نوشته شده توسط : nahal

برترین ها: سال‌هاست که دانشمندان هشدار می‌دهند برای هر سرماخوردگی و عطسه‌ای به طور خودسرانه سراغ آنتی‌بیوتیک‌ها نروید، زیرا بخش زیادی از این بیماری‌ها ویروسی هستند و مصرف آنتی‌بیوتیک هیچ سودی برای درمان آنها ندارد. اکنون محققان متوجه شدند استفاده بی‌مورد از آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند باعث چاقی و دچار شدن به بیماری‌های خود ایمنی مانند اگزما شود.
 

استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها باعث کشته شدن تعداد زیادی از میکروب‌های مفید در بدن می‌شوند که بعضی از آنها نقش مهمی در هضم غذا و پیشگیری از اضافه وزن دارند و بعضی دیگر از این باکتری‌ها حتی در کنترل هورمون اشتها به نام «گرلین» هم موثر هستند. افزایش این هورمون باعث ظهور حس گرسنگی در انسان شده و کاهش آن احساس سیری به انسان می‌دهد. دقیقا به همین دلیل است که بعضی از زنان بعد از مصرف آنتی‌بیوتیک برای درمان جوش‌های خود دچار اضافه وزن می‌شوند. زیرا باکتری‌های مفید آنها از بین رفته است. از دیگر وظایف این نوع میکروب‌ها محافظت از بدن در برابر مواد آلرژی‌زا مانند گرده‌های گیاهان، گرد و خاک خانه، شیر و تخم مرغ است. استفاده بیش از اندازه و بی‌مورد از آنتی‌بیوتیک‌ها در مورد کودکان خطرات بیشتری دارد و در آینده آنها را در برابر دسته گسترده‌ای از بیماری‌ها   آسیب‌پذیر می‌کند.



:: بازدید از این مطلب : 746
|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 مهر 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal


 


 

وقتی گوشتان زنگ می‌زند! (+ راه حل‌های رهایی از این
مشکل)

 

 


وقتی احساس می‌كنید كه گوشتان زنگ می‌زند در واقع این صداها از داخل مغز به گوش می‌رسند و می‌توانند به اشكال مختلفی ظاهر شوند و توصیف آنها تنها برای افرادی كه آن را تجربه كرده‌اند امكان‌پذیر است.

این بیماری را به اسم
tinnitus یا وز‌وز كردن یا زنگ زدن گوش می‌شناسیم و محققان سال‌هاست به‌دنبال آن هستند تا بفهمند به چه دلیل صداهای كوچكی كه در دنیای اطراف ما وجود دارد، از لایه‌های ظریف گوش ما گذشته و ما آنها را می‌شنویم.
آنچه تحقیقات نشان می‌دهد حاكی از آن است كه هزاران سلول انسان در گوش گاهی اوقات صداهای خفیفی كه در محیط اطراف وجود دارند را دریافت كرده و به مغز انتقال می‌دهند و آنگاه است كه شما آنها را می‌شنوید. گاهی اوقات این سلول‌ها چنان آسیب دیده‌اند كه شنیدن این صداها به تمام وقت یا بیشتر اوقات گسترش پیدا می‌كند و آنگاه است كه می‌تواند موجبات ناراحتی شدید شما را پدید آورد.

در كنار این موضوع كه می‌تواند سبب شنیدن صداها در گوش شما شود عوامل دیگری همچون حساسیت به صداهای بلند، بالا یا پایین بودن فشار خون، تومور، دیابت، مشكلات غده تیروئید، یا حتی جراحات سر و گردن هستند كه در این اتفاق مؤثرند.
برای قابل تحمل كردن این موضوع چند راه به شما پیشنهاد می‌كنیم كه می‌تواند مؤثر باشد:

از صداها دوری كنید:
افراد عادی برای شركت در یك مسابقه پر سروصدا یا حتی كنسرت موسیقی مشكلی ندارند اما برای شما كه از وز وز كردن گوشتان در عذابید از این كار دوری كنید. گوش دادن هر نوع صدایی از طریق واكمن‌ها، هدفون‌ها یا هر وسیله‌ای كه مستقیما وارد گوشتان شود برایتان مضر است. این كار حتی برای آنان كه از این مشكل رنج نمی‌برند نیز ممكن است سبب شود تا در آینده به مشكلات سنگین شدن گوش یا حتی وز‌وز كردن آن دچار شوند.

فشار خونتان را كنترل كنید:
گاهی اوقات صدای وز‌وز گوش ممكن است به خاطر بالا بودن فشار خون باشد. پس در این حالت این صداها را به‌عنوان زنگ خطری برای بالا رفتن فشار خونتان بدانید و فورا به پزشك مراجعه كنید.

نمك نخورید:
اگر از فشار خون بالا رنج می‌برید و یا گوش‌هایتان زنگ می‌زند، خوردن نمك برایتان بسیار مضر است. هر چه می‌توانید كمتر سدیم بخورید و در رژیمتان از غذاهایی كه نمك زیادی دارند مثل غذاهای حاضری جدا دوری كنید.

آسپرین نخورید:
گاهی اوقات آسپرین باعث می‌شود روز بعد از خوردن آن گوشتان وزوز كند یا زنگ بزند. اگر به‌صورت مداوم آسپرین می‌خورید ممكن است در خطر ابتلا به این مشكل قرار بگیرید. خوردن آسپرین بچه برای آنانی كه برای مشكلات قلبی از آن مصرف می‌كنند خطر كمتری دارد. برای جایگزینی آسپرین با داروی دیگر با دكترتان مشورت كنید.


:: بازدید از این مطلب : 800
|
امتیاز مطلب : 18
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 مهر 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal
ابتلا به سنگ کلیه یکی از شایع‌ترین بیماری‌های دستگاه ادراری میان مردان میانسال در سراسر جهان است که به دلیل  غلیظ شدن و رسوب کردن موادی از قبیل کلسیم در کلیه‌ها و مجاری ادراری به وجود می آید. تشکیل سنگ‌ها، بلورها و کریستال‌ها در دستگاه ادراری با درد و بی‌قراری زیادی همراه است. این درد به ویژه در شرایطی که سنگ‌ها و کریستال‌ها درون کلیه و مجاری ادراری حرکت‌کنند چند برابر می‌شود و عوارضی نظیر دل درد، تهوع، استفراغ و تب و لرز را نیز به همراه دارد.  



برای درمان و پیشگیری از ابتلا به این بیماری در طب سنتی و مکمل شیوه‌های درمانی مختلفی وجود دارد؛ شیوه‌هایی که بدون نیاز به داروهای شیمیایی و روش‌های تهاجمی می‌توانند به افراد مبتلا به سنگ کلیه کمک کنند.



روغن کرچک مسکن گیاهی

افرادی که به دلیل ابتلا به بیماری‌های کلیه و اختلال‌ مجاری کلیه دچار درد هستند می‌توانند در کنار ادامه روند درمانی خود از متدها و شیوه‌های طب طبیعی برای تسکین دردهای این ناحیه کمک بگیرند. یکی از ساده‌ترین شیوه‌هایی که در تسکین درد کلیه بسیار موثر است ماساژ روغن کرچک است. برای این منظور کافی است مقداری از روغن کرچک را درست در جایگاهی که کلیه قرار دارد ماساژ دهید و پس از 4 تا 5 دقیقه ماساژ یک حوله گرم روی موضع کمپرس کنید. این روش به شما کمک می‌کند که پس از 3 تا 4 روز تکرار از شدت دردهای شما به مرور کاسته ‌شود. علاوه بر این می‌توانید پیش از ارائه ماساژ روغن کرچک را اندکی گرم و سپس از آن برای ماساژ استفاده کنید.



پیشگیری از سنگ‌سازی با لیموترش

افرادی که در برنامه و رژیم غذایی خود از آبلیموی تازه و لیموترش استفاده می‌کنند، شانس بیشتری برای کنترل و پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه و دردهای ناشی از آن دارند. به اعتقاد بسیاری از درمانگران شیوه‌های طبیعی درمانی آبلیموی تازه در صورتی که با آب ترکیب شود موجب پیشگیری از تجمع و تشکیل سیترات‌های موجود در ادرار و بلور‌ در سیستم ادراری به ویژه کلیه‌ها می‌شود. از این رو درمانگران این شیوه درمانی به مخاطبان خود توصیه می‌کنند علاوه بر نوشیدن یک فنجان آب و لیموترش در طول روز در برنامه غذایی خود نیز از لیموترش تازه استفاده کنند. 



رژیم غذایی آیورودا سنگ‌شکن

در طب سنتی هندوستان، ، شیوه درمانی‌ای وجود دارد که به کمک آن فرایند شکسته شدن سنگ‌ها درون کلیه‌ اتفاق می‌افتد بدون آنکه بیمار نیازی به مصرف داروهای شیمیایی یا استفاده از متدهای جدید درمانی سنگ‌شکن داشته باشد. در این شیوه که به نام رژیم درمانی آیورودا مطرح است درمانگر طب سنتی هند با اصلاح شیوه زندگی و رژیم غذایی بیمار به شکستن سنگ‌های کلسیمی و فسفاتی و دفع آنها از طریق مجاری ادراری کمک می‌کنند. به این ترتیب این درمانگران با روشی که عارضه جانبی برای بیمار به همراه ندارد برای درمان او دست به کار می‌شوند. به منظور استفاده از این شیوه درمانی بهترین کار مراجعه به متخصص طب آیوروداست تا  او پس از معاینه و بررسی طبع و مزاج فرد شیوه صحیح زندگی و رژیم غذایی مناسب را برای او تجویز کند.



این خوردنی‌ها را فراموش کنید 

اگر در خانواده‌ای قرار دارید که در میان اعضای آنها استعداد ابتلا به سنگ کلیه وجود دارد، بهتر است با اصلاح رژیم غذایی خود و پرهیز از مصرف غذاهای زیر احتمال ابتلا به بیماری سنگ کلیه را به حداقل برسانید. 
  • تا می‌توانید از نان، پاستا، ماکارونی و شکر فرآوری شده در برنامه رژیم غذایی خود پرهیز کنید و مصرف آنها را به حداقل ممکن برسانید.
  • مصرف خوراکی‌ها و غذاهایی که در آنها از لبنیات و ذرت استفاده شده را تا حد امکان کاهش دهید؛ زیرا مصرف مداوم این خوراکی‌ها احتمال ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می‌دهد.
  • برای تهیه غذا سعی کنید از بخش‌های بدون چربی گوشت استفاده کنید تا به این ترتیب میزان سلامت کلیه‌های خود را افزایش دهید.
  • نوشیدنی‌هایی مثل چای، قهوه، الکل و مصرف تنباکو را از برنامه زندگی خود حذف کنید یا مصرف آنها را تا حد ممکن کاهش دهید.




پاکسازی کلیه‌ها با چای گیاهی

یکی از گیاهان دارویی بسیار موثر برای پیشگیری از تجمع رسوبات در کلیه و مجاری ادرار، چای گیاهی قاصدک است. مصرف این نوشیدنی‌گیاهی علاوه بر آنکه می‌تواند از بروز سنگ کلیه در دستگاه ادراری پیشگیری کند، می‌تواند به عنوان یک مسکن گیاهی در زمان درد سنگ کلیه عمل کند.


برای استفاده از خواص پاکسازی این گیاه دارویی کافی است برگ‌های خشک گل قاصدک را مثل چای معمولی دم کنید و در طول روز یک تا 2فنجان از آن بنوشید. نوشیدن این دمنوش به شما کمک می‌کند که با پاکسازی روزانه دستگاه کلیه و مجاری آن از تشکیل بلور یا سنگ در کلیه‌ها پیشگیری کنید.برای بهره‌مندی از این شیوه‌درمانی می‌توانید با مشاوره با متخصص طب سنتی این گیاه دارویی را مصرف کنید.



کلیه‌ها را تقویت کنید 


گیاهان دارویی متنوعی در طبیعت وجود دارند که می‌توانند علاوه بر تسکین دردهای ناشی از ابتلا به سنگ کلیه می‌توانند به درمان این بیماری نیز کمک کنند. در میان این گیاهان دارویی می‌توان به تاثیر درمانی چای سبز، عصاره گیاه قره‌قاط، دم‌نوش کاکل ذرت و جوشانده خارمریم اشاره کرد که می‌توانند تاثیر زیادی در کاهش دردهای سنگ کلیه داشته باشند. درمانگران طب سنتی اما توصیه می‌کنند که برای مصرف این نوشیدنی‌های گیاهی بهتر است از مشاوره درمانگر طب سنتی بهره بگیرید و از گیاهان دارویی طبیعی که به آنها مواد افزودنی و شیمیایی اضافه نشده و بدون کافئین هستند برای درمان سنگ کلیه استفاده کنید.  



هر روز آب پرتقال بنوشید 

دانشمندان معتقدند مصرف روزانه آب پرتقال تاثیر بسزایی در پیشگیری از تشکیل کریستال‌ها و بلورهای سنگی در کلیه دارند. براساس تحقیقات این گروه مصرف آب پرتقال موجب افزایش سیترات پتاسیم در ادرار شده و این مسئله مانع از تشکیل بلورها و سنگ‌های ریز و درشت در کلیه‌ها می‌شود. به اعتقاد محققان، نوشیدن آب پرتقال یکی از بهترین شیوه‌های طبیعی پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه به ویژه برای افرادی است که در خانواده آنها استعداد ابتلا به سنگ کلیه وجود دارد. به این شرط که بیماران تلاش کنند از آبمیوه طبیعی و تازه استفاده کنند.



هر هفته این خوراکی‌ها را بخورید

با رعایت نکات زیر می‌توانید احتمال ابتلا به بیماری‌های کلیه به ویژه سنگ کلیه را در میان اعضای خانواده خود به حداقل برسانید:

  • متخصصان توصیه می‌کنند به منظور پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه یا عود دوباره آن بهتر است از غذاها یا میوه‌های حاوی آنتی‌اکسیدان مثل گیلاس، گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای و سبزیجات تازه استفاده کنید و مصرف این خوراکی‌ها را دست‌کم 4 بار در برنامه هفتگی خود لحاظ کنید.
  • جوی دوسر، گندم سیاه، سبوس و برنج قهوه‌ای از بهترین غلاتی هستند که می‌توانید بدون نگرانی آنها را در وعده‌های غذایی خود قرار دهید.
  • ورزش روزانه حداقل به مدت 20 دقیقه و نوشیدن آب نیز از جمله نکاتی است که تاثیر زیادی در پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه دارد.
  • به جای گوشت قرمز از گوشت سفید مثل گوشت ماهی، میگو و مرغ استفاده کنید.


:: بازدید از این مطلب : 782
|
امتیاز مطلب : 21
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 مهر 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal
فوایدی از گوجه فرنگی

 

 

گوجه فرنگی؛ موثر در درمان روماتیسم
وزارت بهداشت اعلام كرد: مصرف گوجه فرنگی به هضم غذا كمك می‌كند و با قلیایی كردن خون در درمان بیماری نقرس و روماتیسم مؤثر است و مصرف مدام آن تا ۶۰ درصد احتمال بروز سرطان‌های دستگاه گوارش را كم می‌كند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، اعظم دوست‌محمدی، كارشناس انستیتو تغذیه و صنایع غذایی كشور اظهار كرد: گوجه فرنگی حالت اسیدی خون را كاهش داده و باعث قلیایی شدن آن می‌شود و برای افرادی كه دچار بیماری نقرس هستند، بسیار مفید است.

دوست‌محمدیان با اشاره به این‌كه رنگ قرمز گوجه فرنگی به علت وجود رنگدانه‌ گیاهی به نام لیكوپن است، افزود: گوجه فرنگی خام سرشار از ویتامین ث است اما رنگدانه‌های گیاهی آن كمتر از گوجه فرنگی‌های پخته هضم می‌شود، همچنین اضافه كردن چربی‌های مفید مانند روغن زیتون جذب لیكوپن را افزایش می‌دهد.

وی توصیه كرد: گوجه فرنگی را هم به صورت خام و هم به صورت پخته در برنامه غذایی خود قرار داده تا هم ویتامین ث و هم از خواص بی شمار لیكوپن بهره‌مند شوند.

این كارشناس تغذیه خاطر نشان كرد: مطالعات نشان می‌دهد مصرف مداوم گوجه فرنگی، خطر ابتلا به سرطان پروستات را كاهش می‌دهد مطالعات نشان داده است افرادی كه در هفته 7 واحد یا بیشتر گوجه فرنگی مصرف می‌كنند، 60 درصد كمتر در معرض ابتلا به سرطان‌های مری، معده، دهان و روده بزرگ قرار می‌گیرند.

دوست‌محمدیان ادامه داد: با توجه به این‌كه خوردن سبزی‌های تازه و انواع میوه‌ها برای سلامتی و جلوگیری از چاقی مهم است، خوردن گوجه فرنگی به عنوان یك ماده غذایی با ارزش در رژیم غذایی روزانه یا هفتگی توصیه می‌شود.


:: بازدید از این مطلب : 797
|
امتیاز مطلب : 30
|
تعداد امتیازدهندگان : 9
|
مجموع امتیاز : 9
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 مهر 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

من که ورزش می‌کنم، من که رژیم می‌گیرم، من که همیشه نیمی از غذایم را نمی‌خورم، پس چرا لاغر نمی‌شوم؟ در حقیقت اینها سؤالاتی است که تقریبا همه افرادی که برای کاهش وزن تلاش می‌کنند، از خود می‌پرسند. حقیقت این است که هیچ مشکلی بی‌دلیل نیست و حتما این افراد مرتکب اشتباهایی می‌شوند که از آن بی‌اطلاع هستند.

fat.jpg

هفته گذشته یک موسسه تغذیه در انگلستان بیش از 100 عامل مختلف را شناسایی کرد که می‌تواند روی وزن ما تاثیر گذار باشد. بعضی از موارد گفته شده در این فهرست آنقدر عجیب و باورنکردنی هستند که ما تصمیم گرفتیم آنها را به طور کامل برای شما توضیح دهیم. شاید شما هم با خواندن این مطلب متوجه شوید، چرا هیچ وقت در کاهش وزن خود به نتیجه دلخواه نمی‌رسید.


1. خوردن کورن‌فلکس در وعده صبحانه


خوردن کورن فلکس (غذایی که از غلات‌ تهیه شده و با شیر مصرف می‌شود) در صبح باعث می‌شود شما قبل از رسیدن به وعده ناهار احساس گرسنگی کرده و در مجموع غذای بیشتری در روز بخورید. در عوض افرادی که در وعده صبحانه، تخم‌مرغ می‌خورند هیچگاه به این مشکل برنمی‌خورند زیرا پروتئین موجود در صبحانه تا ساعت‌ها احساس سیری را برای آنها به ارمغان می‌آورد.


2. خوردن نان و برنج سفید


سال‌ها بود که ادعا می‌شد مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه شده مانند نان سفید یا برنج سفید می‌تواند باعث افزایش وزن به خصوص در قسمت‌های میانی بدن شود. برای بررسی صحت این موضوع، دانشمندان رژیم غذایی با کالری کاملا یکسان را به 2 گروه از انسان‌ها دادند و متوجه شدند افرادی که برنج سفید یا نان سفید بیشتری در رژیم غذایی خود دارند در هر سال 10 میلی‌متر دور شکمشان بیشتر از گروه دیگر افزایش پیدا می‌کند.


3. زیاده‌روی در خوردن آبمیوه


آبمیوه و دیگر نوشیدنی‌های شیرین نسبت به غذاهای جامد اثرات بیشتری بر اضافه وزن انسان‌ها دارند. اگر شما فقط یک نوشیدنی شیرین را در طول روز از رژیم غذایی خود حذف کنید، بعد از 6 ماه نیم کیلو گرم از وزن بدنتان کاسته می‌شود. هر چه کاهش نوشیدنی‌های شیرین بیشتر باشد، به همان اندازه نتیجه بهتر خواهد بود.


4. خوردن شیر با چای


سال گذشته، دانشمندان هندی متوجه شدند چای ترکیباتی مانند theaflavins و thearubigins دارد که باعث کاهش جذب چربی در شکم و کم شدن میزان کلسترول خون می‌شود. ولی پروتئین‌های موجود در شیر این اثر را کاملا خنثی می‌کند، پس بهتر است هیچگاه شیر خود را با چای ترکیب نکنید.


5. نخواندن برچسب‌های غذایی


بررسی‌ها نشان می‌دهد، افرادی که از روی عادت برچسب‌های غذایی را می‌خوانند و ورزش می‌کنند، وزن بیشتری در مقایسه با دیگران از دست می‌دهند. نکته عجیب این است که خواندن برچسب‌های غذایی به تنهایی و بدون ورزش کردن هم می‌تواند باعث کاهش وزن شود. به اعتقاد دانشمندان این کار سبب می‌شود فرد درک بیشتری از کالری‌هایی که هنگام غذا خوردن وارد بدن می‌شود پیدا کرده و به طور ناخودآگاه غذایش را کم کند.


6. اضافه نکردن ادویه به غذا


اضافه کردن فلفل تند به وعده‌های غذایی می‌تواند سرعت سوزاندن کالری‌ها را بیشتر کند. علاوه بر آن فلفل اشتهای انسان را برای خوردن غذاهای چرب، شور و شیرین کاهش می‌دهد.


7. نخوردن ماست


نتایج یک تحقیق در نشریه بین‌المللی چاقی نشان داده، افراد بزرگسالی که هر روز 3 مرتبه ماست می‌خورند، 22درصد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بیشتر از دیگران وزن خود را از دست داده و زمان بیشتری هم این کاهش وزن را حفظ کرده‌اند. علاقه‌مندان به مصرف ماست 81 درصد چربی بیشتری را هم در ناحیه شکم آب کرده‌اند. به نظر می‌رسد چربی و پروتئین موجود در این محصول لبنی نقش زیادی در سوزاندن چربی دارد.


8. معاشرت با دوستان چاق


اگر دوست شما در حال افزایش وزن است، به احتمال زیاد شما هم در معرض چاق شدن خواهید بود. به گفته محققان دانشگاه هاروارد اگر فردی 4 دوست چاق داشته باشد احتمالا 2 برابر بیشتر از فردی که دوست چاق ندارد در آینده نه‌چندان دور افزایش وزن را تجربه خواهد کرد. به طور کلی انسان‌ها علاقه دارند رفتارهای یکدیگر را تقلید کنند و خوردن غذا هم بخشی از این رفتارهاست.


9. خواندن کتاب‌ها و مجلات آشپزی


کشف جدید روانشناسان دانشگاه ساوث کالیفرنیا یکی دیگر از عوامل عجیب چاقی را آشکار کرد و آن چیزی نیست جز خواندن کتاب‌ها و مجلات آشپزی. نگاه کردن به تصاویر غذاهای چرب و پرکالری موجود در این مجلات باعث تحریک قسمت‌های کنترل اشتها در مغز شده و علاقه ما به خوردن غذاهای شیرین و خوشمزه را افزایش می‌دهد. خواندن دستورالعمل‌های پخت غذا هم به شدت مغز را تحریک کرده و شما را علاقه‌مند به خوردن غذا می‌کند.


