حد طبیعی است که گاهی نه تنها موجب آزار جسمی، بلکه موجب صدمه‌های روحی و حتی شرمساری فرد می‌شود. هیپرهیدروز اغلب به طور اتفاقی در مراجعه بیماران به کلینیک‌ها برای بیماری‌های دیگر توسط پزشک معالج تشخیص داده می‌شود.

استفاده از مام در افرادی که خیلی عرق می کنند کافی نیست و باید دنبال درمان پزشکی باشند

حالا کدام یک از این محصول‌ها بهترند: ضدعر‌ق‌های محلول یا مام‌های جامد؟

دئودورانت‌ها و ضدعرق‌ها به شکل های مختلفی وجود دارند؛ مثل رول‌ها، ژل‌ها، حالت‌های چسب مانند، صابون‌ و... که بسیاری از این محصول‌ها برای مصرف زیر بغل هستند. ولی این مواد، تاثیر زیادی در بیماران هیپرهیدروز ندارد و اثر آنها موقتی است.

 

این که عرق بعضی‌ها بدبوتر است، آیا به این خاطر نیست که آنها از مام استفاده نمی‌کنند؟

نه! ممکن است این افراد زیادتر از حالت عادی عرق کنند، ولی به علت تعداد کم افراد مبتلا به هیپرهیدروز (تعریق شدید) در جامعه، به نظر می‌رسد بعضی غذاها و نیز تعدادی از داروها می‌توانند موجب بوی بد بدن شوند.

 

برای این افراد مام‌ها جوابگو هستند؟

نه؛ آنها باید دنبال درمان پزشکی باشند. برای درمان تعریق شدید (هیپرهیدروز) توسط پزشک، راه‌های مختلفی وجود دارند، مثل استفاده از آلومینیوم و سایر نمک‌های متالیک (فلزی) مثل زیرکونیوم که به علت انسداد مکانیکی غدد عرق موجب کاهش ترشح عرق می‌شوند.

 

 

درمان تزریقی هم وجود دارد؟

بله، یکی از راه‌های فیزیکی در درمان تعریق شدید این است که آب معمولی و جریان الکتریکی برای تعویض یون‌های داخل غدد عرق و جدار آنها استفاده می‌شود. تزریق بوتولینوم توسط پزشک متخصص نیز به علت کاهش ترشح غدد عرق، یکی دیگر از راه‌های کنترل است. استفاده از ترکیب‌های موضعی آنتی‌کولینرژیک‌ که موجب کاهش ترشح عرق‌ می‌شوند نیز کمک درمانی است. جراحی و قطع اعصاب سمپاتیک تنه‌ای نیز از دیگر راه‌های درمانی است.

 

داروهای خوراکی چطور؟

درمان‌های سیستمیک و استفاده از بعضی داروها مانند تعدادی از داروهای ضدافسردگی (سه حلقه‌ای‌‌ها) و آنتی‌کولینرژیک‌های خوراکی و حتی روان‌درمانی نیز هر کدام ضمن کنترل و کاهش ترشح عرق عوارض دیگری دارند که گاهی مصرف آن در بیماران با مشکل‌هایی همراه است.

 

حالا اگر کسی نتوانست با مام‌ها جلوی عرق کردن را بگیرد، چه مشکلاتی پیدا می‌کند؟

هیپرهیدروز ضمن ایجاد مشکل‌های اجتماعی، موجب کاهش اعتماد به نفس و ناتوانی شغلی و حتی به علت صدمه به کفش‌ها و البسه، موجب ضرر مالی نیز می‌شود.

 

آیا این واقعیت که می‌گویند بوی معطر مام نمی‌تواند بوی بد عرق بعضی‌ها را از بین ببرد، صحیح است؟

بله؛عرق این افراد بسیار بد بو است و مبتلا به برم‌هیدروز هستند. برم‌هیدروز نیز شبیه هیپرهیدروز است، ولی در این حالت غدد عرق بوی بدی ‌داشته و نواحی گرفتار اغلب زیربغل و پاها هستند. اگر چه گرفتاری دو ناحیه مزبور از نظر ابتلای نوع غدد عرق متفاوت است، ولی در صورت ابتلای ثانوی به میکروب یا قارچ موجب بوی بد نواحی فوق می‌شود. غدد عرق تنها عامل بوی بدن نیستند و موارد دیگری چون سبوم (غدد چربی داخل پوست) و پوست سر نیز عامل بوی بدن هستند.

شایع‌ترین عارضه‌ای که ممکن است در اثر مواد ضد تعریق ایجاد شود، درماتیت‌های موضعی ناشی از تحریک پوستی توسط این مواد است، ولی به طور کلی می‌توان گفت که با وجود مصرف بسیار زیاد چنین محصول‌هایی، عوارض خیلی جدی تا کنون گزارش نشده و تعدادی نیز به صورت تئوری بوده است.

مواد تشکیل دهنده مام ها چیست؟

تهیه چنین محصول‌هایی راحت بوده و احتیاج به هیچ‌گونه نسخه‌ای ندارد و محدودیتی نیز برای مصرف آنها به عنوان محصول‌های آرایشی بهداشتی وضع نشده است. ترکیب‌ها و فرمولاسیون‌ این محصول‌ها عمدتا شامل املاح آلومینیوم یا زیرکونیوم است که با غلظت‌های مختلف در کارخانه‌ها تولید می‌شوند و نیز جهت از بین بردن میکروب‌ها، آنتی‌بیوتیک‌های مختلفی به آنها اضافه می‌شوند و هر کدام دارای ترکیبات نگهدارنده‌‌ای هستند که از میکروبی شدن یا قارچی شدن یا فساد آنها در کوتاه‌مدت یا مدت تعیین شده جلوگیری می‌کنند و نیز اسانس و رایحه‌ای برای خوشبو شدن آنها به این محصول‌ها اضافه می‌کنند.

 

ممکن است کسی با استفاده مام در زیر بغلش دچار حساسیت و خارش شود؟

خب، از آنجا که درجه حساسیت افراد متفاوت است، امکان بروز چنین حساسیتی با هر ترکیبی وجود دارد و لازمه درمان این مشکل، قطع مصرف محصول و درمان اختصاصی است. شایع‌ترین عارضه‌ای که ممکن است ایجاد شود، درماتیت‌های (التهاب‌های) موضعی ناشی از تحریک پوستی توسط این مواد است که این مورد بیشتر در ارتباط با نمک‌های آلومینیوم یا آلومینیوم است که در نواحی زیربغل و گاه دست‌ها و پاها (محل‌های مصرف) ایجاد می‌شود. با کاهش دفعات مصرف یا استفاده از ترکیبات ملایم‌تر و نیز استفاده از آن در پوست بدون عرق و به‌خصوص شب‌ها که عرق کردن کمتر است، ضمن این که موجب اثر بیشتر و عوارض کمتر می‌شود، آسیب کمتری نیز به البسه وارد می‌کند. در صورت بروز چنین التهابی استفاده از کِرِم‌های موضعی استرویید برای رفع مشکل کمک می‌کند. پس لازم است از مصرف چنین محصول‌هایی به دفعات مکرر و زیاد و نیز در سطح وسیع و عرق کرده پرهیز کرد.

 

گاهی با مصرف مام‌ها یک ضایعه گلوله‌ای شکل در زیر بغل ایجاد می‌شود که بعضی‌ها آن را با سرطان اشتباه می‌گیرند. چرا؟

ببینید؛ یک ترکیبی که اغلب در دئودورانت‌ها وجود دارد زیرکونیوم است که ممکن است موجب این واکنش (گرانولوم زیرکونیوم) شود که به صورت یک ضایعه التهابی نسبتا سفت سلولی و تقریبا گرد و به اندازه چند میلی‌متر یا بزرگ‌تر است که در پوست زیر بغل به وجود می‌آید. این ضایعه ناشی از حساسیت تاخیری به ترکیب زیرکونیوم بوده و در صورت چنین تشخیصی، نمونه‌برداری (بیوپسی) از پوست توصیه می‌شود و در صورت اثبات بیماری احتیاج به درمان اختصاصی دارد. ولی می‌توان گفت که با وجود مصرف بسیار زیاد چنین محصول‌هایی، عوارض خیلی جدی تاکنون گزارش نشده و تعدادی نیز به صورت تئوری بوده است



:: بازدید از این مطلب : 834
|
امتیاز مطلب : 19
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : شنبه 21 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

http://up.funshad.com/images/ttbgir609ujc4zypvlx.jpg

اگر از سیاهی دور چشم خود خسته شده اید، کافی است یک قاشق غذاخوری روغن زیتون، یک عدد سیب زمینی پخته شده کوچک (به صورت رنده و کاملا سرد) و دو قاشت غذاخوری شیر را با یکدیگر مخلوط کرده و به زیر چشمهای خود بمالید. بعد از نیم ساعت چشمان خود را با آب ولرم و صابون به آرامی بشویید. اگر چربی ها از دور چشمتان پاک نشد نگران نباشید. در شستشوی بعدی حتما تمام چربی ها از بین خواهد رفت. این ماسک به شما کمک می کند تا سیاهی دور چشمانتان از بین برود.



:: بازدید از این مطلب : 722
|
امتیاز مطلب : 14
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : دو شنبه 16 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

 


جام جم آنلاین: استاد فارماکولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: کاسنی، ضد میکروب، مقوی قلب و محافظ سلول‌های کبدی است البته در مواردی موجب حساسیت‌های پوستی و درماتیت می‌شود.
به گزارش فارس، گیاه کاسنی از جمله گیاهان مفیدی است که تاریخ استفاده آن به دوران‌های قبل از میلاد مسیح می‌رسد و مصرف آن بین افراد جوامع مختلف متداول بوده است. 



:: بازدید از این مطلب : 653
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 16 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

بهتر است بدن خود را با این شش ماده غذایی سم‌‌زدایی كنید و شیوه زندگی‌ خود را تغییر دهید. اگر می‌‌خواهید وزنتان را کاهش دهید و یا به انرژی بیشتری نیاز دارید و یا می‌خواهید رنگ چهره‌تان شاداب‌تر شود و یا درصدد تقویت روحیه خود هستید بهتر است بدن خود را با این مواد سم‌زدایی کنید:

لیمو:

لیمو به دو علت پای ثابت بسیاری از رژیم‌های غذایی برای سم‌زدایی بدن است؛ اول آن که سرشار از آنتی ‌اکسیدان ویتامین C است و بر پوست اثر فوق‌العاده‌ای دارد و با بیماریهای ناشی از رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند و دوم آن که اثر قلیایی بر روی بدن دارد؛ به این معنا که به تعادل PH بدن کمک می‌کند و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن نیز می‌شود.

سعی کنید صبح خود را با نوشیدن مقداری آب داغ همراه با برشی از لیمو شروع کنید تا بدنتان سم‌‌زدایی و شسته شود.

زنجبیل

اگر غذای خیلی پرچرب خورده‌اید و با گوارش آن مشکل پیدا کرده‌اید خوردن زنجبیل را به شما پیشنهاد می‌کنیم. مصرف زنجبیل نه‌ تنها حالت تهوع را برطرف بلکه به عمل گوارش کمک می‌كند و گاز و نفخ را نیز کاهش می‌دهد.

سیر

مصرف سیر نه تنها برای قلب بلکه برای سم‌‌زدایی بدن نیز بسیار مفید است. این سبزی پرخاصیت حاوی خواص آنتی ویروس، آنتی باکتریال و آنتی‌ بیوتیک است و همچنین ترکیبی شیمیایی موسوم به آلیسین دارد که موجب تقویت و افزایش سلول‌های سفید خون می‌‌شود و در نتیجه به رفع سموم از بدن کمک موثری می‌کند.

بهتر است سیر را به صورت خام مصرف کنید. برای این کار می‌توانید آن را به سس سالاد اضافه کنید تا هم به آن طعم داده و هم از خواص سالم آن بهره‌‌مند شوید.

لبو

لبو، سرشار از منیزیم، آهن و ویتامین C است. محققان در تحقیقات اخیر خود این ماده غذایی را به عنوان یک غذای فوق‌العاده عالی برشمرده‌اند. لبو نه تنها برای پوست، مو و تنظیم سطح کلسترول مفید است بلکه در سم‌‌زدایی کبد نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

چای سبز

کمتر برنامه غذایی وجود دارد که در آن جایی برای چای سبز وجود نداشته باشد. مصرف مایعات برای حفظ سلامتی و رفع سموم از بدن بسیار مفید است و چای سبز نیز یکی از فوق‌العاده‌ترین مایعات به شمار می‌رود.

این نوشیدنی نه تنها برای کاهش وزن مفید است بلکه سرشار از آنتی ‌اکسیدان است. تحقیقات جدید نشان داده نوشیدن چای سبز می‌تواند کبد را از ابتلا به بیماری‌های مختلف از جمله کبد چرب محافظت کند.

انواع میوه تازه

میوه‌‌های تازه سرشار از ویتامین، مواد معدنی، آنتی ‌اکسیدان و فیبر و همچنین کم‌کالری هستند و دارا بودن این خواص آنها را به مواد غذایی مهمی برای سم‌زدایی بدن تبدیل کرده است.

اگر می‌خواهید چشمهایتان براق‌تر و پوست‌تان شفافتر و موهایتان درخشان‌تر شوند، هم‌چنین سیستم گوارشتان تقویت شود سعی کنید انواع میوه و سبزی را به مقدار زیاد مصرف کنید



:: بازدید از این مطلب : 625
|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : دو شنبه 16 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal


درست است که گفتیم هر کسی نمی‌تواند حسن خلق داشته باشد و اخلاق نیکو داشته باشند و کار هرکسی نیست، اما آن قدرها هم که فکر می‌کنید سخت نیست، فقط نیاز به تمرین دارد. این صفت هم تمرینات روحی می‌خواهد هم تمرینات معنوی. یعنی هم باید روح‌تان را بزرگ کنید که بتوانید در هر شرایطی و در مقابل هر آدمی، خلق‌تان نیکو باشد و هم باید آن قدر تمرین کرده باشید، که هر مشکلی، هر گرفتاری و هر برخوردی شما را به هم نریزد. اگر می‌خواهید این اخلاق‌تان خوب شود و شما هم جزو این آدم‌های با کرامت در اخلاق شوید، چند پیشنهاد کوچک داریم:

چارچوب را بی‌خیال شوید؛

خیلی وقت‌ها ما آدم ها فکر می‌کنیم، جدی بودن یعنی اخم کردن و از بالا به همه نگاه کردن و تازه فکر می‌کنیم، وقتی جدی هستیم بیشتر مورد احترام هستیم که زهی خیال باطل! راستش را بخواهید، همین‌ قدر که بین خودمان و دیگران از نظر ارتباط حصاری بکشیم و دائم دنبال یک سری قانون و مقررات باشیم، بیشتر در رفتار و اخلاق‌مان تأثیر دارد و بعضی وقت‌ها به خاطر همین چارچوب ها ممکن است خیلی آدم‌ها را از خودمان برنجانیم درست است که ادب و احترام چارچوب دارد اما دوست داشتن و اخلاق خوب داشتن هیچ چارچوبی را قبول نمی‌کند.

ارتباط با بداخلاق ها ممنوع؛

هیچ چیزی به اندازه همنشینی با بداخلاق‌ها روی آدم تاثیر ندارد پس بی‌خیال تعامل با آدم‌های بدخلق و بد‌ اخلاق شوید که آن‌ها شما را شبیه خودشان می‌کنند.

ظاهرتان را خوش کنید؛

لبخند زدن گشاد رو بودن و اخم نکردن خیلی در نوع رفتار و برخورد شما تأثیر می‌گذارد ظاهر خوش رویی داشتن، تأثیر روانی بر روح شما دارد و می‌تواند در رفتارهایتان منعکس شود. پس فکر نکنید با چهره‌ای گرفته یا ابروهای گره خورده می‌توانید حسن خلق داشته باشید.

درجه صبر و تحمل‌تان را بالا ببرید؛

شما وقتی می‌توانید خوش اخلاق و خوش رو باشید که بتوانید در برابر اتفاقات و شرایط مختلف رفتار درستی انجام دهید و این هم زمانی است که شما بلافاصله تصمیم نگیرید و تحمل داشته باشید در برابر آدم‌های بدخلق صبر و در برابر شرایط بد خودتان را کنترل کنید.

دل‌تان را بزرگ کنید؛

آقا یعنی بی‌خیال کینه و حسادت و بخل و... شوید وقتی با رذایل اخلاقی مبارزه کنید دیگر جایی برای بدخلقی در شما نمی‌ماند. وقتی دل و قلب‌تان را بزرگ کنید دیگر نه کینه و ناراحتی از کسی به دل‌تان می‌ماند نه دشمنی.



:: بازدید از این مطلب : 783
|
امتیاز مطلب : 13
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : دو شنبه 16 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

قنداق كردن نوزادان كاری اشتباه است


جام جم آنلاین: یك متخصص بیماری‌های اطفال گفت: بدون شك قنداق كردن نوزادان به صورت شل یا سفت كار غلط و باور اشتباهی است، زیرا امروزه نتایج تحقیقات نشان داده هر چه فاصله بین پاها بیشتر باشد برای رشد بهتر مفاصل لگن مناسب‌تر است.
100800673680.jpg

منصور بهرامی در گفت‌وگو با فارس افزود: در صورت عدم تشخیص بیماری مادرزادی دررفتگی مفصل لگن و قنداق كردن نوزاد همین موضوع باعث می‌شود كه این بیماری برای او عوارض غیرقابل جبرانی حاصل كند.

وی دررفتگی مادرزادی مفصل لگن را بیماری غیرشایعی دانست و گفت: در صورتی كه این بیماری زود تشخیص داده شود با درمان‌های ساده‌ای مانند گذاشتن دو یا سه پوشك اضافی بین پاهای كودك قابل رفع است. پزشك متخصص برای درمان این بیماری با یك چرخش ساده پا مفصل را در محل خود قرار می‌دهد كه البته این كار پزشكان است و نباید آن را در منزل انجام داد.



:: بازدید از این مطلب : 626
|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : جمعه 13 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

جام جم آنلاین: محققان آمریکایی در بررسی‌های خود نشان دادند که شکر همانند نمک و سیگار برای سلامت به ویژه سلامت قلب و کبد مضر است.
100850570769.jpg

گروهی از پژوهشگران دانشگاه سانفرانسیسکو در گزارشی با عنوان "واقعیت درباره شکر سمی" که در مجله "نیچر" منتشر کردند نشان دادند اینکه شکر را تنها به عنوان یک ماده پر کالری مد نظر قرار دهیم کافی نیست، بلکه سطوح بالای تمام قندها به ویژه شیرین کننده های فروکتوز ذرت و یا حتی آب معدنی های طعم دار فرایندهایی را ایجاد می کنند که سبب مسمومیت کبدی و در نهایت شیوع بسیاری از بیماریهای مزمن می شوند.

بسیاری از افراد در تجربیات شخصی خود می دانند که سطوح قند خون در اثر مصرف این شیرین کننده ها بالا می رود.

برپایه اطلاعاتی که توسط انجمن قلب آمریکا منتشر شده است یک بزرگسال 22 قاشق شکر در روز مصرف می کند درحالی که یک نوجوان می تواند حداکثر 34 قاشق چای خوری شکر استفاده کند.

همچنین 17 درصد از کودکان و نوجوانان آمریکایی از چاقی مفرط رنج می برند. این مسئله شاید می تواند به این دلیل باشد که در 50 سال اخیر مصرف شکر در تمام دنیا سه برابر شده است. به این ترتیب می توان گفت که یکی از دلایل همه گیری چاقی مفرط مصرف بالای شکر است.

این محققان در تحقیق خود جزئیات دقیق تری از اثرات متابولیکی شکر را ارائه کردند. این بررسی‌ها نشان می دهد که مصرف بیش از حد این شیرین کننده می تواند موجب تغییر متابولیسم (سوخت و ساز بدن)، افزایش فشار خون، اختلال هورمونی و صدمات کبدی شود. بنابراین، شکر به اندازه سیگار و الکل مضر است.

سال گذشته نیز گروهی دیگر از دانشمندان آمریکایی دریافته بودند که قند و شیرین کننده های مصنوعی نوشابه های گازدار موجب افزایش فشار خون می شوند.(مهر)

  •  



:: بازدید از این مطلب : 641
|
امتیاز مطلب : 22
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : جمعه 13 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

سلامت نیوز:امروزه کاکائو به شکل شکلات تهیه می شود که باید در مصرف آن دقت کرد، اما خود گیاه کاکائو خواص زیادی دارد و برای سلامت بدن مفید است.

* پودر کاکائو حاوی کلسیم و منیزیم است.

* به نوشته سایت «ehow»، پودر کاکائو غنی از فلاوانوئیدز و آنتی اکسیدان است که به بدن کمک می کند سموم مضر را که باعث آسیب به سلول ها می شود، دفع کند.

* پودر کاکائو حاوی منیزیم است که علایم قبل از قاعدگی را تسکین می دهد و مانع از بروز بیماری قلبی عروقی و فشارخون می شود.

* مصرف بالای پودر کاکائو خالص عاری از شکر خطر بروز دیابت نوع۲ را کاهش می دهد.

* فلاوانوئیدز موجود در آن کلسترول خون را پایین می آورد.

* کاکائو حاوی فلاوانول بالاست و ماسک آن لکه های تیره ناشی از پیری زودرس پوست را از بین می برد و پوست را جوان و نرم می کند.

* کاکائو عملکرد مغز و چشم را به طور موثر بهبود می دهد.

  •  



:: بازدید از این مطلب : 649
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : جمعه 13 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

جام جم آنلاین: تا به حال شده وقتی در میان جمعی نشسته‌اید، شكمتان صدا دهد و قار و قور كند؟ صدایی كه نمی‌دانید دلیلش چیست، اما حسابی باعث خجالت‌تان می‌شود.
100804111017.jpg

شاید تصور كنید گرسنه‌اید و این قار و قور كردن به دلیل غذا نخوردن و خالی بودن شكم است، اما اگر هنگامی كه سیر هستید و غذا خورده‌اید باز هم صدای شكم‌تان بلند شود، چطور؟!

دكتر ستار جعفری، فوق‌تخصص بیماری‌های گوارش و كبد با اشاره به این ‌كه قار و قور شكم به علل مختلفی ایجاد می‌شود، در گفت‌وگو با «جام‌جم» در این باره توضیح می‌دهد: گرسنگی یكی از علل قار و قور كردن شكم است؛ زمانی كه معده برای مدتی خالی می‌ماند و فرد احساس گرسنگی می‌كند، این حس توسط هورمون‌های اشتها به مغز منتقل می‌شود. این هورمون‌ها با اثر روی قسمتی از مغز به نام هیپوتالاموس، موجب ترشح واسطه‌هایی می‌شود كه فرد را برای مصرف غذا متقاعد می‌كند.

وی می‌افزاید: این هورمون‌ها علاوه بر این ‌كه موجب می‌شود فرد غذا بخورد، روی جدار معده و روده هم تاثیراتی می‌گذارد؛ به عنوان مثال حركات لوله گوارش را افزایش می‌دهد، ترشحات داخل لوله گوارش نیز بیشتر می‌شود و در نتیجه این صداها به گوش می‌رسد.

این پزشك متخصص با بیان این ‌كه صدای شكم همیشه به دلیل گرسنگی ایجاد نمی‌شود، اظهار می‌كند: برای هدایت غذا به سمت جلو حتما نیاز است روده حركاتی منظم داشته باشد. علاوه بر این، غذا باید در معده نیز حركت كند تا به طور كامل هضم شود بنابراین در چنین مواقعی هم صدای قار و قور شكم شنیده می‌شود.

به گفته دكتر جعفری، قار و قور شكم صدای جلو رفتن غذا و مایعات در روده و معده است و مشكل خاصی به حساب نمی‌آید.

چرا نفخ می‌كنیم؟

صدای شكم اغلب مشكل و بیماری مهمی نیست، اما گاهی ممكن است به دلیل افزایش تولید گاز در روده كه نتیجه و عارضه شرایطی خاص است، فرد چنین وضعیتی را تجربه كند، اما چه زمانی این مساله ناشی از بیماری است و در چه مواقعی طبیعی؟

دكتر جعفری در پاسخ این سوال می‌گوید: شرایط و بیماری‌هایی خاص كه اغلب خطرناك نیستند و سبب افزایش تولید گاز در روده می‌شود، می‌تواند باعث قار و قور كردن و نفخ شكم شود.

به گفته وی، افراد ممكن است به دلایل مختلفی با چنین شرایطی روبه‌رو شوند؛ در این مواقع نفخ با افزایش گاز روده و برآمده شدن شكم همراه و به مشكلات فرد اضافه می‌شود.

این پزشك متخصص به عللی كه موجب افزایش تولید گاز در دستگاه گوارش می‌شود، اشاره می‌كند و توضیح می‌دهد: اگر فعالیت روده به گونه‌ای باشد كه گاز بیشتر از حد طبیعی تولید كند یا این‌كه از مواد غذایی تولیدكننده گاز استفاده شود، ممكن است با این مشكل روبه‌رو شویم.

وی درباره سایر علل ایجاد نفخ می‌گوید: زمانی كه هنگام صرف غذا مقداری هوا وارد دستگاه گوارش شود، باید منتظر چنین وضعیتی باشید؛ افرادی كه هنگام غذا خوردن صحبت می‌كنند و كسانی كه تند و باشتاب غذا می‌خورند، باید دقت داشته باشند با این شیوه مقداری از هوای محیط وارد معده‌شان خواهد شد و در نتیجه گاز معده و روده نیز افزایش می‌یابد.

دكتر جعفری می‌افزاید: بعضی بیماری‌ها با افزایش تعداد باكتری‌های روده یا دیر حركت كردن غذا از روده‌ها، موجب افزایش گاز و در نتیجه نفخ می‌شود. به عنوان مثال روده مبتلایان به دیابت، حركات كندی دارد و در نتیجه باكتری‌ها بیشتر با غذا تماس داشته و گاز تولید می‌كنند.

به گفته وی در برخی بیماری‌ها مانند سندرم روده تحریك‌پذیر با این‌كه میزان تولید گاز طبیعی است، اما روده احساس می‌كند بیشتر از حد معمول گاز تولید شده است و در نتیجه احساس نفخ ایجاد می‌شود.

راه‌حل چیست؟

اگر شما هم با این مشكلات روبه‌رو شده باشید، حتما دوست دارید به شیوه‌ای نفخ و صدای شكم‌تان كاهش یابد. دكتر جعفری با بیان این كه دی‌اكسیدكربن گاز اصلی ایجادكننده نفخ است، می‌گوید: گازی كه وارد معده می‌شود یا باید از طریق دهان خارج ‌شود یا بتدریج جذب روده و وارد خون شده یا این كه به سمت روده حركت كند و دفع ‌شود.

به گفته وی، زمانی كه بیمار به پزشك مراجعه می‌كند و بر اساس شرح حال و علائم بالینی وی، وجود برخی بیماری‌ها رد می‌شود، می‌توان با رعایت رژیم غذایی مناسب این مشكل را برطرف كرد.

دكتر جعفری درباره رژیم غذایی مناسب برای این افراد می‌گوید: در صورتی كه رژیم غذایی‌ حاوی مقدار زیادی كربوهیدرات باشد، فرد را با مشكل روبه‌رو می‌كند؛ بنابراین غذاهایی كه حاوی مقدار زیادی سیب‌زمینی، ذرت و جو باشد، می‌تواند موجب بروز نفخ شود. علاوه بر این، برخی افراد ممكن است با خوردن شیر با این مشكل مواجه شوند، چون آنزیمی كه باید لاكتوز را تجزیه كند، در بدن این افراد وجود ندارد.

به گفته این فوق‌تخصص بیماری‌های گوارش و كبد مصرف بستنی، ماست، پنیر، حبوبات، آدامس، سویا و شیرین‌كننده‌های مصنوعی نیز می‌تواند برای برخی افراد نفخ ایجاد كند و به همین دلیل بهتر است این مواد از رژیم غذایی فرد بیمار حذف شود. علاوه بر این، مصرف غذاهای حاوی فیبر نیز ممكن است سبب تشدید نفخ شود، بنابراین توصیه می‌شود افرادی كه نفخ می‌كنند، ولی یبوست ندارند تا حد امكان از رژیم كم‌فیبر استفاده كنند.

وی با اشاره به اهمیت نقش ورزش، توضیح می‌دهد: با توجه به این‌كه ورزش باعث منظم شدن حركات طبیعی روده می‌شود، بسیار مهم است كه این افراد ورزشی ملایم مانند پیاده‌روی را در برنامه روزانه خود بگنجانند.

دكتر جعفری درباره استفاده از پروبیوتیك‌ها می‌گوید: استفاده از قرص‌ها و محصولات پروبیوتیك برای ایجاد توازنی كه در روده‌ها به هم خورده، مفید است و باعث كاهش نفخ می‌شود.

  •  



:: بازدید از این مطلب : 692
|
امتیاز مطلب : 21
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : جمعه 13 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

salamat

یک فوق تخصص گوارش گفت: تند تند غذا خوردن و خوب نجویدن غذا از عوامل مهم سوء جذب است در حالی که این موارد کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

دکتر حسین خدمت در گفت وگو با ایسنا ، ‌افزود: نخستین عامل موثر بر سوءجذب مواد غذایی، وضعیت دهان و دندان است. برخی از افراد به علت ابتلا به بیماری‌هایی مانند پوسیدگی‌ دندان نمی‌توانند به خوبی غذاها را بجوند و خرد کنند. همین عامل باعث سوءجذب می‌شود وآنان هنگام دفع مواد غذایی، مواد را به همان شکلی که خورده‌اند دفع می‌کنند.

این فوق تخصص گوارش با اشاره به تاثیر بزاق دهان بر جذب مواد غذایی اظهار کرد: بزاق دهان مراحل اولیه جذب و هضم مواد غذایی را انجام می‌دهد بنابراین افرادی که دچار خشکی دهان هستند یا با دهان نفس می‌کشند دچار سوء جذب می‌شوند چرا که بزاق آنان به اندازه کافی ترشح نمی‌شود بنابراین مراحل اولیه هضم و جذب مواد غذایی انجام نمی‌شود این در حالیست که بزاق، غذا را نرم می‌کند و قدری در هضم کربوهیدرات‌ها نقش دارد.

وی درباره تعریف سوءجذب گفت:‌ زمانی که مواد غذایی به‌ طور طبیعی تجزیه و به ذرات میکروسکوپی تبدیل نشوند، فرد دچار سوءهضم می‌شود اما هنگامی بیمار به سوء جذب مبتلا می‌شود که برخی عوامل مانع ورود طبیعی این ذرات میکروسکوپی از روده باریک به جریان خون شوند البته می‌توان هردوی این حالات را سوءجذب نامید. بعضی افراد این حالت را سوء هضم می‌شناسند.

وی با بیان اینکه اختلال در هریک از عوامل موثر بر هضم و جذب غذا موجب ابتلای فرد به سوءجذب می‌شود، اظهار کرد: اگر معده به دلایلی مانند وجود زخم، تومور، جراحی شده باشد فرد دچار سوء جذب می‌شود چرا که بخشی از هضم و جذب برخی مواد غذایی مانند ویتامین B12 در معده انجام می‌شود.

خدمت اضافه کرد: اگر اسید معده دچار مشکل شده باشد پروتئین‌ها به خوبی هضم نمی‌شوند. از سوی دیگر در صورت صاف شدن پرزهای معده یا نازک شدن جداره‌ آن به علت افزایش سن یا ابتلا به بیماری‌هایی مانند عوارض التهابی،عفونت‌های میکروبی با میکروب هلیکوباکترپایلوری فرد دچار سوء جذب می‌شود.

وی با بیان اینکه لوزالمعده مهمترین عضو در هضم مواد غذایی است، اظهار کرد: آنزیم‌های موجود در لوزالمعده باعث هضم چربی‌ها، قندها و پروتئین‌ها می‌شود بنابراین اگر این عضو به هر دلیلی آسیب ببیند بیمار با مشکل جدی در هضم و جذب مواد غذایی روبرو می‌شود.

این فوق تخصص گوارش افزود: ورم لوزالمعده به صورت حاد و مزمن و جراحی لوزالمعده باعث سوءجذب می شود و مصرف برخی داروها و الکل از علل ابتلا به ورم حاد لوزالمعده است علاوه برآن اگر۷۰ درصد لوزالمعده به هر دلیلی دچار مشکل یا از بدن خارج شود، بیمار دچار سوءجذب می‌شود.

وی با اشاره به نقش کبد در هضم و جذب مواد غذایی اظهار کرد: اگر کبد بیش از ۸۰ درصد از کارایی خود را از دست بدهد، بیمار دچار سوء جذب و سوء هضم می‌شود چرا که کبد نقش مهمی در جذب چربی‌ها و ویتامین‌های محلول در چربی (ویتامین‌های A, E , D, K) دارد و در صورت بروز مشکلی در کبد فرد دچار کمبود این ویتامین‌ها می‌شود.

این فوق تخصص گوارش افزود: علاوه بر نارسایی مزمن کبدی، بیمارانی که به علت ابتلا به مسمومیت‌های خاص یا بیماری‌های ویروسی دچار نارسایی حاد کبدی می‌شوند، سوء جذب را تجربه می‌کنند.

خدمت با اشاره به مجاری صفراوی اظهار کرد: اگر مجاری صفراوی به دلایلی مانند سنگ صفرا، تومور، التهاب، تنگ یا مسدود شود صفرا به اندازه کافی وارد روده نمی‌شود بنابراین بیمار دچار سوء جذب به ویژه جذب ناقص چربی‌ها می‌شوند.

این فوق تخصص گوارش افزود: روده باریک تنها اندامی است که انتقال مواد غذایی خرد شده به خون از طریق آن صورت می‌گیرد و فرد در صورت ابتلا به بیماری‌هایی مانند عفونت‌ها و التهاب‌های مزمن، دچار سوء جذب به مدت طولانی می‌شود علاوه بر آن مبتلایان به مسمومیت‌های حاد غذایی، عفونت‌های ویروسی حاد – که به اسهال و استفراغ منجر می شود- سوء جذب را تجربه می‌کند.

وی در ادامه گفت: برخی بیماری‌ها مانند سلیاک، التهاب روده باریک را در پی دارد و ممکن است بیمار سوء جذب شدید و مزمنی را تجربه کند. مبتلایان به سلیاک تحمل پروتئین غلات را ندارند و نمی‌توانند آنرا مصرف کنند این در حالی است که سلیاک بیماری شایع و مهمی است.

این فوق تخصص گوارش افزود:‌ بیمارانی که بخشی از روده باریک آنها به عللی مانند ابتلا به تومور و التهاب برداشته می‌شود نیز دچار این مشکل در تمام طول عمر خود می‌شوند. مگر آن که اقدام درمانی خاصی برای آنان صورت گیرد و این افراد داروهای جبرانی مصرف کنند. علاوه بر آن افرادی که شکم آنان پرتودرمانی می‌شود ممکن است دچار سوءجذب شوند.

خدمت شایع‌ترین علت سوء جذب را کمبود آنزیم لاکتاز برشمرد و اظهار کرد: این آنزیم در روده باریک وجود دارد اما افرادی که با کمبود آن مواجه هستند پس از مصرف شیر، بستنی و ماست دچار علایمی مانند نفخ، دل پیچه و اسهال می‌شوند و سوء هضم و سوء جذب را تجربه می‌کنند.