10 نجویدن غذا به اندازه کافی


هر قدر غذا زمان بیشتری در دهان بماند، به همان اندازه زبان سیگنال‌های بیشتری را به مغز می‌فرستد و او را به ترشح مایعات گوارشی تحریک می‌کند. جویدن بیشتر غذا سریع‌تر احساس سیری را به انسان‌ها داده و میزان ورود به بدن را محدود می‌کند.


11. غذا خوردن در محل کار


تحقیقات نشان می‌دهد، ما در محل کار 30 درصد بیشتر از زمانی که در خانه هستیم غذا می‌خوریم که دلیل اصلی آن وجود همکاران در کنار ماست. جالب اینجاست که زنان بیشتر از مردان تحت تاثیر همکاران خود قرار می‌گیرند. برای مثال منشی‌های خانم که میزشان در فاصله نزدیک از همکاران دیگر قرار دارد 6/5برابر بیشتر از زمانی که فاصله میز آنها از دیگران بیش از 2 متر باشد شکلات می‌خورند.


12. غذا خوردن در بشقابی با رنگ اشتباه


یکی از عجیب‌ترین یافته‌های دانشمندان در هفته‌های گذشته، تاثیر رنگ بشقاب روی میزان غذا خوردن انسان‌هاست. بر این اساس زمانی که رنگ بشقاب با رنگ غذای داخل آن شباهت داشته باشد به طور ناخودآگاه میزان غذا خوردن مردم بیشتر می‌شود. بر عکس اگر شما غذایی مانند اسپاگتی قرمز رنگ را در بشقاب سبز بخورید، حجم غذا بیشتر نشان داده شده و شما زودتر دست از غذا خوردن می‌کشید.


13. نداشتن خواب به اندازه کافی


محققان به این نتیجه رسیده‌اند که نداشتن خواب کافی ژن‌های بدن را تشویق به افزایش وزن می‌کند. خواب بیشتر از 9 ساعت هم همین اثر را روی بدن دارد و احتمال چاقی را بیشتر می‌کند.


14. رژیم‌ گرفتن به تنهایی


اگر شما تصمیم به کاهش وزن دارید، بهتر است حتما برای خود یک هم تیمی پیدا کرده و با او به رقابت بپردازید. همان طور که چاقی می‌تواند مانند بیماری‌های ساری منتشر شود، تلاش برای کاهش وزن به صورت گروهی هم تاثیر بسیار زیادی در افزایش انگیزه و پایبندی به رژیم‌های غذایی دارد. چندی پیش محققان متوجه شدند، افرادی که برای کاهش وزن در کلاس‌های گروهی مخصوص این کار شرکت می‌کنند، دو برابر بیشتر از اشخاصی که به تنهایی این کار را انجام می‌دهند نتیجه می‌گیرند.


15. گفتن جمله من نمی‌توانم!


زمانی که به شما یک تکه کیک تعارف می‌شود، به جای گفتن جمله «من نمی‌توانم» بگویید «من نمی‌خواهم!» دکتر «ونسا پاتریک» از دانشگاه «بوفالو» با انجام تحقیقات عجیبی مدعی شده است، زمانی که شما می‌گویید: «من نمی‌توانم» به بدن خود پیام می‌دهید که دچار کمبود غذا هستید و خود را برای خوردن وسوسه می‌کنید. اما وقتی می‌گویید: «من نمی‌خواهم» و از موضع قدرت با احساس گرسنگی برخورد کرده و توانایی بیشتری برای نخوردن پیدا می‌کنید.


16. فرار کردن از آینه


غذا خوردن روبه‌روی آینه تاثیر بسیار قدرتمندی در کاهش میزان کالری‌هایی دارد که شما مصرف می‌کنید. دکتر روانشناس «دیربلا مک‌کولا» از دانشگاه «روهامپتون» ادعا کرده، مردم هنگام صرف غذا در مقابل آینه یک سوم غذای خود را کاهش می‌دهند. با نگاه کردن مداوم به آینه مرتبا به شما یادآوری می‌شود که چاق هستید و باید وزنتان را کم کنید.


17. تنهایی


هر قدر ارتباطات اجتماعی شما بیشتر باشد، به همان اندازه موفقیت در کاهش وزن هم بیشتر است. نتایج این تحقیق حداقل در مورد موش‌ها نتایج رضایت بخشی به همراه داشته است. دانشمندان متوجه شدند، میزان چربی‌های قهوه‌ای که عمدتا به انرژی تبدیل می‌شوند در بدن موش‌های اجتماعی بیشتر است و در عوض در بدن موش‌های تنها، چربی‌های سفید جمع می‌شود که به سختی آب می‌شوند.


18. غذا خوردن در برابر تلویزیون


محققان دانشگاه «بیرمنگام» ادعا کردند، اگر تمرکز شما بر سر میز غذا روی خوردن‌تان نباشد، بیش از مواقع دیگر کالری وارد بدنتان خواهید کرد. بسیاری از مردمی که هنگام تماشای تلویزیون غذا می‌خورند، مقدار زیادی مواد غذایی وارد بدن خود می‌کنند و حتی نمی‌توانند به یاد بیاورند که چه خورده‌اند.


19. استرس داشتن


استرس، بدن را تشویق به انباشته کردن چربی در اطراف شکم می‌کند که دلیل اصلی آن هم ترشح هورمون «کورتیزول» در رگ‌های خونی است. این هورمون نه تنها چربی‌ها را تشویق به جمع شدن در میانه بدن می‌کند بلکه نقش مهمی هم در بزرگ‌تر شدن سلول‌های چربی دارد.


20. داشتن تنوع غذایی


نداشتن تنوع غذایی و خوردن غذاهای یکنواخت، کلید موفقیت در کاهش وزن به حساب می‌آید. به گفته محققان ایالات‌متحده در مجله تغذیه، زنانی که یک غذا را هر روز پشت سر هم می‌خورند به مرور زمان اشتهایشان کمتر شده و لاغر می‌شوند.


21. طلاق گرفتن یا ازدواج کردن!


نتایج مطالعه روی بیش از 10 هزار نفر اثبات کرده است ازدواج و طلاق یکی از بزرگ‌ترین شوک‌ها را به وزن بدن وارد می‌کند. پروفسور دمیتری تومین از دانشگاه اوهایو در این‌باره می‌گوید: ازدواج و طلاق افراد بالای 30 سال باعث می‌شود آنها به دلیل استرس یا ناامیدی حجم زیادی غذا خورده و به سرعت چاق شوند.


22. گوش دادن به موسیقی حین غذا خوردن


محققان دانشگاه جورجیا استیت معتقدند، این کار میزان غذا خوردن شما را بیشتر می‌کند. حداقل اگر تمایل دارید هنگام صرف ناهار یا شام فضای اتاقتان ساکت نباشد، سعی کنید از موسیقی های بسیار ملایم استفاده کنید. هرقدر ریتم موسیقی سر میز غذا سریع‌تر باشد به همان اندازه میزان و سرعت غذا خوردن هم افزایش پیدا می‌کند.


23. تنها ورزش کردن


زمانی که شما به تنهایی ورزش می‌کنید با احتمال بیشتری آن را رها می‌کنید یا حرکات خود را به درستی انجام نمی‌دهید. اما در عوض ورزش گروهی باعث ترشح مقدار زیادی از هورمون‌های شاد کننده در مغز شده و تعهد شما را به انجام کامل حرکات ورزشی بیشتر می‌کند. ورزش گروهی هم‌چنین توانایی تحمل فشار و درد تمرین را بیشتر کرده و باعث تقویت انگیزه می‌شود.


24. حركات كششی ذهن و جسم (یوگا)


50 دقیقه انجام حرکات کششی ذهن و جسم فقط 144 کالری می‌سوزاند که تقریبا به اندازه راه رفتن آرام است. حتی شدیدترین و سخت‌ترین حرکات فقط 237 کالری انرژی می‌سوزاند و تعداد ضربان قلب را فقط 62 درصد افزایش می‌دهد.


25. کار با وزنه‌های سنگین


تمرین کردن با وزنه‌های سبک همراه با افزایش تعداد دفعات، درست به اندازه بلند کردن وزنه‌های سنگین در ساخت عضلات موثر است. استفاده از وزنه‌های سبک به شما کمک می‌کند چربی‌های اضافه را آب کنید، در حالی که وزنه‌های سنگین بیشتر به افزایش حجم کمک می‌کنند.


26. ورزش کردن به صورت اشتباه


اگر شما چند ساعت با سرعت یکنواخت ورزش می‌کنید، بدانید که روش اشتباهی را در پیش گرفته‌اید. متخصصان ورزش می‌گویند، به جای این کار بهتر است ورزش‌های پرفشار و سریع را در مدت زمان کوتاه انجام دهید. انجام این کار نه‌تنها تاثیر بیشتری در کاهش وزن دارد، بلکه زمان کمتری هم از شما می‌گیرد.


27. غذا خوردن بلافاصله بعد از پایان ورزش


زنان و مردانی که بلافاصله بعد از ورزش شروع به غذا خوردن می‌کنند، تقریبا به همان اندازه که چربی سوزانده‌اند، کالری وارد بدن خود می‌کنند و به این ترتیب نتیجه کمتری در کاهش وزن می‌گیرند.


28. انتخاب رشته ورزشی اشتباه


بدن بعضی از مردم طوری برنامه‌ریزی شده که به ورزش‌های ایروبیك پاسخ نمی‌دهد. در حقیقت این ورزش‌ها کمک زیادی به تناسب‌اندام و حساسیت بدن این افراد نسبت به انسولین نمی‌کند و آنها نمی‌توانند با این نوع ورزش‌ها خود را از خطر ابتلا به بیماری دیابت در امان نگه دارند. بهترین ورزش برای این گروه کار با وزنه‌ها با شدت بالا و زمان کوتاه است.


29. ورزش کردن در محیط بسته


تحقیقات بسیار زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد، ورزش کردن در فضاهای سبز و محیط‌های باز تاثیر بسیار بیشتری روی بهبود روحیه و کاهش ناامیدی داشته و احتمال استمرار ورزش را بیشتر می‌کند.


30. ورزش نامناسب با سن


از 30 سالگی به بعد، ما به ازای هر سال افزایش سن، 90 گرم از ماهیچه‌های خود را از دست می‌دهیم. اما با انجام حرکات ورزشی به‌خصوص کار با وزنه‌ها می‌توان جلوی این اتفاق را گرفت. در عوض حرکات ایروبیک دیگر نمی‌تواند چندان به حفظ ماهیچه‌ها کمک کند و بهتر است از یک سن خاص به بعد، شکل حرکات ورزشی تغییر کند. اما اهمیت ماهیچه‌ها چیست؟ پاسخ روشن است، ماهیچه‌ها اهمیت بسیار زیادی در سوخت کالری دارند.


31. ترکیب نکردن حرکات ورزشی


برای آنکه تناسب اندام داشته باشید، باید ورزش‌هایی مانند دوچرخه‌سواری، دویدن، کار با وزنه‌ها، ورزش‌های استقامتی و پیلاتس را با هم ترکیب کنید.


32. ورزش بدون موسیقی


موسیقی کلید اصلی ایجاد انگیزه هنگام ورزش کردن است. گوش دادن به آهنگ‌های تند نه تنها توجه شما را از درد و خستگی حین ورزش کردن دور می‌کند بلکه برای بدن طوری برنامه‌ریزی می‌کند که زمان طولانی‌تری تحرک داشته باشد. به گفته دکتر «کاستاس کاراگوریگز» موسیقی مانند داروهای نیروزای مجاز و بی‌ضرر است که می‌تواند کارایی بدن را حین ورزش کردن تا 15درصد بیشتر کند.


33. نداشتن چربی‌های قهوه‌ای


افراد لاغر بیشتر از چاق‌ها چربی‌های مفید قهوه‌ای رنگ دارند. این چربی‌ها کالری‌ها را سریع‌تر می‌سوزانند و کمک زیادی به حفظ سلامت بدن می‌کنند. یک نوع از چربی‌های قهوه‌ای وجود دارند که همراه با کاهش دمای بدن شروع به سوختن می‌کنند تا بدن را گرم کنند.


34. داشتن حس بویایی قوی


افراد چاق به این دلیل دچار اضافه وزن شده‌اند که بویایی قوی دارند و حساسیت‌شان نسبت به بوی غذا بیشتر از افراد لاغر است.


35. معضل سن


میزان سوخت و ساز بدن به ازای هر 10 سال افزایش عمر بین یک تا 2درصد کاهش پیدا می‌کند. به عبارت دیگر، بعد از20 سالگی به ازای هر 10 سال، بدن 150 کالری کمتر می‌سوزاند. به همین دلیل شما باید همراه با افزایش سن، میزان غذای خود را کاهش دهید.


36. داشتن ژن‌های گرسنه کننده


بسیاری از ژن‌ها در بدن وجود دارند که باعث چاق شدن ما می‌شوند. چندی پیش محققان متوجه شدند، بعضی از جهش‌های ژنتیک می‌تواند پاسخ مغز به هورمون‌های اشتها را مختل کرده و به این ترتیب مانع رسیدن پیام‌های مناسب هنگام سیر شدن به مغز می‌شود. در این هنگام شما بعد از سیر شدن، به موقع متوجه این موضوع نمی‌شوید و به این ترتیب بیشتر از انسان‌های دیگر غذا می‌خورید.


37. زن بودن!


با استفاده از اسکن‌های مغزی، دانشمندان متوجه شدند مردان چاق توانایی بیشتری در کنترل اشتها و تمایل به غذا خوردن در مقایسه با زنان دارند. مهم‌ترین دلیل هم وجود هورمون‌های متفاوت در بدن مردان و زنان است.


38. داشتن مغز متفاوت


هورمون «لپتین» کمک زیادی به کنترل اشتها می‌کند، اما محققان متوجه شدند میزان حساسیت مغز افراد چاق به این هورمون زیاد نیست و به همین دلیل آنها توانایی کمتری در کنترل اشتهای خود دارند.


39. معضل بدن


دانشمندان به تازگی متوجه شدند زمانی که افراد چاق وزن خود را از دست می‌دهند، میزان سوخت‌وساز بدن آنها کاهش پیدا کرده و تغییرات هورمونی در بدن آنها به وجود می‌آید که منجر به افزایش اشتها می‌شود. سال گذشته محققان استرالیایی متوجه شدند، این تغییرات طولانی‌مدت هستند. به همین دلیل افرادی که لاغر شده‌اند باید باهوش باشند و بدانند با رسیدن به وزن ایده‌آل جنگ با چربی‌ها تمام نشده است.


40. داشتن والدین چاق


همه می‌دانیم که چاقی و لاغری ارثی است. در سال 2009 محققان انگلیسی اثبات کردند، فقط 4درصد از دخترانی که مادرشان وزن نرمال دارند چاق می‌شوند، اما در میان دخترانی که مادر چاق دارند این آمار به 41 درصد می‌رسد. بررسی‌های بیشتر نشان می‌دهد از لحاظ وزنی دختران بیشتر به مادر خود و پسران بیشتر به پدر خود می‌روند.



:: بازدید از این مطلب : 649
|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 مهر 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

من که ورزش می‌کنم، من که رژیم می‌گیرم، من که همیشه نیمی از غذایم را نمی‌خورم، پس چرا لاغر نمی‌شوم؟ در حقیقت اینها سؤالاتی است که تقریبا همه افرادی که برای کاهش وزن تلاش می‌کنند، از خود می‌پرسند. حقیقت این است که هیچ مشکلی بی‌دلیل نیست و حتما این افراد مرتکب اشتباهایی می‌شوند که از آن بی‌اطلاع هستند.

fat.jpg

هفته گذشته یک موسسه تغذیه در انگلستان بیش از 100 عامل مختلف را شناسایی کرد که می‌تواند روی وزن ما تاثیر گذار باشد. بعضی از موارد گفته شده در این فهرست آنقدر عجیب و باورنکردنی هستند که ما تصمیم گرفتیم آنها را به طور کامل برای شما توضیح دهیم. شاید شما هم با خواندن این مطلب متوجه شوید، چرا هیچ وقت در کاهش وزن خود به نتیجه دلخواه نمی‌رسید.


1. خوردن کورن‌فلکس در وعده صبحانه


خوردن کورن فلکس (غذایی که از غلات‌ تهیه شده و با شیر مصرف می‌شود) در صبح باعث می‌شود شما قبل از رسیدن به وعده ناهار احساس گرسنگی کرده و در مجموع غذای بیشتری در روز بخورید. در عوض افرادی که در وعده صبحانه، تخم‌مرغ می‌خورند هیچگاه به این مشکل برنمی‌خورند زیرا پروتئین موجود در صبحانه تا ساعت‌ها احساس سیری را برای آنها به ارمغان می‌آورد.


2. خوردن نان و برنج سفید


سال‌ها بود که ادعا می‌شد مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه شده مانند نان سفید یا برنج سفید می‌تواند باعث افزایش وزن به خصوص در قسمت‌های میانی بدن شود. برای بررسی صحت این موضوع، دانشمندان رژیم غذایی با کالری کاملا یکسان را به 2 گروه از انسان‌ها دادند و متوجه شدند افرادی که برنج سفید یا نان سفید بیشتری در رژیم غذایی خود دارند در هر سال 10 میلی‌متر دور شکمشان بیشتر از گروه دیگر افزایش پیدا می‌کند.


3. زیاده‌روی در خوردن آبمیوه


آبمیوه و دیگر نوشیدنی‌های شیرین نسبت به غذاهای جامد اثرات بیشتری بر اضافه وزن انسان‌ها دارند. اگر شما فقط یک نوشیدنی شیرین را در طول روز از رژیم غذایی خود حذف کنید، بعد از 6 ماه نیم کیلو گرم از وزن بدنتان کاسته می‌شود. هر چه کاهش نوشیدنی‌های شیرین بیشتر باشد، به همان اندازه نتیجه بهتر خواهد بود.


4. خوردن شیر با چای


سال گذشته، دانشمندان هندی متوجه شدند چای ترکیباتی مانند theaflavins و thearubigins دارد که باعث کاهش جذب چربی در شکم و کم شدن میزان کلسترول خون می‌شود. ولی پروتئین‌های موجود در شیر این اثر را کاملا خنثی می‌کند، پس بهتر است هیچگاه شیر خود را با چای ترکیب نکنید.


5. نخواندن برچسب‌های غذایی


بررسی‌ها نشان می‌دهد، افرادی که از روی عادت برچسب‌های غذایی را می‌خوانند و ورزش می‌کنند، وزن بیشتری در مقایسه با دیگران از دست می‌دهند. نکته عجیب این است که خواندن برچسب‌های غذایی به تنهایی و بدون ورزش کردن هم می‌تواند باعث کاهش وزن شود. به اعتقاد دانشمندان این کار سبب می‌شود فرد درک بیشتری از کالری‌هایی که هنگام غذا خوردن وارد بدن می‌شود پیدا کرده و به طور ناخودآگاه غذایش را کم کند.


6. اضافه نکردن ادویه به غذا


اضافه کردن فلفل تند به وعده‌های غذایی می‌تواند سرعت سوزاندن کالری‌ها را بیشتر کند. علاوه بر آن فلفل اشتهای انسان را برای خوردن غذاهای چرب، شور و شیرین کاهش می‌دهد.


7. نخوردن ماست


نتایج یک تحقیق در نشریه بین‌المللی چاقی نشان داده، افراد بزرگسالی که هر روز 3 مرتبه ماست می‌خورند، 22درصد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بیشتر از دیگران وزن خود را از دست داده و زمان بیشتری هم این کاهش وزن را حفظ کرده‌اند. علاقه‌مندان به مصرف ماست 81 درصد چربی بیشتری را هم در ناحیه شکم آب کرده‌اند. به نظر می‌رسد چربی و پروتئین موجود در این محصول لبنی نقش زیادی در سوزاندن چربی دارد.


8. معاشرت با دوستان چاق


اگر دوست شما در حال افزایش وزن است، به احتمال زیاد شما هم در معرض چاق شدن خواهید بود. به گفته محققان دانشگاه هاروارد اگر فردی 4 دوست چاق داشته باشد احتمالا 2 برابر بیشتر از فردی که دوست چاق ندارد در آینده نه‌چندان دور افزایش وزن را تجربه خواهد کرد. به طور کلی انسان‌ها علاقه دارند رفتارهای یکدیگر را تقلید کنند و خوردن غذا هم بخشی از این رفتارهاست.


9. خواندن کتاب‌ها و مجلات آشپزی


کشف جدید روانشناسان دانشگاه ساوث کالیفرنیا یکی دیگر از عوامل عجیب چاقی را آشکار کرد و آن چیزی نیست جز خواندن کتاب‌ها و مجلات آشپزی. نگاه کردن به تصاویر غذاهای چرب و پرکالری موجود در این مجلات باعث تحریک قسمت‌های کنترل اشتها در مغز شده و علاقه ما به خوردن غذاهای شیرین و خوشمزه را افزایش می‌دهد. خواندن دستورالعمل‌های پخت غذا هم به شدت مغز را تحریک کرده و شما را علاقه‌مند به خوردن غذا می‌کند.


10 نجویدن غذا به اندازه کافی


هر قدر غذا زمان بیشتری در دهان بماند، به همان اندازه زبان سیگنال‌های بیشتری را به مغز می‌فرستد و او را به ترشح مایعات گوارشی تحریک می‌کند. جویدن بیشتر غذا سریع‌تر احساس سیری را به انسان‌ها داده و میزان ورود به بدن را محدود می‌کند.


11. غذا خوردن در محل کار


تحقیقات نشان می‌دهد، ما در محل کار 30 درصد بیشتر از زمانی که در خانه هستیم غذا می‌خوریم که دلیل اصلی آن وجود همکاران در کنار ماست. جالب اینجاست که زنان بیشتر از مردان تحت تاثیر همکاران خود قرار می‌گیرند. برای مثال منشی‌های خانم که میزشان در فاصله نزدیک از همکاران دیگر قرار دارد 6/5برابر بیشتر از زمانی که فاصله میز آنها از دیگران بیش از 2 متر باشد شکلات می‌خورند.


12. غذا خوردن در بشقابی با رنگ اشتباه


یکی از عجیب‌ترین یافته‌های دانشمندان در هفته‌های گذشته، تاثیر رنگ بشقاب روی میزان غذا خوردن انسان‌هاست. بر این اساس زمانی که رنگ بشقاب با رنگ غذای داخل آن شباهت داشته باشد به طور ناخودآگاه میزان غذا خوردن مردم بیشتر می‌شود. بر عکس اگر شما غذایی مانند اسپاگتی قرمز رنگ را در بشقاب سبز بخورید، حجم غذا بیشتر نشان داده شده و شما زودتر دست از غذا خوردن می‌کشید.


13. نداشتن خواب به اندازه کافی


محققان به این نتیجه رسیده‌اند که نداشتن خواب کافی ژن‌های بدن را تشویق به افزایش وزن می‌کند. خواب بیشتر از 9 ساعت هم همین اثر را روی بدن دارد و احتمال چاقی را بیشتر می‌کند.


14. رژیم‌ گرفتن به تنهایی


اگر شما تصمیم به کاهش وزن دارید، بهتر است حتما برای خود یک هم تیمی پیدا کرده و با او به رقابت بپردازید. همان طور که چاقی می‌تواند مانند بیماری‌های ساری منتشر شود، تلاش برای کاهش وزن به صورت گروهی هم تاثیر بسیار زیادی در افزایش انگیزه و پایبندی به رژیم‌های غذایی دارد. چندی پیش محققان متوجه شدند، افرادی که برای کاهش وزن در کلاس‌های گروهی مخصوص این کار شرکت می‌کنند، دو برابر بیشتر از اشخاصی که به تنهایی این کار را انجام می‌دهند نتیجه می‌گیرند.


15. گفتن جمله من نمی‌توانم!


زمانی که به شما یک تکه کیک تعارف می‌شود، به جای گفتن جمله «من نمی‌توانم» بگویید «من نمی‌خواهم!» دکتر «ونسا پاتریک» از دانشگاه «بوفالو» با انجام تحقیقات عجیبی مدعی شده است، زمانی که شما می‌گویید: «من نمی‌توانم» به بدن خود پیام می‌دهید که دچار کمبود غذا هستید و خود را برای خوردن وسوسه می‌کنید. اما وقتی می‌گویید: «من نمی‌خواهم» و از موضع قدرت با احساس گرسنگی برخورد کرده و توانایی بیشتری برای نخوردن پیدا می‌کنید.


16. فرار کردن از آینه


غذا خوردن روبه‌روی آینه تاثیر بسیار قدرتمندی در کاهش میزان کالری‌هایی دارد که شما مصرف می‌کنید. دکتر روانشناس «دیربلا مک‌کولا» از دانشگاه «روهامپتون» ادعا کرده، مردم هنگام صرف غذا در مقابل آینه یک سوم غذای خود را کاهش می‌دهند. با نگاه کردن مداوم به آینه مرتبا به شما یادآوری می‌شود که چاق هستید و باید وزنتان را کم کنید.


17. تنهایی


هر قدر ارتباطات اجتماعی شما بیشتر باشد، به همان اندازه موفقیت در کاهش وزن هم بیشتر است. نتایج این تحقیق حداقل در مورد موش‌ها نتایج رضایت بخشی به همراه داشته است. دانشمندان متوجه شدند، میزان چربی‌های قهوه‌ای که عمدتا به انرژی تبدیل می‌شوند در بدن موش‌های اجتماعی بیشتر است و در عوض در بدن موش‌های تنها، چربی‌های سفید جمع می‌شود که به سختی آب می‌شوند.


18. غذا خوردن در برابر تلویزیون


محققان دانشگاه «بیرمنگام» ادعا کردند، اگر تمرکز شما بر سر میز غذا روی خوردن‌تان نباشد، بیش از مواقع دیگر کالری وارد بدنتان خواهید کرد. بسیاری از مردمی که هنگام تماشای تلویزیون غذا می‌خورند، مقدار زیادی مواد غذایی وارد بدن خود می‌کنند و حتی نمی‌توانند به یاد بیاورند که چه خورده‌اند.


19. استرس داشتن


استرس، بدن را تشویق به انباشته کردن چربی در اطراف شکم می‌کند که دلیل اصلی آن هم ترشح هورمون «کورتیزول» در رگ‌های خونی است. این هورمون نه تنها چربی‌ها را تشویق به جمع شدن در میانه بدن می‌کند بلکه نقش مهمی هم در بزرگ‌تر شدن سلول‌های چربی دارد.


20. داشتن تنوع غذایی


نداشتن تنوع غذایی و خوردن غذاهای یکنواخت، کلید موفقیت در کاهش وزن به حساب می‌آید. به گفته محققان ایالات‌متحده در مجله تغذیه، زنانی که یک غذا را هر روز پشت سر هم می‌خورند به مرور زمان اشتهایشان کمتر شده و لاغر می‌شوند.


21. طلاق گرفتن یا ازدواج کردن!


نتایج مطالعه روی بیش از 10 هزار نفر اثبات کرده است ازدواج و طلاق یکی از بزرگ‌ترین شوک‌ها را به وزن بدن وارد می‌کند. پروفسور دمیتری تومین از دانشگاه اوهایو در این‌باره می‌گوید: ازدواج و طلاق افراد بالای 30 سال باعث می‌شود آنها به دلیل استرس یا ناامیدی حجم زیادی غذا خورده و به سرعت چاق شوند.


22. گوش دادن به موسیقی حین غذا خوردن


محققان دانشگاه جورجیا استیت معتقدند، این کار میزان غذا خوردن شما را بیشتر می‌کند. حداقل اگر تمایل دارید هنگام صرف ناهار یا شام فضای اتاقتان ساکت نباشد، سعی کنید از موسیقی های بسیار ملایم استفاده کنید. هرقدر ریتم موسیقی سر میز غذا سریع‌تر باشد به همان اندازه میزان و سرعت غذا خوردن هم افزایش پیدا می‌کند.


23. تنها ورزش کردن


زمانی که شما به تنهایی ورزش می‌کنید با احتمال بیشتری آن را رها می‌کنید یا حرکات خود را به درستی انجام نمی‌دهید. اما در عوض ورزش گروهی باعث ترشح مقدار زیادی از هورمون‌های شاد کننده در مغز شده و تعهد شما را به انجام کامل حرکات ورزشی بیشتر می‌کند. ورزش گروهی هم‌چنین توانایی تحمل فشار و درد تمرین را بیشتر کرده و باعث تقویت انگیزه می‌شود.


24. حركات كششی ذهن و جسم (یوگا)


50 دقیقه انجام حرکات کششی ذهن و جسم فقط 144 کالری می‌سوزاند که تقریبا به اندازه راه رفتن آرام است. حتی شدیدترین و سخت‌ترین حرکات فقط 237 کالری انرژی می‌سوزاند و تعداد ضربان قلب را فقط 62 درصد افزایش می‌دهد.


25. کار با وزنه‌های سنگین


تمرین کردن با وزنه‌های سبک همراه با افزایش تعداد دفعات، درست به اندازه بلند کردن وزنه‌های سنگین در ساخت عضلات موثر است. استفاده از وزنه‌های سبک به شما کمک می‌کند چربی‌های اضافه را آب کنید، در حالی که وزنه‌های سنگین بیشتر به افزایش حجم کمک می‌کنند.


26. ورزش کردن به صورت اشتباه


اگر شما چند ساعت با سرعت یکنواخت ورزش می‌کنید، بدانید که روش اشتباهی را در پیش گرفته‌اید. متخصصان ورزش می‌گویند، به جای این کار بهتر است ورزش‌های پرفشار و سریع را در مدت زمان کوتاه انجام دهید. انجام این کار نه‌تنها تاثیر بیشتری در کاهش وزن دارد، بلکه زمان کمتری هم از شما می‌گیرد.


27. غذا خوردن بلافاصله بعد از پایان ورزش


زنان و مردانی که بلافاصله بعد از ورزش شروع به غذا خوردن می‌کنند، تقریبا به همان اندازه که چربی سوزانده‌اند، کالری وارد بدن خود می‌کنند و به این ترتیب نتیجه کمتری در کاهش وزن می‌گیرند.


28. انتخاب رشته ورزشی اشتباه


بدن بعضی از مردم طوری برنامه‌ریزی شده که به ورزش‌های ایروبیك پاسخ نمی‌دهد. در حقیقت این ورزش‌ها کمک زیادی به تناسب‌اندام و حساسیت بدن این افراد نسبت به انسولین نمی‌کند و آنها نمی‌توانند با این نوع ورزش‌ها خود را از خطر ابتلا به بیماری دیابت در امان نگه دارند. بهترین ورزش برای این گروه کار با وزنه‌ها با شدت بالا و زمان کوتاه است.


29. ورزش کردن در محیط بسته


تحقیقات بسیار زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد، ورزش کردن در فضاهای سبز و محیط‌های باز تاثیر بسیار بیشتری روی بهبود روحیه و کاهش ناامیدی داشته و احتمال استمرار ورزش را بیشتر می‌کند.


30. ورزش نامناسب با سن


از 30 سالگی به بعد، ما به ازای هر سال افزایش سن، 90 گرم از ماهیچه‌های خود را از دست می‌دهیم. اما با انجام حرکات ورزشی به‌خصوص کار با وزنه‌ها می‌توان جلوی این اتفاق را گرفت. در عوض حرکات ایروبیک دیگر نمی‌تواند چندان به حفظ ماهیچه‌ها کمک کند و بهتر است از یک سن خاص به بعد، شکل حرکات ورزشی تغییر کند. اما اهمیت ماهیچه‌ها چیست؟ پاسخ روشن است، ماهیچه‌ها اهمیت بسیار زیادی در سوخت کالری دارند.


31. ترکیب نکردن حرکات ورزشی


برای آنکه تناسب اندام داشته باشید، باید ورزش‌هایی مانند دوچرخه‌سواری، دویدن، کار با وزنه‌ها، ورزش‌های استقامتی و پیلاتس را با هم ترکیب کنید.


32. ورزش بدون موسیقی


موسیقی کلید اصلی ایجاد انگیزه هنگام ورزش کردن است. گوش دادن به آهنگ‌های تند نه تنها توجه شما را از درد و خستگی حین ورزش کردن دور می‌کند بلکه برای بدن طوری برنامه‌ریزی می‌کند که زمان طولانی‌تری تحرک داشته باشد. به گفته دکتر «کاستاس کاراگوریگز» موسیقی مانند داروهای نیروزای مجاز و بی‌ضرر است که می‌تواند کارایی بدن را حین ورزش کردن تا 15درصد بیشتر کند.


33. نداشتن چربی‌های قهوه‌ای


افراد لاغر بیشتر از چاق‌ها چربی‌های مفید قهوه‌ای رنگ دارند. این چربی‌ها کالری‌ها را سریع‌تر می‌سوزانند و کمک زیادی به حفظ سلامت بدن می‌کنند. یک نوع از چربی‌های قهوه‌ای وجود دارند که همراه با کاهش دمای بدن شروع به سوختن می‌کنند تا بدن را گرم کنند.


34. داشتن حس بویایی قوی


افراد چاق به این دلیل دچار اضافه وزن شده‌اند که بویایی قوی دارند و حساسیت‌شان نسبت به بوی غذا بیشتر از افراد لاغر است.


35. معضل سن


میزان سوخت و ساز بدن به ازای هر 10 سال افزایش عمر بین یک تا 2درصد کاهش پیدا می‌کند. به عبارت دیگر، بعد از20 سالگی به ازای هر 10 سال، بدن 150 کالری کمتر می‌سوزاند. به همین دلیل شما باید همراه با افزایش سن، میزان غذای خود را کاهش دهید.


36. داشتن ژن‌های گرسنه کننده


بسیاری از ژن‌ها در بدن وجود دارند که باعث چاق شدن ما می‌شوند. چندی پیش محققان متوجه شدند، بعضی از جهش‌های ژنتیک می‌تواند پاسخ مغز به هورمون‌های اشتها را مختل کرده و به این ترتیب مانع رسیدن پیام‌های مناسب هنگام سیر شدن به مغز می‌شود. در این هنگام شما بعد از سیر شدن، به موقع متوجه این موضوع نمی‌شوید و به این ترتیب بیشتر از انسان‌های دیگر غذا می‌خورید.


37. زن بودن!


با استفاده از اسکن‌های مغزی، دانشمندان متوجه شدند مردان چاق توانایی بیشتری در کنترل اشتها و تمایل به غذا خوردن در مقایسه با زنان دارند. مهم‌ترین دلیل هم وجود هورمون‌های متفاوت در بدن مردان و زنان است.


38. داشتن مغز متفاوت


هورمون «لپتین» کمک زیادی به کنترل اشتها می‌کند، اما محققان متوجه شدند میزان حساسیت مغز افراد چاق به این هورمون زیاد نیست و به همین دلیل آنها توانایی کمتری در کنترل اشتهای خود دارند.


39. معضل بدن


دانشمندان به تازگی متوجه شدند زمانی که افراد چاق وزن خود را از دست می‌دهند، میزان سوخت‌وساز بدن آنها کاهش پیدا کرده و تغییرات هورمونی در بدن آنها به وجود می‌آید که منجر به افزایش اشتها می‌شود. سال گذشته محققان استرالیایی متوجه شدند، این تغییرات طولانی‌مدت هستند. به همین دلیل افرادی که لاغر شده‌اند باید باهوش باشند و بدانند با رسیدن به وزن ایده‌آل جنگ با چربی‌ها تمام نشده است.


40. داشتن والدین چاق


همه می‌دانیم که چاقی و لاغری ارثی است. در سال 2009 محققان انگلیسی اثبات کردند، فقط 4درصد از دخترانی که مادرشان وزن نرمال دارند چاق می‌شوند، اما در میان دخترانی که مادر چاق دارند این آمار به 41 درصد می‌رسد. بررسی‌های بیشتر نشان می‌دهد از لحاظ وزنی دختران بیشتر به مادر خود و پسران بیشتر به پدر خود می‌روند.



:: بازدید از این مطلب : 820
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 مهر 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

بسیاری از مردم تلاش می‌کنند برای حفظ سلامت و پیش گیری از بیماری‌های مختلف و کاهش وزن از غذاهای سالم استفاده کنند، از این رو در رژیم غذایی خود موادمعدنی، چربی‌های سالم، پروتئین، کربوهیدرات و میوه خشک که ارزش غذایی بالایی دارد، لحاظ می‌کنند.

برای آشنایی بیشتر با خواص میوه‌های خشک، در این مطلب به چند میوه خشک که در بهبود برخی از ناراحتی‌های جسمی موثر است، اشاره شده است.

پوکی استخوان؛ کشمش

کشمش یکی از منابع غنی بور (نوعی ماده معدنی) است که میزان از دست رفتن استخوان را در زنان یائسه کاهش می‌دهد. مصرف روزی حداقل ۳ میلی گرم و حداکثر ۱۰ میلی گرم کشمش توصیه می‌شود.

خستگی مفرط؛ خرما


خستگی، تمایل فرد به مصرف تنقلات شیرین را بالا می‌برد. خرما نسبتاً شاخص گلایسمی پایینی دارد و باعث‌‌ رها شدن تدریجی قند در بدن می‌شود. از این رو، میزان انرژی را ثابت نگه می‌دارد و جایگزین خوبی برای تنقلات شیرین به حساب می‌آید.

نقرس؛ گیلاس خشک


آنتوسیانین موجود در گیلاس به خصوص گیلاس ترش برای بهبود بیماری‌های متعدد مربوط به التهاب از جمله آرتریت، نقرس و درد عضله پس از ورزش، مفید است. مصرف نیم پیمانه گیلاس روزی ۲ بار توصیه شده است.

فشارخون بالا؛ زردآلو خشک


این میوه نسبت به موز، ۳ برابر پتاسیم بیشتری دارد. نتایج بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد، مصرف کافی پتاسیم از بدن در برابر فشارخون بالا و بیماری‌های قلبی محافظت می‌کند.

عفونت مثانه؛ زغال اخته خشک


۲۰درصد زنان از مشکل مستمر عفونت مثانه رنج می‌برند، اگر شما هم مستعد به این ناراحتی هستید، زغال اخته خشک مصرف کنید. در نتایج بررسی که محققان آمریکایی انجام دادند، مشخص شد مصرف ۴۳گرم زغال اخته خشک عفونت را در نمونه‌های ادرار زنان کاهش می‌دهد.

یبوست؛ آلو خشک

مصرف روزانه ۶ عدد آلوی خشک یبوست را درمان می‌کند. آلو غنی از سوربیتول است که به دفع کمک می‌کند.

کم خونی؛ انجیر


مصرف ۴عدد انجیر خشک در روز یک چهارم نیاز روزانه آهن بدن را تامین می‌کند. بهتر است انجیر را همراه با آب پرتقال مصرف کنید. ویتامین C به جذب آهن از منابع گیاهی کمک می‌کند.



:: بازدید از این مطلب : 749
|
امتیاز مطلب : 27
|
تعداد امتیازدهندگان : 11
|
مجموع امتیاز : 11
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 مهر 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

جام جم آنلاین: فصل تابستان که به آخر می‌رسد، برخی خانم‌های باسلیقه اقدام به خرید حجم انبوهی از بادمجان کرده و آن را برای مدت یک سال خانواده خود سرخ و در فریزر نگهداری می‌کنند. آیا سرخ‌کردن بادمجان از ارزش تغذیه‌ای آن نمی‌کاهد؟

بادمجان گیاهی یکساله و به رنگ سیاه یا بنفش است که در ایران طرفداران زیادی داشته و از آن در تهیه غذاهای مختلفی چون حلیم بادمجان، دلمه بادمجان، یتیمچه و خورش بادمجان استفاده می‌شود. بادمجان در میان عامه مردم، به عنوان یک سبزی بی‌خاصیت شهرت دارد. در حالی که این تصور صحیح نیست.

اگرچه بادمجان سرخ‌نشده انرژی زیادی در مصرف‌کننده ایجاد نمی‌کند، ولی شامل مواد معدنی زیادی نظیر پتاسیم و منیزیم، مس و ویتامین‌های B2 ، B1 و اسید فولیک است که برای بیماران مبتلا به دیابت و کسانی که دچار نقرس هستند، مفید است و تنوری‌شده یا آب‌پز آن اغلب در رژیم‌های لاغری استفاده می‌شود.

پتاسیم و اسید فولیک بادمجان از بروز فشار خون و بیماری‌های قلبی ـ عروقی جلوگیری می‌کند و به شرطی که سرخ نشود، به عنوان پایین آورنده کلسترول شناخته شده است.طبیعت این سبزی گرم است و یکی از کم‌کالری‌ترین مواد غذایی به شمار می‌آید. نتایج مطالعات نشان داده است، ترکیبات فنولی بادمجان خاصیت آنتی‌اکسیدانی داشته و بدن را در برابر انواع عفونت‌های باکتریایی و ویروسی محافظت می‌کند.

از سوی دیگر در پوست این سبزی آنتی‌اکسیدانی به نام آنتوسیانین وجود دارد که برای جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی مفید است. از این رو توصیه می‌شود، آن را با پوست، پخته و میل کنید.

معمولا این سبزی را به روش آب‌پز، کبابی و سرخ شده تهیه می‌کنند که روش آب‌پز مناسب‌ترین روش شناخته شده است.

در روش سرخ کردن، حرارت بالا اکثر ویتامین‌های این سبزی را تخریب کرده و این سبزی به دلیل جذب روغن زیاد، کالری مضاعفی را به مصرف‌کننده رسانده و می‌تواند عامل چاقی و عوارض ناشی از آن شود.

در روش کبابی یا تنوری نیز به دلیل آن که بادمجان در حرارت مستقیم آتش قرار می‌گیرد، قسمت عمده‌ای از ارزش غذایی این سبزی کاسته و زمینه تشکیل ترکیبات سرطان‌زا در آن فراهم می‌شود.

بر این اساس اگر می‌خواهید بادمجان را کبابی کنید آن را ابتدا با پوست، تنوری کرده و سپس پوست آن را کاملا جدا و دور بیندازید.

 

چند توصیه

طبق تحقیقات انجام شده، تخم بادمجان برای درمان سرماخوردگی و زکام مفید است. اما به دلیل موادی که در میان دانه‌ها یا تخم آن وجود دارد در مبتلایان به بیماری‌های کبدی یا یرقان می‌تواند ایجاد ناراحتی کند.

از مصرف بادمجان کال یا نارس اجتناب کنید. بادمجان نارس دارای ماده‌ای سمی است که خوردن آن می‌تواند موجب بروز مسمومیت در مصرف‌کننده شود.

به دلیل اگزالاتی که در بادمجان وجود دارد، بهتر است خوردن آن را محدود کنید.

مصرف بادمجان به همراه سیر می‌تواند خاصیت پایین آورندگی کلسترول بد خون را چند برابر کرده و از بروز بیماری‌های عروقی جلوگیری کند.

بهترین نوع بادمجان قلمی،‌ بدون تخم و رسیده آن است. بادمجان جنوب کشور که در زمستان به بازار می‌آید به علت داشتن گوشت زیاد و نداشتن تخم، بسیار مرغوب هستند. بنابراین با توجه به آن که این محصول تقریبا در تمام فصول موجود است بهتر است آن را به صورت تازه مصرف کنید.



:: بازدید از این مطلب : 1077
|
امتیاز مطلب : 25
|
تعداد امتیازدهندگان : 9
|
مجموع امتیاز : 9
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 مهر 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal
نوشیدن روزانه هشت لیوان اب به همه افراد توصیه می شود و سرپیچی از این دستور می تواند باعث به وجود آمدن عواقب خطرناکی باشد.
به گزارش گروه خواندنی های مشرق، برای نوشیدن اب لازم است تا نکات خاصی را توجه داشته باشید. این نکات به شما کمک می کند تا اب ها سالمتری بنوشید و سلامت جسمانی تان نیز به خطر نیافتد:

1. برای حفظ سلامت و به خطر نینداختن بهداشت آب بهتر است از نگهداری آن در ظروف پلاستیکی پرهیز کنید زیرا ظروف پلاستیکی دارای ترکیب‌های پلیمری هستند که از سنتز مواد اولیه‌ای به نام منومر تهیه شده‌اند. پلیمرها در اثر خم شدگی یا ساییدگی ظروف پلاستیکی، جمع شده (چروکیده) و منجر به آزاد شدن منومرها می‌شوند.

2. فریز کردن آب داخل ظروف پلاستیکی نیز توصیه نمی‌شود. به دلیل اینکه آب بر بدنه این ظروف فشار وارد می‌کند و باعث آزادسازی سریع‌تر منومرها می‌شود. منومرها، موادی سمی و خطرناکند که برای سلامت افراد زیان‌بار هستند.

3. بر اساس مطالعه‌های صورت‌ گرفته، مصرف آب در ظروف یا بطری‌های پلاستیکی، باعث ابتلا به بیماری‌های گوارشی، بدخلقی و کم‌حوصلگی در طولانی مدت خواهد شد.

4. برای نگهداری آب در یخچال از ظروف استیل یا شیشه‌ای که رنگ شفافی دارند، استفاده کنید. این باعث می شود تا وضعیت آب را در هرلحظه بتوانید کنترل کنید.


 

5. بهتر است هر چند وقت یک‌بار، بطری‌های آب را تعویض کنید. همچنین استفاده طولانی مدت از این بطری‌ها برای نگهداری مواد اسیدی مانند آب‌لیمو، آب‌غوره و سرکه مناسب نیست.