وی به افرادی که دچار کمبود آنزیم لاکتاز هستند، توصیه کرد: شیر را به تدریج بنوشند یا ماست را جایگزین آن کنند چرا که در ماست مقداری لاکتاز وجود دارد.

خدمت تاکید کرد: لازم است این گونه افراد به طور کلی از مصرف لبنیات خودداری نکنند چرا که دچار پوکی استخوان می‌شوند. این در حالی است که پوکی استخوان بیماری شایع، شدید و مخربی است.

این فوق تخصص گوارش در ادامه گفت: اگر پزشک تشخیص دهد که فرد دچار کمبود آنزیم لاکتاز است می‌تواند همراه شیر، قرص شیر مصرف کند. در این شرایط فرد می‌تواند از مواد مغذی شیر بهره کافی را ببرد.

خدمت در پایان اظهار کرد: ۳۰ درصد از افراد جوامع مختلف دچار سوء هضم و سوء جذب هستند که سالم نبودن دندان‌ها،‌ تند تند غذا خوردن، صرف غذا همراه با استرس از جمله عوامل دچار شدن به این عارضه است و استرس باعث بلعیدن هوا همراه غذا می‌شود
  •  



:: بازدید از این مطلب : 687
|
امتیاز مطلب : 16
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : جمعه 13 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal


یک کارشناس تغذیه گفت: کلم بروکلی نقش بسیار مهمی در از بین بردن عفونت، کمک به بینایی و تقویت سیستم ایمنی بدن دارد.

یوسف نقیایی در گفت‌وگو با  ایسنا گفت: کلم بروکلی در گروه سبزیجات قرار گرفته و مانند سایر سبزیجات به مصرف آن تاکید بسیار فراوان می‌شود. این نوع سبزی با توجه به ترکیبات ارزشمند آن فواید بی‌شماری برای سلامت انسان دارد.

وی افزود: هر۱۰۰ گرم از این نوع کلم، حاوی ۴۳ کیلو کالری انرژی بوده که حاوی فیبر خوراکی نسبتا خوب و بالایی در حد ۴ گرم است و به همین دلیل نقش بسیار مناسب و خوبی جهت پیشگیری از بروز سرطانهای دستگاه گوارش، کاهش جذب قند در افراد دیابتی، کاهش کلسترول و چربی‌های اضافه خون در بیماران قلبی و عروقی دارد.

وی ادامه داد: آهن موجود در کلم بروکلی نسبت به سایر سبزیجات قابل توجه بوده به طوری که در ۱۰۰ گرم کلم بروکلی حدود یک و نیم میلی گرم آهن وجود دارد که می‌تواند نقش خوبی در تامین افراد کم خون داشته باشد.

نقیایی خاطرنشان کرد: کلم بروکلی پتاسیم نسبتا بالایی به میزان ۳۸۹ میلی گرم دارد و از آنجایی که پتاسیم برای بیماران قلبی و عروقی مناسب است، مصرف این نوع کلم برای این بیماران مفید است.

این کارشناس تغذیه اضافه کرد: همچنین ویتامین‌های بسیار ارزشمندی در کلم بروکلی یافت می‌شود که عبارتند از ویتامین A و پیش سازهای آن که نسبت به سایر سبزیجات مقادیر بالاتری در کلم بروکلی دیده می‌شود که نقش بسیار مهمی در از بین بردن عفونت، کمک به بینایی و تقویت سیستم ایمنی بدن دارد.

وی افزود: حدود ۳۰۰ میکروگرم ویتامین K در کلم بروکلی وجود دارد که می‌تواند نقش مناسبی در پیشگیری از خونریزی‌ها داشته باشد. همچنین ویتامین C آن نیز در بین سبزیجات حاوی مقادیر خوبی یعنی ۸۵ میلی گرم است.

وی ادامه داد: همچنین ۶۰ میلی گرم اسید فولیک در کلم بروکلی وجود دارد. وجود ویتامین‌های C و پیش سازهای ویتامین A بهترین آنتی اکسیدانهای طبیعی بوده که می‌تواند نقش موثری در پیشگیری از بروز انواع سرطان‌ها داشته باشد.

نقیایی تصریح کرد: همچنین ماده‌ای به نام سولفورافان در کلم بروکلی به وفور یافت می‌شود که از تکثیر و پیشرفت سلولهای سرطانی جلوگیری می‌کند و به دلیل وجود این ماده، ترکیبات این سبزی را یکی از مواد غذایی بسیار موثر به عنوان ضد سرطان می‌شناسند.  



:: بازدید از این مطلب : 911
|
امتیاز مطلب : 14
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : جمعه 13 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal


جام جم آنلاین: گذشتن از كنار شیرینی‌های رنگارنگ و شكلات‌های هوس‌انگیز و نخوردن آنها كار خیلی سختی است.
100804802718.jpg

بخصوص زمانی كه احساس می‌كنید دلتان فقط یك خوراكی شیرین می‌خواهد؛ مهم نیست چه نوع خوراكی را انتخاب می‌كنید، چون فقط طعم شیرین آن برایتان مهم است؛ گز، سوهان، شكلات، آب‌نبات، بستنی، شیرینی و... همه دوست‌داشتنی و لذیذند.

البته اغلب انسان‌ها طعم شیرین را دوست دارند و به همین دلیل از خوردن مواد غذایی شیرین لذت می‌برند، ولی در این میان گروهی هستند كه به خوردن اینگونه مواد وابسته شده‌اند.

میترا زراتی، كارشناس تغذیه در گفت‌وگو با «جام‌جم» درباره علل گرایش افراد به مواد غذایی شیرین توضیح می‌دهد: ذائقه افراد از دوران جنینی شكل می‌گیرد؛ به این معنی كه اگر مادر در دوران بارداری تمایل داشته باشد بیشتر از شیرینی‌جات یا ترشی‌جات استفاده كند، از همان دوران این ذائقه در كودك در حال شكل‌گیری است.

به گفته وی، پس از این مرحله در فاصله دو تا سه سال اول زندگی كه كودك تحت تاثیر محیط و بخصوص الگوهای غذایی پدر و مادر است، عادات غذایی او مشخص می‌شود و شكل می‌گیرد.

البته نكته جالب توجه این است كه كودك پس از تولد هیچ تجربه‌ای از طعم‌های متفاوت یعنی شوری، شیرینی و ترشی ندارد و به همین دلیل شكل‌گیری ذائقه او به رفتار پدر و مادر و عادت‌های غذایی آنها بستگی دارد. به عنوان مثال اگر پدر و مادر بیشتر از مواد غذایی شیرین استفاده كنند، كودك نیز تا دوران بزرگسالی این عادت را خواهد داشت.

زراتی با اشاره به این‌كه افراد در شرایطی خاص ممكن است به مصرف برخی مواد غذایی تمایل پیدا كنند، توضیح می‌دهد: افرادی كه دچار اختلالات خوردن مانند پرخوری عصبی یا بی‌اشتهایی عصبی هستند، در مواقعی خاص تمایل بیشتری به مصرف برخی از مواد غذایی مانند شیرینی‌ها دارند.

به گفته وی، كسانی كه به افسردگی مبتلا هستند، گرایش بیشتری به مصرف مواد غذایی شیرین دارند و شیرینی‌های مختلف را مصرف می‌كنند تا شاید حالشان بهتر شود. البته این مساله از نظر علمی نیز قابل تایید است، چون با مصرف مواد غذایی شیرین، هورمون سروتونین در بدن افزایش می‌یابد كه موجب شادی فرد می‌شود.

به همین دلیل از گذشته در مراسم سوگواری و عزاداری نیز شیرینی مصرف می‌كردند تا با افزایش این هورمون‌ها باعث آرامش فرد شوند.

زراتی به اثر تغییرات هورمونی در این مورد اشاره می‌كند و می‌گوید: خیلی از خانم‌ها در دوران بارداری تمایل بیشتری به مصرف شیرینی‌جات پیدا می‌كنند و در مقابل از مواد غذایی خاصی مانند گوشت بدشان می‌آید. در دوران عادت ماهیانه نیز بسیاری از خانم‌ها به دلیل تغییرات هورمونی، گرایش بیشتری به خوردن شیرینی دارند. به همین دلیل مهم است افراد نسبت به این موضوع آگاهی كافی داشته باشند و بدانند تغییرات هورمونی سبب ایجاد چنین وضعیتی می‌شود.

دردسرهای مصرف شیرینی

همه ما كم یا زیاد درباره مضرات مصرف شیرینی شنیده‌ایم و می‌دانیم نباید در مصرف مواد غذایی شیرین افراط كرد، اما خیلی از افراد تصور می‌كنند خوردن شیرینی و شكلات فقط باعث چاقی و اضافه‌وزن می‌شود و به همین دلیل كسانی كه با این مشكل روبه‌رو نیستند، با خیال راحت این مواد را می‌خورند.

میترا زراتی ضمن بیان این مطلب كه مصرف بیش از حد شیرینی‌ها مشكلاتی جدی برای افراد ایجاد می‌كند، می‌گوید: خیلی از افرادی كه به صورت ژنتیكی چاق نمی‌شوند و وزن‌شان چندان افزایش نمی‌یابد، با خیال راحت شیرینی و شكلات می‌خورند و تصور می‌كنند هیچ مشكلی برای آنها پیش نمی‌آید.

در حالی كه این طرز فكر بسیار اشتباه است و این افراد باید بدانند با این‌كه مصرف شیرینی موجب چاقی آنها نمی‌شود، اما در بدن‌شان به چربی تبدیل خواهد شد.

بنابراین مصرف شیرینی‌ها از یك طرف باعث چاقی و اضافه‌وزن می‌شود، از سوی دیگر قند خون را افزایش می‌دهد و در كنار این‌ها باعث تجمع چربی در كبد، بروز كبد چرب و بالا رفتن میزان چربی خون نیز می‌شود.

به گفته این كارشناس ارشد تغذیه، بروز مشكلات قلبی ـ عروقی ناشی از مصرف بیش از حد شیرینی‌جات را نیز نباید نادیده گرفت؛ این مساله می‌تواند باعث لخته شدن خون در عروق شود و مشكلات تصلب شرایین را ایجاد كند.

مقابله با شیرینی و شكلات

یادمان باشد تمایل به مصرف شیرینی و شكلات و وابسته شدن به آنها دردسرساز است و نمی‌توان براحتی از این عادت نجات یافت. اما برای حفظ سلامت و تغییر الگوهای غذایی، حتماً باید كاری انجام دهیم؛ كاری كه گرچه سخت است، اما ارزش امتحان كردن دارد.

زراتی در این باره توضیح می‌دهد: پیش از هر چیز فراموش نكنید شما باید پزشك خودتان باشید و برای حفظ سلامت خود تلاش كنید بنابراین، با خودتان قرار بگذارید و بگویید باید مصرف شیرینی‌ها را كاهش دهم. نخریدن و نگهداری نكردن شیرینی و شكلات در خانه یكی از شیوه‌های موثر برای كاهش مصرف مواد غذایی شیرین است. در واقع، باید دقت داشته باشید اگر یك روز از مواد غذایی شیرین استفاده كنید، فردای آن روز بیشتر به طعم شیرینی عادت می‌كنید و در نتیجه حتماً باید دوباره آن را مصرف كنید.

اگر گرسنه‌اید، شكلات نخورید

اگر شما هم هنگام گرسنگی یا سردرد عادت دارید شكلات بخورید تا حالتان بهتر شود، بهتر است بدانید این كار اشتباه است. به این شیوه، ابتدا احساس می‌كنید سیر شده‌اید و حالتان بهتر است، ولی پس از مدتی با شدت بیشتری احساس گرسنگی را تجربه خواهید كرد. زراتی در این زمینه توضیح می‌دهد: قندهای ساده، سبب افزایش قند خون و در نتیجه ترشح انسولین می‌شود.

بنابراین كاملاً طبیعی است ناگهان قند خون افت كند. در نتیجه فرد گرایش بیشتری به مصرف شیرینی و مواد غذایی دیگر پیدا می‌كند.

به گفته وی، بهتر است به جای مصرف شیرینی‌ها كه باعث نوسانات نامناسب قند خون می‌شود از میوه‌های خشك، توت، انجیر و خرما استفاده كنید كه هم فیبر دارد و هم باعث می‌شود قند خون ناگهان افزایش و كاهش نیابد.

یكی از علل ایجاد سردرد نیز افت قند خون است، اما حواستان باشد برای جبران این مشكل، نباید از قندهای ساده مانند شكلات استفاده كنید، چون همان‌طور كه گفته شد این قندها باعث نوسانات قند خون و در نتیجه بروز سردردهای مزمن و مكرر، پرخاشگری، عدم تحمل و در نهایت گرسنگی‌هایی می‌شود كه فرد را به مصرف بیشتر غذا سوق می‌دهد.



:: بازدید از این مطلب : 748
|
امتیاز مطلب : 21
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : جمعه 13 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

www.parsnaz.ir - هشت خاصیت ذکر خداوند را گفتن


آثار ذكر

«یاد خداوند» آثار و بركات فراوانی دارد كه در آیات و روایات به آن اشاره شده است. در این جا به برخی از آنها اشاره می‌كنیم:

1- مورد یاد خدا قرار گرفتن

«فَاذْكُرُونِی أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُواْ لِی وَلاَ تَكْفُرُونِ» (1) مرا یاد كنید تا شما را یاد كنم و كفران نورزید.

ذكر خدا معنای وسیع و مصادیق فراوانی دارد. انسانی كه در تمامی لحظات زندگی به یاد ذات پاكی است كه سرچشمه تمام خوبی‌ها و نیك‌ها می‌باشد و به این وسیله روح و جان خود را پاك و روشن می‌سازد، خداوند نیز در تمامی مراحل زندگی و در اوج مشكلات و سختی‌ها او را تنها نمی‌گذارد.

2- همنشینی با خدا

كسی كه همواره به یاد خدا باشد، خداوند همنشین و جلیس او خواهد بود چنان كه در حدیث قدسی به حضرت موسی (ع) فرمود: ای موسی؛ من همنشین كسی هستم كه مرا یاد كند، موسی سؤال كرد: روزی كه هیچ پناهی نیست جز پناه تو چه كسی در پناه تو خواهد بود. فرمود: آنها كه مرا یاد می‌كنند و من نیز آنان را یاری می‌كنم، و با هم دوستی می‌كنند در راه من، پس دوست دارم آنها را، اینان كسانی هستند كه وقتی بخواهم به اهل زمین بدی برسانم، آنها را یاد كرده و به خاطر آنان بدی را دفع می‌كنم. (2)

3- محبت خداوند

انسانی كه پیوسته به یاد خداست، حب الهی در قلبش جای می‌گیرد. چنانچه در زندگی روزمره نیز چنین است كه اگر انسان در تمامی ساعات و در تمامی افكار خود شخص خاصی را در خاطر داشته باشد، كم كم محبت او در قلبش حاكم می‌شود. در روایت نیز آمده است.

«من اكثر ذكر الله احبه» هر كس زیاد خدا را یاد كند، محبت خداوند در قلبش حاكم می‌شود. (3)

پس اموال و اولاد تا آنجا كه از آنها در راه خدا و برای نیل به حیات طیبه كمك گرفته شود، از مواهب الهی هستند و مطلوب می‌باشد

4- فلاح و رستگاری

از نظر قرآن كریم ذكر خدا زمینه رستگاری انسان را فراهم می‌سازد: «وَاذْكُرُوا اللَّهَ كَثِیرًا لَّعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» (4) خدا را بسیار یاد كنید، باشد كه رستگار شوید.

5- افزایش بركت و حضور ملائكه

از روایات استفاده می‌شود خانه‌ای كه ذكر خدا در آن بسیار شود، بركتش بسیار می‌شود و ملائكه در آن خانه حاضر و شیطان‌ها دور می‌گردند، و آن خانه برای اهل آسمان‌ها آن چنان درخشنده است كه ستارگان برای اهل زمین، و خانه‌ای كه در آن قرآن خوانده نشود و ذكر خدا در آن نشود، بركتش كم است و ملائكه از آن خانه گریزان می‌شوند.
 
6- آرامش

آرامش و اطمینان گمشده انسان امروزی است كه در آرزوی به دست آوردن آن می‌باشد قرآن كریم راه رسیدن به آرامش را به بشر معرفی می‌نماید:

«أَلاَ بِذِكْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» همانا با یاد خدا دل‌ها آرام می‌گیرد. (5)

7-دوری از شیطان

آنان كه به یاد خدا هستند از وسوسه‌های شیطان متأثر نمی‌شوند و یاد خدا سلاحی است كه از آنها در برابر شیطان محافظت می‌نماید.

«إِنَّ الَّذِینَ اتَّقَواْ إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِّنَ الشَّیْطَانِ تَذَكَّرُواْ فَإِذَا هُم مُّبْصِرُونَ» (6)

پرهیزگاران هنگامی كه گرفتار وسوسه‌های شیطان شوند، به یاد خدا و پاداش و كیفر او می‌افتند؛ و (در پرتو یاد او، راه حق را می‌بیند و) ناگهان بینا می‌شوند.

ذكر یونسیه

8- غذای روح

حضرت علی (ع) می‌فرماید: «مداومت بر ذكر الهی غذای روح و كلید رستگاری است.» با توجه به اهمیت «ذكر الهی» و نقش سازنده آن در پیشرفت معنوی انسانهای مؤمن، خداوند مؤمنان را از توجه به اموری كه انسان را از یاد خدا باز می‌دارد بر حذر می‌دارد:

«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تُلْهِكُمْ أَمْوَالُكُمْ وَلَا أَوْلَادُكُمْ عَن ذِكْرِ اللَّهِ وَمَن یَفْعَلْ ذَلِكَ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ» (7)

ای كسانی كه ایمان آورده‌اید، اموال و اولادتان شما را از یاد خدا باز ندارد و هر كس چنین كند از زیانكاران است.