6. در صورتی که از آب لوله‌کشی شده استفاده نمی‌کنید یا در مسافرت هستید و از تصفیه بودن آب اطمینان ندارید بهتر است قبل از مصرف، آن را بجوشانید. اگر آب تصفیه‌شده و لوله‌کشی شده در دسترس باشد که نیازی به جوشاندن آن نیست.

7. گاهی آب درون یخچال، طعم مواد داخل آن را می‌گیرد. در این صورت بهتر است آب را دور بریزید. اگرچه الزاماً طعم گرفتن آب به معنی غیربهداشتی بودن یا وجود آلودگی، باکتری یا میکروب نیست اما با توجه به سازگار نبودن با ذائقه، بهتر است از مصرف آن اجتناب کنید.

8. اگر یخچالتان مجهز به آب‌سردکن مخزن‌دار است حتماً هر یکی، دو روز آب آن را تعویض کنید زیرا جنس این مخزن‌ها از پلاستیک است و ماندن آب بیش از 3 روز درون این مخزن‌ها، احتمال انباشته شدن مواد پلاستیکی را درون آب افزایش می‌دهد.

9. هرگز در ظروف یا شیشه‌های شیر پلاستیکی به کودکتان آب ندهید زیرا سیستم ایمنی او نسبت به افراد بزرگ‌سال ضعیف‌تر است. ضخیم بودن دیواره این شیشه‌ها به دلیل وجود ترکیب‌هایی مانند بیس فسفات است. در ضمن این ترکیب در ساخت درپوش قوطی‌های غذا و کنسرو هم کاربرد دارد و دارای خاصیت سرطان‌زایی است و مصرف طولانی مدت آن در دوز بالا باعث آسیب جدی به ارگان‌ها خواهد شد.

10. فراموش نکنید که نوشیدن آب سرد یا گرم در ظروف پلاستیکی یک‌بار مصرف نیز خطرساز است و تجمع قطره‌های آب که مانند یک لایه چربی در دیواره این لیوان‌ها جمع می‌شود، چیزی جز منومرهای یادشده نیست.


:: بازدید از این مطلب : 672
|
امتیاز مطلب : 22
|
تعداد امتیازدهندگان : 10
|
مجموع امتیاز : 10
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 مهر 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal
متخصصان چشم پزشكی در یك مطالعه جدید ادعا كرده‌اند مصرف قهوه كافئین‌دار خطر كاهش دید و یا حتی نابینایی را تشدید می‌كند.
به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، این پزشكان تاكید كردند به همین دلیل افرادی كه به نوشیدن قهوه كافئین‌دار عادت دارند باید مصرف این نوشیدنی را محدود كنند. این متخصصان دریافتند مصرف زیاد قهوه كافئین‌دار با افزایش خطر ابتلا به exfoliation glaucoma توام است كه عامل اصلی بروز گلوكوم ثانویه در سراسر جهان است.

گلوكوم ثانویه به هر شكل از بیماری گلوكوم یا آب سیاه اطلاق می‌شود كه در آن عامل مشخصی برای افزایش فشار چشمی وجود دارد و در نتیجه به اعصاب بینایی چشم آسیب می‌رساند كه به نابینایی منجر می‌شود.

به گزارش هلت دی نیوز، این یافته حاصل دو مطالعه جداگانه روی 78 هزار و 977 داوطلب زن و 41 هزار و 202 داوطلب مرد است كه در آغاز مطالعات حداقل میانگین سنی آنها 40 سال بوده و در ابتدا هیچ كدام به بیماری گلوكوم مبتلا نبودند.

تجزیه و تحلیل‌های انجام شده روی هر دو گروه مشخص كرد افرادی كه روزانه سه فنجان یا بیشتر قهوه حاوی كافئین مصرف می‌كنند بیشتر با خطر ابتلا به این عارضه چشمی مواجه می‌شوند. البته این ارتباط بین مصرف سایر محصولات و خوردنی‌های كافئین‌دار و بروز آب سیاه مشاهده نشد.

شرح این آزمایشات در مجله «علوم بینایی و چشم پزشكی تحقیقی» ارائه شده است.


:: بازدید از این مطلب : 718
|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 مهر 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal


کلمات و لغاتی که برای صحبت کردن استفاده می کنید ، دید و نگرش سایرین نسبت به شما را می تواند تغییر دهد .

به نقل از مجله تایم؛ شاید
حافظه بلند مدت تان ، صورت شخصی را فراموش کند اما در توانایی و به یاد آوردن صداها و نوع صحبت کردن بسیار خارق العاده عمل می کند .

پژوهشگران دانشگاه میشیگان امریکا ، در جدیدترین تحقیقات خود به این نتیجه رسیده اند که در ارتباطات ، اولین موضوعی که جلب توجه می کند صدا و طرز صحبت کردن طرف مقابل است .

در مکالمات روزمره تان نه تند صحبت کنید نه کند ، حرکات بدنی زیاد ، تکرار مکرر یک کلمه ، مکث های طولانی برداشت صحیح و متناسبی که انتظار دارید را منتقل نمی کند .

محققان امریکائی با یک مثال ساده این موضوع را توضیح داده اند : خستگی از یک جلسه و سخنرانی می تواند به دلیل ضعف سخنران در نحوه ادای کلمات باشد .

افرادی که از کمبود اعتماد به نفس رنج می برند معمولا سریع و ارام صحبت می کنند تا سایرین در صحبت شان دقیق نشوند . نحوه کلام شما می تواند سایرین را جذب یا دفع کند .



:: بازدید از این مطلب : 744
|
امتیاز مطلب : 24
|
تعداد امتیازدهندگان : 9
|
مجموع امتیاز : 9
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 مهر 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

خوابیدن پدرها در کنار فرزندان، تستوسترون را کاهش می دهد
” افزایش تستوسترون مردان ممکن است خطر حملات قلبی و سرطان پروستات را افزایش دهد، اما خوابیدن پدرها در کنار فرزندان، تستوسترون را کاهش می دهد.”


به گزارش پایگاه اینترنتی “میگنا”، سطوح
...
تستوسترون پدرها با رفتارهای پدرانه مرتبط است و عدم بروز رفتارهای پدرانه موجب افزایش سطوح تستوسترون می شود.

برای انجام این پژوهش، محققان دانشگاه نوتردام آمریکا 362 پدر و فرزند فیلیپینی را از نظر تاثیر طرز خوابیدن در یک اتاق و در کنار یکدیگر یا در اتاق های جداگانه بر سطوح تستوسترون پدر، مورد بررسی قرار دادند.

طبق نوشته مجله Plos One، طی این تحقیق، پژوهشگران دریافتند که خوابیدن هرچه نزدیکتر پدرها به فرزند و بروز رفتارهای پدرانه با کاهش چشمگیر تستوسترون پدرها مرتبط است. علاوه بر این، میزان تستوسترون کاهش یافته در این دسته از پدرها تا مدت زیادی در بدن باقی می ماند.



:: بازدید از این مطلب : 635
|
امتیاز مطلب : 22
|
تعداد امتیازدهندگان : 9
|
مجموع امتیاز : 9
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 مهر 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

:(خوابیدن پدرها در کنار فرزندان، تستوسترون را کاهش می دهد
” افزایش تستوسترون مردان ممکن است خطر حملات قلبی و سرطان پروستات را افزایش دهد، اما خوابیدن پدرها در کنار فرزندان، تستوسترون را کاهش می دهد.”


به گزارش پایگاه اینترنتی “میگنا”، سطوح
...

تستوسترون پدرها با رفتارهای پدرانه مرتبط است و عدم بروز رفتارهای پدرانه موجب افزایش سطوح تستوسترون می شود.

برای انجام این پژوهش، محققان دانشگاه نوتردام آمریکا 362 پدر و فرزند فیلیپینی را از نظر تاثیر طرز خوابیدن در یک اتاق و در کنار یکدیگر یا در اتاق های جداگانه بر سطوح تستوسترون پدر، مورد بررسی قرار دادند.

طبق نوشته مجله Plos One، طی این تحقیق، پژوهشگران دریافتند که خوابیدن هرچه نزدیکتر پدرها به فرزند و بروز رفتارهای پدرانه با کاهش چشمگیر تستوسترون پدرها مرتبط است. علاوه بر این، میزان تستوسترون کاهش یافته در این دسته از پدرها تا مدت زیادی در بدن باقی می ماند



:: بازدید از این مطلب : 690
|
امتیاز مطلب : 22
|
تعداد امتیازدهندگان : 9
|
مجموع امتیاز : 9
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 مهر 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

شما با انتخاب یكی از انگشت‌های خود می‌توانید با ویژگی‌های تان آشنا شوید و با توصیه‌های كارشناسان مجله تپش روزهای موفقی را پیش‌رو داشته باشید


  آیا تا به حال به‌طور دقیق به انگشتان دستان خود نگاه كرده‌اید؟ آیا تا به حال فكر كرده‌اید به كدام یك علاقه بیشتری نسبت به بقیه دارید؟ با دقت نگاه كنید؛ همان انگشتی كه دوستش دارید، به سمت موفقیت اشاره می‌كند!

این تست شخصیت‌شناسی شما را شگفت‌زده خواهد كرد وقتی با انتخاب یكی از انگشت‌ها، شخصیت خودتان را بشناسید. پس از مطالعه شخصیت خود، شما می‌توانید در ادامه متن، راهكارهایی برای رسیدن به موفقیت در روزهای پیش‌رو را  بخوانید.

انگشت شست


این انگشت نماد مسائل مادی و ثروت است و كسانی كه این انگشت را انتخاب می‌كنند، اقتصاد‌دانان خوبی هستند و معمولا از نظر مالی در وضعیت خوبی قرار دارند. توصیه كارشناس ما برای گروهی كه انگشت شست خود را دوست دارند،

این است كه به مسائلی مثل طلا و دلار كه ذهن عموم را اشغال كرده است توجهی نكنند. شما می‌توانید به ایده‌ای تازه فكر كنید؛ درست مثل عكاسی كه دور ایستاده است و از تجمع هزاران عكاس در اطراف یك تیم ورزشی عكسی برای بردن تمام جوایز عكاسی برمی‌دارد!

انگشت اشاره


این انگشت نماد كار است و اشخاصی كه به این انگشت اهمیت بیشتری می‌دهند، انسان‌های كاری‌ای هستند و به‌طور كلی وجدان كاری‌ خوب و موفقیت زیادی در كارهای‌شان دارند. كارشناس ما به این گروه از افراد توصیه می‌كند


 چند هفته‌ای روی این موضوع مهم تمركز كنند: آیا ما درست در جای خودمان قرار گرفته‌ایم؟! پاسخ به این پرسش – البته به شرطی كه صادقانه باشد! – رمز موفقیت تمام مردم جهان است!

انگشت وسط


این انگشت میزان اهمیت به‌خود فرد را نشان می‌دهد؛ افرادی كه این انگشت را انتخاب می‌كنند، در مورد همه چیز اول به‌خود اهمیت داده و تا‌حدودی خود‌پرست و خود‌خواه هستند! افراد این گروه معمولا افراد موفقی هستند.


در واقع نكته مهم این است كه این افراد حتی اگر در نگاه عموم چهره‌ای موفق نباشند اما در ذهن خودشان هستند و این رضایت از خود به نوعی بزرگ‌ترین موفقیت است؛ موفق باشید.

انگشت انگشتری


این انگشت نماد محبت و عشق است و كسانی كه این انگشت را انتخاب می‌كنند، انسان‌هایی احساساتی و عاطفی هستند و همواره به‌دنبال محبت و خوشحال كردن دیگران هستند. توصیه كارشناس ما برای این گروه از افراد این است كه واقع‌بین باشند. شما از محبت كردن به دیگران لذت می‌برید،


این الزاما دلیلی برای مهربان بودن دیگران با شما نیست. شما بارها از این رفتار دیگران دل‌تان شكسته است اما باید به جای غصه خوردن خودتان را خوشبخت احساس كنید كه در این دنیا هنوز می‌توانید با آدم‌ها مهربان باشید!

انگشت كوچك


این انگشت نماد خانواده و فرزند است و كسانی كه به این انگشت علاقه‌مندند، افرادی هستند كه به


خانواده پایبند بوده و به زندگی مشترك و به‌طور كلی روابط بین افراد اهمیت می‌دهند. این گروه از افراد آدم‌هایی خلاق اما بسیار بی‌اراده هستند. مشكل این افراد نداشتن قدرت ریسك در زندگی است.


توصیه كارشناس ما به این گروه از افراد یك‌بار برای همیشه پا را درون آب گذاشتن است! بگذارید ترس‌تان بریزید؛ شما آنقدر خلاق هستید كه از ترس جان‌تان شنا كردن را به سرعت بیاموزید!

  •  



:: بازدید از این مطلب : 766
|
امتیاز مطلب : 35
|
تعداد امتیازدهندگان : 11
|
مجموع امتیاز : 11
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 مهر 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

152207_356.jpgانجیر تازه منبع غنی بتاکاروتن و ویتامین ث است. این دو آنتی اکسیدان در پیشگیری از ابتلا به سرطان نقش مهمی را ایفا می کنندبه گزارش ایرنا، مطالعات نشان می دهد که انجیر حاوی مقادیر زیادی آهن و ویتامین C است؛ مخلوطی از این دو ماده مغذی، آن را به یک میوه فوق العاده برای کم خون ها مخصوصا افراد مبتلا به کم خونی فقرآهن تبدیل کرده است.انجیر در درمان و بهبود یبوست، سوءهاضمه، سرفه، برونشیت و آسم کاربرد دارد، مصرف این میوه پس از ابتلا به بیماری، به افزایش وزن نیز کمک می کند.هر دو حالت انجیر خشک و تازه مفید و مغذی است با وجود این که انجیر خشک در تمام طول سال در دسترس است، اما خیلی ها معتقدند جای طعم خوش و منحصر به فرد انجیر تازه را نمی گیرد.
  •  



:: بازدید از این مطلب : 743
|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 مهر 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

http://www.apam.ir/wp-content/uploads/2012/09/217329_885-300x225.jpg


برخی از مواد غذایی هستند که نگه داری آن ها در داخل فریزر نمی تواند خیلی ایده جالبی باشد و شاید حتی مشکلات بسیار زیادی نیز برای سلامت باقی مواد غذایی ایجاد کند:

غذاهایی با تاریخ انقضا

یکی از اشتباه ترین کارهای که می توان انجام داد قرار دادن غذاهای دارای تاریخ انقضا در داخل فریزر است. عده ای به این فکر می کنند که شاید این مواد در داخل فریزر می تواند مدت زمان بیشتری دوام بیاورد اما این طرز فکر بسیار اشتباه است چرا که موادی که تاریخ انقضا داشته باشند به هیچ عنوان بیشتر از زمان تعیین شده سالم باقی نمی مانند. بهتر است تا این مواد را در داخل یخچال قرار دهید و تا پایان تاریخ انقضا آن ها را مصرف کنید.

غذاهای سرخ شده

غذاهای سرخ کردنی به طور کلی برای بدن بسیار مضر هستند برای مثال هیچ کس خوردن ناگت های گوشت و یا سیب زمینی سرخ کرده را پیشنهاد نمی کند. در صورتی که این مواد را سرخ کردید به سرعت آن ها را مصرف کنید و آن را در داخل فریزر قرار ندهید چرا که روغن در داخل ان باقی می ماند و ضررش بیش از پیش می شود.

گوجه فرنگی

خیلی ها عقیده دارند که گوجه فرنگی اصلا یک میوه است، اما هر کسی می داند که گوجه فرنگی جزو سبزیجات به شمار می رود. اگر تا به حال گوجه فرنگی پرورش داده باشید، حتما متوجه این نکته شده ا ید که گوجه فرنگی عاشق گرما است و از سرما متنفر است. آنها حتی بعد از چیده شدن هم ترجیح می دهند که در گرما و هوای معتدل باشند تا سرمای یخچال.

ریحان

ریحان هم مانند گوجه فرنگی از گرما متنفر است و همیشه تازه اش یک طعم دیگری دارد. اگر می خواهید سبزی شما طراوت و تازگی داشته باشد، بهتر است مقداری که می خواهید استفاده کنید را بدانید و زیادتر از حد نخرید که مجبور شوید سبزی اضافه را در یخچال نگه دارید یا حتی بدتر آن را فریز کنید. بهترین طعم ریحان تا دو روز می ماند و بعد از دو روز طعم خیلی بدی پیدا می کند.

پیاز

پیازها با همان لایه پوست محافظ شان از زیر زمین بیرون نمی آیند. بعد از جمع آوری محصول پیا زها مدتی در یک جای خشک و معتدل نگهداری می شوند و بعد از آن است که لایه پوست محافظی پیاز شکل می گیرد و تبدیل به پیازی می شود که ما می بینیم. حالا تصورش را بکنید که قرار باشد پیازها را پوست بکنیم و تمام پروسه شکل گیری لایه محافظی را زیر پا بگذاریم و تازه آنها را در محل معتدل و رو به گرما نگه نداریم!

خب می توان تصور کرد که چه چیزی می تواند در یخچال منتظر ما باشد؛ احتمالا با صحنه و صدالبته بوی بدی مواجه می شویم که برای از بین بردن آن باید به پا ک کننده های قوی متوسل شویم. این نکته را فراموش نکنید و هرگز و به هیچ عنوان پیاز را در یخچال نگهداری نکنید.



:: بازدید از این مطلب : 863
|
امتیاز مطلب : 22
|
تعداد امتیازدهندگان : 10
|
مجموع امتیاز : 10
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 مهر 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

سه ماده خوراکی محرک قوای جنسی

سه ماده خوراکی محرک قوای جنسی
علاوه بر استرس، فشارهای روحی و درگیری های ذهنی ،نوع تغذیه نیز بر انرژی جنسی تأثیرمی گذارد...

 

 

سه مادۀ خوراکی محرک قوۀ جنسی از این قرار است :

1- شکلات تلخ، زنانی که حداقل یک بار در روز از شکلات های تلخ با حداقل 70% کاکائو  استفاده می کنند،انرژی جنسی بالاتری نسبت به بقیۀ زنان دارند.

2- انار، میدانیم که انار حاوی مقدار بسیار بالای آنتی اکسیدان است.این ماده به گردش جریان خون کمک می کند و به این ترتیب خون رسانی را به اندام های تناسلی آسانتر می کند .در حقیقت اگر شما نصف یک انار را قبل از رفتن به رختخواب میل کنید انگار نوعی ویاگرای طبیعی مصرف کرده اید.

3- جوز کاج، که حاوی زینک است .این ماده به تولید تستوسترون که هورمون جنسی است، کمک می کند و خوردن مشتی از این جوز روزانه به بالا رفتن انرژی جنسی کمک می کند.

یکی دیگر از دلایلی که کاهش میل جنسی را در زنان موجب می شود این است که آنها هنگام معاشقه درد احساس می کنند و راحت نیستند. یک نزدیکی دردناک به هیچ عنوان لذت بخش نیست. اگر شما نیز چنین تجربه ای دارید ، دو راه به شما پیشنهاد می کنیم :
یک اینکه حاضر شوید این مسئله را با پزشک خود درمیان بگذارید و مشکلتان را برای وی شرح دهید تا او برایتان آنچه لازم می داند، تجویز کند.

راه دوم این است که اگر حاضر به مشاوره با پزشکتان نیستید از محصولاتی چون کرم استروژن،حلقۀ استروژن که در واژن جاسازی می شود ، یا از صفحه های استروژن که به دیوارۀ رحم می چسبند کمک بگیرید.

بد نیست در آخر دو راز را با شما در میان بگذاریم:
1- تقریباً همه چیز به وضعیت انتخابی برای مقاربت بستگی دارد. برای معاشقه ای لذت بخش باید وضعیتی را  که شریکتان انتخاب کرده است بپسندید.

2- بهترین زمان برای رسیدن به اوج لذت جنسی صبح هاست



:: بازدید از این مطلب : 752
|
امتیاز مطلب : 25
|
تعداد امتیازدهندگان : 9
|
مجموع امتیاز : 9
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 مهر 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

با شروع شدن فصل پاییز و آغاز فصل سرما یکی از مشکلاتی که با آن بسیار رو به رو می شویم گرفتگی صدا است. این مشکل اگر به راه های درست درمان نشود می تواند به تارهای صوتی آسیب جدی وارد کند.
به گزارش گروه خواندنی های مشرق، یکی از مشکلاتی که بر اثر سرما خوردگی و یا آلرژی های فصلی ممکن است رخ بدهد گرفتگی صدا و یا مشکل دار شدن تارهای صوتی است. راه های متفاوتی برای بهبود این مشکل وجود دارد که به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد.

مصرف مقادیر زیاد آب و مایعات نیم گرم مثل چای کمرنگ یا شیر و عسل همچنین توجه داشته باشید که مصرف نوشیدنی های سرد، گازدار و حاوی کافئین بالا مثل قهوه و شکلات داغ مشکل شما را بدتر می کند

استفاده از دستگاه بخور در اتاق خواب و محیط منزل با مرطوب نگه داشتن هوا کمک زیادی به نرم شدن صدا می کند. شما می توانید از دستگاه های بخور سرد استفاده کنید که تاثیر بیشتری در هوای خانه دارند.


سعی کنید وقتی که صدایتان گرفته کمتر صحبت کنید یا تا حدامکان کوتاه مدت و با صدای آرام حرف بزنید. می توانید از محل کارتان یک روز مرخصی بگیرید و استراحت کنید. این کار می تواند کمک به سزایی به گلوی شما کند.

از خوردن غذاهای تند و پرادویه و همچنین ترشیجات خودداری کنید. غذاهایی مثل سوپ مرغ و سبزیجات و اسفناج پخته می توانند مفید باشند.

اگر مشکل صدای شما به علت برگشت غذا از معده به مری است، شب ها موقع خواب سرتان را کمی بالاتر از بدن قرار دهید، ۳تا۴ ساعت قبل از خواب از خوردن غذا خودداری کنید و در صورتی که همچنان مشکل ادامه داشت با دکتر مشورت کنید.


اگر گرفتگی صدا توام با سرفه خلط دار است می توانید از شربت هایی مثل تئوفیلین جی یا برم هگزین استفاده کنید. استفاده از این داروها باعث رقیق و خارج شدن خلط ها و به دنبال آن کاهش شدت سرفه و گرفتگی صدا می شود.

اگر گرفتگی صدا توام با سرفه خشک دارید، آخر شب قبل از خواب، یک عدد تخم مرغ را که از سالم بودن آن مطمئنید با پوست به مدت ۴۰ثانیه داخل ظرف حاوی آب جوش قرار دهید و قبل از این که زرده ببندد، آن را خارج و زرده را جدا کنید و درسته قورت بدهید. بعد از آن چیز دیگری حتی آب نخورید و بخوابید، این کار تاثیر زیادی در نرم کردن سینه و حنجره دارد. در نهایت در موارد شدید.