بدیهی است توجه به مال و زندگی دنیوی در صورتی نهی شده است كه انسان را از یاد خدا باز دارد و به عبارت دیگر؛ هدف انسان در زندگی توجه به آنها باشد ولی در صورتی كه انسان مراقب نفس خویش باشد و از اینها به عنوان وسیله برای رسیدن به سعادت ابدی استفاده كند، نه تنها مذموم نیست بلكه سفارش هم شده است. پس اموال و اولاد تا آنجا كه از آنها در راه خدا و برای نیل به حیات طیبه كمك گرفته شود، از مواهب الهی هستند و مطلوب می‌باشد اما اگر علاقه افراطی به آنها سدی در میان انسان و خدا ایجاد كند، بزرگترین بلا محسوب می‌شود و خسرانی بزرگ است كه در آیه شریفه به همین معنا اشاره شده است. (8)

تعبیر به «خاسرون» به خاطر این است كه حب دنیا چنان انسان را سرگرم می‌كند كه سرمایه‌های وجودی خویش را در راه لذت ناپایدار و اوهام و پندارها صرف می‌كند و با دست خالی از دنیا می‌رود در حالی كه با داشتن سرمایه‌های بزرگ برای زندگی جاودانه‌اش كاری نكرده است.

در حالات عالم بزرگ «شیخ عبدالله شوشتری» از معاصرین مرحوم علامه مجلسی نوشته‌اند: او فرزندی داشت كه بسیار مورد علاقه او بود، این فرزند سخت بیمار شد، پدرش مرحوم شیخ عبدالله، هنگامی كه برای ادای نماز جمعه به مسجد آمد پریشان بود، هنگامی كه طبق دستور اسلامی، سوره «منافقین» را در ركعت دوم تلاوت كرد و به این آیه رسید، چندین بار آیه را تكرار كرد! پس از فراغت از نماز، بعضی یاران علت این تكرار را سؤال كردند، فرمود: «هنگامی كه به این آیه رسیدم به یاد فرزندم افتادم، و با تكرار آن به مبارزه با نفس خود برخاستم، آن چنان مبارزه كردم كه فرض كردم فرزندم مرده، و جنازه‌اش در برابر من است و من از خدا غافل نیستم، آنگاه بود كه دیگر تكرار نكردم.» (9) و (10)



:: بازدید از این مطلب : 528
|
امتیاز مطلب : 14
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : پنج شنبه 12 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

چگونه بفهمیم كم خونی داریم؟

كم خونی یعنی كاهش تعداد گلبول‏های قرمز خون و علل متفاوتی دارد، ولی مهم‏ترین آنها كمبود آهن در بدن است.

اگر كم‏خونی خفیفی داشته باشید، ممكن است علامتی دیده نشود و حتی اگر دیده شود، ممكن است متوجه كم‏خونی خود نشوید، یا آن را با بیماری دیگری اشتباه بگیرید.

حال ما به شما می گوییم كه علائم شایع كم خونی چیست تا با مشاهده ی آنها به پزشك مراجعه كنید:

1- به پوست خود دقت كنید. آیا پوستتان رنگ پریده است؟

در حالت كم‏خونی، حتی اگر رنگ پوستتان معمولی باشد، ولی لب‏های شما، كمرنگ‏تر از حد طبیعی است و پوست شما بی‏حال و خسته (شل) می باشد.

2- آیا همیشه احساس خستگی و بی‏حالی می كنید؟ این ها از علائم شایع كم‏خونی است.

3- آیا سردردهای پی در پی دارید؟ و یا اشتهایی برای غذا خوردن ندارید؟ این ها از علائم اولیه كم‏خونی هستند.

4- آیا مبتلا به یبوست شده‏اید؟ این هم یكی از علائم اولیه كم خونی است و بدون هیچ‏ تغییری در عادات غذایی به وجود می‏آید (یعنی مثلا بدون كاهش مصرف میوه و سبزی، دچار یبوست می شوید).

تنها راه تشخیص كم‏خونی، دادن آزمایش خون است.

5- آیا تمركز فكری برای شما سخت شده است؟ این مسئله روی كار شما یا انجام تكالیف درسی شما تاثیرگذار است.

6- آیا دوست دارید مواد عجیب و غریب را كه خوراكی نیستند، بخورید، مثل خاك یا كاغذ. چنین حالتی، «پیكا» نام دارد.

7- به حالات روحی و روانی خود دقت كنید. كم‏خونی می‏تواند باعث احساس افسردگی شود.

8- آیا احساس تنگی نفس دارید؟ گلبول‏های قرمز خون، بخش حیاتی فرآیند تنفس را تشكیل می دهند و این علامت در كم‏خونی متوسط تا شدید بروز می‏كند.

9- آیا احساس می‏كنید انگشتان دست و پای شما همیشه سرد هستند؟ این حالت به دلیل كاهش جریان خون در انگشتان دست و پا، در اثر كم‏خونی اتفاق می‏افتد.

10- آیا احساس ضعف یا سرگیجه دارید؟ در كم‏خونی شدید، هنگام برخاستن از رختخواب احساس ضعف زیادی دارید و یا هنگام بلند شدن از جایتان، احساس سرگیجه می‏كنید.

هشدارها:

* اگر به طور ناگهانی، زخم‏هایی روی زبان یا دهانتان پیدا شد، یا اگر خانم هستید و یك مرتبه دچار قطع قاعدگی شدید، نشان می‏دهد دچار كم‏خونی هستید.

* اگر بیشتر اوقات غذاهای فرآیند شده و آماده بخورید، یا بعضی وعده‏های غذایی (مثل صبحانه) را از برنامه غذایی تان حذف كنید، یا ریزه خواری داشته باشید، یا از همه گروه های غذایی استفاده نكنید، ممكن است آهن و سایر مواد مغذی را به مقدار كافی دریافت نكنید. در این صورت، اگر علائم ذكر شده در بالا را داشتید، احتمالا دچار كم‏خونی هستید.

* كم‏خونی می‏تواند در اثر مشكلات پزشكی اصولی و دریافت یا جذب ناكافی آهن در بدن به وجود آید. تنها راه تشخیص كم‏خونی، دادن آزمایش خون است. اگر فكر می‏كنید دچار كم‏خونی هستید، حتماً به پزشك مراجعه كنید.

* اگر نسبت به كم‏خونی خود شك دارید، هرگز مقادیر بالای مكمل‏های آهن را مصرف نكنید، زیرا دریافت مقادیر زیاد آهن، مسمومیت زاست و عوارض بدی دارد.

برای تشخیص قطعی كم‏خونی باید به پزشك مراجعه كنید و خودتان بر اساس علائم بالا نمی‏توانید بگویید حتما دچار كم‏خونی هستید، زیرا علائم كم‏خونی می‏تواند مشابه علائم سایر بیماری‏ها باشد و كمبود آهن به تنهایی، علت بروز كم‏خونی نیست.

* اگر علائم بالا در شما ادامه داشت، یا دچار یك مشكل خاص پزشكی هستید، حتماً به پزشك مراجعه كنید. اطلاعاتی كه در این مقاله برای شما ارائه شده، نمی‏تواند جایگزین توصیه‏ها یا درمان تخصصی پزشكی شود



:: بازدید از این مطلب : 614
|
امتیاز مطلب : 25
|
تعداد امتیازدهندگان : 9
|
مجموع امتیاز : 9
تاریخ انتشار : چهار شنبه 11 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

http://up.vatandownload.com/images/rvsyf03telwrlm8p930.jpg
 

معمولا در فصل تابستان با گرم شدن هوا، مزاحمت های پشه ها برای انسان ها بیشتر می شود، بنابراین باید به دنبال راه‌هایی برای مقابله با گزش پشه و درمان های خانگی ناشی از خارش آن باشیم.

بسیاری از افرادی که حساسیت بیشتری نسبت به نیش پشه دارند و همچنین بچه ها که واکنش شدیدی نسبت به گزش پشه از خود نشان می دهند می توانند با به کارگیری موارد زیر از فصل تابستان لذت ببرند.

 

به جای خرید مواد شیمیایی از داروخانه برای تسکین خارش حاصل از نیش پشه، می توانید از درمان های خانگی زیر استفاده کنید:

 

1 - جوش شیرین
با مخلوط کردن
جوش شیرین و سرکه خمیری درست کنید و این ماده خمیری‌شکل را روی نقاطی که پشه نیش زده بمالید. این خمیر، اثر سمی ماده ای را که پشه با نیش خود وارد بدن کرده است، خنثی می کند و به زودی خارش آن بهبود می یابد. بعد از آن‌که این ماده خمیری خشک شد، بهبود گزش پشه تسریع می شود.

 

2 - خمیر دندان
استفاده از خمیردندان سبب تسکین خارش می شود. خارش پوست باعث گسترش سم به مناطق دیگر پوست می شود و سبب افزایش خارش های بعدی می گردد.

 

3 - نمک
پس از آن که قسمتی از بدنتان دچار گزش پشه شد، می توانید آن قسمت را با آب بشویید  و روی آن را آرام بمالید. سپس اطراف آن قسمت نمک بمالید. خارش آن، بعد از چند لحظه بهبود می یابد.

 

4 - دئودورانت
ماهیت قلیایی دئودورانت باعث تسکین درد گزش پشه می شود. نوع جامد آن از نوع اسپری و ژل آن بهتر می باشد.


 

5 - آلوئه ورا
از درمان های مهم خانگی برای بیماری های پوستی از جمله گزش پشه، استفاده از آلوئه ورا می باشد. استفاده از آلوئه ورا، نه تنها خارش نیش پشه را تسکین می دهد، بلکه سبب تسریع در بهبودی آن می شود.

 

6 - سرکه سفید
سرکه سفید نه تنها یک پاک کننده طبیعی است، بلکه به عنوان تسکین دهنده خارش و
ضدعفونی کننده در گزش پشه استفاده می شود. یک پنبه را به سرکه آغشته کنید و به نرمی بر روی قسمتی از پوست که دچار گزش پشه شده بمالید و اثر آن را پس از چند لحظه مشاهده کنید.


اگرچه استفاده از سرکه به بهبود و کم شدن درد و خارش کمک شایانی می کند، اما استفاده از سرکه برای پوست های حساس توصیه نمی شود، چون این نوع پوست ها را دچار التهاب می کند.


 

7 - پوست موز
پوست موز می تواند در درمان گزش پشه موثر باشد. این ویژگی به خاطر وجود مقادیر زیادی
پتاسیم و آنتی اکسیدان های مختلف در پوست موز می باشد. این عناصر هم در موز و هم در پوست موز وجود دارد، اما استفاده از پوست آن بهتر جواب می دهد.


برای کاهش درد ناشی از گزش پشه کافی است قسمت داخلی پوست موز را روی منطقه مورد نظر بگذارید تا تاثیر کند.

 

8 - لیمو
استفاده از لیمو نه تنها خارش را برطرف می کند، بلکه از بروز عفونت نیز جلوگیری می نماید. لیمو یک
ضدعفونی کننده طبیعی است و به دلیل داشتن آنتی اکسیدان، به ترمیم پوست سرعت می بخشد. یک لیمو را ببرید و هسته هایش را خارج کنید و آن را بر روی قسمت مورد نظر بگذارید.

 

9 - روغن درخت چای
استفاده از این روغن در مبارزه با عفونت بسیار موثر است و یک ضد التهاب طبیعی محسوب می شود. همچنین به ترمیم پوست کمک شایانی می کند. برای بهبود گزش پشه چند قطره از این روغن را بر روی منطقه موردنظر بریزید.


 

10 - حرارت و گرما
استفاده از
کمپرس آب گرم ویا دوش آب گرم می تواند در تسکین درد ناشی از گزش پشه موثر باشد. گرما سبب خروج بزاق پشه از پوست می شود و در کاهش درد بسیار موثر می باشد.

اگر چه این راه حل موقتی است، اما وقتی حس گرما به مغز منتقل شود، تا مدتی مغز با گرمای محل گزیده شده روبرو می شود و به فکر سرد کردن آن منطقه است و برای مدتی درد ناشی از گزیدگی را فراموش می کند.

 

11 - بارهنگ و اسطوخودوس 
از برگ گیاهانی نظیر ریحان، اسطوخودوس و بارهنگ استفاده کنید و روی زخم بگذارید ( می توانید عصاره برگ را روی منطقه مورد نظر بگذارید ) و روی آن را با دستمال تمیزی بپوشانید و ببندید.

 

12 - استفاده از یخ
استفاده از یخ موجب بی حس شدن منطقه مورد نظر شده و تاثیر هیستامین را محدودمی کند ( هیستامین در واکنش به ماده آلرژی زایی که پشه وارد بدن کرده است تولید می شو د). همچنین یخ به کاهش خارش و درد کمک می کند.


 

13 - چای کیسه ای
می توانید از چای کیسه ای مصرف شده و خیس استفاده کنید. آن را روی محل مورد نظر بگذارید و اجازه دهید تا تانن موجود در برگ چای به مقابله با آلرژی و خارش پوستی بپردازد.

 

14 - استفاده از صابون
صابون به دلیل خاصیت قلیایی اش، درد ناشی از گزش پشه را تسکین می دهد. مقداری از صابون را روی قسمت مورد نظر بگذارید و صبر کنید.

 

به نکات زیر توجه کنید

1 - اگر برآمدگی غیرعادی پس از گزش پشه روی پوستتان بروز کرد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

2 - اگر به کشورهای خارجی سفر کردید و با گزش پشه مواجه شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید تا از عدم انتقال بیماری های شایع در آن کشور اطمینان حاصل کنید.

 

3 - پس از انجام هر یک از راه های ارائه شده در بالا، مدتی به بدن خود فرصت دهید تا واکنش های مناسب را ارائه دهد. در برخی موارد ممکن است یک تا دو ساعت طول بکشد تا اثر خارش و درد و التهاب از بین برود.

 

4 - اگر پس از گزش پشه، علایمی مانند درد و تب به همراه ورم شدید پوست را داشتید، حتما به پزشک مراجعه کنید. ممکن است حساسیت شدیدی به آن نوع پشه داشته باشید که باید تحت نظر پزشک بهبود یابد.



:: بازدید از این مطلب : 582
|
امتیاز مطلب : 22
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : چهار شنبه 11 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

هفت صبح: چاشنی ها جدایی ناپذیرترین خوراکی ها از وعده های غذایی اند و بسیاری از غذاها طعم و رنگ خوبشان را مدیون این چاشنی ها هستند. البته شیرین یا ترش بودنشان فرقی ندارد و ذائقه افراد درمورد آنها تصمیم می گیرد.

یکی از خوش خوراک ترین و مفیدترین این چاشنی ها سرکه سیب است که به دلیل خواص فراوانی که دارد، از چند سال پیش جای خود را در سفره ایرانی ها باز کرده است. این سرکه، از عصاره طبیعی میوه سیب به دست می آید و ویژگی اصلی آن سم زدایی از بدن است.


1- سرکه سیب یک آنتی بیوتیک و ضدعفونی کننده قوی است و خاصیت ضدباکتری و ضدقارچی آن موجب تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر عوامل بیماری زا می شود.

2- فشار خون را تنظیم می کند و مانع از بالارفتن آن می شود.

3- با تنظیم پتاسیم بدن تعادل اسیدی – بازی آن را حفظ می کند. همچنین پتاسیم از دست رفته بیمارانی که داروهای ادرارآور مصرف می کنند را برمی گرداند. مصرف دو قاشق مرباخوری سرکه سیب در یک فنجان آب برای این منظور کافی است.

4- داروی طبیعی مفیدی برای ناراحتی های گوارشی و مسمومیت های غذایی است.

5- یک اسید استیک ملایم و سالم است که کیسه صفرا و کبد را فعال و تصفیه خون را تقویت می کند.

6- بعضی از دردها و مشکلات معده زمینه باکتریایی دارند. در این صورت سرکه سیب می تواند در از بین بردن آن موثر باشد. نوشیدن یک قاشق غذاخوری سرکه در از بین بردن باکتری های معده موثر است. سرکه سیب همچنین اسپاسم روده را نیز بهبود می بخشد.

7- طعم ترش سرکه در متوقف کردن سرکه نیز می تواند موثر باشد.


8- اسیدهای آمینه سرکه سیب مانند یک پادزهر اسید لاکتیک موجود در بدن را از بین می برد. اسید لاکتیک بر اثر تمرین های ورزشی یا فعالیت های سخت در بدن ساخته می شود. همچنین در سرکه سیب آنزیم هایی وجود دارد که خستگی بدن را رفع می کند. نوشیدن یک لیوان آب خنک همراه با 2 قاشق سرکه سیب اثری جادویی در از بین بردن خستگی دارد.

9- میکروب ها در محیط اسیدی سرکه مدت زمان زیادی زنده نمی مانند. به همین خاطر زمانی که در ناحیه گلو احساس درد و سوزش می کنید، مقداری سرکه سیب بنوشید. همچنین می توانید یک چهارم فنجان آب را با یک چهارم فنجان سرکه ترکیب کنید و ساعتی یکبار آن را قرقره کنید.

10- دو لیتر آب تصفیه شده را با دوقاشق غذاخوری سرکه سیب مخلوط کنید و برای سم زدایی بدن و شست و شوی کلیه ها در طول روز از  آن بنوشید.

11- اگر شب ها دچار گرفتگی عضله پا می شوید، قبل از خواب دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را با مقداری عسل درون یک لیوان آب بریزید و قبل از خواب بنوشید. بعد از مدتی این مشکل در بدن شما از بین می رود.