:: بازدید از این مطلب : 652
|
امتیاز مطلب : 19
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 مهر 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

تخم‌مرغ و پروتئین تخم‌مرغ به‌عنوان یکی از مواد ثابت و اساسی در تغذیه افراد بدن‌ساز به شمار می‌رود.

به گزارش   باشگاه خبرنگاران؛پروتئین تخم‌مرغ به‌عنوان پروتئین حقیقی تلقی می‌شود؛ یعنی پروتئین‌های تخم‌مرغ به‌عنوان مرجعی برای مقایسه پروتئین‌های سایر مواد خوراکی با آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.معمولاً کیفیت پروتئین از دو طریق اندازه‌گیری می‌شود:

۱- قابلیت هضم پروتئین تصحیح شده براساس اسید آمینه
۲- ارزش بیولوژیکی

روش ارزش بیولوژیکی، مقدار پروتئین ابقا شده در بدن را نسبت به پروتئین جذب شده اندازه‌گیری می‌کند. امتیاز پروتئین تخم‌مرغ براساس روش ارزش بیولوژیکی ۱۰۰ است؛ به این معنی که تمام پروتئین خورده شده، در بدن ابقا شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر پروتئین تخم‌مرغ حاوی تمامی اسیدآمینه‌های ضروری و مورد نیاز بدن است.

پروتئین دیگری که دارای امتیاز۱۰۰ براساس روش ارزش بیولوژیکی است پروتئین آب‌پنیر است.روش PDCAA، تمامیت و جامعیت پروتئین را اندازه‌گیری می‌کند و بالاترین

میزان آن عدد یک است. بر این اساس پروتئین سفیده، پروتئین جدا شده از سویا، پروتئین آب پنیر و پروتئین کازئین شیر همگی دارای امتیاز برابر با عدد یک هستند.
Eggs2.jpg (355×239)
یک تخم‌مرغ به وزن تقریبی ۵۰گرم حاوی ۳۹گرم آب، ۵/۶گرم پروتئین، ۶/۵گرم چربی، ۵/۰ گرم کربوهیدرات و نیز ویتامین‌ها و مواد معدنی است. زرده و سفیده، تخم‌مرغرا تشکیل می‌دهند و به‌طور مشخصی دارای ارزش تغذیه‌ای متفاوتی هستند.سفیده تخم‌مرغ حاوی مقدار بیشتری پروتئین اما تقریباً فاقد چربی و کلسترول است درحالی‌که زرده تخم‌مرغ مقدار پروتئین کمتر اما چربی و کلسترول بیشتری دارد.

این موضوع مهم‌ترین علت برای بیشتر راغب بودن مردم به خوردن سفیده تخم‌مرغ و رغبت کمتر برای مصرف زرده تخم‌مرغ است. متأسفانه اینگونه افراد فقط مقدار چربی و کلسترول زرده را مد نظر قرار داده‌اند و به همین خاطر دچار اشتباه شده‌اند.

زیرا اگرچه زرده تخم‌مرغ حاوی مقادیر بیشتری چربی است اما فقط دارای ۶/۱گرم چربی اشباع (چربی از نوع بد) است و بقیه چربی از نوع غیراشباع (چربی از نوع خوب) است. بنابراین بخش عمده چربی زرده تخم‌مرغ از نوع چربی خوب است و خوردن یک تخم‌مرغ در روز هیچ‌گونه ضرری را متوجه ما نمی‌سازد.

مطالعات نشان داده‌اند که خوردن چربی‌های اشباع موجب افزایش میزان کلسترول خون – حتی بیشتر از میزان کلسترول موجود در غذای مصرفی- می‌شود.

Eggs.jpg (355×266)
به‌منظور بررسی رابطه بین مصرف تخم‌مرغ و خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب، تعداد ۱۱۷۹۳۳ نفر در آمریکا تحت مطالعه قرار گرفتند که از این تعداد ۳۷۸۵۱ نفر (۳۲درصد) مرد ۴۰ تا ۷۵ ساله و ۸۰۰۸۲ نفر (۶۸درصد) زن ۳۴ تا ۵۹ ساله بود.محققان طی ۸‌سال بررسی مردان و ۱۴‌سال بررسی زنان تحت آزمایش، تعداد ۲۶۲۶ مورد بیماری قلبی و حمله قلبی را هم در مردان و هم در زنان گزارش کردند.

این محققان دریافتند که به‌طور کلی هیچ مدرکی دال بر وجود رابطه معنی‌دار بین مصرف تخم‌مرغ و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی چه در زنان و چه در مردان وجود ندارد و فقط در افرادی که مقدار بیشتری تخم‌مرغ در روز مصرف می‌کنند خطر ابتلا به CHD آن هم در بین افراد دچار بیماری دیابت افزایش می‌یابد.

این یافته‌ها ثابت می‌کنند که خوردن روزانه یک عدد تخم‌مرغ، تأثیری بر افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های عروق کرونر و یا حملات قلبی ندارد



:: بازدید از این مطلب : 608
|
امتیاز مطلب : 19
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : دو شنبه 10 مهر 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

از بین بردن تیرگی های جای جوش صورت www.taknaz.ir

 

درمان تیرگی پس از التهاب ناشی از آکنه مشكل و طولانی است و برای حصول نتایج مورد قبول  12-6 ماه وقت لازم است.

 

استفاده روزانه از ضد آفتابهای با طیف وسیع بخش مهم درمان است. انواع متفاوتی از كرمهای موضعی در درمان تیرگی پس از التهاب استفاده می شود كه شامل كرمهای هیدروكینون، ترتینوئین، اسید گلایكولیك وآزلائیك اسید است.

 

استفاده از پیلینگهای شیمیایی در بدست آوردن نتایج عالی مؤثر است. سایر درمانها شامل استفاده از تری كلرواستیك اسید، كرایوتراپی سطحی با نیتروژن مایع می باشد كه البته در افراد با پوست تیره به دلیل احتمال ایجاد اسكار بهتر است انجام نشود.

 

استفاده از كرمهای پوشاننده برای مناطق درگیر نیز می تواند از لحاظ ظاهری برای فرد مؤثر باشد. رتین آلدئید به همراه اسید گلیكولیك می تواند در درمانهای تیرگی پس از التهاب در مورد جوش صورت استفاده شود.همچنین لیزر فرکشنال Co2 , ND:Yag نیز مفید است.



:: بازدید از این مطلب : 835
|
امتیاز مطلب : 23
|
تعداد امتیازدهندگان : 10
|
مجموع امتیاز : 10
تاریخ انتشار : یک شنبه 9 مهر 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

تاثیر فوق العاده ماست ترش بر شفاف‌ سازی پوست !www.jazzaab.ir
 

 

شفاف‌ سازی پوست با کمک طب سنتی

 یك متخصص طب سنتی و متخصص پوست و مو گفت: پوست یک عضو ضعیف است و اختلالات اعضای درونی به خصوص دستگاه گوارش آن را دچار مشکل می‌کند و تاکید می‌شود قبل از استفاده از دارو‌های موضعی بر روی پوست عوامل داخلی درمان شود.

دکتر لیلا شیربیگی با توجه به دیدگاه طب سنتی در درمان و مراقبت‌های پوستی، اظهارداشت: در زمینه مراقبت‌های پوستی استفاده از ماسک‌های تغذیه‌ای اهمیت بالایی دارد. زرده تخم مرغ در طب سنتی پایه و اساس بیشتر ماسک‌های پوستی را شامل می‌شود.

وی افزود: در برخی از افراد ماست ترش پایه تهیه نمودن ماسک را شامل می‌شود که گاهی برای افزایش خاصیت کمی به آن آبلیمو و یا سایر میوه‌های ترش افزوده می‌شود. در این راستا توصیه می‌‎شود ماسک‌ها به مدت ۳۰ دقیقه بر روی پوست قرار بگیرد.

به گفته دکتر شیربیگی، توت فرنگی به عنوان یک لایه بردار مناسب پوست در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زمان آغاز ماساژ و مدت انجام آن

این متخصص پوست و مو در طب سنتی با تاکید بر نقش ماساژ در جلوگیری از پیری و چروکیدگی پوست، افزود: ماساژ صورت به وسیله روغن کدو و یا سایر مواد نرم کننده به صورت ۱۰ دقیقه در هنگام شب می‌تواند نقش بسزایی در پیشگیری از چروکی پوست داشته باشد.

وی اضافه كرد: ماساژ‌های شبانه باید به مدت سه هفته متوالی انجام شود تا در رفع التهابات پوست و جریان خون در زیر پوست موثر باشد.

دکتر شیربیگی در خصوص زمان مناسب برای آغاز ماساژ تصریح كرد: ماساژ صورت باید از سن کم و در حدود ۲۵ الی ۲۶ سالگی قبل از آغاز فاز چرکی پوست شروع شود.

وی خاطرنشان کرد: عملکرد صحیح اعضای داخلی بدن و سیستم گوارش در زمینه درمان بسیار نقش دارد. پزشک در درجه اول باید تغذیه، معده، کبد و سایر اعضای بدن بیمار را مورد بررسی قرار دهد و سپس در صورت نیاز برای پوست درمان مستقیم صورت گیرد.

این متخصص پوست و مو طب سنتی افزود: درصورتی که ماساژ صورت بگیرد اما عوامل و اعضای داخلی بدن عملکرد مناسبی نداشته باشد نمی‌توان از پوستی مناسب بهره‌مند شد.

دکتر شیربیگی با توجه به تاثیر غلظت خون در رنگ و شفافیت پوست اظهارداشت: یکی از مهم‌ترین دلایل خوش رنگی و شفافیت پوست میزان غلظت خون است. هر چه خون غلیظ‌تر باشد پوست تیره‌تر خواهد شد. بنابراین پوست این افراد باید از طریق تغذیه درمان شود.

آبگوشت پوست را شفاف می‌کند

وی با اشاره به غذا‌های مولد خون و فراموش شده در سبد تغذیه خانوار‌ها بیان کرد: غذاهایی از قبیل آبگوشت بسیار در شفافیت پوست موثر است. به افراد توصیه می‌شود گوشت را با نخود در هم آمیخته و به مقدار اندک سه الی چهار بار در هفته مصرف کنند و با افزودن برنج و زیره می‌توان از بروز نفخ پس از مصرف آبگوشت جلوگیری نمود.

شیربیگی با تاکید بر عدم استفاده از روغن زیتون برای پوست گفت: روغن زیتون دارای طبع گرم و خشک است به همین دلیل و به علت دارا بودن حرارت بالا منجر به خشکی پوست می‌شود بنابراین تاکید می‌شود از روغن‌های که دارای حرارت کمتری هستند مثل روغن خیار استفاده نمایند.

 

این دکترای طب سنتی با توجه به خارش التهاب پوستی در کودکان خاطرنشان کرد: در کودکانی که دچار این عارضه هستند می‌توان با ماساژ روغن بنفشه در پایه روغن بادام از شدت التهاب آن کاست.



:: بازدید از این مطلب : 889
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : یک شنبه 9 مهر 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal


1-برای زنگ ساعت خود یك آهنگ یا صدای آرام مثل صداهای طبیعت انتخاب كنید كه به جای پریدن ناگهانی از خواب شما را به آرامی بیدار كند.
 
2- توصیه می‌شود كه شب زودتر بخوابید تا صبح وقت بیشتری برای آماده شدن داشته باشید و به این ترتیب، كمتر دچار استرس صبحگاهی خواهید شد.

3- حتما در طول روز آب به اندازه كافی بنوشید و مراقب باشید بدنتان دچار كمبود آب نشود. كم آبی و خشكی بدن از عوامل موثر در تشدید استرس به ویژه در ابتدای روز است.

4- یك ورزش صبحگاهی سبك و كوتاه مدت مثلا تا 15 دقیقه تاثیر بسزایی در كاهش استرس اول روز دارد.

5- یكی دیگر از عوامل موثر در كاهش استرس صبحگاهی، خوردن صبحانه سالم و مقوی است. غذاهای خانگی، ماست و میوه تازه از گزینه‌های مناسب برای وعده غذایی صبحانه هستند.

6- اگر مایل هستید نتیجه بهتری در این زمینه بگیرید قبل از ترك منزل 5 تا 30 دقیقه می‌توانید مدیتیشن انجام دهید. با این كار ذهن و جسم خود را پیش از شروع كار روزانه صد در صد آماده خواهید كرد.

7- یكی دیگر از عوامل بسیار مهم برای كاهش استرس در طول روز این است كه نسبت به پیشامدها، وظایف و اتفاقات، انعطاف‌پذیر باشید و خود را با مسائلی كه پیش می‌آیند، هماهنگ كنید. به خاطر مسائل جزئی به خودتان استرس وارد نكنید و اگر كارها آشفته شده هدفتان را كه حفظ آرامش است به خودتان یادآوری كنید.



:: بازدید از این مطلب : 650
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : چهار شنبه 5 مهر 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal


معاون مرکز تحقیقات غدد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اهمیت ژنتیک در رشد قد افراد خاطرنشان کرد: اختلالات عاطفی و عدم برخورداری از مهر و محبت مادری می تواند در کوتاهی قد دخالت داشته باشد. دیده شده کودکانی که در پرورشگاه بزرگ می شوند احتمال اینکه قد کوتاهی پیدا کنند نسبت به بقیه افراد جامعه بیشتر است.

به گزارش ایران ناز دکتر محمدرضا مهاجری تهرانی گفت: رشد قدی کودک از دوران جنینی شروع می شود و در دوران نوزادی تا زمان بلوغ این رشد ادامه پیدا می کند و بعد از بلوغ با بسته شدن صفحه رشد، رشد قدی قطع می شود. وی ادامه داد: معمولا قد افراد به طور متوسط به هنگام تولد 50 سانتی متر است و بعد از تولد در 2 سال اول زندگی حدود 35 سانتی متر به طول قد اضافه می شود و بعد از آن تا زمان بلوغ سالی 6 سانتی متر به طول قد اضافه می شود.

در زمان بلوغ مجددا افزایش سرعت رشد قد را داریم و بعد از آن صفحه رشد بسته می شود به عبارت دیگر در زمان بلوغ در پسرها حدود 30 تا 35 سانتی متر و در دخترها حدود 20 تا 25 سانتی متر به طول قد اضافه می شود و عمدتا در مراحل اولیه بلوغ در دخترها به طول قد اضافه می شود و بعد از شروع عادت ماهیانه رشد قدی آنها به سرعت کاهش پیدا می کند و قطع می شود اما پسرها در مراحل پایانی بلوغ حداکثر رشد قد را دارند و بعد از آن صفحه رشد بسته می شود.»

این فوق تخصص غدد و متابولیسم افزود: بنابراین به طور متوسط به دلیل اینکه دخترها زودتر به بلوغ می رسند در سن 15 تا 17 سالگی صفحه رشد قد آنها بسته می شود اما در پسرها 16 تا 18 سالگی صفحه رشد آنها بسته می شود به همین دلیل بسیاری از تبلیغاتی که داروهای افزایش رشد قد در هر سن و به صورت تضمینی را تبلیغ می کنند فقط قصد کلاهبرداری و سودجویی از مردم را دارند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: عمده رشد قد افراد به ژنتیک آنها بستگی دارد یعنی در صورتی که قد پدر و مادر کوتاه باشد احتمال اینکه بچه قدکوتاه باشد بسیار زیاد است و اگر پدر و مادر قد بلندی داشته باشند به احتمال زیاد بچه قد مناسبی پیدا می کند.

دکتر محمدرضا مهاجری تهرانی در ادامه گفت: می توانیم طبق فرمولی ساده پیش بینی کنیم قد نهایی کودک چه اندازه می شود به این صورت که قد پدر به اضافه قد مادر تقسیم بر 2 به اضافه عدد 6.5 به طور متوسط قد یک پسر است و منهای عدد 6.5 می توانیم بگوییم به طور متوسط قد یک دختر است.

وی خاطرنشان کرد: عوامل دیگری مثل سوء تغذیه نیز در کوتاهی قد دخالت دارند همچنین اختلالات عاطفی و عدم برخورداری از مهر و محبت مادری می تواند در کوتاهی قد دخالت داشته باشد. دیده شده کودکانی که در پرورشگاه بزرگ می شوند احتمال اینکه قد کوتاهی پیدا کنند نسبت به بقیه افراد جامعه بیشتر است.

معاون مرکز تحقیقات غدد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: از دیگر عوامل موثر در کوتاهی قد می توان به مسئله هورمونی اشاره کرد برخی از بیماری ها مثل کم کاری تیروئید و یا افزایش عملکرد غده فوق کلیه می توانند باعث کوتاهی قد شوند و کمبود هورمون رشد هم یکی از علل کوتاهی قد در جوامع است.

وی گفت: عمدتا اگر مادر در دوران حاملگی در معرض مواد شیمیایی باشد باعث می شود وزن نوزاد به هنگام تولد کمتر از حالت طبیعی باشد و ممکن است قد نوزاد هم کوتاه باشد و می توان گفت کوتاه بودن قد و کمبود وزن در دوره کودکی می تواند از علل کوتاهی قد در بزرگسالی باشد.



:: بازدید از این مطلب : 689
|
امتیاز مطلب : 24
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : چهار شنبه 5 مهر 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

تاثیر فوق العاده ماست ترش بر شفاف‌ سازی پوست !www.jazzaab.ir
 

 

شفاف‌ سازی پوست با کمک طب سنتی

 یك متخصص طب سنتی و متخصص پوست و مو گفت: پوست یک عضو ضعیف است و اختلالات اعضای درونی به خصوص دستگاه گوارش آن را دچار مشکل می‌کند و تاکید می‌شود قبل از استفاده از دارو‌های موضعی بر روی پوست عوامل داخلی درمان شود.

دکتر لیلا شیربیگی با توجه به دیدگاه طب سنتی در درمان و مراقبت‌های پوستی، اظهارداشت: در زمینه مراقبت‌های پوستی استفاده از ماسک‌های تغذیه‌ای اهمیت بالایی دارد. زرده تخم مرغ در طب سنتی پایه و اساس بیشتر ماسک‌های پوستی را شامل می‌شود.

وی افزود: در برخی از افراد ماست ترش پایه تهیه نمودن ماسک را شامل می‌شود که گاهی برای افزایش خاصیت کمی به آن آبلیمو و یا سایر میوه‌های ترش افزوده می‌شود. در این راستا توصیه می‌‎شود ماسک‌ها به مدت ۳۰ دقیقه بر روی پوست قرار بگیرد.

به گفته دکتر شیربیگی، توت فرنگی به عنوان یک لایه بردار مناسب پوست در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زمان آغاز ماساژ و مدت انجام آن

این متخصص پوست و مو در طب سنتی با تاکید بر نقش ماساژ در جلوگیری از پیری و چروکیدگی پوست، افزود: ماساژ صورت به وسیله روغن کدو و یا سایر مواد نرم کننده به صورت ۱۰ دقیقه در هنگام شب می‌تواند نقش بسزایی در پیشگیری از چروکی پوست داشته باشد.

وی اضافه كرد: ماساژ‌های شبانه باید به مدت سه هفته متوالی انجام شود تا در رفع التهابات پوست و جریان خون در زیر پوست موثر باشد.

دکتر شیربیگی در خصوص زمان مناسب برای آغاز ماساژ تصریح كرد: ماساژ صورت باید از سن کم و در حدود ۲۵ الی ۲۶ سالگی قبل از آغاز فاز چرکی پوست شروع شود.

وی خاطرنشان کرد: عملکرد صحیح اعضای داخلی بدن و سیستم گوارش در زمینه درمان بسیار نقش دارد. پزشک در درجه اول باید تغذیه، معده، کبد و سایر اعضای بدن بیمار را مورد بررسی قرار دهد و سپس در صورت نیاز برای پوست درمان مستقیم صورت گیرد.

این متخصص پوست و مو طب سنتی افزود: درصورتی که ماساژ صورت بگیرد اما عوامل و اعضای داخلی بدن عملکرد مناسبی نداشته باشد نمی‌توان از پوستی مناسب بهره‌مند شد.

دکتر شیربیگی با توجه به تاثیر غلظت خون در رنگ و شفافیت پوست اظهارداشت: یکی از مهم‌ترین دلایل خوش رنگی و شفافیت پوست میزان غلظت خون است. هر چه خون غلیظ‌تر باشد پوست تیره‌تر خواهد شد. بنابراین پوست این افراد باید از طریق تغذیه درمان شود.

آبگوشت پوست را شفاف می‌کند

وی با اشاره به غذا‌های مولد خون و فراموش شده در سبد تغذیه خانوار‌ها بیان کرد: غذاهایی از قبیل آبگوشت بسیار در شفافیت پوست موثر است. به افراد توصیه می‌شود گوشت را با نخود در هم آمیخته و به مقدار اندک سه الی چهار بار در هفته مصرف کنند و با افزودن برنج و زیره می‌توان از بروز نفخ پس از مصرف آبگوشت جلوگیری نمود.

شیربیگی با تاکید بر عدم استفاده از روغن زیتون برای پوست گفت: روغن زیتون دارای طبع گرم و خشک است به همین دلیل و به علت دارا بودن حرارت بالا منجر به خشکی پوست می‌شود بنابراین تاکید می‌شود از روغن‌های که دارای حرارت کمتری هستند مثل روغن خیار استفاده نمایند.

 

این دکترای طب سنتی با توجه به خارش التهاب پوستی در کودکان خاطرنشان کرد: در کودکانی که دچار این عارضه هستند می‌توان با ماساژ روغن بنفشه در پایه روغن بادام از شدت التهاب آن کاست.



:: بازدید از این مطلب : 698
|
امتیاز مطلب : 16
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : چهار شنبه 5 مهر 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

www.parsnaz.ir - سبزی های مفید و سرشار از زندگی کدامند؟

به گزارش پارس ناز به نقل از «MSN» با استشمام برگ گیاهان می توان گیاه تازه را از غیرتازه تشخیص داد.در این مطلب به چند نوع گیاه و خواص آن اشاره می کنیم:
 
ریحان؛ سرشار از ویتامین C ، A ، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر و پتاسیم است. این گیاه برای درمان سردرد، سرگیجه، درد معده، یبوست و حالت تهوع به کار می رود و روغن آن در التیام گزیدگی حشرات موثر است. دم کرده این گیاه نیز درمان سریعی برای رفع برونشیت و سرماخوردگی است.
 

برگ بو؛ مواد مغذی مهم در این گیاه کلسیم، آهن، منیزیم، ویتامین CBA و E می باشند. برگ بو برای درمان میگرن، استرس، اضطراب و سم زدایی سیستم گوارشی به کار برده می شود. روغن این گیاه خاصیت ضدباکتریایی دارد و به طور طبیعی برای فراری دادن حشرات خانگی به کار می رود. کافی است مقداری از برگ های خرد شده را در کابینت های آشپزخانه قرار دهید.