12- افراد در حال رژیم برای سوزاندن چربی های بدنشان می توانند یک قاشق مرباخوری سرکه را در یک لیوان آب گرم بریزند و هر روز صبح ناشتا بنوشند.

13- ویتامین D، کلرور سدیم، گوگرد، فسفر، کلرور منیزیم و ویتامین های گروه B که به میزان زیادی در سرکه سیب وجود دارند، به سلول های بدن طراوات و نشاط می دهند.

14- اگر بعد از خوردن غذا دچار سوءهاضمه می شوید 30 دقیقه قبل از غذا، یک قاشق چایخوری سرکه سیب را با یک قاشق چایخوری عسل در یک لیوان آب گرم بریزید و بنوشید.

15- نوشیدن یک لیوان آب که با یک قاشق چایخوری سرکه سیب مخلوط شده، از گرفتگی بینی جلوگیری می کند.

16- سرکه سیب به دلیل داشتن بتا کاروتن که آنتی اکسیدانی قوی است، رادیکال های آزاد بدن را از بین می برد و به این ترتیب تا حدود زیادی از بروز سرطان جلوگیری میکند. رادیکال های آزاد سلول های بدن را تخریب و آنها را به پیری زودرس دچار می کنند. علاونه بر بتاکاروتن، یک فیبر غذایی به نام پکتین نیز در سرکه سیب وجود دارد که با مواد سرطان زای موجود در روده ترکیب می شود و به دفع سریع آن از بدن کمک می کند.



:: بازدید از این مطلب : 646
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : چهار شنبه 11 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

موهای چرب، چسبان، کدر، ناخوشایند و واقعاً دردسرساز هستند! و شستشوی مرتب آنها، که به نظر می*رسد طبیعی ترین واکنش باشد، شرایط را باز هم بدتر می*کند. با این حال راه حل هایی برای این موهای چرب و بخت برگشته وجود دارد.... موهای چرب: قبل از هر چیز ملایمت اگر موها چرب باشند، به این علت است که غددد سباسه بیش از حد فعال هستند. فعالیت طبیعی این غدد، ترشح لایه ای از چربی برای محافظت از پوست در مقابل تهاجمات است. زمانی که این غدد از کنترل خارج می*شوند و بیش از حد فعالیت می*کنند، تمام طول موها چرب می*شوند. بنابراین برای بهتر کردن شرایط، همه به شستن عمیق موها اقدام می*کنند. اما این کار اشتباه است: هر گونه حمله ای به پوست، غدد سباسه را تحریک می*کند و آنها هم به نوبۀ خود فعالیت شان را دو برابر می*کنند... شامپو زدن: تکنیکی مناسب برای مبارزه با موهای چرب بسیار شنیده می*شود که بهترین راه حل برای موهای چرب، استفاده از شامپو است. فرمول های مخصوصی می*توانند مفید باشند، اما حواس تان باشد، آنها هم مانند محصولات فعال دیگر، نباید بیش از حد مورد استفاده قرار بگیرند. ترجیحاً یک شامپوی روزانه، با PH خنثی را جایگزین کنید. روشی که با استفاده از آن موهای تان را می*شویید، نیز در چرب شدنش مؤثر خواهند بود. اگر موهای چربی دارید، این چند توصیۀ مهم برای شامپو زدن را به خاطر داشته باشید: ماساژ پوست سر خوشایند است اما این کار غدد سباسه را تحریک می*کند. فقط مالیدن سرتان به آهستگی، برای تمیز شدن آن، کفایت می*کند. "ماندن شامپو" بر روی سر بیش از یک دقیقه به هیچ وجه توصیه نمی*شود. بهتر است موها را بشویید، سپس فقط آب کشی نمایید! کدام محصولات مراقبتی با موهای چرب در تضاد هستند؟ اولین توصیه این است که از خیر این محصولات بگذرید... . محصولاتی برای جلوگیری از پیچ و تاب خوردن، صاف شدن، و یا کمک به به فر شدن مو، اغلب حاوی موادی هستند، که یک لایۀ نازک چربی از خود به جا می*گذارند. در عوض یک سری از محصولات با فرمول های ویژه، به عنوان نرم کننده برای موهای چرب وجود دارند. آنها بدون سنگین کردن، از موها مراقبت می*کنند و حاوی موادی هستند که تولید سبوم را تنطیم می*نمایند. اما حواس تان باشد که بعد از مصرف آنها، موها را به خوبی آب کشی کنید. اگر راه حل های 100% طبیعی را ترجیح می*دهید، می*توانید ماسک خاک رس سبز را امتحان کنید که اپیدرم را پاک سازی می*کند. محصولات کاملی نیز وجود دارد، اما خاک رس سبز طبیعی و بدون ناخالصی در مغازه های بیو فروخته می*شود. کافی است آن را با کمی آب مخلوط کنید تا یک خمیر به دست آید، سپس می*توانید آن را روی سرتان پهن کنید. توجه داشته باشید که این فرآیند، کمی پوستۀ سر را می*ساید، به همین خاطر نباید این کار را دوباره انجام دهید. و در آخر، عصارۀ این گیاهان نیز برای موهای چرب توصیه می*شوند: سدر، سرو، اکالیپتوس حاوی جوهر نعناع خشک، سرو کوهی، برگ بو، و مورد سبز. فایدۀ این عصاره های طبیعی این است که حاوی مواد مراقبتی نیستند: فقط کافی است عصارۀ این گیاهان را به آخرین آبِ آبکشی موهای تان اضافه کنید. چند قطره عصارۀ گیاهی را در یک بطری یک لیتری که پر از آب شده، بریزید، سپس به خوبی تکانش دهید تا مخلوط شود سپس آن را روی تمام موهای تان بپاشید.



:: بازدید از این مطلب : 567
|
امتیاز مطلب : 23
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : چهار شنبه 11 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

913392Untitled-2.jpg

 

مسلط شدن بر اعصاب کار سختی است. می‌توانید از این نکات استفاده کنید تا بتوانید عصبانیتتان را کنترل کنید.

وقتی کسی در خیابان با رانندگی بد خود، سد راه شما می‌شود، خونتان به جوش می‌آید؟ وقتی فرزندتان در خانه همکاری نمی‌کند، اعصابتان خرد می‌شود؟ عصبانیت احساسی کاملاً طبیعی و حتی سالم است. اما خیلی مهم است که به طریقی مثبت با آن کنار بیایید. عصبانیتی که کنترل نشود می‌تواند هم به سلامتتان و هم به روابطتان آسیب بزند.

برای کنترل عصبانیتتان آماده‌اید؟ با این 10 نکته شروع کنید.



1. وقفه بیندازید.


تا 10 شمردن فقط برای بچه‌ها نیست. قبل از اینکه در یک موقعیت پیچیده واکنش نشان دهید، چند لحظه صبر کنید، نفس عمیق بکشید و تا 10 بشمرید. کُند کردن واکنش می‌تواند کمکتان کند اعصابتان آرام‌تر شود. در صورت لزوم، کمی از فرد یا موقعیت موردنظر دور شوید تا کمی عصبانیتتان فروکش کند.
 


2. وقتی آرام شدید، عصبانیتتان را بروز دهید.


به محض اینکه توانستید خود را کنترل و درست فکر کنید، ناراحتی و عصبانیتتان را به طریقی قاطع اما غیرمقابله‌ای ابراز کنید. نگرانی‌ها و نیازهایتان را واضح و مستقیم بیان کنید، بدون اینکه بخواهید کسی را ناراحت یا کنترل کنید.
 


3. ورزش کنید.


فعالیت فیزیکی می‌توانید راه خروجی احساسات باشد، مخصوصاً اگر در حال انفجار هستید. اگر احساس می‌کنید عصبانیتتان شدیداً بالا رفته است، به پیاده‌روی یا دو بروید یا زمانی را به انجام فعالیت فیزیکی موردنظرتان اختصاص دهید. فعالیت‌جسمانی موادشیمیایی مختلفی را در مغز فعال می‌کند که باعث می‌شود احساس شادی بیشتری داشته و خیلی بیشتر از قبل احساس آرامش کنید.
 


4. قبل از حرف زدن فکر کنید.

در آن لحظه که از عصبانیت داغ کرده‌اید، خیلی راحت اتفاق می‌افتد که چیزی به زبان بیاورید که بعد احساس پشیمانی کنید. قبل از اینکه حرفی بزنید، زمانی وقت صرف کنید تا هم خودتان خوب فکر کنید و هم اجازه دهید افراد دیگر درگیر در آن موقعیت خوب فکر کنند.
 


5. راهکارهای ممکن را مشخص کنید.


به جای اینکه روی موضوعی که عصبانیتان کرده تمرکز کنید، به این فکر کنید که چطور می‌توانید آن مشکل را حل کنید. اتاق نامرتب فرزندتان عصبانیتان کرده است؟ در آن را ببندید. آیا همسرتان هر شب برای شام دیر به خانه می‌رسد؟ برنامه شام را عقب‌تر بیندازید—یا توافق کنید که خودتان چند روز هفته را به تنهایی شام بخورید. به خودتان یادآور شوید که عصبانیت هیچ چیز را حل نمی‌کند و فقط ممکن است همه چیز را بدتر کند.
 


6. جملات "من" دار استفاده کنید.


برای جلوگیری از انتقاد کردن و تقصیر را به گردن کسی انداختن—که ممکن است فشار موقعیت را بیشتر کند—برای توصیف وضعیت از جملات "من" دار استفاده کنید. محترمانه و مشخص صحبت کنید. مثلا به جای اینکه بگویید، "تو هیچوقت در کارهای خانه به من کمک نمی‌کنی"، بگویید، "من ناراحتم که بدون اینکه به من برای جمع کردن ظرف‌ها کمک کنی، میز غذا را ترک کردی."
 


7. کینه به دل نگیرید.


بخشش ابزار بسیار قدرتمندی است. اگر اجازه دهید عصبانیت و سایر احساسات منفی، احساسات مثبت را در شما از بین ببرد، خواهید دید که غرق در تلخی حس بی‌انصافی میشوید. اما اگر بتوانید کسی که عصبانیتان کرده را ببخشید، هر دوی شما می‌توانید از آن موقعیت درس بگیرید. واقعبینانه نیست که انتظار داشته باشید همه درست همانطور که شما دوست دارید رفتار کنند.
 


8. برای از بین بردن فشار موقعیت، از شوخ طبعی استفاده کنید.

شوخی کردن می‌توانید کمی از فشار را کم کند. البته منظور ریشخند و مسخره کردن نیست چون می‌تواند به احساسات طرف مقابل آسیب زده و همه چیز را بدتر کند.
 


9. مهارت‌های تمدد اعصاب را تمرین کنید.


وقتی از کوره در می‌روید، مهارت‌های تمدد اعصاب را وارد کار کنید. تمرینات تنفس عمیق، تجسم یک صحنه آرامش‌بخش، تکرار یک کلمه یا جمله تسلی‌بخش می‌تواند کمکتان کند. همچنین می‌توانید به موسیقی گوش دهید، در دفترخاطراتتان بنویسید یا چند حرکت یوگا انجام دهید.
 


10. بدانید چه زمان باید کمک بگیرید.


یاد گرفتن کنترل عصبانیت برای همه سخت است. اگر عصبانیتتان خارج از کنترل به نظر می‌رسد، می‌توانید کمک بگیرید تا کاری نکنید که بعد پشیمان شوید یا به اطرافیانتان صدمه بزنید. کلاس‌های کنترل اعصاب یا یوگا و همچنین مشاوره گرفتن از یک روانشناس می‌تواند کمک خوبی برای شما باشد. کلاس‌های کنترل عصبانیت به شما کمک می‌کند تا:

• یاد بگیرید عصبانیت چیست
• بفهمید چه چیزهایی عصبانیت را در شما تحریک می‌کند
• علائم عصبانی شدنتان را بشناسید
• یاد بیگرید به عصبانیت و ناراحتیتان به طریقی سالم واکنش دهید
• احساسات پنهان خود مثل ناراحتی یا افسردگی را بشناسید



:: بازدید از این مطلب : 605
|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : چهار شنبه 11 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

باید گفت اعتیادهای قانونی نیز به مانند مواد مخدر می توانند بسیار خطرناک و مشکل ساز باشند. در این مطلب شما را با تعدادی از اعتیادهای قانونی آشنا می شوید.
به گزارش مشرق به نقل از باشگاه خبرنگاران، شاید با شنیدن کلمه اعتیاد بسیاری از ما به یاد مسائلی مثل مواد مخدر، مشروبات الکلی و... یا هر مسئله خلاف قانون دیگری بیافتیم. اما حقیقت این است که در این دنیا همه اعتیادها غیر قانونی نیستند بلکه مواردی از اعتیادهای قانونی نیز وجود دارد.

باید گفت که این گونه از اعتیادها نیز به مانند مواد مخدر می توانند خطرناک و مشکل ساز باشند. در این مطلب شما را با تعدادی از این گونه اعتیادها آشنا می کنیم.



خرید کردن

یکی از مشکلاتی که خصوصا امروزه در جوامع صنعتی و در حال توسعه وجود دارد، مشکلی به نام "اعتیاد به خرید" است. در این شرایط فرد مبتلا دوست دارد تا جایی که می تواند به خرید بپردازد. نکته جالب در مورد این اعتیاد این است که این مشکل مختص به افراد ثروتمند نیست. افرادی در سطوح متوسط نیز به این مشکل دچار هستند و این گونه از اعتیاد باعث می شود تا برای بدست آوردن پول لازم برای خرید کردن دست به کارهای خلاف قانون نیز بزنند.

تماشای تلویزیون

امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی تلویزیون هایی با کیفیت تصویر بسیار بالا به بازار عرضه شده است و همچنین تعداد شبکه های تلویزیونی در سرتاسر جهان در حال افزایش بوده و بر کمیت و تنوع برنامه ها نیز اضافه کرده است. این حجم زیاد از برنامه های سرگرم کننده در باعث شده است تا افراد زیادی در دنیا ساعات طولانی را در برابر جعبه جادویی صرف کنند. یک جستجوی کوتاه در اینترنت به شما می گویید که هر ساله چه تعدادی به دلیل تماشای زیاد تلویزیون دچار مشکلات روحی و جسمی مختلف شده و حتی جان خود را از دست دادند.

بازی های رایانه ای

یکی دیگر از مشکلات پیشرفت تکنولوژی ظهور بازی های رایانه ای است. این بازی ها به لطف پیشرفت در علوم کامپیوتر از کیفیت خارق العاده ای نیز برخوردار هستند و باعث جذب افراد زیادی شده اند. امروز بازی کردن به صورت یک نفره یا شبکه ای به یکی از جدیدترین انواع اعتیاد تبدیل شده است که متاسفانه در اکثر جوامع نسل جوان را هدف قرار داده است. اثرات روانی این گونه از اعتیاد بسیار مخرب بوده و برای مدت زیادی با شخص مورد نظر باقی می ماند. هر ساله مواردی از مرگ به دلیل بازی بیش از حد با کنسول های بازی یا رایانه نیز گزارش می شود.

غیبت و شایعه پراکنی

نگاهی به دستورات دین مبین اسلام و نهی شدید از غیبت کردن و پخش شایعات خود نشان دهنده مشکلات ناشی از این عمل زشت است. اما باید گفت که متاسفانه افراد زیادی چه در کشور ما و یا سایر مناطق جهان به پخش شایعات یا جو سازی بر علیه افراد مختلف می پردازند و به نوعی به این حرکت اعتیاد داشته و نمی توانند از آن دست بکشند. این گونه رفتارها از طیفهای مختلف سر زده و به دسته و یا گروه خاصی از مردم نیز محدود نمی شود. متاسفانه افراد زیادی در دنیا قربانی این شایعه پراکنی ها شده اند.

غذاهای آماده

غذاهای کنسروی و یا فست فودها یکی از دیگر موارد اعتیاد در دنیای صنعتی امروز است. این گونه از غذاها به دلیل سریع آماده شدن، ارزان بودن و به نوعی خوشمزگی دارای طرفداران بسیاری بوده و تقریبا در اکثر کشورهای جهان می توان ردی از این گونه از غذاها را پیدا کرد. این غذاها به دلیل چربی و کلسترول بالایی که دارند به سرعت باعث بروز بیماری های قلبی شده و به مرگ افراد منجر می شوند. یکی از دلایل اصلی افزایش سکته های قلبی در جوامع صنعتی و یا درحال توسعه همین افزایش حجم استفاده از غذاهای فوری است.

داروهای مسکن

امروزه در بسیاری از داروخانه های جهان می توان انواع مسکن را تهیه کرد. این داروها برای از بین بردن دردهای مختلفی در افراد به کار می رود. درد در ناحیه سر یکی از مهمترین دلایل استفاده قرص های ضد درد است. امروزه بسیاری از مردم در دنیا به جای مراجعه به پزشک و درمان قطعی دردهای خود به استفاده از این قرص ها روی آورده اند که خود می تواند با وابسته کردن افراد به این داروها باعث بروز اعتیاد به مسکن های قوی تر و حتی مواد مخدر شود.

سیگار

شاید بتوان به سیگار به عنوان مشخص ترین نوع از اعتیادهای قانونی اشاره کرد. شما می توانید در هر فروشگاه و یا دکه روزنامه فروشی در دنیا سیگار تهیه کنید. شیاد بسیاری در نگاه اول تصور کنند که سیگار اعتیاد آور نیست اما باید گفت که این نظریه اشتباه است. مواد مضر و اعتیاد آور زیادی در سیگار وجود دارد که باعث می شود تا شخص مصرف کننده به آن نیاز دائمی داشته باشد. کارشناسان معتقد هستند که اعتیاد به سیگار برخلاف اعتیاد به مواد مخدر بیشتر جنبه روانی دارد. باید گفت که یکی از بزرگترین عوامل مرگ و میر انسان ها در جهان امروز سیگار است.