گشنیز؛ این گیاه غنی از ویتامین CBA، کلسیم و روی است. این گیاه ادرارآور است و به سم زدایی سیستم گوارشی کمک می کند. علاوه بر آن در بهبود کیفیت خون و کاهش میزان کلسترول نیز مفید است.

نعناع؛ مواد مغذی مهم در این گیاه شامل کلسیم، فسفر، آهن، ویتامین CA و E است. نعناع برای درمان سوءهاضمه، سوزش سردل، نفخ و قولنج به کار برده می شود. علاوه بر آن، نعناع اشتهاآور است و حالت تهوع و سردرد را رفع می کند. چای نعناع نیز برای التیام بخشیدن به خشکی گلو موثر است. خوب است بدانید روغن نعناع در قرص های مکیدنی گلو، دهان شویه و خمیردندان استفاده می شود.

شوید: این گیاه سرشار از کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، ویتامین CA و E است. شوید برای درمان قولنج، نفخ، سوءهاضمه، تحریک اشتها و زیاد کردن شیر مادر مفید است.

جعفری؛ مواد مغذی موجود در این گیاه عبارتند از ویتامین C، کلسیم، سدیم، آهن و منیزیم، جعفری برای بهبود هاضمه، کیفیت خون، کاهش فشار خون و درمان کم خونی موثر است.
 
مرزنگوش؛ این گیاه سرشار از کلسیم، آهن، فسفر، پتاسیم، منیزیم، منگنز، ویتامین A و C است. این گیاه دارای خاصیت قوی ضدسرطانی و آنتی اکسیدانی است. مرزنگوش در هاضمه، رفع انگل روده ای، درمان حالت تهوع و اسهال مفید است.



:: بازدید از این مطلب : 640
|
امتیاز مطلب : 26
|
تعداد امتیازدهندگان : 9
|
مجموع امتیاز : 9
تاریخ انتشار : چهار شنبه 5 مهر 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

کارشناسان زیبایی می‌گویند اگر می‌خواهید به شکل طبیعی صورتی شفاف و براق داشته باشید، ‌هر روز صورتتان را با آب سرد بشویید.هر روز صبح باید تمام سطح پوست را با آب ، بدون استفاده از صابون شست. آب بهترین وسیله شست و شو و تمیز كردن پوست می باشدآب مورد استفاده برای شست و سوی پوست نباید سخت باشد،آب سخت در تركیب خود مقدار زیادی نمك داردكه با چربی پوست مخلوط شده ماده ای چسبنده بوجود می آورد كه در آب حل نمی شود.
 
www.parsnaz.ir - زیبایی پوست صورت با شستشو با آب سرد
 
این ماده بر روی پوست كشیده می شود و غده های پوست را می بندد و مانع تنفس پوست می شود. دستگاه عصبی به سبب شوك ناشی از استفاده از آب سرد به رگهای خونی تغذیه كننده صورت، دستور منبسط شدن می‌دهد و به این شكل هر روز خون بیشتری وارد ناحیه صورت می‌شود. و این امر موجب شفافیت و براقی پوست صورت می شود.

توصیه هایی مفید برای مراقبت از پوست:

- آب فراوان بنوشید. حداقل روزی ۱۰-۶ لیوان. آب سبب دفع سموم بـدن می گردد و برای سلامتی پوست بسیار مهم است.- از كرم های ضد آفتاب استفاده كنید تا پوستتان دچار پیری زود رس نگردد.

- رژیم غذایی مناسب داشته باشید. روزانه مقادیر زیادی سبزیجات ومیوه های تازه بخورید. سویا برای پوست بسیار مفید می باشد.

- سیگار را ترک كنید. سیگار ویتامین C بدن را از میان می برد كه این امر سبب آسیب به خاصیت ارتجاعی پوست گشته و چین وچروک در پوست نمایان می گردد.

- ورزش كنید. پوست شما نیاز به تنفس دارد. با دویدن و یا پیاده روی ساده جریان خون شما افزایش یافته و اكسیژن و مواد مغذی بیشتری به پوستتان می رسد.

- استرس را به حداقل برسانید. استرس سبب اختلال درهورمونهای بدن گشته كه بر پوست اثر سوء می گذارد.

- خواب كافی داشته باشید. ۶حداقل الی 7 ساعت در شبانه روز بخوابید.

- سس مایونز یك مرطوب كنندۀ فوق العاده برای پوست صورت می باشد. از آن به صورت ماسك می توانید استفاده كنید.



:: بازدید از این مطلب : 736
|
امتیاز مطلب : 25
|
تعداد امتیازدهندگان : 9
|
مجموع امتیاز : 9
تاریخ انتشار : چهار شنبه 5 مهر 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

www.parsnaz.ir - چند نکته برای رژیم غذایی در دوران بلوغ

این كه میگویند نوجوانی سن حساسی است، فقط به حساسیتهای روانی و روحی اشاره نمیكنند، برای اینكه نوجوانتان این دوره را به خوبی طی كند علاوه بر روح و روان به تغذیه او نیز توجه ویژه كنید.در واقع این دوران، دوره انتقال از كودكی به نوجوانی است كه با بلوغ نیز همراه است. رشد جسمی و تكامل رفتاری و شناختی، نوع تغذیه نوجوان را تحت تاثیر قرار میدهند.

به گفته متخصصان تغذیه، نیاز به انرژی و مواد مغذی مانند كلسیم، آهن، پروتئین، روی و انواع ویتامین از جمله ویتامینهای گروه B در این سن افزایش مییابد.باید توجه داشت كه نبود اطلاع از نوع تغذیه، پیروی از رژیمهای غذایی نامناسب منجر به سوءتغذیه و كاهش كارایی جسمی و فكری نوجوانان میشود، از طرفی اختلال در غذا خوردن نوجوانان در مواردی شایع است.بنابراین رعایت تغذیه صحیح شامل میزان مناسب و متعادل از گروههای غذایی مختلف ضروری است.

تغذیه از همه گروههای غذایی

مصرف گروه گوشت، مغزها و حبوبات نیز در دوران نوجوانی بسیار اهمیت دارد. گروه گوشت یا جانشینهای آن غنی از پروتئین، آهن، روی، ویتامین B6 و ویتامینB12 هستند.هر روز 2 تا 3 واحد از گروه گوشت یا جانشینهای آن برای نوجوانان توصیه میشود. هر واحد گوشت با 2 تا 3 تكه گوشت خورشتی (60 تا 90 گرم) گوشت قرمز، گوشت مرغ و سایر پرندگان بدون پوست یا ماهی یا دو عدد تخم مرغ یا یك لیوان حبوبات پخته یا نصف لیوان آجیل مانند پسته، بادام، فندق و گردو برابر است.

نان و غلات به ویژه نوع سبوسدار تامین كننده مقدار زیادی از انرژی، فیبر و ویتامینهای گروه B و برخی مواد معدنی هستند. بنابراین لازم است روزانه 9 تا 11 واحد از گروه نان و غلات كه هر واحد آن برابر با یك برش نان به اندازه یك كف دست یا نصف لیوان ماكارونی یا برنج پخته است مصرف شود.گروه شیر و فرآوردههای آن نیز آن دارای مقدار زیادی پروتئین، كلسیم، فسفر و ویتامین B2 هستند روزانه 3 واحد یا بیشتر از گروه شیر و فرآوردههای آن برای نوجوانان لازم است. هر واحد از این گروه با یك لیوان شیر یا ماست كم چرب یا 30 تا 45 گرم پنیر یا یكچهارم لیوان كشك یا 2 لیوان دوغ برابر است.

میوهها و سبزیها نیز حاوی انواع ویتامینها، مواد معدنی و فیبر هستند كه روزانه 3 تا 5 واحد از این گروه در دوران نوجوانی توصیه میشود. هر واحد میوه با یك عدد میوه متوسط مانند پرتقال یا سیب یا نصف لیوان میوههای ریز مانند توت، انار، انگور یا یك چهارم لیوان میوههای خشك مانند انواع برگه، كشمش، توت و انجیر خشك یا سهچهارم لیوان آبمیوه تازه طبیعی برابر است. هر واحد سبزی نیز معادل سهچهارم لیوان سبزی خام یا یكدوم لیوان سبزی پخته است.


تغذیه در دو جنس

حدود 50 درصد وزن هر فرد و 20 درصد قد در طول دوران بلوغ شكل میگیرد و این مساله نشاندهنده اهمیت تغذیه در این دوران است.البته در تغذیه دو جنس نیز تفاوتهایی وجود دارد، چرا كه طول این دوران در پسران طولانیتر و شدیدتر از دختران است.از طرفی با توجه به این كه دختران در سن بلوغ به دلیل سیكل ماهانه مقداری خون از دست میدهند، بنابراین در معرض كم خونی قرار دارند و نیاز بیشتری به مصرف آهن دارند.

به گفته پزشكان در دوران بلوغ تغییرات رفتاری فراوانی صورت میگیرد كه رفتارهای تغذیهای در میان آنها از نمود بیشتری برخوردار هستند. مثلا بیاشتهایی عصبی یا پرخوری عصبی از جمله این تغییرات است كه مشاوره با پزشك متخصص تغذیه قابل حل است.پروتئین، غذاهای پر چرب، مواد معدنی مانند كلسیم و فسفر، آهن و روی، قند و ویتامینها از جمله موادی هستند كه باید در رژیم غذایی روزانه لحاظ شوند، مصرف كلسیم نیز اهمیت ویژهای دارد. سنین 9 تا 20 سالگی به عنوان حساسترین دوران زندگی از نظر مصرف كلسیم است.

اختلال تغذیه ای كه در نوجوانان و در سنین بلوغ رخ میدهد، میتواند منجر به اختلال رفتاری در فرد شود. بنابراین والدین باید در این دوران رفتار صحیحی با فرزندان خود داشته باشند.اختلال تغذیهای كه معمولا در دوره سنی بلوغ و پس از بلوغ ایجاد میشود، به صورت بیاشتهایی یا پرخوری بروز میكند و میتواند منجر به اختلال رفتاری نیز در این افراد شود.

چاقی یا لاغری در نوجوانی

والدین در این دوران باید رفتارهای مناسبی داشته باشند كه منجر به افزایش اختلال رفتاری در نوجوان نشود و سعی در درمان ریشه و علت اصلی ایجاد این اختلال باشند.افرادی كه از چاق شدن نگران هستند سعی میكنند از خوردن دست بكشند و اغلب گرسنگی را تحمل میكنند تا مصرف غذای آنها كاهش یابد و از بعضی غذاهای خاص استفاده میكنند كه والدین اغلب در این موارد سعی میكنند به هر روشی آنها را به غذا خوردن وادار كنند كه در بیشتر موارد بیثمر است.

افرادی كه دچار پرخوری عصبی هستند، این افراد لاغر نمیشوند و به عوارضی همچون كمبود آب بدن، ترك خوردن پوست، ریزش مو، بیماریهای كبد، قلب، بیماریهای ریوی، پوسیدگی دندان و اختلالات گوارشی مبتلا میشوند.
بلوغ فرآیند پیچیدهای دارد، در این دوران توجه بیش از حد به وزن و نمای بدن بویژه از سوی والدین با تاثیر منفی در نوجوانان و جوانان همراه خواهد بود و باعث اختلال تغذیه خواهد شد كه درمان این اختلال زمان طولانی را صرف خواهد كرد.

محیط ناسالم در خانواده، طلاق، مرگ عزیزان، بیماری، تاكید والدین به تناسب اندام فرزندان و وابستگی بیش از حد به والدین از عوامل موثر در بروز اختلال تغذیهای در نوجوانان و جوانان است.زمانی كه والدین با اختلال تغذیه در نوجوانان مواجه میشوند باید این مساله را با مشاور و كارشناس مجرب در میان بگذارند.

والدین در صورت مشاهده علائمی همچون كاهش 25 درصدی وزن، ترس از چاق شدن، پوست خشك و چشمان فرو رفته به دلیل مشكلات تغذیهای و خوردن مقادیر خیلی زیاد غذا در یك وعده غذایی و استفراغ بعد از مصرف غذا در فرزندان خود با مشاور در رابطه با این مشكل مشورت كنند و به اظهارات كودك و نوجوان خود درخصوص انجام نشدن این كار اطمینان نكنند.همچنین والدین باید همیشه و بخصوص در این مواقع پشتوانه فرزندان خود باشند و آگاهی خود را نیز در رابطه با تغذیه فرزندان خود افزایش دهند.



:: بازدید از این مطلب : 884
|
امتیاز مطلب : 21
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : چهار شنبه 5 مهر 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

کمر درد, کمردرد, درد کمر

کمر درد

کمر درد

کمر درد، درد آزار دهنده ای است که شخص را از انجام کارهای روزمره اش باز داشته و به استراحت در بستر وادار می کند.امروزه با پیشرفت زندگی مدرن، شیوع کمر درد نه تنها کمتر نشده بلکه زیادتر هم شده است. و عجیب اینکه حتی سرعت بالا رفتن آن، از رشد جمعیت هم بیشتر بوده است.

 

6 اشتباه جالب و رایج درباره كمردرد!!

کمر درد می تواند به دلایل مختلفی بروز کند،اما شش اشتباه جالب و بزرگه در رابطه با کمردرد وجود دارد بدین ترتیب است ...

 

* می‌گویند اولین و بهترین درمان كمردرد،استراحت مطلق برای مدتی طولانی است:

برخلاف این عقیده كه قبلا بین پزشكان و بیماران رواج داشت،این روزها بیشتر پزشكان معتقدند كه استراحت مطلق،بویژه برای طولانی ‌مدت،كار درستی نیست و داشتن فعالیت‌های سبك،روند بهبود كمردرد را تسریع می‌كند.البته یك دوره كوتاه استراحت غالبا مفید است،ولی استراحت مطلق،آن هم برای مدتی طولانی،ضررش بیشتر از فایده است.

 

* می‌گویند آخرین و موثرترین درمان كمردرد، ‌جراحی است:

جراحی،آخرین درمان است،ولی موثرترین نیست.در واقع،هیچ روش جراحی موثری برای درمان كمر دردهای ناشی از مشكلات عضلات و بافت‌های نرم وجود ندارد و جراحی معمولا برای مشكلاتی مانند فتق دیسك بین‌مهره‌ای و اسپوندیلوز استفاده می‌شود؛آن هم به عنوان آخرین انتخاب.با این همه،اگر شما دردی شدید و مداوم دارید كه به هیچ درمانی جواب نمی‌دهد یا در اثر فشار بر نخاع و ریشه ‌های عصبی دچار ضعف عضلانی پیش‌رونده یا اختلالات عصبی نظیر عدم كنترل ادرار و مدفوع شده‌اید،ممكن است جراحی برایتان سودمند باشد.

 

*خیلی‌ها فكر می‌كنند بهترین تشك برای آنها كه كمردرد دارند،تشك نرم است:

اگر دچار كمردرد هستید،بهتر است از تشك‌های نسبتا سفت استفاده كنید و البته خوابیدن روی سطوح خیلی سفت نیز توصیه نمی‌شود.

 

 

کمر درد, کمردرد, درد کمر

کمر درد

 

* بعضی‌ها توصیه می‌كنند،اگر می‌خواهید فشار كمتری به كمرتان وارد شود،روی شكم بخوابید:

خوابیدن به شكم اصلا برای كمر مناسب نیست.بهترین حالت خوابیدن برای آنها كه كمر درد دارند، خوابیدن به پهلو و خوابیدن به پشت است.بهتر است به پهلو بخوابید و پاهایتان را اندكی به سمت شكم جمع كنید و بالشی را هم میان زانوهایتان قرار دهید؛و اگر تمایل دارید كه به پشت بخوابید،بهتر است پایتان را كمی بالاتر از سطح بدنتان (مثلا روی یك بالش یا صندلی) قرار دهید یا این‌كه بالشی را زیر زانوهایتان قرار دهید تا قوس طبیعی كمرتان حفظ شود.

 

* بعضی‌ها خیال می‌كنند كمردرد بیماری سالمندان است:

كمردرد سن و سال نمی‌شناسد و 70 درصد آدم‌ها در طول زندگی‌شان لااقل یك بار كمردرد می‌گیرند. ضمن این‌كه بعضی مطالعات نشان می‌دهد كه حتی بین 30 تا 50 درصد نوجوانان 15 تا 16 ساله نیز از كمردرد رنج می‌برند.شیوه نامناسب نشستن و خوابیدن،ورزش‌های نامناسب،كم ‌تحركی‌های طولانی و استفاده از كوله‌پشتی‌هایی كه وزنشان از 15 درصد وزن بدن بیشتر باشد،از شایع‌ترین علت كمر درد نوجوانان به حساب می‌آید.

 

* می‌گویند بیشتر كمر دردها ناشی از مشكلات دیسك،مهره‌ها و نخاع است:

در بیشتر موارد،كمردرد هیچ ربطی به مهره‌ها و دیسك و نخاع ندارد و علت آن صرفا كشیدگی عضلات و رباط‌های پشت است.عامل این كشیدگی هم چیزی نیست جز بلند كردن اجسام سنگین،بلند كردن نادرست اجسام،حركت ناگهانی در ناحیه كمر،نشستن یا خوابیدن نادرست و موارد مشابه.



:: بازدید از این مطلب : 710
|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : چهار شنبه 5 مهر 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

 فصل تابستان,فصل تابستان,تابستان فصل

فصل تابستان و تدابیر مربوط به آن

توصیه بهداشتی مربوط به فصل تابستان

فصل تابستان-اگر مزاج جبلی شما گرم و خشک یا گرم و تر است یا جوان هستید و مزاج سنی شما تابستانی است یا در فصل تابستان، گرما و غلبه صفرا بیش از پیش شما را اذیت می کند یااینکه در فصل تابستان زود عصبانی می شوید، آب زیاد می خورید، حوصله تان کم است، خشکی موی سر، شوره و ریزش مو دارید، توصیه می شود تدابیر ذیل را در فصل تابستان رعایت نمایید:

 

1.در فصل تابستان برای رفع عطش بجای استفاده از نوشابه، ساندیس و آب میوه های کارخانه ای (مانند رانی، سن ایچ و ...)، از شربتهای طبیعی با طبع سرد و یا همچنین بستنی سنتی مورد تایید، استفاده کنید. مثلاً می توانید خاکشیر، شربت آبلیمو، به لیمو، گلاب و یا عرق کاسنی میل کنید و یا عناب را شربت کنید و بخورید.

 

2. در فصل تابستان مواد غذایی با طبع گرم و خشک کمتر میل کرده و یا آنها را به همراه مصلحات مربوطه میل کنید. مواد غذایی سرد و تر فراوان بخورید. از مصرف خشکی ها و سرخ کردنی ها نیز حتی الامکان خودداری کنید.

 

3. در فصل تابستان بهتر است ، ترکیب عرق کاسنی و شاتره به همراه یک قاشق مربا خوری اسفرزه را شربت کرده و حتماً روزانه میل کنید.

 

4. اگر در فصل تابستان گرما بر شما غلبه کرده است، می توانید رب انار را با آبغوره مخلوط و بگذارید یک جوش کوچک روی گاز بخورد و در یخچال بگذارید و از آن هر شب 3-4 قاشق یک ساعت قبل از خواب میل نمایید.

 

5. قبل از ورود به فصل تابستان حجامت بکنید چون حجامت بدن را خنک می کند، برای اینکار آخر خرداد در ایام حزیران (که از 23 خرداد ماه شروع می شود)، بهترین وقت برای حجامت می باشد.

 

فصل تابستان,فصل تابستان,تابستان فصل

فصل تابستان

 

6.طبع اکثر چای های طبیعی و دم نوشهای مجاز نیز گرم یا معتدل هستند. لذا از مصرف دم نوشهای غلیظ و یا زیاده روی در مصرف آنها خودداری کنید. می توانید دم کرده آلبالو بخورید یا از چای های رقیق شده همچون دارچین استفاده کنید.

 

7. افرادی که طبیعتشان گرم است معمولاً در فصل تابستان، عرق سوز می شوند که توصیه می گردد حتماً موارد فوق الذکر را رعایت نمایند و با آب ولرم حمام کنند.در فصل تابستان برای رفع مشکل قسمتی از بدن که عرق سوز شده است نیز میتوانید بر روی محل عرق سوز شده، ضماد زرد (یا روغن زرد محلی) بمالید.

 

8. در ماه های گرم سال بهتر است صبح ناشتا آب خنک (نه آب یخ و خیلی سرد) میل کنید. در فصل تابستان سعی کنید وعده ناهار را غذای پختنی میل نکنید. آب دوغ خیار، نان با کاهو و سکنجبین، نان و طالبی . خربزه و گرمک ناهار مناسبی است. استفاده از آش دوغ، آش انار، آش سماق مناسب است.

 

در فصل تابستان از مصرف غذاهای گرم و پر ادویه ، خورش های گرم مثل فسنجان و خرما و غذاهای غلیظ و سنگین و دیر هضم مثل کله پاچه و حلیم بپرهیزید. تخم مرغ را هم به صورت نیم پز و عسلی میل کنید. از میوه های تابستانی و سبزیهای خنک مثل کاسنی، خرفه، گشنیز، اسفناج و کاهو بیشتر بهره ببرید.

 

9. خوردن آب بسیار سرد و یخ، خصوصاً در حالت ناشتا و یا بعد از برخاستن از خواب، بسیار مضر می باشد. اصولاً آب خنک برای هوای گرم دمای مطلوب است و آب ولرم یا معمول برای هوای سرد مناسب است و نباید آب یخ و بسیار سرد را میل کرد.

 

10.در فصل تابستان از مصرف مواد کارخانه ای خودداری کنید و کاکائو، سس و آب کلردار مصرف نکنید این گونه مواد باعث می شوند تا کبد شما گرم تر شود و در کم حوصلگی و عصبی شدن شما تاثیر می گذارند.

 

11. اگر غلبه صفرا داشته و فردی عصبانی هستید، استفراغ چرب کنید، برای اینکار باید یک غذای چرب مانند آب گوشت دنبه دار میل نمایید و بعد از بیست تا سی دقیقه از خوردن غذا، یعنی زمانی که صفرا تحریک شده و به داخل معده ریخته است مقداری آب نمک بهمراه سکنجبین خورده و بعد با تحریک گلو، استفراغ نمایید. شما باید یکی دو بار این کار را انجام دهید.

تذکر :

- افراد دارای مزاج جبلی بلغمی یا سالمندان نیاز به رعایت موارد فوق الذکر ندارند.

- به افراد غیر سالمند که دارای مزاج جبلی سودایی یعنی سرد و خشک هستند، برای اینکه خشکی فصل تابستان اذیتشان نکند، توصیه می شود از مواد غذایی با طبع خشک (سرد و خشک یا گرم و خشک) در تابستان کمتر استفاده کنند و از رطوبت بخشی میوه های تابستانی و کاهو استفاده نمایند.