:: بازدید از این مطلب : 635
|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : چهار شنبه 11 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

حقایقی فوق‌العاده جالب از بدن انسان!
از عجایب بدن انسان کم و بیش می‏دانیم اما هر از گاهی یک مطلب جالب می‏تواند ما را متحیر کرده و به سیستم آفرینش خود بیشتر پی ببریم..
 

از عجایب بدن انسان کم و بیش می‏دانیم اما هر از گاهی یک مطلب جالب می‏تواند ما را متحیر کرده و به سیستم آفرینش خود بیشتر پی ببریم. در اینجا به چند مورد از این مطالب اشاره می‏گردد.

۱- معده اسیدی فوق‏العاده قوی ترشح می‏کند

در بدن ما اسیدی بسیار خطرناک وجود دارد که هیچ امنیت پروازی نمی‌تواند آنرا توقیف کند. این مطلب دیگر بر کسی پوشیده نیست که معده برای هضم غذاهایی که می‏خوریم اسیدی بسیار قوی به نام هیدروکلریک اسید (HCL)ترشح می‏‏کند. ترکیبی قدرتمند برای حل کردن فلزات در صنعت. اما جالب اینجاست که این اسید بسیار قوی توسط دیواره‏بسیار نازک احاطه شده است. همچنین در سه روز اول مرگ، آنزیمهایی که غذای ما را هضم می‏کرده‏اند، شروع به خوردن خودمان می‌کنند.

۲- حالت فیزیکی بدن در یادآوری خاطرات تاثیرگذار است

آیا لحظات ازدواج خود را به یاد نمی‏آورید؟ سعی کنید به روی دو زانو نشسته و لحظه‏ای که به همسر خود گل می‏دادید را بازسازی کنید. خاطرات با حواس پنجگانه ما و موقعیت فیزیکی بدن ما رابطه مستقیم دارند. یک آهنگ خیلی ساده می‌تواند خاطرات بسیاری را از گذشته ما به یاد آورد همچنانکه یک صدای زنگ دوچرخۀ قدیمی می‌تواند راه مدرسه را به یاد ما آورد. تحقیقاتی که در این زمینه انجام گرفته است نشان می‏دهد که موقعیت فیزیکی بدن، در صورتیکه مانند یکی از لحظات انجام عملی در گذشته باشد، می‌تواند به یادآوری آن عمل را بسیار راحتتر نماید.

۳- استخوانها کمبود مواد معدنی بدن را تامین می‏نمایند

استخوانها دربردارنده کلسیم و فسفر هستند که این دو عنصر برای سیستم عصبی و عضلات به کار گرفته می‏شوند. چنانچه هریک از این دو عنصر دچار کمبود در بدن شده و توسط غذایی که می‌خوریم، تامین نشود، هورمونهایی ویژه این دو عنصر را از داخل استخوانها بیرون کشیده تا کمبود این دو عنصر جبران شود و هر زمان که مصرف آنها به اندازه کفایت رسید، دوباره تعادل برقرار می‏گردد.

۴- مقدار زیادی از غذایی که می‏خوریم، صرف فکر کردن می‏شود!

در حالیکه مغز فقط مقدار کمی از وزن بدن را شامل می‌شود، ۲۰% از کالری و اکسیژن بدن را استفده می‏نماید. برای همین منظور است که سه شریان اصلی خون به مغز وارد می‌شود تا اکسیژن مورد نیاز توسط سلولهای خون تامین گردد. یک انسداد و یا اشکال در هر یک از این شریانها باعث گرسنه ماندن سلولهای مغز می‏گردد. ( به همین دلیل است که هنگام فکر کردن زیاد، بسیار گرسنه می‏شویم)

۵- خنده مسری است

وقتی کسی را می‌بینیم که می‏خندد و یا خمیازه می‌کشد، خودبخود ما نیز، می‏خندیم و یا خمیازه می‏کشیم. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که خنده یکی از بهترین راهها برای ارتباطات اجتماعی است. شنیدن صدای خنده مغز را وادار به تحریک عضلات صورت می‏کند. در مورد گریه نیز به همین صورت است.

۶- بدن شامل رنگهای متنوعی است

رنگ پوست انسان بستگی به ملانین، ماده رنگی بدن دارد. بدن انسان بدون رنگ خاصی، به رنگ کرمی روشن می‏باشد، قسمتهایی هم که رگهای خونی به پوست نزدیکترند به قرمزی می‌زند. رنگ مشکی نیز طبق تحقیقات جهت جلوگیری از عوارض نور خورشید، اشعه اولترا ویوله می‌باشد که همانطور که شاهدیم، قسمتهایی از زمین که نور خورشید تقریبا عمود می‏تابد، شامل انسانهایی با پوست تیره می‌باشد. یک نوع رده بندی رنگ پوست به این صورت می‌باشد :

بسیار روشن (نژاد سلت Celtic)

روشن (اروپایی روشن پوست)

روشن متوسط (اروپایی تیره پوست یا نژاد هند و اروپایی)

نیمه تیره (نژاد مدیترانه‏ای)

تیره (قهوه‏ای)

سیاه پوست

۷- انسان زنده می‏ماند اگر …. نداشته باشد

با این حال که بدن انسان بسیار شکننده و ضعیف است و با یک شلیک گلوله و یا یک عدد ویروس، از بین می‌رود ولی با از دست دادن بسیاری از قسمتهای بدن، باز هم می‌توان زنده ماند. یک انسان می‌تواند بدون داشتن طحال، معده، یک کلیه، ۷۵% از ریه‏ها، ۸۰% از روده‏ها، و همچنین قسمتهای لگن به پایین و دستها زنده بماند.

۸- ضرورت خواب برای بدن مانند نیاز به اکسیژن است

به اندازه‏ای که بدن به غذا نیاز دارد، به خواب نیز نیاز دارد. اما دقیقا به همان اندازه؟ خیر. بدن انسان بدون غذا و فقط با آب می‌تواند ۱ تا حداکثر دوماه (بستگی به چربی و سایر عوامل موجود در بدن دارد) زنده بماند در حالیکه بیشترین رکوردی که از نخوابیدن به جای مانده، توسط فردی به نام “رندی گاردنر” به مدت ۲۶۴ ساعت (۱۱ روز) بوده است.

۹- فشار ایجاد شده توسط قلب به اندازه پاشش خون تا ارتفاع ۱۰ متر است.

۱۰- هنگام حرکت بیش از ۳۰۰ ماهیچه به کار می‏آیند تا بتوانیم درست بایستیم. 
 



:: بازدید از این مطلب : 692
|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : چهار شنبه 11 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

آرایش و زیبایی ax50

آفتاب و شامپو رنگ موی شما را خراب می کند اما اگر قبل از رنگ کردن ، کارهای لازم را انجام دهید

و موهایتان را آماده کنید ، رنگ مویتان مدت بیشتری سالم می ماند.

 

تقویت کردن

۳ یا ۴ روز قبل از رنگ کردن موهایتان در آرایشگاه و یا در خانه ، موهایتان را بخوبی تقویت کنید . موهایتان را با تقویت کننده های پروتئینی و نرم کننده های تقویتی سیراب کنید و مطمئن باشید که موهای سالم رنگ را بهتر نگه می دارند.

تمیز کردن

دو روز قبل از رنگ کردن موهایتان را بشوئید . در هنگام شستشو از یک شامپو قوی استفاده کنید تا هرگونه ژل ، موس و اسپری مو و یا محصولات حالت دهنده دیگر کاملا" از روی موهایتان پاک شود. هر نوع ماده خارجی که روی موهایتان وجود داشته باشد مانع از جذب شدن رنگ مو می شود و درعملکرد رنگ مو خلل ایجاد می کند. بنا براین تا زمان رنگ کردن از این نوع محصولات حالت دهنده استفاده نکنید و به یاد داشته باشید این کار برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب لازم است و باعث می شود رنگ مویتان به سرعت خراب نشود و از بین نرود.

زمان بندی

زمانی کار رنگ کردن را آغاز کنید که موهایتان کمی کثیف است تقریبا" دو روز بعد از شستشو ، مناسبترین زمان برای رنگ کردن است. در این مدت پوست سرتان چربی طبیعی خود را دوباره بدست می آورد ، این چربی طبیعی از پوست سر شما و موهایتان در مقابل رنگ مو محافظت می کند. سوزش و خارشی که گاهی اوقات در هنگام رنگ کردن مو در پوست سرتان ایجاد می شود بخاطر این است که واکنشهای شیمیایی که در هنگام رنگ کردن رخ می دهد ، پوست سر شما را تحریک می کند.کمی چربی طبیعی از این سوزش و خارش جلوگیری می کند و شما می توانید به اندازه کافی رنگ مو را روی سرتان تحمل کنید تا کارش را بطور کامل انجام دهد.

صبر

اجازه بدهید رنگ مو به اندازه کافی روی سرتان بماند. اگر درخانه موهایتان را رنگ می کنید ساعت را کوک کنید تا دقیقا" بعد از مدت زمان تعیین شده در کاتالوگ رنگ مو ، موهایتان را بشوئید .موهای سفید و خاکستری کمتر از موهای رنگی ، رنگ مو را جذب می کنند پس اگر موهای خاکستری هم دارید ، اجازه بدهید رنگ مو مدت بیشتری روی سرتان بماند تا این موها کاملا" پوشیده شود اما حتما" به توصیهای نوشته شده در کاتالوگ رنگ مو نیز توجه کنید و مواظب باشید که رنگ مو بیشتر از حداکثر زمان تعیین شده در کاتالوگ روی سرتان نماند.



:: بازدید از این مطلب : 701
|
امتیاز مطلب : 22
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

ویژگی‌های روحی و رابطه اش یا شکل کفش

روانشناسان دانشگاه کانزاس با انجام تحقیقاتی اعلام کردند که می‌توان از راه نگاه کردن به کفش‌ها درباره شخصیت انسان‌ها اظهار نظر کرد به گزارش خبرگزاری مهر، روانشناسان دانشگاه کانزاس به این


نتیجه رسیده‌اند که سبک، ارزش، رنگ و شرایط کفش می‌تواند تصویری از احساسات، ویژگی‌های سیاسی و فردی را منتقل کند. در آزمایش‌های انجام شده چون سرگشودن یک راز، ناظران تصاویری از یک جفت کفش را بررسی کرده‌اند که از طریق آن قادر بودند شخصیت فرد را حدس بزنند.

63 دانشجو به تصاویر 208 جفت کفش متعلق به داوطلبان این آزمایش نگاه کردند. هرکدام از داوطلبان پیش‌تر پرسشنامه شخصیتی را پر کرده بود و از هر کدام خواسته شده بود که معمولی‌ترین کفش‌های خود را در اختیار این آزمایش قرار دهند. براساس این تحقیق که از ناظران خواسته شد به هرجفت از کفش‌ها نگاه کرده، جنسیت، سن و جایگاه اجتماعی فرد را حدس بزنند.


حدس این ویژگی‌ها دربرگیرنده درون گرا یا برون گرا بودن مالک کفش نیز می‌شد، همچنین از آنها خواسته شد تا لیبرال بودن یا محافظه کار بودن، ثبات عاطفی، سازگاری و بلند نظری صاحبان کفش‌ها را نیز حدس بزنند. این گروه گزارش داده است که کفش‌ها اطلاعات ظریف اما سودمندی درباره مالک خود بیان می‌کنند.


کفش‌ها سرنخ‌های غیر کلامی به شخصیت فرد هستند و پیام‌های نمادینی را منتقل می‌کنند. کفش‌ها دارای تنوع جنس، سبک، کارکرد، ظاهر و مارک‌های مختلفی هستند اما آیا به علت این تنوع است که

می‌تواند اطلاعات مختلفی را درباره افراد بیان کنند؟ محققان این دانشگاه کانزاس به این پرسش پاسخ مثبت داده‌اند و اظهار داشته‌اند که برخی از سرنخ‌هایی که کفش درباره صاحبش می‌دهد بسیار واضح است.


برای مثال کفش‌های گران قیمت از وضعیت درآمدی صاحبش حکایت می‌کند و کفش‌های براق و رنگی متعلق به افرادی برون گرا هستند. کفش‌هایی که ممکن است نو نباشند اما سالم و تمیز هستند متعلق به افراد باوجدان و وظیفه شناس هستند. برخی از سرنخ‌ها کمتر مشهود هستند، برای مثال کفش‌های کاربردی متعلق به افراد سازگار است. صحیح‌ترین ارزیابی‌ها در رابطه با سن، جنس و میزان درآمد است که پس از آن رده ثبات پذیری عاطفی و سازگاری قرار می‌گیرد.


از دیدگاه روان شناسان ثبات عاطفی بسیار مهم است چرا که این ویژگی دربرگیرنده‌تر از تنها ماندن، طرد شدن و توانایی رویارویی با انواع مختلف روابط را نشان می‌دهد. افرادی که نوعی اضطراب و نگرانی درباره روابط‌شان دارند کفش‌های نو پوشیده و آنها را سالم نگاه می‌دارند، شاید بتوان گفت این امر به نگرانی آنها درباره ظاهرشان و چگونگی تفکر دیگران درباره آنها باز می‌گردد.



:: بازدید از این مطلب : 727
|
امتیاز مطلب : 23
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal


 

هر بار شما به خود قول می‌دهید امسال عادت بدتان را ترک می‌کنید ولی بعد از ساعت‌هایی آن عادت دوباره به سراغتان می‌آید اما یک خبر خوب برایتان داریم؛ تمام آنها گاهی انقدرها هم بد نیستند...

در اینجا به 10 عادت بد که محققان می‌گویند ممکن است به نفع سلامت شما تمام شود، اشاره می‌کنیم:

 1.نیشخند‌زدن:

بیشتر ما عاشق نیشخند زدن هستیم. مثلا وقتی با نیشخند در مورد ارتباط عاطفی یک همکار یا مجموعه‌ای از رفتارها و انتخاب‌های کسی اظهارنظر می‌کنیم. این نیشخند‌زدن‌ها نه‌تنها باعث می‌شود بیشتر در مورد خصوصیات افرادی که دوروبر ما هستند بدانیم، بلکه خندیدن با دیگران هورمون‌های مفیدی را در بدن آزاد می‌کند تا از استرس و اضطراب خلاص شویم و این، حس خوشایندی در ما به وجود می‌آورد.

 2.افراط در مصرف قهوه:

اگرچه نوشیدن زیاد قهوه می‌تواند برای سلامت مضر باشد، ولی یک قهوه سبک و باکیفیت و گرم، می‌تواند مفید هم باشد. مصرف به اندازه و متعادل قهوه (نه بیشتر از 3 فنجان در طول روز)، باعث می‌شود کافئین، متابولیسم بدن را سرعت ‌بخشد و توان تحمل ورزش‌های روزانه را افزایش ‌دهد حتی ریسک ابتلا به سنگ‌های کلیوی را کاهش می‌دهد.

نتایج مطالعه‌‌ای که در موسسه درمانی هاروارد انجام گرفته، ثابت كرده است زنانی که بیش از 2 فنجان قهوه در طول روز مصرف می‌کنند، کمتر افسرده می‌شوند و حتی نوشیدن 3 فنجان قهوه در روز، خطر ابتلا به دیابت را کم می‌کند.

 3.پرجنب‌وجوش بودن 

جنب‌و‌جوش معلمان مدرسه را عاصی می‌كند اما نتایج تحقیقات اخیر نشان می‌دهد این كار حداقل برای بزرگسالان سودمند است. جنب‌وجوش کمک می‌کند وزن اضافی بدن خود را کم کنید.

 4.غرولند کردن:

غرولند‌ معقولانه و شایسته‌ نیست، اما مطالعه‌ها نشان داده که در موقعیت‌های معین ممکن است واقعا خوب هم باشد. براساس تحقیقی، غرولندکردن هنگام كار نه‌تنها باعث می‌شود کارمندان بتوانند با استرس‌ها كنار بیایند، بلکه همبستگی بین آنها را هم بیشتر می‌کند در ضمن می‌تواند برای رهایی کوتاه‌مدت از درد یا تجربه‌های تلخ قبلی هم موثر واقع شود.

 5.زیاد دوش‌گرفتن:

اگر فراموش کنید دوش بگیرید، ممکن است هیچ دوستی پیدا نکنید ولی اگر از آن افرادی هستید که مرتب در حال دوش گرفتن هستند، به سلامت خودتان و محیط اطرافتان كمك می‌کنید. شستشوی روزانه نه‌تنها پوست را از چربی‌های طبیعی که باعث انعطاف‌پذیری و مرطوب‌ماندن آن می‌شود، پاک می‌کند بلکه باکتری‌های خوبی که باعث پیشگیری از بیماری‌ می‌شود نیز از بین می‌برد بنابراین اگر تصمیم به ترک این عادت گرفته‌اید، روزی را که بیرون از خانه نبوده‌اید، انتخاب کنید.

 6.عصبانی‌شدن:

خیلی از ما معتقدیم «عصبانیت» درنهایت باعث شرمندگی می‌شود. این یک حقیقت است که هیچ‌کس نمی‌خواهد اوقاتش را با شخصی که همیشه خونسردی‌اش را از دست می‌‌دهد و داد و فریاد می‌‌كند، بگذراند اما نتایج تحقیقات نشان داده که «عصبانیت» می‌تواند در حقیقت برای سلامت خوب باشد و بروز هیجان‌ها آثار استرس را کم می‌کند. براساس یافته‌های محققان سوئدی، در افرادی که رفتار درستی در محل كار ندارند و عصبانیتشان را در برابر برخوردهای ناعادلانه در محیط کار مهار می‌کنند، ریسک ابتلا به حمله قلبی دو برابر است.

 7.حمام‌آفتاب:

در سال‌‌های اخیر، ‌عقیده این بوده که باید خودمان را در مقابل نور خوشید بپوشانیم تا از سرطان پوست در امان بمانیم ولی بیشتر کارشناسان می‌گویند استفاده کم‌ و متناوب از نورخورشید، مفید است! در انگلیس که کمبود ویتامین D فراگیر است، گروه‌های امدادگر و خیریه بیانیه‌ای را منتشر کرده‌اند که در آن توصیه شده هر فردی باید در نیمروز (ظهر)، 10 دقیقه بدون هیچ پوشش ضدآفتابی از نورآفتاب بهره‌مند شود تا از ریسک ابتلا به بیماری‌های کمبود ویتامین D در امان باشد (مثل راشیتیسم). طبق برخی مطالعه‌ها، ویتامین D که به‌وسیله نورخورشید تامین می‌شود، می‌تواند از ابتلا به سرماخوردگی و تب جلوگیری کند. محققان تاکید کرده‌اند افراد باید بعد از 10 دقیقه، خود را بپوشانند و پوست هرگز نباید در انتهای روز قرمز شود.

 8.بیش از اندازه در رختخواب ماندن:

اگر از خوابیدن (استراحت) آخر هفته احساس گناه می‌کنید، بهتر است این احساس را كنار بگذارید. براساس نتایج تحقیقات علمی، خواب می‌تواند به شما کمک کند تا بیشتر عمر کنید و از طرفی به حفظ حافظه و کم شدن استرس هم کمک می‌کند و اگر به اندازه کافی استراحت نکنید، احتمال بروز حوادث نامطلوب مثل تصادف، خطرهای ایمنی در کارخانه‌ها و...بیشتر می‌شود یا باعث افزایش وزن و ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی خواهد شد. علاوه بر این، به تاخیر انداختن خروج از رختخواب در صبحگاه و بستن ‌چشم‌ها فوایدی برای سلامت دارد چون طبق تحقیقات به عمل آمده، تمرین‌های سخت ورزشی در صبح زود می‌تواند باعث به خطر انداختن سیستم ایمنی شود.

 9.پرداختن به علایق:

اگر چه علاقه به مصرف غذاهای آماده، سلامت تغذیه شما را از بین می‌برد ولی خوردن یک خوراكی لذت‌بخش و خلاف قوانین تغذیه‌ نه‌تنها شادمانی‌تان را زیاد می‌کند، بلکه باعث می‌شود به رژیم‌غذایی خود ادامه دهید. بسیاری از افراد به خوردن غذاهایی که برایشان ممنوع است، راغب می‌شوند. هیچ اشکالی ندارد اگر کمی نسبت به آنچه باعث کم شدن اشتیاقتان می‌شود، علاقه نشان دهید به‌خصوص اگر محدودیت‌های سخت رژیمی دارید این اشتیاق می‌تواند علامتی از کمبود موادمغذی در رژیمتان باشد.

 10 رویاپردازی:

بسیاری از ما رویاهای روزانه را معادل با تنبلی یا از زیر کار دررفتن می‌دانیم در صورتی که تحقیقات نشان می‌دهد که اجازه‌دادن به سرگردا‌ن‌بودن ذهن می‌تواند توانایی‌ حل مشکلات را بالا ببرد و باعث ‌شود قسمتی از مغز که مخصوص حل مشکل است، خیلی بیشتر از بخشی که تمرکز بر فعالیت‌های روتین (معمولی) دارد، فعال شود. رویاپردازی علاوه بر اینکه باعث می‌شود زمان انجام وظایف روزمره را افزایش دهید، این توانایی را به شما خواهد داد که این فعالیت‌ها را در بین سایر مشکلات مهم زندگی‌تان جای دهید.



:: بازدید از این مطلب : 586
|
امتیاز مطلب : 21
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

آیا لیپوساکشن باعث کاهش وزن می شود ؟
 
 


به عبارت دیگر آیا برگشت چربی های خارج شده پس ازلیپوساکشن خطرناک نیست ؟
با توجه به مطالعاتی که دربرزیل انجام شد مزایای استفاده ازلیپوساکشن فقط درشرایطی ماندگار است که فرد تمرینات برخی ورزش را دربرنامه روزانه خود بگنجاند.
محققان مطالعاتی برروی 36 زن با سن 20 تا 32سال که با روش لیپوساکشن بین 300تا 1/5 کیلوگرم ازچربی های موضعی خود را ازدست دادند، انجام داده اند.

بعد ازلیپوساکشن تنها نیمی اززنان به مدت 4ماه فعالیت بدنی داشته اند زنانی که تمرینات ورزشی انجام ندادند پس ازگذشت 4ماه به وزن سابق خود برگشتند با این تفاوت که اینبار نه تنها چربی ها بازگشتند بلکه بسیار عمیق تر شده واحتمال بروز بیماری های قلبی وعروقی نیز درآنان افزایش یافت .

پس ازانجام این مطالعات محققان دریافتند که فعالیت برخی قدرت واقعی پیشگیرانه دربازگشت چربی ها پس ازعمل لیپوساکشن است ونه تنها برای ثابت نگه داشتن وزن که برای سلامت سیستم قلبی عروقی بدن نیز باید تمرینات ورزشی به طور ثابت دربرنامه روزانه خود داشته باشیم .



:: بازدید از این مطلب : 537
|
امتیاز مطلب : 21
|
تعداد امتیازدهندگان : 9
|
مجموع امتیاز : 9
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

آب میوه ای فوق العاده برای پوست و مو

آب میوه ای فوق العاده برای پوست و مو
اگر می خواهید پوست و مویی فوقالعاده داشته باشید از این آب میوه مصرف کنید و ....

 

مصرف روزانه یك لیوان آب پرتقال سلامت پوست، مو و ناخن را افزایش می‌‌دهد.

كارشناسان تغذیه معتقدند آب پرتقال به دلیل این كه حاوی ویتامین C، پتاسیم و اسید فولیك است، می‌‌‌تواند در سلامت پوست، مو و ناخن تاثیر بسزایی داشته باشد.

به گفته كارشناسان تغذیه، رنگ دانه‌های زرد موجود در پرتقال در كاهش تخریب‌های پوستی ناشی از نور آفتاب موثر است و در ارتقاء انعطاف پذیری پوست تاثیر خواهد داشت.

 

به گزارش پایگاه اینترنتی ایندین تایمز، پزشكان به افراد توصیه می‌كنند مصرف مواد مغذی به خصوص مواد خوراكی كه حاوی ویتامین C هستند به داشتن پوست، مو و ناخن سالم كمك می‌‌كند و گنجاندن آنها در رژیم غذایی روزانه مفید است.



:: بازدید از این مطلب : 611
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

توصیه‌های دارویی در ماه مبارک رمضان

توصیه‌های دارویی در ماه مبارک رمضان
تغییر تعداد دفعات و زمان مصرف دارو‌ها و نیز مصرف یکجای چند دارو در وعده‌های سحر یا افطار می‌تواند باعث کاهش اثر بخشی یا افزایش عوارض آن‌ها شود.

یک پزشک ضمن بیان این مطلب بیان کرد: بیمارانی که مجبور به مصرف ۲ بار دارو در روز هستند ممکن است پس از مشورت با پزشک معالج خود بتوانند داروهای خود را در فاصله بین افطار تا سحر استفاده کنند. در بیمارانی که تعداد دفعات مصرف دارو بیشتر است، امکان دارد پزشک معالج در صورت صلاحدید با جایگزین کردن داروهای این بیماران با انواع طولانی‌تر بودن اثر دارو و با اشکال غیر خوراکی آن‌ها، امکان روزه داری را برای بیماران فراهم کنند.

پروین اسکندری اظهار داشت: از آنجا که مصرف آب و مایعات نقش بسیار مهمی در دفع دارو‌ها و متابولیت‌های ناشی از آن‌ها دارد بیماران باید در فاصله افطار تا سحر به میزان کافی آب و مایعات مصرف کنند. در صورتی که لازم است دارویی با معده خالی مصرف شود بهترین زمان مصرف دارو ۱ ساعت قبل از سحری یا ۲ ساعت بعد از افطار است. بالعکس، برخی از دارو‌ها حتما باید همراه غذا خورده شوند. بهترین نوشیدنی برای مصرف دارو، یک لیوان آب معمولی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ وی تاکید کرد: تغییر خودسرانه دوز دارو‌ها و یا قطع ناگهانی آن‌ها در بیماریهای دیابت، آسم و بیماری انسداد ریه (COPD)، صرع، بیمار‌های کلیوی، بیماری‌های قلبی عروقی، اختلالات انعقادی، بالا بودن چربی و فشار خون، بیماری‌های روانی و بیماری‌های غدد درون ریز بسیار خطرناک است و حتما باید با پزشک معالج در این زمینه مشورت کرد.

اسکندری گفت: آنتی‌بیوتیک‌ها از جمله داروهایی هستند که حتما باید در زمان مشخص خود مصرف شوند و امکان تغییر ساعت آن‌ها وجود ندارد. اما پزشک معالج شما می‌تواند با در نظر گرفتن نوع بیماری شما آنتی‌بیوتیکی را انتخاب کند که با برنامه روزه‌داری شما تداخل پیدا نکند. بهترین کار برای روزه‌دارانی که به علت بیماری مجبور به مصرف دارو هستند ونمی‌خواهند از فیض ماه مبارک نیز محروم شوند، این است که با پزشک معالج خود مشورت کنند. وی در پایان بیان کرد: که اگر بیماران تنها چند دقیقه از وقت خود را برای مشورت با یک پزشک یا دکتر داروساز درباره قطع داروهای خود و نحوه مصرف آن‌ها در ماه مبارک رمضان بگذرانند، می‌توانند مشکلات بالقوه را درک و راه‌حل‌های احتمالی را به بحث بگذارند.



:: بازدید از این مطلب : 646
|
امتیاز مطلب : 23
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

با این نکات بیشترین استفاده را از زندگی تان ببرید

با این نکات بیشترین استفاده را از زندگی تان ببرید
لیستی از همه چیزهایی که روزی دوست داشتید داشته باشید یا انجام دهید تهیه کنید. با نشستن و نوشتن هیچ آرزویی برآورده نخواهد شد. باید بلند شوید و دست به تلاش بزنید.

برای آنها که تصمیمات مهم می‌گیرند، زندگی می‌تواند کاملاً متفاوت باشد. معنا و مفهوم زندگی شما همان چیزی است که خودتان هر روز با اعمال و افکارتان می‌سازید. زندگی از انتخاب‌های شما تشکیل می‌شود و تصمیم‌گیری اهمیت زیادی دارد زیرا هر انتخاب شما هم عواقب و هم فوایدی به دنبال دارد؛ سعی کنید همیشه قبل از هر تصمیم این دو را در نظر بگیرید.
 
مراحل
 
1 - از زمان حال لذت ببرید
هر روز را طوری زندگی کنید انگار آخرین روز زندگیتان است. امروز هدیه‌ای به شماست. زندگی موقعیت‌ها و فرصت‌های زیادی را به شما هدیه می‌دهد اما زمانی می‌توانید از فرصت زندگی کردن خود بیشتری استفاده را ببرید که انتخاب‌های درستی داشته باشید. از هر لحظه زندگی لذت ببرید. هر روز می‌تواند شروعی تازه با انتخاب‌هایی پیش رویتان باشد، پس منتظر چه هستید؟
 
2 - ماجراجو باشید 
کمی به اکتشاف بپردازید و از چالش‌های تازه استقبال کنید. همراه با عزیزانتان به دیدن مکان‌های جدید بروید. راه‌هایی را انتخاب کنید که دیگران انتخاب نمی‌کنند. خودتان را اسیر عادت‌های همیشگی نکنید. زندگی با ماجراجویی بسیار هیجان‌انگیزتر خواهد بود.
 
3 - دفترچه خاطرات داشته باشید
موفقیت‌ها و شادی‌های زندگیتان را ثبت کنید. وقت بگذارید و نوشته‌های قبلیتان را بخوانید. این می‌تواند منبع الهام خوبی برای خودتان و دیگران باشد.
 
4 - همه را دوست بدارید 
_ خودتان را دوست داشته باشید
به زیبایی بیرونی و درونی خودتان دقت کنید تا بتوانید همان را در دیگران ببینید. پذیرش از درون می‌آید. به چیزهایی از خودتان که دوست ندارید فکر نکنید. درعوض، چیزهایی را در خودتان پیدا کنید که دوست دارید.
 
_ دیگران را دوست داشته باشید
کسانیکه با شما خوب رفتار می‌کنند را دوست بدارید. بدون اینکه انتظار دوست داشته شدن و محبت دیدن داشته باشید، دوست بدارید و محبت کنید. در برخورد با دیگران خودخواه نباشید.
 
5 - همه آدمها را بپذیرید
مهربان و مودب باشید. از همراهی دیگران لذت ببرید. خوبی‌های آنها را ببینید نه تفاوت‌هایی که با شما دارند. دیگران را قضاوت نکنید و طوری با همه رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار کنند.
 
6 - هدف زندگی را دریابید
چیزی را پیدا کنید که به زندگیتان معنا و مفهوم دهد. وقتی چیزی پیدا کردید که برایش زندگی کنید، مطمئناً بهتر زندگی خواهید کرد. اگر روابطتان هدف اصلی زندگیتان نباشد، شغلتان یا هر چیز دیگری می‌تواند باشد. معنای زندگی شما چیزی است که خودتان تعیین می‌کنید. برای خودتان هدف تعیین کنید و برای رسیدن به آن تلاش کنید.
 
7 - کمک کنید
بی‌دریغ به دیگران خدمت کنید. از همسایه‌تان شروع کنید. به افراد نیازمند کمک کنید. کمک کردن نه تنها باعث می‌شود انسان بهتری باشید، بلکه به رشد دیگران نیز کمک می‌کند.
 
8 - واقع بین باشید
اهدافی متناسب با توانایی‌ها و استعدادهایتان تعیین کنید. هر تلاش را یک دستاورد درنظر بگیرید. 
 
9 - به دنبال تعادل باشید
روز و شب، جلو و عقب، خوب و بد را در هر چیزی بشناسید.
 
10 - مثبت باشید
بر افکار و اتفاقات خوب تمرکز کنید. خیلی به خودتان سخت نگیرید. اذیت کردن و آزار رساندن به خودتان هیچ فایده‌ای ندارد. مثبت‌ باشید. مثبت فکر کنید، مثبت حرف بزنید و مثبت عمل کنید. همیشه نیمه پُر لیوان را ببینید. 
 
11 - کنترل خود را حفظ کنید
مسئول رفتارها و اعمال خودتان باشید. با خود صادق باشید. در هر موقعیتی یک رمز شخصی داشته باشید. به دنبال زمینه‌های مشترک باشید.
 
12 - به قلب و روحتان گوش دهید
به ندای درونیتان گوش دهید اما برای تصمیم‌گیری آزاد باشید. از غریزه‌تان استفاده کنید. اجازه ندهید دیگران به شما بگویند چه بکنید.
 
13 - ذهنتان را پاک کنید
دعا و راز و نیاز با خدا، تمرینات یوگا، مدیتیشن و تای‌چی روحتان را جوان و شاداب کرده و باعث می‌شود بهتر تمرکز کنید.
 
14 - سبکبار باشید
خواسته‌ها، تمایلات و دارایی‌ها نباید مالک شما باشند. خودتان را از تکانه‌ها آزاد کنید. تصمیم بگیرید فقط به نیازهای ساده و روزمره خود فکر کنید.
 
15 - بخندید
خنده بهترین دارو است. خندیدن در بدن اندورفین آزاد می‌کند و طول عمر شما را افزایش می‌دهد. شادی درونی واقعاً زیبا و لذت‌بخش است.
 
16 - انعطاف‌پذیر باشید
به تغییر بعنوان چیزی مثبت در زندگی نگاه کنید. گاهی اوقات باید با جریانی که پیش از شماست پیش روید.
 
17 - چند هدف روزانه لیست کنید
یک دوست جدید پیدا کنید، برای شنا یا پیاده‌روی بروید. برای لذت بردن از هر روزتان برنامه داشته باشید.
 
18 - چیزهای کوچک را تحسین کنید
وقتی برای پیاده‌روی در محل همیشگی می‌روید، سعی کنید این بار با دفعات قبل متفاوت بوده و چیزهایی جدید کشف کنید. وانمود کنید که کشوری دیگر هستید و بار اول است که به آنجا آمده‌اید. با خانواده‌تان بیرون بروید و خوش بگذرانید. برای درک زیبایی‌های اطرافتان وقت بگذارید.
 
19 - خودتان و دیگران را ببخشید
انرژی منفی که بخاطر شکست‌های قبلی احاطه‌تان کرده و شما را عقب نگه داشته را آزاد کنید. به استقبال هر چیزی بروید که زندگی برایتان پیش می‌آورد.
 
20 - با خودتان و دیگران، مخصوصاً با خودتان، صادق باشید
اگر با خودتان صادق نباشید، استرسی پنهانی در شما ایجاد می‌شود که همه شادی و انرژی‌تان را می‌گیرد. پذیرفتن خود خیلی مهم است. صادق بودن زندگی‌تان را ساده‌تر می‌کند و باعث می‌شود آنهایی که بخاطر دیدگاه‌هایتان دوستتان ندارند از شما دور شوند. صداقت داشتن با دیگران اعتماد می‌سازد و با خودتان اعتمادبه‌نفس.
 
21 - در انتظار فردا باشید
هر روز خاص است. هیچ روزی شبیه روز قبل نیست و هر روزی به نوبه خود زیباست. اگر همه چیز بر وفق مرادتان پیش نمی‌رود، به خاطر داشته باشید که همیشه فردایی وجود دارد. ممکن است فردا زندگیتان بهتر شود.
 
22 - مرگ را بپذیرید
فکر کردن به مرگ باعث می‌شود قدر زندگیتان را بدانید. برای درک زیبایی زندگی و دنیا وقت بگذارید. با مرگ نجنگید یا از آن ترس نداشته باشید.
 