:: بازدید از این مطلب : 894
|
امتیاز مطلب : 23
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : چهار شنبه 5 مهر 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

گرمازدگی و راه های پیشگیری از گرمازدگی

 

 

گرمازدگی و راه های پیشگیری از آن

گرمازدگی موقعیتی حادّ و تهدید کننده زندگی است که در این حالت سیستم تنظیم کننده دمای بدن ، به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در هوای گرم یا تولید بیش از حدّ گرما در بدن و یا وجود هر دو حالت ، از کار می افتد.درحالت گرمازدگی بدن نمی تواند گرمای اضافی خود را دفع کند، در نتیجه دمای بدن خیلی افزایش می یابد که می تواند اندام های اصلی را تخریب کند.

 

اثرات گرمازدگی بر بدن چیست ؟

گرمازدگی خطری برای فرد ندارد و کشنده نیست، مگر اینکه در درمان گرمازدگی کوتاهی و سهل انگاری شود و به طور کامل و سر موقع درمان نشود. اگر بطور ناگهانی مکانیسم خنک کننده بدن از کار بیفتد، دمای مرکزی بدن آنچنان افزایش می یابد که می تواند در کمتر از نیم ساعت منجر به مرگ فرد شود.

بعضی افراد چند هفته بعد از گرمازدگی  فوت می کنند که به دلیل نارسایی کلیه  یا قلب  است.بیش از 10 درصد افرادی که دچار این حالت می شوند، فوت می کنند. گرمازدگی باعث از کار افتادن و خرابی دائمی بعضی اندام ها مثل کبد  می شود.

 

آیا می توان از گرمازدگی جلوگیری کرد؟

برای جلوگیری از بروز گرمازدگی به توصیه های زیر عمل کنید :

 

1- برای جلوگیری از گرمازدگی وقتی که برای مدت طولانی در معرض تابش آفتاب یا در یک محیط گرم هستید و همچنین قبل و بعد و در طی ورزش، آب زیادی بنوشید.قبل از اینکه کاملاً احساس تشنگی کنید، آب  بنوشید (یعنی منتظر نباشید تا احساس تشنگی کنید و سپس آب بنوشید) و هنگام نوشیدن آب  بیشتر از آن حدّی که فکر می کنید نیاز به آب دارید، آب و مایعات  بنوشید، مخصوصاً وقتی که خیلی عرق کرده اید.

 

2- برای جلوگیری از گرمازدگی موقعی از روز را که هوا خیلی گرم است (مثل سر ظهر و بعد از ظهر) در منزل یا یک جای خنک استراحت کنید و بیرون نیایید.

 

3-قبل از فعالیت زیاد و ایستادن در معرض آفتاب، سعی کنید به هوای گرم تابستان عادت کنید.سیستم تنظیم دمای بدن شما هنگامی که به گرما عادت کرده باشد، بهتر عمل خود را انجام خواهد داد.

4- برای جلوگیری از گرمازدگی ،اگر یک دونده ی استقامتی  یا یک دوچرخه سوار هستید و می دانید که مسابقات  شما در شرایط آب و هوایی گرم برگزار خواهد شد، بایستی قبل از شروع مسابقه، خود را با این شرایط وفق دهید ( یعنی در هوای گرم، تمرین کنید ). این عمل باعث می شود بدنتان به گرما عادت کند.مواقع انجام تمرین به مقدار کافی آب و مایعات بنوشید.اگر اولین بار است که به شرایط آب و هوایی جدید رفته اید، تمرینات خیلی سنگین و سخت را انجام ندهید.

 

 

گرمازدگی و راه های پیشگیری از گرمازدگی

 

 

5- کمتر جلوی نور خورشید بایستید.

6- وقتی جلوی آفتاب کار می کنید، روی سرتان کلاه بگذارید که بهتر است لبه دار باشد تا روی صورتتان سایه ایجاد کند . سر شما نسبت به گرما حساس است.

 

7- برای پیشگیری از گرما زدگی در هوای گرم لباس های گشاد ، نازک و رنگ روشن بپوشید. لباس کتان از همه بهتر است ، زیرا باعث می شود هوا به راحتی از آن عبور کند و عرق شما خشک شود.

8- در هوای گرم پنجره ها را باز کنید یا از یک سیستم خنک کننده مثل پنکه، کولر و فن استفاده کنید.

9- سعی کنید وعده های غذایی تان را سبک و به مقدار کم میل کنید.

 

10- برای جلوگیری از گرمازدگی در آب و هوای گرم یا مرطوب فعالیت شدیدی انجام ندهید به خصوص اگر به این آب و هوا عادت ندارید.

 

11- اگر در هوای گرم ورزش می کنید،برای جلوگیری از گرمازدگی به ترتیب زیر آن را انجام دهید تا بدن شما به این آب و هوا عادت کند :

ابتدا تمرینات کوتاه مدتی انجام دهید و به تدریج و در طی دو هفته مدت آن را افزایش دهید. سعی کنید تمرینات شدید را صبح زود که هوا خنک است یا هنگام عصر انجام دهید.

هر نیم ساعت یک بار ، به مدت 5 تا 10 دقیقه در سایه استراحت کنید و اگر احساس خستگی کردید، سرعت ورزش خود را کاهش دهید.

 

12- در صورتیکه دارو مصرف می کنید، از پزشک خود سئوال کنید که آیا این دارو با تنظیم دمای بدن شما تداخل می کند یا خیر؟ اگر داروی مصرفی شما در تنظیم دمای بدنتان مداخله می کرد، باید فعالیت بدنی تان را در هوای گرم کاهش دهید و به مقدار کافی آب و مایعات بنوشید.

 

13- باید از علائم خطر گرمازدگی آگاه باشید تا هنگام بروز این علائم ، اقدامات لازم را انجام دهید. به خاطر داشته باشید که این علائم می توانند به تدریج و در طی چند روز یا اینکه بطور ناگهانی بعد از یک فعالیت شدید بروز کنند.

 

14- ادم ( آماس ) ناشی از گرما و عرق سوز شدن نشان می دهند که بدن شما تحت استرس ناشی از گرماست.در حالت ادم ناشی از گرما،رگ های خونی بدن گشاد شده و باعث می شوند مایعات زیر پوست بدن جمع شوند که در این صورت دست ها و پاها متورم می شوند. ممکن است ابتدا با احساس تنگ شدن انگشتر یا کفش ها متوجه این تورم شوید. در حالت عرق سوز، منافذ خروج عرق بسته می شوند و شما احساس خارش می کنید که معمولاً زیر لباس است. اگر لباس شما خیلی کلفت و گرم باشد ممکن است این حالت رخ دهد.

ادم و عرق سوز شدن خطرناک و مضر نیستند ، ولی نشان می دهند که باید برای پیشگیری از عوارض جدی گرمازدگی ، دمای بدنتان را کاهش دهید.

 

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

بروز گرمازدگی  یک فوریت پزشکی است. اگر شما یا هر فرد دیگری علائم زیر را که مرتبط با گرمای هواست، از خود نشان دهد، فوراً باید به پزشک مراجعه کند:

- احساس سرگیجه

- خستگی بیش از حدّ

- آشفتگی

- درد شدید عضلات

- تب یا تهوع

- تشنج یا بیهوش شدن



:: بازدید از این مطلب : 741
|
امتیاز مطلب : 29
|
تعداد امتیازدهندگان : 10
|
مجموع امتیاز : 10
تاریخ انتشار : چهار شنبه 5 مهر 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

ضعف بدن,درمان ضعف بدن,علت ضعف بدن,بیماری ضعف بدن

درمان ضعف بدن

ضعف بدن

ضعف بدن یک بیماری نیست بلکه یک شکایت است،ضعف بدن و خستگی احساسی است که توسط فرد و به صور مختلف از جمله : بی حالی ، کسالت و زود خسته شدن ، فقدان انگیزه و نیرو، ازدست دادن میل و علاقه به کارهای روزمره شادابی کم یا احساس یأس وناامیدی بیان می شود;همچنین به صورت احساس باطنی ضعف و میل شدید به استراحت یا خوابیدن نیز بیان می گردد.

 

درمان ضعف بدن
آیا می دانید چه میوه ای خستگی و ضعف بدن شما را برطرف می کند ؟ اگر این مشکل را دارید این مطلب را بخوانید.

یکی از میوه هایی که برای درمان ضعف بدن و خستگی میتوان استفاده کرد انگور است.مصرف انگور خستگی را برطرف می‌كند و به دلیل داشتن پتاسیم برای برطرف كردن ضعف بدن مفید است. مصرف آب انگور تازه می‌تواند یبوست كه عوارض آن بی اشتهایی، نفخ، سردرد، تشنگی مفرط و بوی بد دهان را از بین برد.
غوره حالت كال انگور است و برای درست كردن سركه استفاده می‌شود و سركه حاصل از تخمیر دانه‌های انگور در تسكین خارش‌های پوستی و جلدی مؤثر است.


انگور سرشار از پتاسیم است كه برای درمان ضعف بدن مفید است. افراد مبتلا به ناراحتی‌های قلب و اعصاب می‌تواتند مفید باشد. انگور برای سلامت قلب، ریه و كلیه مفید است و به علت داشتن املاح و مواد سلولزی، ملین و مدر است و برای مبتلایان به اوره خون مناسب و سازگار است.
دانه‌های خشك انگور صفرا و بلغم را رفع می‌كند. اتصالات را قوی می‌كند و حالت‌های خستگی و ضعف بدن را برطرف می‌كند. روغن هسته انگور حاوی اسید‌های چرب غیر اشباع است كه مصرف آن بسیار مفید است.

 

ضعف بدن,درمان ضعف بدن,علت ضعف بدن,بیماری ضعف بدن

درمان ضعف بدن

یکی دیگر از مواد غذایی که میتوان از آن برای درمان ضعف بدن استفاده کرد جو است.جو از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک است و دارای خواص دارویی است.
جو غذایی بسیار مقوی است. جوشانده ‏ی حاصل از مخلوط دانه‏ های جو همراه با جوی دوسر و گندم ماده غذایی بسیار مقوی در درمان ضعف بدن است. جو دارای مقادیر بالایی از فسفر است و بنابراین برای وضعیت عصبی و فعالیت‏ های ذهنی بسیار مفید است.



:: بازدید از این مطلب : 880
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : چهار شنبه 5 مهر 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

تاثیر منفی, عوامل سردرد, پیشگیری از سردرد

 

اولین نکته ای که برای پیشگیری از سردرد، باید توجه داشته باشیم، آرامش و بی توجهی به مسائلی است که امکان رفع آن وجود ندارد.

مثلا در خیابان سر و صدا زیاد است، اما امکان رفع آن نیست ولی اگر هر روز بگوییم سروصدا مرا خفه می کند، بیشتر ناراحت کننده می شود، حرف های ناخوشایند دوستان و هر چیزی که آرامش را به هم می زند، نیز می تواند تاثیر منفی داشته باشد.

همچنین برای پیشگیری از سردرد باید اضطراب های بی مورد را از خود دور کرد و کارها را طوری برنامه ریزی کرد که باعث مشکل زیاد نشود.

از سوی دیگر خوب نخوابیدن از عوامل مهم سردرد است. بنابراین خوب یا بد خوابیدن در ابتلا به سردرد بسیار مهم است و حتی بالشی که از آن استفاده می کنیم نیز بسیار مهم است؛ بالش باید هنگام استراحت به طور کامل زیر گردن قرار گیرد.

معاینه چشم ها نیز مورد مهم بعدی برای ریشه یابی علت سردرد است، پس برای پیشگیری از سردرد هرچندوقت یک بار چشم ها را باید معاینه کرد، چرا که عیب های انکساری باعث سردرد می شود. نکته پایانی این است که باید نقش تغذیه را نیز جدی گرفت؛ گرسنگی نیز از عوامل سردرد است و با تغذیه به موقع می توان از بروز سردرد جلوگیری کرد



:: بازدید از این مطلب : 819
|
امتیاز مطلب : 26
|
تعداد امتیازدهندگان : 9
|
مجموع امتیاز : 9
تاریخ انتشار : چهار شنبه 5 مهر 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

بیماری آلزایمر, آلزایمر درمان, جلوگیری از آلزایمر

آلزایمر نوعی از اختلال مشاعر است که موجب بروز مشکلات حافظه ای، رفتاری و فکری می شود. علائم این بیماری معمولا به کندی پیشرفت می کنند و به مرور زمان وخیم تر می شود تا جایی که درکار های عادی روزانه و زندگی روز مره اختلال ایجاد می کند. بنا برگزارش سایت انجمن جهانی آلزایمر، ۱۰ نشانه هشداردهنده این بیماری عبارتند از:

۱) تضعیف حافظه و بروز حالت های فراموشی که زندگی روزمره را مختل می کند.

یکی از شایعترین علائم آلزایمر از دست دادن حافظه بویژه فراموش کردن اطلاعاتی است که فرد بیمار اخیرا آن ها را به خاطر سپرده است. سایر موارد شامل فراموش کردن تاریخ ها و روید ادهای مهم، پرسیدن مکرر اطلاعات مشابه و وابستگی به وسایلی مثل دفتر یادداشت و لوازم الکترونیکی برای به یاد آوردن موضوعات معمولی هستند.

۲) چالش در برنامه ریزی یا حل مسائل.

برخی افراد ممکن است تغییراتی را در توانایی شان برای برنامه ریزی یا کارکردن با اعداد و ارقام تجربه کنند. آن ها اغلب رسیدگی به صورت حساب های ماهانه را فراموش می کنند و در تمرکز کردن و انجام کارهای طولانی تر با مشکل مواجه می شوند.

۳) مشکل در انجام کارهای معمول و ساده در منزل، محل کار و حتی تفریحات.

مبتلایان به آلزایمر اغلب در انجام و تکمیل کارهای روزانه و معمول با مشکل مواجه می شوند. آن ها حتی برای رانندگی کردن تا یک مقصد آشنا، مدیریت هزینه های کاری و یا به یا دآوردن قوانین بازی های مورد علاقه شان دچار مشکل می شوند.

۴) سردرگم شدن در زمان و مکان

مبتلایان به آلزایمر نمی توانند تاریخ ها، فصول و گذر زمان را دنبال کنند. آن ها گاهی فراموش می کنند که کجا هستند و چگونه خود را به این محل رسانده اند.

۵) مشکل در درک تصاویر

در برخی از افراد داشتن مشکل بینایی در واقع نشانه ای از آلزایمر است. آن ها هم چنین در خواندن، تشخیص مسافت و رنگ و تضاد نورها مشکل پیدا می کنند. گاهی اوقات وقتی مقابل آیینه قرار می گیرند، تصور می کنند فرد دیگری مقابل آن ها ایستاده و درک نمی کنند که تصویر خودشان است.

۶) پیدا کردن مشکلات تازه با واژه ها در گفتن یا نوشتن

مبتلایان به آلزایمر در دنبال کردن یا پیوستن به یک گفت وگو ناتوان می شوند، آنها گاهی در حین گفت وگو متوقف می شوند و برای ادامه صحبت های خود هیچ ایده ای ندارند و دائم جملات مشابهی را تکرار می کنند. هم چنین در پیدا کردن واژه های مناسب در بین مکالمه خود ناتوان می شوند.

۷) گذاشتن اشیاء در جای غیرمعمول و از دست دادن توان ردیابی مجدد برای پیدا کردن آن ها.

بیماران آلزایمری اغلب وسایل خود را در جاهای غیرمعمولی می گذارند و بعد جای آن ها را فراموش می کنند. به علاوه حتی توان آن را ندارند که با رجوع به حافظه خود جای قرار دادن وسیله مورد نظر را ردیابی کنند.

۸ ) ضعف و ناتوانی در قضاوت و تصمیم گیری

بیماران مبتلا به آلزایمر اغلب در قضاوت و تصمیم گیری دستخوش تغییراتی می شوند که توان آن ها را در این زمینه ها کاهش می دهد.

۹) عقب نشینی از فعالیت های کاری و اجتماعی

این بیماران به تدریج خود را از برنامه های گروهی و فعالیت های اجتماعی و ورزشی کنار می کشند.

۱۰ ) تغییر در خلق و خو وشخصیت.

ویژگی های شخصیتی و خلق وخوی این بیماران نیز تغییر می کند. آن ها دچار سردرگمی، تردید و ظن، افسردگی، ترس واضطراب می شوند و به سادگی در شرایط مختلف آشفته و پریشان می شوند.



:: بازدید از این مطلب : 763
|
امتیاز مطلب : 13
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : چهار شنبه 5 مهر 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

آلزایمر, دیوانگی, درمان آلزایمر

 

بیماری جنون، از جمله بیماری‌هائی می‌باشد که ممکن است هر فردی به آن مبتلا بشود، حتی این بیماری یکی از بیماری‌های مهارنشدنی در سال‌های اخیر بوده است.
در آمریکا حدود 5.4 میلیون نفر به آلزایمر، مبتلا هستند که یکی از رایج‌ترین انواع دیوانگی می‌باشد و به نظر می‌رسد که زوال عقل، بسیار زودتر از آنچه تصور می‌شد، اتفاق می‌افتد. چنانچه در تحقیقی که به مدت 10 سال طول کشید، نشان داد که زوال حافظه، استدلال کردن و سلیس بودن کلام، در اوائل سن 45 شروع می‌شود.

به نوشته یاهو نیوز، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که افراد با انجام یکسری امور، می‌توانند خطر این بیماری را از بین ببرند و سبک زندگی خود را تغییر دهند. که در ادامه به این امور اشاره می‌شود.

 

حل کردن جدول
سرگرمی‌هائی چون- مطالعه، حل جدول، شطرنج بازی کردن، باعث می‌شود مغز شما فعالیت کند و سلول‌های مغز و ارتباطات آن، ساخته شود.
مزایای این کار به حدی است که شما نمی‌توانید تصور کنید.

 

کار کردن بر روی دستگاه‌های موسیقی
ساخت آهنگ، باعث افزایش عمر مغز شما می شود. طبق تحقیقی که انجام شد، نشان داده شد افرادی که بر روی یکی از دستگاه‌های موسیقی کار می‌کردند، در انجام فعالیت‌های ذهنی، در مقایسه با دیگران بهتر بودند.

 

عرق کردن
اخیرا، کلینیک مایو، با تحلیل تحقیقات انجام شده درباره فعالیت‌های بدنی و کارکرد مغز، دریافتند که هرگونه فعالیتی که میزان ضربان قلب شما را بالا می‌برد، می‌تواند خطر دیوانگی و جنون در فرد را کاهش دهد.

 

تماس گرفتن با دوستان
داشتن ارتباط اجتماعی مستمر، باعث می‌شود مغز شما جوان بماند. بنابراین انجام سرگرمی‌ها که ترکیبی از فعالیت اجتماعی، فیزیکی و روانی است، ممکن است، بهترین محافظ در برابر بیماری جنون باشد.

 

خوردن ماهی
طبق تحقیقی که در سال 2011 در مرکز رادیولوژیک آمریکای جنوبی انجام شد، ماهی در واقع، غذای مغز است. اسکن از مغزها، نشان داد افرادی که ماهی کباب شده بر روی آتش و پخته شده- نه ماهی که در روغن سرخ می‌شود- حداقل یک مرتبه در هفته، مصرف می‌کنند، از ماده خاکستری در نواحی کلیدی مغزشان، بهتر محافظت می‌شود.



:: بازدید از این مطلب : 678
|
امتیاز مطلب : 26
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : چهار شنبه 5 مهر 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

کلسیم, قرص کلسیم, ویتامین D, مکمل کلسیم

قرص کلسیم

 

برای جذب بهتر قرص کلسیم چه کنیم؟

 

1- همراه با مکمل کلسیم، از قرص ویتامین C یا مواد غذایی غنی از ویتامین C مثل پرتقال استفاده کنید. ویتامین C، جذب کلسیم را افزایش می‏دهد.

2- اسید آمینه «لیزین» برای جذب کلسیم لازم است. لذا غذاهای غنی از آن را بخورید، مثل تخم‏مرغ، ماهی، سویا و فرآورده‏های آن، لوبیا.

3- سه بار در هفته و هر بار به مدت 15 دقیقه در معرض تابش مستقیم نور آفتاب قرار بگیرید، زیرا نور آفتاب آسان‏ترین راه برای تامین ویتامین D بدن است (ویتامین D در اثر تابش مستقیم نور خورشید بر پوست، در بدن ساخته می‏شود). ویتامین D برای جذب بهتر کلسیم، ضروری است. البته بین ساعات 10 صبح تا 2 بعداز ظهر که تابش نور خورشید شدید است، زیر آفتاب نروید.

4- مقدار مکمل کلسیم مصرفی روزانه ی خود را چند قسمت تقسیم کنید و هر بار یک قسمت را بخورید، زیرا مطالعات نشان داده است که دریافت مکمل کلسیم در دفعات متعدد و مقدار کمتر، موثرتر از دریافت یک جای کلسیم و به مقدار زیاد است؛ مثلاً اگر باید روزانه 2 عدد قرص کلسیم بخورید، صبح یک عدد و عصر یک عدد را بخورید.

5- مکمل کلسیم را به نسبت 2 به 1 همراه یا مکمل منیزیم بخورید، یعنی 2 قسمت کلسیم و یک قسمت منیزیم.

6- مکمل کلسیم را به همراه مکمل آهن نخورید، زیرا اثر هر دوی آنها کاهش می‏یابد.

7- همراه با کلسیم، مقدار زیادی مکمل روی مصرف نکنید، زیرا مقادیر بالای روی، جذب کلسیم را کاهش می‏دهد.

ویتامین D برای جذب بهتر کلسیم، ضروری است.

8-  نوشابه‏ های گازدار را به مقدار خیلی کم مصرف کنید یا اصلا مصرف نکنید، زیرا به علت داشتن اسید فسفریک (فسفر زیاد) باعث دفع کلسیم از بدن می‏شود. مصرف زیاد فسفر، باعث دفع کلسیم از طریق ادرار می‏شود.

9- مصرف غذاهای با منشا حیوانی را کاهش دهید. دریافت زیاد پروتئین‏های حیوانی (مثل گوشت، تخم‏مرغ، شیر و لبنیات) دفع ادراری کلسیم را افزایش می‏‏دهند. دریافت زیاد نمک نیز چنین اثری دارد.

10- تنقلات و خوراکی‏های کم ارزش، الکل، قهوه و آرد سفید (مثل نان لواش) را مصرف نکنید. این مواد غذایی باعث می‏شوند کلسیم زیادی از بدن دفع شود و جذب آن کاهش یابد.

11- مواد غذایی حاوی اگزالات را به میزان متوسط مصرف کنید، زیرا اگزالات، با جذب کلسیم تداخل می‏کند. مواد غذایی حاوی اگزالات شامل بادام، بادام‏زمینی، چغندر و برگ آن، ریواس، اسفناج، کلم، کاکائو، چای، آلو و توت‏هاست.

12- سبوس گندم را به میزان متوسط مصرف کنید، زیرا مصرف زیاد آن، با جذب کلسیم تداخل می‏کند.