23 - محیط‌ اطرافتان را تحسین کنید
هر از گاهی وقت بگذارید و به پیاده‌روی بروید. تصور کنید از سیاره‌ای دیگر آمده‌اید. به همه چیز با دیدی تازه نگاه کنید، حتی به رنگ آبی آسمان و نور خورشید. به گیاهان، درختان، برگ‌ها و گل‌ها و تکان خوردن آنها با وزش باد دقت کنید؛ به جریان آب و شکل گرفتن آن وقتی درون ظرفی ریخته می‌شود. به موجودات مختلف، حشرات، حیوانات، پرندگان و انسان‌ها نگاه کنید. این کار خاطرات مرده را از ذهنتان پاک می‌کند و روزمرگی را از زندگیتان بیرون می‌کند.
 
24 - افکار منفی‌تان را پاک کنید
برای پاک کردن ریشه افکار منفی (عصبانیت، ترس، تردید، تنفر و ...) وارد عمل شوید. هر فکر منفی را با یک فکر مثبت جایگزین کنید. ممکن است در آن لحظه خیلی حس خوبی نداشته باشید اما وقتی به چیزهای خوب فکر کنید مطمئناً حالتان بهتر خواهد شد. به همه نعمت‌هایی که در زندگی به شما داده شده فکر کنید زیرا بااینکه ممکن است گاهی همه چیز به هم بریزد و اوضاع چندان مطلوب نباشد، اما آینده سرشار از امید است. لبخند بزنید و احساسات و افکار منفی را درون خود نگه ندارید.
 
25 - پایه‌ای محکم برای اعتقاداتتان بسازید
اما، متواضع باشید و به عقاید دیگران احترام بگذارید. از هر چیزی که به آن اعتقاد دارید دفاع کنید و اجازه ندهید دیگران باورهایتان را سرکوب کنند. می‌توانید در عین حفظ باورها و ارزش‌های خود اما از ایده‌های دیگران نیز استقبال کنید. درگیر جزئیات نشوید. وقتی تعارضات بزرگ برایتان پیش می‌آید سعی کنید راه‌هایی خلاقانه برای زندگی با آنها پیدا کنید—کدام مهمتر است، اینکه یکی از عزیزانتان با شما مخالف است یا اینکه دوستش دارید؟
 
26 - لیست پیش از مرگ تهیه کنید
لیستی از همه کارهایی که دوست دارید قبل از مردن انجام دهید تهیه کنید، مثل یاد گرفتن یک مهارت سخت، پیشرفت کردن در یک کار یا ورزش، بانجی‌جامپینگ، ... هر بار که کاری از لیستتان را انجام می‌دهید، جلوی آن تیک بزنید. این روند پیشرفتتان را نشان می‌دهد.
 
27 - دوستیابی کنید
دوستانی واقعی پیدا کنید؛ دوستانی که در حضور آنها بتوانید خودتان باشید. با آنها به جاهای بیشتری بروید تا بتوانید در لذت‌هایتان با آنها شریک شوید. 
 
28 - تقدیر و قدرشناسی‌تان را ابراز کنید
هر روز چیزهایی که قدردانشان هستید را تشخیص دهید. بگذارید خانواده، دوستان و عزیزانتان ببینند تا چه اندازه برای داشتن آنها قدردان هستید. 
 
29 - الهام‌بخش خود باشید
کاری انجام دهید که الهام بخشتان باشد: پیدا کردن یک الگوی تازه برای زندگیتان یا خواندن کلامی عبرت‌آموز از بزرگی. 
 
30 - خود را درگیر گذشته نکنید
نگران اشتباهاتی که در گذشته مرتکب شدید نباشید، سعی کنید از آنها درس بگیرید. هر اشتباه درسی با خود دارد. نگران گذشته نباشید زیرا گذشته است. نگران آینده هم نباشید چون هنوز نیامده است. در امروز زندگی کنید.
 
31 - هیچ چیز را نادیده نگیرید
از همه چیز و همه کس در اطرافتان تقدیر کنید—خانواده، دوستان، خانه، حیوانات، محیط و دنیا. یک روز که بیدار شوید می‌بینید که یکی از آنها را از دست داده‌اید. به همین دلیل باید وقتی آنها را دارید قدرشان را بدانید.
 
32 - همه چیز را پیش‌رو داشته باشید
به خاطر داشته باشید که بااینکه ممکن است در حال حاضر همه چیز سخت به نظر برسد اما بدون شک یک نفر هست که اتفاقات و موقعیتی بسیار بدتر از شما دارد.
 
33 - اجازه ندهید دارایی‌ها بر زندگیتان فرمانروایی کنند
اجازه ندهید وسایل الکترونیکی جدید، لباس‌ها و ماشینتان کنترل زندگی شما را به دست گیرند. دارایی‌های مادی فقط وسیله‌ای برای کمک به بهبودی زندگی شما هستند. خودتان ارجح هستید.
 
34 - آرزوهایتان را دنبال کنید
لیستی از همه چیزهایی که روزی دوست داشتید داشته باشید یا انجام دهید تهیه کنید. با نشستن و نوشتن هیچ آرزویی برآورده نخواهد شد. باید بلند شوید و دست به تلاش بزنید. سخت کار کنید و سعی کنید آرزوهایتان را به واقعیت تبدیل کنید. اگر واقعاً چیزی را بخواهید، راهی برای دست یافتن به آن پیدا خواهید کرد.
 
35 - دلسرد نشوید
شکست را نپذیرید، حتی اگر به نظر برسد تنها گزینه موجود باشد. به موانعی که دیگران برای اینکه به آنچه که هستند تبدیل شوند پشت سر گذاشته‌اند نگاه کنید. آن را وارد زندگی خود کرده و از آنها درس بگیرید. 
 
36 - خودتان باشید
شجاعت لازم برای اینکه خودتان باشید را داشته باشید. خجالت نکشید! شما همانی هستید که هستید. حتی اگر اجتماع دوستتان نداشته باشید، همین هستید، پس چیزی که دیگران فکر می‌کنند را فراموش کنید و زندیگتان را بکنید. کاری را بکنید که دوست دارید چون زندگی شما همان است که خودتان می‌سازید. زندگی شما متعلق به خود شماست. هیچکس دیگر نمی‌خواهد زندگی شما را زندگی کند، پس همه چیز به خودتان بستگی دارد.
 
37 - هر روز یک روز تازه است!
از گذشته درس بگیرید، برای آینده هدف تعیین کنید اما در حال زندگی کنید.
 
نکات
_ خودتان باشید. حرف‌ها و قضاوت‌های دیگران برایتان بی‌اهمیت باشد.
_ زندگی کوتاه‌تر از آن است که با پشیمانی و حسرت زندگی کنید. برای جلوگیری از بیماری، خشمتان را فروکش دهید و سبک و ازاد زندگی کنید.
_ عشق را منتقل کنید.
_ بیشتر گوش دهید، کمتر حرف بزنید.
_ اشتباهات و کمبودهایتان را پذیرفته و فراموش کنید.
_ به آنچه که دارید ارزش بگذارید.
_ قدرشناسی تان را ابراز کنید.
  •  



:: بازدید از این مطلب : 547
|
امتیاز مطلب : 19
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

اغلب ما صبح به سختی از تخت خواب بیرون می آییم. از هر ۴ نفر ۳ نفر با خستگی مفرط از خواب بیدار می شوند و ۶۰ درصد نیز همیشه احساس خستگی می کنند.

۱٫ آیا بالشی که استفاده می کنید به اندازه کافی راحت است؟
حتی اگر زود بخوابید و فکر کنید که تمام شب تا صبح خواب راحت داشته اید این احتمال وجود دارد که بالش شما کیفیت خواب شما را پایین بیاورد. بالش مناسب از گردن و ستون فقرات محافظت و از کمر درد جلوگیری می کند. بالش کهنه و نامناسب باعث می شود تمام شب در تخت خواب غلت بزنید و در نتیجه صبح با خستگی از خواب بیدار شوید. برای آزمایش مناسب بودن بالش، آن را روی دست قرار دهید اگر لبه های آن آویزان شد بدانید که وقت خریدن یک بالش جدید رسیده است.   
 



:: بازدید از این مطلب : 703
|
امتیاز مطلب : 23
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : دو شنبه 9 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

.:: آشنایی با خواص خرما ::.

خرما میوه‌ای بسیار قدیمی و پرخاصیت است. این میوه برای مردم کشورهای اروپائی و آمریکائی تا حدی ناآشنا است و آن را فقط در کیک و شیرینی مصرف می‌کنند ولی در خاورمیانه و مخصوصاً در ایران و کشورهای عربی به ‌عنوان یک غذای اصلی به ‌کار می‌رود‌.

• ترکیبات شیمیائی خرما
خرما دارای ۲۵ درصد ساکاروز‌، ۵۰درصد گلوکز‌، و مواد آلبومینوئیدی‌، پکتین و آب می‌باشد‌. به‌علاوه دارای ویتامین‌های مختلف منجمله ویتامین A,B,C,E و مقداری املاح معدنی می‌باشد‌. 
  •  



:: بازدید از این مطلب : 643
|
امتیاز مطلب : 27
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : دو شنبه 9 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

اثرات سبوس برنج بر پوست و مو

برنج گیاهی از دسته غلات بوده که نقش مهمی در سبد غذائی ما ایرانیان داردو سبوس این پوشش خوش رنگ برنج دارای ارزش غذائی فراوانی است که ما از ان غافلیم به عنوان مثال یکی از فراورده های مهم استخراجی از سبوس برنج، روغن آن است.

روغن برنج بخشی از نیازهای غذایی کشورهای آسیایی مانند: چین، ژاپن و هند را تأمین می کند. (کشورما، تاکنون تجهیزات، علم وتخصص لازم را برای استخراج، تصفیه و تحقیقات تولید این روغن، در دسترس نداشته است.)

این روغن مواد مختلفی را در خود جای داده است ،در این مقاله سعی شده تا با بیان خواص مفید این گیاه فراموش شده گامی در جهت اصلاح تغذیه شما گرامیان برداشته شود. 
  •  



:: بازدید از این مطلب : 584
|
امتیاز مطلب : 22
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : دو شنبه 9 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

ماه رمضان شاید در ظاهر سخت باشد اما اگر نکته های اصلی در مورد تغذیه در این ماه را رعایت کنید، خواهید دید که تنها دغدغه شما به جای گرسنگی عبادت خواهد شد.
به گزارش گروه خواندنی های مشرق، تغذیه صحیح در ماه رمضان از اهمیت بسیاری برخوردار است. از نظر تغذیه روزه بی سحری به هیچ عنوان توصیه نمی شود، چرا كه در افرادی كه بی سحری روزه می گیرند كمبود بیش از حد انرژی باعث می شود بدن از منابع چربی برای تأمین انرژی استفاده كند و در اثر سوخت ناقص چربی ها، تركیبات ستونی در بدن ایجاد می شوند كه منجر به ایجاد بوی بد دهان، سردرد و دردهای عضلانی می شود.

یك روزه دار در طول روز با كمبود آب، نمك ها و قند مواجه است بنابراین باید در هنگام افطار به نحو شایسته ای این كمبودها جبران شوند. مصرف تمام مواد غذایی باید روی اصول و برنامه باشد، یعنی باید روزانه از هر پنج گروه غذایی مصرف شود تا موادمغذی مورد نیاز بدن تامین گردد.



بیشتر انرژی بدن باید با خوردن سحری تامین شود پس سحری خوردن را حذف نكنید. بعد از خوردن سحری حتی الامكان نخوابید، چون وضعیت درازكش سبب برگشت مواد به مری و ترش كردن می شود.

شروع افطار با مایعات گرمی مانند آب، چای، شیر، سوپ، سبزیجات به همراه چند عدد خرما مناسب است. خرما میوه بسیار مغذی و كاملی می باشد كه می تواند به همراه چای یا آب جوش در افطار میل شود. خرما منبع مناسبی از مواد معدنی مانند آهن، پتاسیم، منیزیم، روی، كلسیم و فسفر و ویتامین های A B1B2 بیوتین، اسیدفولیك، و ویتامین C می باشد. این نکتته را نیز فراموش نکنید که غذای افطار باید سبك بوده و سریع هضم شود.

هر روز بعد از افطار (یك تا دو ساعت بعد) سعی كنید 3-2 عدد میوه متوسط مصرف كنید. البته از آبمیوه نیز می توان استفاده كرد، به شرطی كه آبمیوه طبیعی باشد. سعی كنید به جای غذاهای چرب و سرخ شده از غذاهای آب پز و بخارپز استفاده كنید. از تغییرات شدید در عادات غذایی و خوردن غذاهای نامأنوس یا غذاهایی كه ناراحتی به وجود می آورند خودداری كنید. به جای مصرف زولبیا و بامیه در ماه مبارك رمضان، از كشمش و خرما استفاده كنید.



با نوشیدنی گرم افطار كنید. از آنجا كه نوشیدنی های بسیار خنك و یا چای داغ در هنگام افطار، تشنگی و عطش را بیشتر می كند لذا شروع افطار با یك لیوان شیر همراه با خرما، كشمش و عسل توصیه می شود.

درماه مبارك رمضان لازم است از تمام گروه های غذایی استفاده شود. با روزه داری و حذف یك وعده غذایی كه در حدود 600 كالری است، انرژی های ذخیره شده مازاد بر نیاز بدن كه به صورت چربی انباشته شده است، كاهش یافته و باعث می شود نوعی جرم گیری در تمام ارگان های حساس اتفاق بیفتد و برخی سموم نیز از بدن خارج شوند.

از زمان سحر تا افطار در یك فاصله طولانی، فعالیت سیستم گوارشی كم می شود و با فرارسیدن زمان افطار، تغییراتی در بدن به وجود می آید كه باید با كمك تغذیه آن را به درستی تنظیم كرد. شروع افطار با نمك و آب جوش، بدن را آماده دریافت موادغذایی دیگر می كند. پس از آن استفاده از یك لیوان شیر همراه با خرما، كشمش و عسل بسیار مناسب است و می تواند قندی را كه بدن لازم دارد از منابع طبیعی دریافت و جبران كند.

از این میان خرما، علاوه بر قند طبیعی، سرشار از حیات است و حاوی مواد مغذی و با ارزشی چون آهن و منیزیم است.

البته ممكن است مصرف شیر برای برخی افراد مضر باشد، لذا استفاده مخلوطی از آب و آب میوه تازه و یا سوپ رقیق جو با تركیب سبزیجات و غلات كه با آب مرغ یا آب گوشت بدون چربی تهیه شده اند برای شروع افطار در این افراد مناسب هستند.

استفاده از شیربرنج و فرنی كه با قطعات میوه های خشك و خلال بادام غنی شده است و یا نان سنگك به همراه پنیر و گردو هم مطلوب هستند. لازم به ذكر است آرام خوردن غذا و افراط نكردن در مصرف آن نیز باید مورد توجه قراربگیرد. اجتناب از نوشیدنی های بسیار خنك بویژه نوشیدنی های گازدار و چای داغ و پی درپی نه تنها كمكی به فرد نمی كند بلكه عطش وی را نیز بیشتر می كند.

سبزیجات علاوه بر این كه از خشكی مزاج جلوگیری می كند، از این حیث كه آب فراوان دارند و این آب به صورت ژلی در دستگاه گوارش باقی می ماند به تدریج آب مورد نیاز بدن را در طول روز تأمین می كند. منابع حاوی فیبر چون غلات و حبوبات و انواع سالادها و سبزیجات تازه كه با روغن زیتون و آب لیموی تازه تهیه شده اند برای تأمین ریزمغذی ها و حفظ طراوت و شادابی در هنگام روزه داری مفید هستند.



:: بازدید از این مطلب : 577
|
امتیاز مطلب : 27
|
تعداد امتیازدهندگان : 9
|
مجموع امتیاز : 9
تاریخ انتشار : دو شنبه 9 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

بیشتر حجم میوه هایی که خورده می شود را آب تشکیل می دهد ولی 10 تا 15 درصد از میزان انرژی این میوه ها ناشی از قند است.
به گزارش مشرق، دکتر صابر حبیبی، متخصص تغذیه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، عنوان کرد: بیشتر حجم میوه هایی که خورده می شود را آب تشکیل می دهد، وی در ادامه مطلب خود افزود:  ولی 10 تا 15 درصد از میزان انرژی این میوه ناشی از قند است.

حبیبی تصریح کرد: قندی که در این میوه ها وجود دارد بیشتر از نوع فروکتوز است که البته توصیه می شود این میوه ها را به صورت آب نگرفته مصرف کنید چون افزایش فروکتوز در بدن می تواند باعث افزایش تولید تری گلیسرید شود.



وی اظهار کرد: به این دلیل به افرادی که کبد چرب دارند یا میزان تری گلیسیرید خونشان بالاست توصیه می شود این میوه ها را به صورت طبیعی مصرف کنند چرا که میزان فیبر موجود در این میوه ها می تواند در جذب قند و چربی تعدیل ایجاد کند.

حبیبی در ادامه گفت: همچنین این میزان فیبر هم می تواند بر سیستم گوارشی تاثیر مثبتی داشته باشد.

وی تصریح کرد: توت، توت فرنگی، گیلاس، و هلو میوه هایی هستند که افراد دیابتی می توانند از آن استفاده کنند.

حبیبی خاطر نشان کرد: به دلیل آن که میزان آب این میوه ها زیاد است و میزان قند موجود در آن به نسبت کمتر است.



:: بازدید از این مطلب : 675
|
امتیاز مطلب : 26
|
تعداد امتیازدهندگان : 10
|
مجموع امتیاز : 10
تاریخ انتشار : دو شنبه 9 مرداد 1391 | نظرات ()