13- داروهای مصرفی خود را بررسی کنید، زیرا بعضی از آنها مثل گلوکو کورتیکوئید‏ها با جذب کلسیم تداخل می‏کنند. در مورد مصرف همزمان داروها و مکمل کلسیم با پزشک مشورت کنید.

نکات:

1- مقدار مکمل کلسیم توصیه شده در روز، 800 تا 1500 میلی گرم است.

2- مکمل های آنتی اسید‏، منبع خوبی از کلسیم نیستند، زیرا اسید معده را خنثی می‏کنند، در حالی که کلسیم در محیط اسیدی بهتر جذب می‏شود. آنتی اسیدهای حاوی آلومینیوم مثل (آلومینیوم ام جی)، می‏توانند دفع کلسیم از ادرار را افزایش دهند.

3- اگر داروی خاصی مصرف می‏کنید، قبل از مصرف مکمل کلسیم با پزشک خود یا دکتر داروساز داروخانه مشورت کنید.

4- اگر سنگ کلیه دارید، یا سابقه ابتلا به سنگ کلیه در خانواده‏ی شما وجود دارد، مکمل کلسیم نخورید.

منبع:سایت تبیان



:: بازدید از این مطلب : 587
|
امتیاز مطلب : 18
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : چهار شنبه 5 مهر 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

سفید کننده دندان,انواع سفید کننده دندان,سفید کننده های دندان,پودر سفید کننده دندان

سفید کننده دندان


استفاده از سفیدکننده‌های دندان در خانه

سفید کننده دندان-داروخانه‌ها این روزها انواع محصولات خانگی سفید کننده دندان، مانند چسب‌ها یا ژل‌های سفید کننده دندان را به شما ارائه می‌کنند، ولی آیا شما با خرید این محصولات سفید کننده دندان می‌توانید دندان‌هایتان را سفید کنید و لبخندی زیباتر داشته باشید؟ جواب مثبت است، ولی این محصولات سفید کننده دندان محدودیت‌هایی نیز دارند.

 

اگر شما از داروخانه یک چسب یا نوار یا ژل‌های سفید کننده دندان را خریداری کردید و آن را در منزل برای سفید کردن دندان‌هایتان به کار بردید، ولی در نهایت دندان‌هایتان سفید نشدند، باید با دندانپزشک‌تان مشورت کنید.بهتر است پیش از خرید محصولات خانگی سفید کننده دندان این کار را انجام دهید، چون دندانپزشک پس از معاینه‌ای کوتاه به شما خواهد گفت که تغییر رنگ دندا‌ن‌هایتان چه علتی دارد و شما بهتر است از چه روش و چه محصولاتی برای سفید کردن دندان‌هایتان استفاده کنید. شاید این محصولات خانگی سفید کننده دندان که غلظت و قدرت سفیدکنندگی کمتری دارند، برای شما موثر نباشند،در این صورت فقط وقت و هزینه‌تان را هدر داده‌اید.

 

1- درد و حساسیت:

تقریبا نیمی‌از افرادی که از محصولات سفید کننده دندان استفاده می‌کنند،درجاتی از حساسیت دندانی و التهاب لثه را پس از آن تجربه می‌کنند.اگر شما هنگام استفاده از محصولات سفید کننده دندان دچار حساسیت دندانی شدید و در اثر نوشیدن مایعات گرم و سرد دندان‌هایتان دچار دردهای گذرایی شد و یا لثه‌هایتان قرمز شد،باید غلظت این محصولات سفید کننده دندان خانگی را کمتر انتخاب کنید.به طور معمول، این عوارض در عرض چند روز از بین می‌روند، اما اگر این درد و التهاب ادامه پیدا کرد حتما با دندانپزشک‌تان تماس بگیرید.

2- سرطان:

بعضی‌ها تصور می‌کنند ماده "پراکسید" که در سفید کننده‌های دندان خانگی وجود دارد موجب سرطان مخاط دهان می‌شود، ولی این نگرانی بی دلیل است.مقدار پراکسیدی که هر فرد در روز هنگام استفاده از سفیدکننده‌های دندان خانگی دریافت می‌کند، 10 درصد مقداری از این ماده است که هر روز در بدن تولید می‌شود.در عین حال، بزاق دهان این ماده را بی‌اثر و خنثی می‌کند. پس خیالتان آسوده باشد که سفید کننده دندان موجب سرطان نمی‌شوند.

 

 

سفید کننده دندان,انواع سفید کننده دندان,سفید کننده های دندان,پودر سفید کننده دندان

سفید کننده دندان

 

3- در بارداری ممنوع:

اگر شما باردار هستید، باید سفید کردن دندان‌هایتان را به بعد از زایمان موکول کنید،چون  مواد سفید کننده دندان می‌توانند بلعیده شوند و برای جنین خطرآفرین باشند.به هر حال شما باید تلاش کنید، جنین را در این 9 ماه از مواد شیمیایی مصون نگه دارید.

 

4- ترمیم‌ها را سفید نمی‌کند:

بعضی‌ها دندان‌هایشان را از پیش با مواد ترمیمی هم ‌رنگ دندان ترمیم کرده‌اند،ولی به مرور زمان این ترمیم‌ها بد رنگ شده‌اند و یا حاشیه‌های آن رنگ گرفته‌اند.اگر شما هم چنین مشکلی دارید، باید به شما توصیه کنیم که خیال سفید کردن دندان‌هایتان را از سر بیرون کنید. مواد سفیدکننده دندان روی این ترمیم‌ها اثر چندانی ندارند و بد رنگی آنها را برطرف نمی‌کنند. بهتر است این ترمیم‌ها را تعویض کنید.

 

5- اگر پوسیدگی و یا لکه‌های سفید روی دندان‌هایتان دارید:

بعضی‌ها وقتی مقابل آیینه می‌خندند، لکه‌های سفیدی روی دندان‌هایشان به چشم می‌آید. فراموش نکنید این لکه‌ها با سفید کننده دندان محو نمی‌شوند. از طرف دیگر، پوسیدگی و عفونت‌های لثه هم از مواردی هستند که شما را از سفید کردن دندان‌هایتان باز می دارند. ابتدا باید پوسیدگی‌های دندان‌هایتان ترمیم شود، بیماری‌های لثه‌ای بهبود یابند و پس از آن به سراغ سفید کردن دندا‌ن‌هایتان بروید.

 

6- بی‌اثر سفید کننده دندان روی روکش‌ها:

ممکن است دندانتان را روکش کرده باشید، ولی این روکش رنگش زردتر از دندان‌های طبیعی شما باشد.در این صورت نباید انتظار داشته باشید،استفاده از محصولات سفید کننده خانگی دندان، دندانتان را سفیدتر کند.اگر دوست دارید رنگ روکش شما سفید شود و با رنگ بقیه دندان‌هایتان هماهنگ باشد،باید روکش دندانتان را عوض کنید و از دندانپزشک بخواهید روکشی با رنگ روشن تر برای دندان شما به کار ببرد.

 

7- دندان‌های زرد بهتر از خاکستری:

فراموش نکنید که دندان‌های با ته ‌رنگ خاکستری دشوارتر از دندان‌های با ته ‌رنگ زرد با سفیدکننده‌های خانگی سفید می‌شوند.

منبع: هفته نامه سلامت



:: بازدید از این مطلب : 750
|
امتیاز مطلب : 16
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : چهار شنبه 5 مهر 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

 

آدم‌ها در سراسر دنیا غالباً خواب‌هایى درباره تحت تعقیب بودن، مورد حمله قرار گرفتن و یا پرت‌شدن مى‌بینند. خواب‌هاى مشترک دیگر شامل رویدادهاى مدرسه، احساس یخ‌زدگى و بى‌حرکتى، دیر رسیدن و پرواز است.

 

۱- همه خواب مى‌بینند

مردها خواب مى‌بینند. زن‌ها خواب مى‌بینند. حتى بچه‌ها خواب مى‌بینند. همه ما خواب مى‌بینیم، حتى کسانى که ادعا مى‌کنند که خواب نمى‌بینند هم خواب مى‌بینند. در واقع، پژوهشگران دریافته‌اند که افراد معمولا هر شب چند بار خواب مى‌بینند که هر کدام بین پنج تا بیست دقیقه طول مى‌کشد. بنابراین، در یک طول عمر معمولى، افراد به طور میانگین شش سال را صرف خواب دیدن مى‌کنند!
۲- اغلب خواب‌ها فراموش مى‌شوند

براساس برآوردهاى صورت گرفته توسط آلن هابسون، پژوهشگر خواب، در حدود ۹۵ درصد خواب‌ها کوته‌زمانى پس از بیدار شدن، فراموش مى‌شوند. چرا به یاد آوردن خواب‌ها دشوار است؟ براساس یک نظریه، تغییراتى که در مغز در خلال خوابیدن اتفاق مى‌افتد از پردازش و ذخیره‌سازى اطلاعات که براى شکل دادن حافظه مورد نیاز است، پشتیبانى نمى‌کند. اسکن مغزى از افراد به هنگام خواب نشان داده است که قطعه پیشانى، ناحیه‌اى که نقشى کلیدى در شکل دادن حافظه بازى مى‌کند، در خلال خواب REM (حرکات سریع چشم)، یعنى مرحله‌اى که خواب دیدن اتفاق مى‌افتد، غیرفعال است.

۳- همه خواب‌ها رنگى نیستندبا وجودى که در حدود هشتاد درصد خواب‌ها رنگى هستند، امّا درصد کمى از افراد ادعا مى‌کنند که فقط خواب‌هاى سیاه و سفید مى‌بینند. در یک مطالعه، افرادى که در حال خواب دیدن بودند را از خواب بیدار مى‌کردند و از آ‌نها مى‌خواستند که از یک طیف رنگ، رنگى که مطابق با خوابشان بوده را انتخاب کنند. بیشترین رنگى که انتخاب شد، رنگ‌هاى روشن و ملایم بودند.
۴- خواب زن‌ها و مردها متفاوت استپژوهشگران به تفاوت‌هایى بین محتواى خواب‌هاى زن‌ها و مردها پى برده‌اند. در یک مطالعه، چنین نتیجه‌گیرى شده است که مردها بیشتر از زن‌ها خواب‌هایى درباره پرخاشگرى مى‌بینند. براساس گفته‌هاى “ویلیام دامهوف”، پژوهشگر خواب، زن‌ها خواب‌هاى طولانى‌تر و با شخصیت‌ها و اشخاص بیشتر مى‌بینند. در ارتباط با شخصیت‌هایى که نوعاً در خواب‌ها ظاهر مى‌شوند، در خواب مردها تعداد شخصیت‌هاى مرد دو برابر تعداد زن‌هاست در حالى که زن‌ها درباره هر دو جنسیت تقریباً به طور برابر خواب مى‌بینند.
۵- حیوانات هم احتمالاً خواب مى‌بینندآیا تاکنون سگ یا گربه‌اى را دیده‌اید که پا یا دمش را در هنگام خواب تکان مى‌داده است؟ هر چند با اطمینان نمى‌توان در این مورد صحبت کرد، اما پژوهشگران معتقدند که حیوانات نیز احتمالاً خواب مى‌بینند. حیوانات نیز مانند انسان‌ها، مراحل خواب شامل چرخه‌هاى REM و NREM را طى مى‌کنند. در یک مطالعه، به گوریلى چند نماد به عنوان ابزار ارتباطى آموخته شد. در یک مقطع، گوریل علامت «شکل خواب» را انتخاب کرد و این احتمالاً نشانگر این بود که تجربه خواب دیدن داشته است.
۶- شما مى‌توانید خواب‌هایتان را کنترل کنیدخواب روشن خوابى است که شما با وجودى که هنوز در حال خواب هستید اما از این که دارید خواب مى‌بینید آگاهى دارید. در خلال این نوع خواب، شما مى‌توانید غالباً محتواى خوابتان را کنترل یا هدایت کنید. تقریباً نیمى از مردم مى‌توانند به یاد آورند که حداقل یک‌بار چنین خوابى را تجربه کرده‌اند و برخى افراد به دفعات چنین تجربه‌اى را داشته‌اند.
۷- هیجانات منفى در خواب‌ها متداول‌ترنددر طول یک دوره چهل ساله، “کالیون هال”، پژوهشگر، بیش از پنجاه‌هزار خواب را از دانشجویان دانشکده ثبت کرد. این گزارش‌ها در خلال دهه ۱۹۹۰ توسط یکى از دانشجویان هال به نام ویلیام دامهوف در دسترس عموم قرار گرفت. گزارش خواب‌ها نشان داد که بسیارى از هیجانات از جمله شادى، لذت و ترس در خواب‌ها وجود داشته است. متداول‌ترین هیجانى که در خواب‌ها وجود داشته اضطراب بوده و به طور کلّى هیجانات منفى بسیار بیشتر از هیجانات مثبت بوده است.
۸- نابینایان نیز خواب مى‌بینندبا وجودى که کسانى که قبل از پنج سالگى بینایی‌شان را از دست داده‌اند، در دوران بزرگسالى خواب‌هاى تصویرى نمى‌بینند امّا هنوز خواب مى‌بینند. علیرغم فقدان تصاویر، خواب افراد نابینا به همان پیچیدگى و روشنى افراد بیناست. خواب افراد نابینا به جاى حس تصویرى، معمولاً شامل اطلاعاتى از دیگر حواس نظیر صوت، لمس، مزه، شنوایى و بویایى است.

۹- در هنگام خواب دیدن، عضلات‌تان فلج هستند
مشخصه خواب REM، مرحله‌اى که خواب دیدن در خلال آن اتفاق می‌افتد، فلج عضلانى است. چرا؟ این پدیده، فقدان کشیدگى طبیعى عضلانى در خواب نام دارد و شما را از حرکت و نقش بازى کردن در خواب‌هایتان به هنگام خوابیدن باز مى‌دارد. اساساً به دلیل آن که نورون‌هاى حرکتى تحریک نمى‌شوند، بدن شما حرکت نمى‌کند.

در برخى موارد، این فلج عضلانى حتى تا ده دقیقه پس از بیدار شدن نیز ادامه مى‌یابد. وضعیتى که به آن فلج خواب مى‌گویند. آیا تا کنون برایتان پیش آمده که وسط یک خواب وحشتناک از خواب پریده باشید و ببینید که قادر به حرکت نیستید؟ با وجودى که این تجربه ترسناکى است امّا به عقیده متخصصان کاملاً عادى است و تنها چند دقیقه طول مى‌کشد تا کنترل عادى عضلانى باز گردد.

۱۰- بسیارى از خواب‌ها عمومیت دارندبا وجودى که خواب‌ها غالباً به شدّت تحت تأثیر تجربیات فردى ما هستند، امّا پژوهشگران دریافته‌اند که برخى موضوعات در بین فرهنگ‌هاى مختلف، بسیار مشترکند. براى مثال، آدم‌ها در سراسر دنیا غالباً خواب‌هایى درباره تحت تعقیب بودن، مورد حمله قرار گرفتن و یا پرت‌شدن مى‌بینند. خواب‌هاى مشترک دیگر شامل رویدادهاى مدرسه، احساس یخ‌زدگى و بى‌حرکتى، دیر رسیدن و پرواز است.



:: بازدید از این مطلب : 642
|
امتیاز مطلب : 18
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : چهار شنبه 5 مهر 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

نوشیدن در کنار خوردن از جمله رفتارهایی است که انسان نمی تواند آن را ترک کند. در این میان نوشیدن آب میوه ها و نوشیدنی های سالم می تواند به شما در داشتن بدنی سالم نیز کمک کند.
به گزارش گروه خواندنی های مشرق، در این مطلب سعی می کنیم تا بهترین نوشیدنی ها که می توانند به سالم بودن شما کمک کنند را معرفی کنیم:

آب: هر فردی باید آب بنوشد چه آب گرم و چه آب با دمای معمولی، اگر دچار مشكلات هاضمه هستید آب سرد ممكن است برای شما خوب نباشد و بهتر است كه از آب تمیز و تصفیه شده مصرف كنید. می توانید برای طعم خوب به آب، كمی لیمو به آن اضافه كنید.



چای های گیاهی: چای های گیاهی فاقد كافئین، شكل فوق العاده عالی از مایعات هستند، چای های نعناع، بابونه و زیره بویژه هاضمه و گوارش را بهبود می بخشد و نفخ روده ها را كاهش می دهد، بعلاوه از چای سبز هم می توانید بهره مند شوید.



آب سبزیجات: نوشیدن آب سبزیجات روشی بسیار مطلوب و كارآمد برای دریافت مقدار موردنیاز روزانه میوه ها و سبزی ها است. اما در این زمینه توصیه اكید می شود كه از مصرف آب میوه های آماده و تركیبات سبزی های حاضری و بسته بندی خودداری كنید چون حاوی مقادیر زیادی نمك هستند.



آب میوه ها: به طور كلی خوردن میوه كامل بهتر از نوشیدن آب آن است. در شكل آب میوه، قند آن نسبتا سریعتر جذب جریان خون می شود. بنابر این توصیه می شود كه آب میوه ها را با آب رقیق كنید. همچنین بهتر است از میوه هایی استفاده كنید كه قند بالایی ندارند.



قهوه فاقد كافئین: به طور كلی قهوه نوشیدنی عالی نیست چون آب بدن را كاهش می دهد. اما اگر به نوشیدن آن علاقه دارید بهتر است كه از نوع بدون كافئین استفاده نمایید كه با آب فرآوری شده باشد و بعد از نوشیدن قهوه برای حفظ آب بدن تان، باز هم آب بنوشید.

  •  



:: بازدید از این مطلب : 575
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : دو شنبه 3 مهر 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

تحقیقات نشان می‌دهد: پینگ پنگ، بدمینتون، تکواندو و قایقرانی سبب رشد مغز می‌شوند.
به گزارش مشرق به نقل از جام جم، ورزش‌هایی مانند دویدن و شناکردن ورزش‌های هوازی بسیار عالی هستند. این ورزش‌ها می‌توانند سبب تقویت بدن، سوختن کالری و بالا بردن روحیه افراد شوند. بر اساس...

تحقیقات نشان می‌دهد: پینگ پنگ، بدمینتون، تکواندو و قایقرانی سبب رشد مغز می‌شوند.

ورزش‌هایی مانند دویدن و شناکردن ورزش‌های هوازی بسیار عالی هستند. این ورزش‌ها می‌توانند سبب تقویت بدن، سوختن کالری و بالا بردن روحیه افراد شوند.

بر اساس یافته‌های کلینیک مایو، هر ورزشی که باعث پمپاژ قلب شود، می‌تواند خطر ابتلا به جنون را کاهش دهد، اما همه افراد نمی‌توانند شنا کنند، بنابراین کلینیک مایو ورزش‌های پینگ پنگ، بدمینتون، تکواندو و قایقرانی را برای افزایش رشد مغز پیشنهاد می‌كنند.

یافته‌های محققان كلینیك مایو نشان می‌دهد: این ورزش‌ها نیاز به تمرکز و هماهنگی دقیق دست و چشم دارند که باعث تمرین هوازی بدن می‌شوند.

دکتر «رودولفو ساویاک»، متخصص مغز و اعصاب کلینیک مایو در روچستر با اشاره به تحقیق انجام شده در این زمینه می‌گوید: 30 دقیقه فعالیت هوازی از هر نوع در روز و پنج بار در هفته با کاهش خطر ابتلا به عملکرد ادراکی همراه است. بنابراین مهم است که فعالیتهای بدنی در برنامه روزانه داشته باشیم.



:: بازدید از این مطلب : 586
|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 9
|
مجموع امتیاز : 9
تاریخ انتشار : دو شنبه 3 مهر 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

 

گلابی را از دست ندهید
گلابی حاوی میزان قابل توجهی آنتی‌اکسیدان‌های محافظ سیستم قلبی عروقی بدن است...

 

گلابی منبع فوق‌العاده‌ی فیبری به نام پکتین است که به کاهش کلسترول و بهبود عملکرد کولون (روده‌ی بزرگ) کمک می‌کند.

این میوه‌ی خوشمزه همچنین حاوی میزان زیادی ویتامین C، ویتامین‌های گروه B، مقدار کمی ویتامین A و E و املاح معدنی به ویژه پتاسیم است.

گلابی سرشار از املاح معدنی، پتاس و تانین است و می‌تواند اسید اوریک خون را پایین بیاورد. برای این کار بهتر است که گلابی را با پوست میل کنید. از این گذشته گلابی برای افراد روماتیسمی و افرادی که از آرتریت رنج می‌برند مفید است.

به عقیده‌ی متخصصان، گلابی اعصاب را آرام می‌کند، عملکرد غدد داخلی را بهبود می‌بخشد، فشار خون را تنظیم می‌کند، خون را تصفیه و کلیه‌ها را تمیز می‌کند. در صورت تنبلی روده‌ها، بیماری‌های گلو و بیماری‌هایی مانند سل، ضعف بدن و کم خونی نیز گلابی کمک زیادی می‌کند.

گلابی حاوی میزان قابل توجهی آنتی‌اکسیدان‌های محافظ سیستم قلبی عروقی بدن است. توصیه می‌کنیم برای پیشگیری از سکته مغزی، گلابی و میوه‌های دیگری که گوشت سفیدی دارند میل کنید.

این میوه‌ی خوشمزه جزو میوه‌هایی است که آلرژی ایجاد نمی‌کند برای همین می‌توانید این میوه را له کرده و به کودکان بدهید.
به عقیده‌ی متخصصان، گلابی اعصاب را آرام می‌کند، عملکرد غدد داخلی را بهبود می‌بخشد، فشار خون را تنظیم می‌کند، خون را تصفیه و کلیه‌ها را تمیز می‌کند

برای بعضی از افراد حساس مصرف زیاد گلابی می‌تواند باعث اسهال شود. حواستان باشد که گلابی‌های کاملاً رسیده را مصرف کنید. گلابی‌های نرسیده ممکن است باعث نفخ و عفونت شود.

توجه داشته باشید زمان مصرف، گلابی‌های سالم را انتخاب کنید. گلابی‌های خراب و له شده حاوی کپک خطرناکی به نام میکوتوکسین می‌باشد. این کپک سمی به نام پاتولین ترشح می‌کند که باعث حساسیت و خارش پوست، حالت تهوع، مشکلات مربوط به کلیه‌ها و کبد می‌شود. اگر دیدید یک بخشی از گلابی در حال کپک زدن یا گندیدن است آن‌ را مصرف نکنید و دور بیندازید. توجه داشته باشید که پاتولین حتی با پخته شدن نیز از بین نمی‌رود.

توجه داشته باشید از گلابی‌هایی استفاده کنید که به شیوه‌ی ارگانیک کشت شده‌اند در غیر این صورت امکان دارد پوست میوه به آفت‌کش‌ها آلوده باشد. برای همین توصیه می‌کنیم این میوه ها را با پوست نخورید و یا اینکه آن‌ها را با دقت شستشو دهید.



:: بازدید از این مطلب : 561
|
امتیاز مطلب : 26
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : دو شنبه 3 مهر 1391 | نظرات ()